• mxmx

Förstörda saker efter besök av barnfamilj

Vi har precis haft besök av min syster och hennes familj vilket tyvärr resulterade i att vårt älskade nybyggda hus skadades samt att en mycket fin juldekoration förstördes.

Deras två barn lekte ensamma utan föräldrarnas övervakan och det slutade med att två-åringen tog upp och tappade ett julspel som vi hade. Parketten blev rejält skadad, med tre stora hack som gick genom hela träet och julspelet är helt förstört.

Eftersom julspelet är inköpt utomlands är det inget som går att ersätta.

Känner min väldigt kluven till hur man ska hantera situationen. Måste erkänna att jag blev så ledsen att jag började gråta direkt. Väldigt svårt att veta vad man ska säga. Jag gick undan ett tag ochs en fortsatta kvällen efter att jag sansat mig, de nattat sina barn och min man dammsugit upp spillrorna. Min man tycker också att det känns väldigt jobbigt att det nu blivit skador i vår parkett.

Hur skulle ni hanterat situationen?

• Svar på tråden Förstörda saker efter besök av barnfamilj
  • Nossmiarfe

Golvet och en julprydnad är väl materiella ting. Hennes syster kanske inte visste vad hon skulle säga i denna situationen och deras ekonomi kanske inte klarar av att ersätta skadan. Ett helt nytt golv, knappast. Isf ersätta de skadade plankorna men de får minsann göra jobbet själva. Att bryta upp ett golv och lägga i för bara några enstaka nya plankor bara för ett eller två jack är en alldeles för kostsam procedur. Isf får man hoppas att det är en äkta parkett med klickfunktion. Eller ett klinkersgolv.

Är man så rädd om sina materiella ting ska man inte ta hem folk. För man vet aldrig.
    Hur folk värderar andras saker.

Och ja jag har lärt mig den hårda skolan att materiella ting är ingenting gentemot ett liv!

• ica
    Räv skrev 2011-12-10 19:12:17 följande:
    Jag blir både chockad och arg över att se hur många som verkar tycka att det är helt i sin ordning att TS fått sitt golv förstört bara för att det är ett barn som förstört det, och dessutom kommer med pinsamma kommentarer om att det säkert blir mer repigt när hon själv får egna barn.  

Det är INTE ok!  Inte på något sätt alls! För det första gör föräldrar olika - en del låter sina barn bära sig åt hur som helst , andra inte. Det är inte alls säkert att TS egna barn kommer förstöra hemma. Men OM de gör det så är det TS egna barn, inte någon annans! Jag tror man är väldigt mycket mer överseende med den förstörelse som ens egna barn står för än med sådan som andras barn står för.

Och det finns ingen som helst anledning att en barnfri familj ska behöva finnas sig i att få sitt hem och sina saker förstörda för att de har gäster som inte orkar hålla efter sina barn!
    Måste bara hålla med. Men det finns väl en anledning att vissa med barn bjuder man inte barnen. Utan bara på vuxenfester.
  • Annsofie82

Lite off topic nu: Men om juldekorationen är så tung att den gör stora hack i parketten... Vad hade kunnat hända med tvååringens fot om den hamnat på den? Hemma hos mig tar vi undan stora/små tunga grejer som små barn kan skada sig på. Samt annat som vi är extra rädda om.
     Oavsett om det gäller våra egna barn eller andras!

Sen har det inte med barnuppfostran att göra om barnen rör saker. Jag har en grabb som farit fram som ett vilddjur så snart han lärde sig att ta sig fram för egen maskin. Hur jag än gjorde så rörde å tog pojken ALLT han nådde. Även om jag var honom i hasorna... Han va snabbare än många vuxna :/ Och med honom handlade det om ett ögonblicks verk.

• mxmx

Ok, låter som det finns lite olika läger. En del som tycker att det är gästens ansvar att se till att ingenting skadas, eller iallafall minimera riskerna för det. Sen verkar det finnas en grupp som tycker att som värd får man acceptera att saker skadas om man tar hem gäster. Man ska plocka bort allt som man är rädd om och också hela tiden hålla egen koll på barnen.

Jag tycker att det är svårt. VI hade försökt ta bort de sakerna som vi såg som potentiella risker och även frågat föräldrarna om det var något mer som vi borde ta bort eller göra?

