• mariatjejen77

Nästa dilemma - vem är viktigast: Din man/nya familj eller din bror/gamla familj

Kul att jag fick så stor respons på det första "dilemmat" jag lade ut som jag och min kille diskuterat om (det handlade om du skulle byta plats med en tolvårig tjej och bli våldtagen av rånare i hennes ställe).

Nu har jag en ny grej som jag och min kille har funderat på och "diskuterat" kring.
    Och precis som det med bankrånet är det en helt påhittad grej men det kan ändå vara kul att fundera kring...

Låt säga följande: Du har en storebror som är ditt enda syskon. Ni har växt upp tillsammans och har så många fina minnen ihop. Han har ställt upp en hel massa för dig genom åren och ni har en stark sammanhållning i er familj och ni ställer alltid upp för varandra - alltid.
    Du träffar en kille och efter att ni varit tillsammans i några månader blir du gravid och föder ett barn och du har en helt egen liten familj. Av någon anledning stör sig din bror allt mer på det och när ni har en släktmiddag misshandlar han din kille svårt för att han tagit dig ifrån honom och din kille får åka in på sjukhus.
    Din kille vill att du polisanmäler din bror och vittnar mot honom. Men samtidigt vet du att hela din brors liv och tillvaro skulle slås i spillror och dessutom ställer din mamma ett ultimatum - gör du en polisanmälan och vittnar mot honom, då har du sett din släkt för sista gången. Då är du helt själv och kan inte komma till dem om det är något.
    Ditt barn har ingen mormor eller morfar att hälsa på när det växer upp eftersom de sagt upp bekantskapen med dig. Samtidigt har du och din kille det knapert ställt och skulle behöva stödet av dina föräldrar, inte minst ekonomiskt.
    Samtidigt hotar din kille att göra slut med dig och ta barnet ifrån dig om du inte gör en polisanmälan och vittnar mot din bror. Så vad gör du?

Jag vet vad jag skulle ha gjort - ni får mitt svar senare.

• Svar på tråden Nästa dilemma - vem är viktigast: Din man/nya familj eller din bror/gamla familj
  • Furstinna

Hmm min riktiga familj är de jag har blodsband med. Och min man i detta fallet kommer aldrig betyda lika mycke och blodsband går alltid först. Barnet får han inte ta ifrån mig och hotar han dessutom med det säger det ju mig att han är sjuk i huvudet och var helt fel man att ha. Så jag väljer min bror och mitt barn.

• mfe

Gud vad svårt..
    Man brukar ju ta familjen först men eftersom brodern var den som oprovocerat gav sig på den andra killen så skulle jag nog välja min egen pojkvän. Ekonomin löser sig alltid!
    Och han är ju far till ditt barn också, och han förtjänar lika mycket som hon en bra familj som ställer upp som hennes bror egentligen inte gör.
    Så mitt svar blir: pojkvännen!

• Blablabla

Skulle helt klart välja min "nya familj", pga blod är inte tjockare än vatten.

Har en bror, haft extremt bra kontakt sedan vi var små...men för ett år sedan gjorde han något oförlåtligt mot både mig & min sambo, var ett enkelt val att välja bort honom!
    Så för mig var valet enkelt! Skulle min mor ställa ett sådant ultimatum som i exemplet, då är jag nog hellre utan min mor!

• Åsa

Förhoppningsvis hamnar jag aldrig i en situation där jag begår mened för att skydda någon som begått brott, oavsett om h'n eller brottsoffret har någon relation till mig eller inte.

• Furstinna

Marialainen: men din man hotar med att ta barnet ifrån dig är inte det lika illa? Det kan han ju använda mot dig alla gånger efter de.. Han är ju sjuk om han hotar att ta ert barn

• IsDimma

Eftersom min bror uppenbarligen fått en knäpp och beter sig helt oresonligt så väljer jag den nya familjen. Trots att jag skulle ångra mig tusen gånger om för att jag inte kommer att få träffa min lillebror (i verkligheten är han nämligen två år yngre än mig ) min mamma och min pappa igen. Och btw så verkar min mamma i exemplet också bete sig helt oresonlig Min lillebror är inte så förtjust i han jag gillar, han väljer att inte träffa mig hemma hos mig - det är helt okej med mig, men han accepterar mitt val. Att jag har valt honom, att jag vill leva mitt liv med honom. Sen är jag ledsen över att min älskade bror inte ger honom chansen, men brorsan har svårt med ålderskillnaden. Vilket är synd eftersom det är en man som han skulle gilla om han gav honom chansen, dom har liknande intressen, lite liknande jobb osv. Men det är hans val.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Kattdamen

Eh, naturligtvis pojkvännen och barnet.

