• med mirakel i magen

Vattenavgång 25+6 och sängordinerad....vad händer nu??

Jag kan inte svara för om jag är i chock fortfarande eller verkligheten inte kommit ifatt mig än...
    Igår, v25+6 gick mitt vatten klockan nio på morgonen. Kom in på Helsingborgs Förlossning där värkarna inte kommit igång än. Blev transporterad till Lund där jag nu ligger inlagd.

Behöver nog stöd och andra erfarenheter. Dela med er! Va kan jag förvänta mig av tiden som kommer... Hur länge kan jag ha turen att få behålla barnet? Vattnet gick antagligen av infektion, vilket behandlas mot idag med antibiotika och båda mår bra samt att jag fottfarande inte fått igång några värkar än. Har även lyckats få i mig båda kortisonsprutorna för lillens lungor!

Dela med er snälla!! Kramar

• Svar på tråden Vattenavgång 25+6 och sängordinerad....vad händer nu??
  • MedinaM

Hej ts sitter i samma situation som du. (skriver med mobilen så du får ursäkta om jag är kortfattad) ons natt 7/12 går vattnet jag är då precis 26 fulla v. Jag var gravid med enäggstvillingar men i v.23 fick dom tts det blev operation i stlm eftersom tts bara behandlas i huddinge. Tyvärr förlorade jag mitt ena barn... så när jag kommer in ons förra veckan så vet man ej vems vatten som gått. Man vet fortfarande inte. Jag fick dropp som stannade av värkarna & kortisonsprutan. Blev liggande på spec.förlossning & fick endast gå upp på toa. Ett dygn senare får jag nästa kortisonspruta. Droppet är kvar till lördag morgon. Jag är livrädd för att ta bort det. Känner att jag inte klara förlora ett barn till. På lör kväll flyttas jag till spec.bb. Läget är som när jag kom in. Har värkar men oregelbundna som tur är. Men vid värk är jag öppen 1cm men annars är livmodertappen stängd. Känslorna är kaos lycklig att en bebis är kvar vid liv men sörjer samtidigt min andra.. Är så rädd att förlora bebisen som är kvar.. nu är jag i v 27+2 hoppas varje dag att det kan få gå en dag till. Håller tummarna för dig, kram medina

• Millan9901

Oh Medina, jag beklagar sorgen.. Försök att koncentréra dig på livet i magen och jag håller verkligen tummarna för dig. Jag är säker på att du är starkare än du tror. Din lilla plutt i magen är redan 2 dagar äldre än vår tjej och hon klarade sig fint. Vet de något om storleken på barnet?  Många kramar

Ts - Hoppas att det går bra för dig? Tänker på er alla vars bäbisar har bråttom ut...

• MedinaM

Tack milla9901 Läste just vad du varit med om. Du får mig verkligen att känna hop. Skönt att höra att det kan gå så bra. Kram

• Mammiztill2

Jag fick vattenavgång v. 25.. hade turen att kunna vara sängliggande på sjukhus i 8 v. innan liten behövde ut i v33. 1.5 kilo..

///

TS grattis till din lilla dotter

• prematurpappan

Hej Medina. 
    Beklagar sorgen.
    Håll ut. Du är på rätt ställe. Neovården i Sverige är otroligt bra.
    Och din flicka är ju redan 26 veckor!

Vi fick en flicka i 24+5 den 27:e december 2011. Hon är snart ett år och är fantastisk.

Lycka till,

Kalle
    prematurpappan.blogspot.com 

• AnnaEmma01

För 1 år sen föddes min dotter i v.26+1, precis som för dig så startade allt i v.25+6, och 2 dygn senare kom hon.. Jag önskar dig all lycka, statistiken på överlevande barn är idag 90% från vecka 24, och det är jätte bra! Dessutom är det 1 år sen, den ser säkert bättre ut idag.

De är så professionella, det här fixar du, men förbered dig på lång sjukhusvistelse. När jag blickar tillbaka så gick de 12 veckorna väldigt fort, jag och min man var hela tiden noga med att göra hemtrevligt där vi bodde, vi hade inställningen att "nu är det såhär". Jag är övertygande att våra vänner och familjer "utanför" hade det tuffare än oss, för de var inte där och kände lugnet från personalen!
    Stort lycka till. KRAM  

• Baby Doll

Mycket tankar och känslor kommer upp när jag läser era inlägg. För ½ år seda föddes mina tvillingpojkar, 10 veckor för tidigt. Vi fick vara kvar på NEO i 3 veckor, då dom mådde bra. Tänk vilka kämpar våra småtroll är!!! Ett stort grattis till er alla! Kramar/Satu www.mybabydolls.blogg.se

4 barn på 2 år, kom och kika in hos oss!
  • Theo2010

Jag födde den 27/12-11 min dotter efter 13 v med spontan vattenavgång. (vecka 21-vecka34+3. Hon är felfri förutom att hon behöver hulla på sig en del. Så man kan lyckas gå länge också :)

• rulla

Hej. Ville dela med mig. 2009 föddes min dotter.2100 gram å 43 lång. Vattnet gick i v 26+5 å blev sängliggande. Ingen infektion. De trodd den skulle komma snart, fick kortisonsprutor. Hon hölls sig inne ändå till v33+3. Hon andades då själv och vi låg kvar 10 dagar sedan hade vi hemsjukvård i ytterligare några dagar. Sedan ammade hon själv med en amningsnapp å då blev vi utskrivna. Hon växte fort ikapp i storlek å utveckling. I dag är hon som vilken 2 åring som helst å ingen skulle nog kunna gissa att hon är förtidigt född. Men det är fruktansvärt kaotiskt å en fruktansvärd känslomässig berg å dal bana när man ligger inne å inte vet när den ska komma. Var på ul 2ggr i veckan för att se att det fanns vatten. En vända var det så lite så jag fick inte äta frukost innan läkaren varit där för å se om de skulle snitta. Hon låg rätt å de sa att i v34+0 sätter de igång mig om det inte startat innan. Men i 33+3 startade det av sig själv å då försökte de inte stoppa det. Lycka till, det kommer gå bra ska du se. Har ni bibliotek på sjukhuset så skicka nån som kan låna lite filmer å talböcker å sånt som man kan fördriva tiden med.