Men det som jag tycker är svårast är att agera mot föräldrarna. I detta fallet var barnen själva i vardagsrummet och vi i köket. Jag ville inte att barnen skulle vara ensamma och sa vid flera tillfällen att vi borde flytta in till vardagsrummet. Men min syster och hennes man sa upprepade gånger att de klarar att leka själva, det är bättre vi stannar här. Det är i det läget svårt att säga - NEJ jag vill att vi är där era barn är för vi litar inte på dem och är rädda om våra saker. Hade kanske varit lättare med någon som jag stod närmare, men nu är redan min relation till min syster lite speciell så det gjorde det ännu svårare. Jag visste att om jag sagt det så hade hela stämningen förstörts och min syster hade blivit sur. Med andra ord inte lätt att veta hur man då ska hantera.

Efter att olyckan skett och jag gick iväg eftersom jag blev ledsen så kom min syster och frågade om jag verkligen blev så ledsen för julspelet och jag förklarade att det betydde väldigt mycket för mig och att jag tagit det ändå från USA. Detta hade jag även sagt tidigare under kvällen så det visste hon. Hon svarade då med att säga att ja det är ju tråkigt, men det är ju sådant som händer med barn. Ja vad skulle jag svara på det. Hon sa sedan att vi får försöka fixa ett nytt och jag svarade att det får vi försöka. Som sagt svårt eftersom jag själv tagit hem det från USA. Sen pratade vi inte mer om det och hon drog sig tillbaka och nattade sina barn. När de sedan kom ut efter det var de dämpade och verkade sura. De kommenterade inte parketten. Dagen efter så pratade de inte heller om det utan det var först när vi skildes åt och hon sa hej då som hon på väg mot bilen också sa, ni kan ju skicka kontonumret för julspelet så sätter jag in det. Jag svarade att det svåra är nog att få tag i ett.

Självklart känns det trist att julspelet gått sönder, men det som känns ännu tråkigare är min systers reaktion.

• mxmx

AnnSofie82: Ja jag håller med. Hade jag vetat att det var en risk för deras barn hade jag självklart tagit undan det. Nu har jag ännu inte barn så därför är det inte alltid lätt att veta och jag hade ju frågat föräldrarna flera gånger om jag borde ta bort det.

• mia83

Fattar inte ritkigt varför ni lät barnen leka i ett annat rum utan föräldrarna om ni är så rädda om huset? det finns en viss risk att barn råkar ha sönder saker. Men det är ju inte mycket att göra som det är nu. Såvida det inte är nåt som dom kan ersätta så får ni väl försöka se till att detta inte händer igen. Antingen går ni bort till dom och fikar i fortsättnignen, eller så får ni prata med dom innan dom kommer till er, oavsett hur jobbigt det är.

• mxmx

Jag värderar självklart relationer väldigt högt, men jag ser även vikten av att vara rädd om matriella saker. Jag har inte särskilt mycket saker, men de sakerna jag har är jag rädd. Det innebär inte att jag inte använder sakerna, men jag är inte vårdslös med dem. I mitt hem har jag saker som jag tycker om och som betyder mycket för mig. Det kan vara någon ärvd lampa från en bortgången kär släkting eller en fin present som jag fått i ett särskilt sammanhang. Jag kanske är larvig, men för mig är de sakerna viktiga. Inte för deras materiella värde utan för minnen och känslor som jag har kopplade till dem. Jag blir t.ex. glad varje gång jag tänder lampan som jag fick av min man dagen vi fick reda på att vår bäbis i magen levde (efter ett par jobbiga tidigare besked). Självklart vill jag inte att den ska slängas i marken. Jag ser hellre att man har saker som man tycker än att man har slit och släng-saker som man sedan bara köper nya när de gått sönder. 

Det är klart att det händer olyckor och saker går sönder och det är ok. Men jag vill inte att sakerna ska hanteras våldsamt. En gitarr spelar man på inte slår med...

• mxmx

mia83: Jag försökte i tidigare inlägg förklara att jag inte tyckte det var lätt att kräva att få vara i det rum som barnen lekte med. Jag försökte säga det flera gånger, men blev avvisad av min syster och hennes man flera gånger. Kändes då väldigt svårt att ytterligare insistera. Nu kommer det självklart aldrig hända igen, men det är svårt att säga nej, när föräldrarna säger att det är ok.

• mxmx

Mia83: Det svårt att bara ha dem på en fika eller så för att de bor långt borta. När de kommer på besök behöver de bo över. Annars hade det varit en bra idé.

• Tazzme
    lycklig90 skrev 2011-12-09 23:46:56 följande:
    Olyckor sker, visst. Men jag tycker det är väldigt konstigt att det oftast är den som får besök av en barnfamilj som ska barnsäkra hemmet. "Är man rädd om någonting ska man ta undan det, för det kan som sagt hända en olycka".