Resten av familjen verkar ju helt knäppa.

• Heisan

Ingen svår fråga, jag skulle välja min nya familj om det kom till det. Har redan valt bort stora delen av min gamla familj av olika orsaker o blod är inte tjockare än vatten...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Naoko

Hur jag skulle agera har inget att göra med vad som är viktigast att göra. Om min bror misshandlade min man skulle jag vittna mot honom, om min man misshandlade min bror skulle jag vittna mot honom. Om min familj försöker utpressa mig så att jag inte polisanmäler vill jag ändå inte ha med dem att göra, samma gäller min man även om det blir svårare att bryta helt med någon man har barn med.

Jag är inte familj med någon som misshandlar någon jag älskar och sedan försöker komma undan genom utpressning.

• barnluktarbajs

Jag skulle välja min familj. Jag är väldigt nära min familj, och tanken på att aldrig få se dem igen, nej usch... Fast sen skulle jag å andra sidan aldrig inleda en relation med någon som min familj starkt ogillade heller. Jag vill att vi allihop ska komma bra överens. 

• Velour
    mariatjejen77 skrev 2011-12-09 20:12:28 följande:
    Kul att jag fick så stor respons på det första "dilemmat" jag lade ut som jag och min kille diskuterat om (det handlade om du skulle byta plats med en tolvårig tjej och bli våldtagen av rånare i hennes ställe).

Nu har jag en ny grej som jag och min kille har funderat på och "diskuterat" kring.
    Och precis som det med bankrånet är det en helt påhittad grej men det kan ändå vara kul att fundera kring...

Låt säga följande: Du har en storebror som är ditt enda syskon. Ni har växt upp tillsammans och har så många fina minnen ihop. Han har ställt upp en hel massa för dig genom åren och ni har en stark sammanhållning i er familj och ni ställer alltid upp för varandra - alltid.
    Du träffar en kille och efter att ni varit tillsammans i några månader blir du gravid och föder ett barn och du har en helt egen liten familj. Av någon anledning stör sig din bror allt mer på det och när ni har en släktmiddag misshandlar han din kille svårt för att han tagit dig ifrån honom och din kille får åka in på sjukhus.
    Din kille vill att du polisanmäler din bror och vittnar mot honom. Men samtidigt vet du att hela din brors liv och tillvaro skulle slås i spillror och dessutom ställer din mamma ett ultimatum - gör du en polisanmälan och vittnar mot honom, då har du sett din släkt för sista gången. Då är du helt själv och kan inte komma till dem om det är något.
    Ditt barn har ingen mormor eller morfar att hälsa på när det växer upp eftersom de sagt upp bekantskapen med dig. Samtidigt har du och din kille det knapert ställt och skulle behöva stödet av dina föräldrar, inte minst ekonomiskt.
    Samtidigt hotar din kille att göra slut med dig och ta barnet ifrån dig om du inte gör en polisanmälan och vittnar mot din bror. Så vad gör du?

Jag vet vad jag skulle ha gjort - ni får mitt svar senare.
    Tja, av egen erfarenhet så vet jag att han inte kan ta mitt barn ifrån mig. Så på den punkten är det lugnt. Sedan skulle jag nog förklara för min bror att han MÅSTE ta det som en man och stå för det han har gjort, även om jag älskar honom. Och jag älskar även min man, även om han korkat nog hotat med att ta mitt barn ifrån mig. Men antagligen är man inte så rationell när man just blivit misshandlad. 

Jag skulle nog försöka övertala min bror till att anmäla sig själv för misshandel genom att ställa ultimatum. Men jag skulle nog ha svårt att anmäla min bror själv.  
Svar på tråden Nästa dilemma - vem är viktigast: Din man/nya familj eller din bror/gamla familj