Hon är inte som andra, eller...
En vanlig frukostsituation. Kl 08:30. Alla har just ätit klart, Linn snart 8 år sitter kvar. -Ställ in smöret Linn är du snäll, sa jag. -Jadå mamma, säger Linn och plockar med lite papperslappar som hon rivit ut och som ligger på bordet. Hon räknar dem. Flera gånger, lägger dem i mönster. -Är du klar med dina papperslappar så kan du ställa in smöret nu, påminner henne. -1,2,3,4... Hon tittar inte på mig först utan placerar om lapparna ännu en gång. -Titta mamma, det här är en katt. Som heter Majsan. -Vilken fin katt. Ställ in smöret nu. Hon tittar på mig men säger inget. -Linn? -Ja mamma? -Smöret... -Å, jag glömde. Hon kliver ner från köksbordet men låter smöret stå kvar. Går till kylskåpet och står där en stund. Börar plocka med kylskåpsmagneterna. -Linn! Ställ in smöret nu då! Det smälter!! -Jag vet, säger hon, men fortsätter plocka bland kylskåpsmagneterna. -Just det ja, smöret! Säger hon efter en stund. Hon hämtar smörbyttan utan att jag sagt något, går mot kylskåpet och kommer då på att hon måste lägga undan magneterna hon har i handen. Ställer smöret på bänken och öppnar en besticklåda. Lägger i magneterna och fastnar i lådan en lång stund. -Vad gör du Linn? -Jag ska bara räkna alla dom här gröna sakerna. Säger hon och ordnar dl måtten i storleksordning och räknar dem. -Nej, sluta räkna nu och ställ in smöret! Jag stängen lådan. Linn drar i den igen lite förtvivlat och försöker öppna. -Jag ska bara räkna klart!! Jag var inte färdig! -Nej! Ställ in smöret nu! Då ställer hon in smöret i kylskåpet, kl 08:50, och skuttar sedan iväg och leker med något annat.
Skolan har ringt i varningsklockor, det är likadant där. Hon fungerar inte som förväntat varken i skolan eller på fritids. Hon är glad, har kompisar, kan räkna och läsa, men det är allt det andra. Hon kan inte byta från en bok till en annan, förstår/hör inte alltid vad som sägs, har ingen fungerande tidsuppfattning och vet inte alls vad vi håller på med i vissa situationer. Dessutom har hon tics och har haft i några år, men det senaste halvåret har detta eskalerat och ticsen blir värre och värre, och det stör henne/oss väldigt mycket i vår vardag.
Jag har ju precis kontaktat BUP. Men vill gärna få lite kommentarer om detta från andra som har haft liknande situationer. Jag har tänkt tanken Asperger, kan det vara det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 21:38
..