Tycker föräldrarna har största ansvaret att se till att deras barn inte förstör någonting.

Jag kommer försöka få min son att lära sig vad som är OK att leka med och vad man absolut inte ska röra/leka med. Skulle det vara så att han inte lyssnar speciellt mycket får han vara i närheten av mig där jag kan se vad han gör. För jag tycker verkligen inte att min väninna som inte har barn ska behöva barnsäkra hennes eget hem för att jag och min familj kommer på besök någon gång, då och då.

Tyvärr kan ni inte göra speciellt mycket TS, skulle själv tycka det var pinsamt att påpeka något till en vän om hennes barn skulle göra sönder något.. tycker det är föräldern som ska erbjuda att stå för kostnaden eller i alla fall be om ursäkt först.
    Håller med till 100%
  • ica
    mxmx skrev 2011-12-12 13:06:49 följande:
    Mia83: Det svårt att bara ha dem på en fika eller så för att de bor långt borta. När de kommer på besök behöver de bo över. Annars hade det varit en bra idé.
    Men eftersom det inte fungerade så kan ni kanske tipsa om ett vandrarhem nästa gång. Det blir ju billigare. Sen är det ju en sak om folk låter sina barn härja eller om det är en olyckshändelse. Men här var det ju flera saker.
  • Nossmiarfe

Men TS är det du eller din syster som bestämmer i ditt hem?
    Vill du sitta i vardagsrummet så sitter ni väl där det bestämmer väl inte hon. Det är väl bara att resa på sig, ta med fikat och förflytta sig. Men jag kan förstå din syster för om ni flyttat ut fikat dit kanske ungarna kladdat ner i ert nya fina vardagsrum och därför ville hon kanske att ni skulle sitta i köket. Vad vet jag, skadan är redan sked, din syster har erbjudit sig att ersätta med pengar för juldekorationen.

Se jacken i parketten som ett minne från dina syskonbarn. Skulle de ha oturen att dö kommer du vara otroligt tacksam för dessa jack.

• mia83
    mxmx skrev 2011-12-12 13:04:03 följande:
    mia83: Jag försökte i tidigare inlägg förklara att jag inte tyckte det var lätt att kräva att få vara i det rum som barnen lekte med. Jag försökte säga det flera gånger, men blev avvisad av min syster och hennes man flera gånger. Kändes då väldigt svårt att ytterligare insistera. Nu kommer det självklart aldrig hända igen, men det är svårt att säga nej, när föräldrarna säger att det är ok.
    Fattar inte riktigt, i ert hem sätter väl ni reglerna?
    varför ska de få bestämma såna saker när ni är i ert hem?
    försök få lite skinn på näsan så du kan säga ifrån åt din syster..
  • liji77

Jag kan verkligen förstå att du blev ledsen. Visst, saker är saker. Men de kan verkligen ha ett högt och kärt värde. Jag är nu själv i den sittuationen att jag har en mycket vild liten son. Här hemma är det anpassat till honom och har han sönder något, så tänker jag att det ändå är något materiellt. Vissa saker står ju självklart inte framme. Jag tycker att det är jätte jobbigt att gå bort. Vi gör faktiskt inte det så sperciellt ofta just pga att sonen är så vild. Jag skulle dock inte låta honom leka obevakat. Men skulle något vackert och spännande stå framme, då skulle nog olyckan bli ett faktum. Vackra ömtåliga saker går inte bra i hop med barn. Det vet jag nu, men jag hade inte riktigt koll på det innan jag fick barn. Det måste ju handla om en kommunikation mellan de vuxna. 

I övrigt så förstår jag att det känns jätte tokigt med hur det blev med din syster. Det finns säkert ett bagage som ni båda bär på. Hur som, så om du känner att detta tynger dig så bör du ändå tala med din syster.

Barn är unika. Vissa är små violer andra är små orkaner. De flesta är både och.   

• Kattdamen

Men varför vill du ha en relation med någon som är på det viset? Hon traskar rakt över dig.

Hon borde självklart stå för det, hennes barn slog sönder saker.

• ica
    Kattdamen skrev 2011-12-12 19:23:22 följande:
    Men varför vill du ha en relation med någon som är på det viset? Hon traskar rakt över dig.

Hon borde självklart stå för det, hennes barn slog sönder saker.
    Ja, det är inte bara pengarna det handlar om. Utan även en total hänsynslöshet mot någon i dennes eget hem.
Svar på tråden Förstörda saker efter besök av barnfamilj