• MolleMalin

O här är ännu en solskenshistoria! Vattenavgång v 21+1 men vi lyckades ha lille Sander kvar i magen till v 30+5 då han föddes. Väldigt svårt sjuk o läget var kritiskt men efter några dagar blev han lite bättre. Fick komma hem från neo då han var fullgången o då med syrgas men redan efter första natten hemma kunde vi stänga av den. Läkarna som sagt att han skulle kunna behöva den ett helt år!

Nu är han 9 mån, 7 mån korr o behöver ligga på sjukhus vid förkylningar men annars klarar han sig fint o är som vilken bebis som helst. Vill betona att det är pga den mycket tidiga vattenavgången hans lungor är påverkade. Som du ser finns det så många som det gått bra för o vården är fantastisk. Neonatologerna är superduper o jag är så otroligt imponerad av deras kompetens.

Stort lycka till! 

• SwediePie

Samma hände mig i somras. Låg också i Lund i drygt en månad. Helt fantastisk personal som gjorde tillvaron lite mer dräglig i en jobbig situation. Mitt vatten gick i vecka 23 (dock hade jag kvar vatten, så troligen hål högt upp) och var öppen 1 cm när jag kom in, inga värkar. Dock lyckades min lilla prinsessa stanna kvar i ytterligare 12 veckor (!) och blev slutligen förlöst med snitt i vecka 35 efter ett antal antibiotika-kurer och många kontroller på sjukhus. Håll ut och ta en dag i taget, det kommer gå bra! 

• MolleMalin

Så härligt det är att läsa att det gått så bra för så många!

Glömde skriva att jag hade väldigt lite vatten. Aldrig över 35 o oftast runt 15. 

• Baby Doll

Vad kan det finnas för skäl till att man föder för tidigt?? Mitt vatten bara gick, dem sa att dem kunde vara en infektion, men går inte sånt att testa iförväg så att det inte händer igen?? Första dottern födde i v 38+5, andra dotter i 34+3 och tvillingarna i vecka 30+3... www.mybabydolls.blogg.se

4 barn under 2 år
  • med mirakel i magen

Tack för allas fina engagemang! ...mitt har nog varit sämre :) Jag låg inlagd 9dagar, sen gick det inte att stoppa skedet. Liten tjej kom 27+2, hela 1125g. Fick ligga på IVA fyra dygn för observation. Men varken respirator eller syrgas i CPAPen behövdes så vi fick flytta till "vanlig" Neonatalvård. Ett par så att säga vanliga dagar av bakslag fick vi ta oss genom men med facit i hand hade vi en dräglig tid på Neo. En fantastisk liten kämpe är hon. Som dom kan de små!! Det är tungt och jobbigt att vara på Neo men personalen är ju helt fantastisk och redan 34+3 fick vi åka hem på Hemvård vilket vi fortfarande är inskrivna under :) Nu är liten närmre 2,5kg och är i korr v35+5, okorr 2mån om tre dagar... Det finns hopp för oss alla, magiskt vad de små, små liven kan!! Följ gärna och gå tillbaka på resan adbro.blogg.se och dela gärna med er av era bloggar :) lycka till alla kämpande familjer, man är så stark och det finns ett otroligt stöd att få!!

• Liberté

Favoritar denna tråden! Ligger just nu inne med en liten flicka i  magen på 24+3 dagar, har en ruptur i livmodern och nu räknar vi varje dag. Får tack o lov gå på toa men annars sängläge.

Har en månad kvar här innan jag får flytta till mitt hemsjukhus.

Jag har accepterat situationen, varje dag är viktig.... Vi har haft barn på neo tidigare så det känns ändå lättare att ligga här med henne på insidan än att få en förlossning nu och oroa sig över ett barn i kuvös.      

• Carowlin

Vi fick våran tjej i v.25+6 den 15 Februari då jag hade havandeskapsförgiftning och kunde inte hålla kvar henne pga att jag fick tokont. Hon var- och är fullt frisk och kommer hem inom ett par veckor. Är bebisen frisk ska du inte vara allt för orolig men såklart ska du inte ta ut lyckan i förväg oavsett hur friskt hon är. Vi har inte haft några komplikationer alls med våran tjej och hon är nästan onormalt frisk enligt personal och har inte haft blödningar osv som är normat hos så tidigt födda och är lite snabb i sin utveckling då hon inte har andningshjälp osv längre.

Våran tjej är nu i v.33+3 och hemgång kan vi nog räkna med om inte allt för länge. Hon ligger dock fortfarande i värmesäng men med sin temperatur som hon håller bra får hon nog komma ur den snart, sen ska hon gå upp till 1500g (1312g idag) och lära sig äta ur flaska vilket hon får göra till veckan som kommer då donatormjölk är förbjudet efter v.34 och flaska för att min mjölk försvunnit typ, hoppas dock den kommer tillbaka. Hur har det gått med amning och mjölk över huvudtaget för dig? Så nyfiken för jag stör mig på att min mjölk slutat komma fast hon snuttar på brösten och man ser hur irriterad hon blir när inget kommer! Stackars liten säger jag Rynkar på näsan

Svar på tråden Vattenavgång 25+6 och sängordinerad....vad händer nu??