• elute

Hon är inte som andra, eller...

En vanlig frukostsituation. Kl 08:30. Alla har just ätit klart, Linn snart 8 år sitter kvar. -Ställ in smöret Linn är du snäll, sa jag. -Jadå mamma, säger Linn och plockar med lite papperslappar som hon rivit ut och som ligger på bordet. Hon räknar dem. Flera gånger, lägger dem i mönster. -Är du klar med dina papperslappar så kan du ställa in smöret nu, påminner henne. -1,2,3,4... Hon tittar inte på mig först utan placerar om lapparna ännu en gång. -Titta mamma, det här är en katt. Som heter Majsan. -Vilken fin katt. Ställ in smöret nu. Hon tittar på mig men säger inget. -Linn? -Ja mamma? -Smöret... -Å, jag glömde. Hon kliver ner från köksbordet men låter smöret stå kvar. Går till kylskåpet och står där en stund. Börar plocka med kylskåpsmagneterna. -Linn! Ställ in smöret nu då! Det smälter!! -Jag vet, säger hon, men fortsätter plocka bland kylskåpsmagneterna. -Just det ja, smöret!  Säger hon efter en stund. Hon hämtar smörbyttan utan att jag sagt något, går mot kylskåpet och kommer då på att hon måste lägga undan magneterna hon har i handen. Ställer smöret på bänken och öppnar en besticklåda. Lägger i magneterna och fastnar i lådan en lång stund. -Vad gör du Linn? -Jag ska bara räkna alla dom här gröna sakerna. Säger hon och ordnar dl måtten i storleksordning och räknar dem. -Nej, sluta räkna nu och ställ in smöret! Jag stängen lådan. Linn drar i den igen lite förtvivlat och försöker öppna. -Jag ska bara räkna klart!! Jag var inte färdig! -Nej!  Ställ in smöret nu! Då ställer hon in smöret i kylskåpet, kl 08:50, och skuttar sedan iväg och leker med något annat. 

Skolan har ringt i varningsklockor, det är likadant där. Hon fungerar inte som förväntat varken i skolan eller på fritids. Hon är glad, har kompisar, kan räkna och läsa, men det är allt det andra. Hon kan inte byta från en bok till en annan, förstår/hör inte alltid vad som sägs, har ingen fungerande tidsuppfattning och vet inte alls vad vi håller på med i vissa situationer. Dessutom har hon tics och har haft i några år, men det senaste halvåret har detta eskalerat och ticsen blir värre och värre, och det stör henne/oss väldigt mycket i vår vardag.

Jag har ju precis kontaktat BUP. Men vill gärna få lite kommentarer om detta från andra som har haft liknande situationer. Jag har tänkt tanken Asperger, kan det vara det?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 21:38
    ..

• Svar på tråden Hon är inte som andra, eller...
  • elute

Nu har det hänt en del, sedan sist.  Jag har varit på litet "mellanmöte" på BUP för att kolla läget. De sa att först och främst kommer det bli en klar ADHD diagnos.  Efter att tösen fått prova mediciner, så kommer de fortsätta med eventuell övrig diagnos, eventuellt inom autismspektrum, trodde de. Mer kunde de inte säga i dagsläget innan hon testar medicin.

Det utlovade QB-testet har uteblivit, pga slarvig ärendehantering på annan enhet (testet skulle gjorts för 5 månader sedan på annat sjukhus, i annan kommun). Därför ska vi troligtvis få testa medicin under en period hemma, och det betyder ju att vi även kommer att få se resultat i skolan. Förhoppningsvis.

Den Minsta har blivit mer uppmärksam på att hon har svårt att fungera som andra barn, att hon lätt blir trött i huvudet, så humöret är inte längre på topp alla dagar. Hon har fått fler symtom, så dagarna är ganska intensiva.

Så det ska trots allt bli spännande med medicin som hjälpmedel så får vi se vad som händer, om hon själv känner sig mera tillfreds och får mer kvalitet på sina dagar.  

Nu när detta lugnat sig, så har det visat sig att storasyster 11 år avviker ganska tydligt från sina klasskamrater, är ordentligt skoltrött och har slutat gå på en del lektioner, gympa (pga lagspelen), slöjd (pga massor med konstiga ljud), har jättesvårt med socialt samspel, missförstår och bokstavstolkar, orolig i grupper... mm... *suck*  Ska ringa och fråga bup om de vill ta upp ett nytt ärende.  Storasyster bytte skola mellan terminerna i vintras pga strul med samarbetssvårigheter i skolan, hon och en annan flicka (med NPF diagnos) vägrade göra något skolarbete och stängde in sig i ett litet rum. (Trodde det skulle lugna sig då hon bytte till en skola med mera strukturerat arbetssätt - det var ju den andra flickan som var annorlunda... ).

Känner mig... hm... hemmablind, hur missade jag det?  För bara ett par månader sedan så sa jag: Vår stora tjej har inga problem...

• Innerlig

Oj vad jag känner igen mycket. Din och min dotter verkar lika på många sätt.... Har lagt denna tråden i mina favoriter. Det skall bli spännande att få läsa hur det går! Vi är också under utredning. Kram

• sommar 77

Skönt med diagnos. Det märks på min dotter som har högfungerande Autism att det blir allt svårare nu i ettan, men det funkar änsålänge. Jobbigt att det är "något" med din andra dotter också. Hoppas ni får hjälp nu!!

• elute

En liten lägeskoll, lite för att jag vill skriva av mig också. Diagnosen del 1 är klar. BUP har rubricerat det som svår ADHD än så länge. Sen ska hon utredas vidare för AST, men hur mycket som är autistiskt vet de inte. Än. Medicineringsförsök har påbörjats med Strattera , och de valde Strattera eftersom hon reagerade negativt på Centralstimulerande när hon gjorde ett QB test. När hon provat medicin en tid, så vet de lättare hur mycket som är autistiskt. Nu under resans gång så inser jag ju hur svårt hon har det egentligen. Hon är INTE som alla andra. Hon är så mycket mera. Och inte förrän jag skrivit ner beskrivningar av vår vardag för att söka vårdbidrag hos försäkringskassan insåg jag hur mycket extra arbete jag faktiskt lägger ner på att få hennes vardag att fungera. Jag skrev och skrev, och läste vad jag skrev. Sen grät jag. Plötsligt gick det upp för mig, att hon har det urjobbigt, verkligen. :( Hon är i grunden en social och lycklig tjej, men ju äldre hon blir desto mera medveten är hon om sig själv och om hur hon funkar. Det gör henne stressad och allt oftare frustrerad. Hon glömmer, har svårt med tidsuppfattningen, hittar inte skolväskan om den hänger på fel krok, måste ha instruktioner om hur man gör när man går på toa, måste ha hjälp med att ta på sig kläder, strumpor, bokstavstolkar, och alla dessa utbrott som numera ingår i vardagen, mer regel än undantag. Och rätt som det är så lyckas hon bygga ihop de allra mest fantastiska byggnadsverk, både i lego och med gamla brädor och udda spikar. Milda makter vad man kan bli hemmablind. Som tur är så är hon stark och klok ändå. Hon är från början stolt i att ha fått ett namn på sitt sätt att fungera. Den Minsta har hjälpt till att avfärda en hel del myter i omgivningen om både adhd och AST.

• Mumin80

Dessa två böcker har vi precis beställt hem:

http://cdon.se/b%c3%b6cker/hejlskov_j%c3%b8rgensen%2c_bo/problemskapande_beteende_vid_utvecklingsm%c3%a4ssiga_funktionshinder-7151490

och

http://cdon.se/b%c3%b6cker/greene%2c_ross_w/explosiva_barn_%3a_ett_nytt_s%c3%a4tt_att_f%c3%b6rst%c3%a5_och_behandla_barn_som-277967

Dottern utreds för autismspektrum, 3,5 år gammal (frågan om adhd börjar väl spöka också lite i bakgrunden). Jag har hört så många bra citat från dessa två böcker, och så många människor som verkar bemöta sina barn väldigt klok som prisar dessa böcker, så det kändes som att det var dags att läsa dem själv.

• elute

Tråden väcks till liv efter en lång vila.  Uppdaterar med att säga att igår fick hjärtat sin aspergerdiagnos., och stora flickan ska utredas för as om något år ungefär, drygt. Kön är lång.

• Blixa
    elute skrev 2013-11-07 02:13:05 följande:
    Tråden väcks till liv efter en lång vila.  Uppdaterar med att säga att igår fick hjärtat sin aspergerdiagnos., och stora flickan ska utredas för as om något år ungefär, drygt. Kön är lång.

Oj, vilken lång kö! Förstår att vi har varit lyckligt lottade...

Har just läst hela tråden och känner igen massor, framför allt det där med att bli "hemmablind". Och så plötsligt uppstår en situation där allt blir så tydligt...  
  • elute

www.denminsta.wordpress.com

Nu efter flera år sen första misstanke, nu vill jag dela med mig. Annars spricker jag. Varenda dag hoppas jag fortfarande på att "Idag... Idag händer det där underverket att allting ska funka." Jag startade tråden 2011, men mycket har hänt sedan dess. 

• sommar 77

Hej,

Så det var inte adhd? Utan enbart Asperger.
    Sa dem Asperger, den diagnosen ska ju tas bort.
    Vad skönt att få veta!
    Ska skriva mer om en stund:)

• elute

Hon har både svår ADHD och Asperger, alltså två diagnoser. Medicinerar för hyperaktiviteten och impulskontrollen.. Och ja, de har skrivit Asperger fast det inte heter så längre, sedan maj 2013.
    Men lilltjejen säger själv att hon har autism. 
    Jag skriver mer sen också, men på bloggen. Om någon är nyfiken. ;)

• jagälskarallaminabarn
    elute skrev 2014-01-29 16:14:17 följande:
    Hon har både svår ADHD och Asperger, alltså två diagnoser. Medicinerar för hyperaktiviteten och impulskontrollen.. Och ja, de har skrivit Asperger fast det inte heter så längre, sedan maj 2013.
    Men lilltjejen säger själv att hon har autism. 
    Jag skriver mer sen också, men på bloggen. Om någon är nyfiken. ;)
    Har en son som utreds för något inom autismspektrumet. Enligt psykologen har man fortfarande de gamla diagnoserna kvar här i Sverige så aspergers är nämnt som möjligt diagnos för vår pojke, ville bara nämna det. Hoppas verkligen det ordnar sig för er!
Svar på tråden Hon är inte som andra, eller...