Vad säger lagen om foton på nätet`?
Jag önskar få svar om det är 100 procent lagligt att sätta ut bilder på lvuade barn?
Inga påhopp utan fakta tack.
Har hittat bilder på mitt barn på en av familjehemmets släktingars facebook.
Jag önskar få svar om det är 100 procent lagligt att sätta ut bilder på lvuade barn?
Inga påhopp utan fakta tack.
Har hittat bilder på mitt barn på en av familjehemmets släktingars facebook.
Fotografen besitter alltid upphovsrätten, det är fotografen som har rätt att publicera sina bilder, ingen annan om man inte köpt rättigheten eller fått den. Personer i bild har du också rätt att publicera så länge det inte är i kommersiellt syfte eller på nåt sätt kränkande karaktär för den som är i bild.
Jag tror att det är 100% lagligt men absolut inte alltid etiskt rätt för den sakens skull. (Jag har iaf inte stött på eller hört talas om att det finns några specialregler för en viss typ av människa eller för att personen i bild är barn)
Däremot hör det ju till vanligt hyfs att ta bort en bild om någon ber en eller att inte alls publicera bilden om man vet om att det kan vara känsligt för någon. Vi har ju ett väldigt generöst regelverk här i Sverige som kräver att människan använder sig av sunt förnuft.
Jag tycker att du ska ta upp det där med soc för vare sig det är lagligt eller inte så borde det inte vara okej att barn som är familjehemsplaserade publiceras på nätet utan att föräldrarna har godkänt det...
Sund bondförnuft anser jag. Att man frågar vårdnadshavarna först. Tex dom kan inte ens skaffa pass utan mitt godkännande...vilket jag har godkänt förstås.
Mer tycken please!
Jag är ganska säker på att om det är människor som man kan känna igen på bilden, så måste man fråga om lov innan man lägger upp den. Är personen under 18 år, så ska målsman ge sitt tillstånd. Det är reglerna vi fick läsa igenom, när vi gick it-kurs inom skolan. Där är det extra strängt, så många barn fotas bakifrån eller på långt avstånd, så man inte kan känna igen dem, om inte målsman har gett sitt godkännande för publicering.
Hur kan du en tänkta tanken att lägga ut dina barn på nätet. Har du tänkt på när de blir stora kommer de inte må bra?
Som jag förstår är det INTE famhemmet som lagt ut bilderna utan ett syskon! Ja så länge din dotter bor i familjen räknar jag dem som syskon. Ev kan jag tycka att det är oproffsigt gjort av familjehemmet att inte prata med syskonet om att inte lägga ut bilder på plac barn..
Men samtidigt så tänk efter
Syskonet ser barnen i familjen som sina syskon. De har varit och badat, åkt pulka, eller vad som o hon vill visa sina klasskompisar på säg fb (vilket är ett vanligt forum för de flesta tonåringar).
Då får hon inte lägga upp bilder där ditt barn är med. Resultatet, ditt barn känner sig utstött, icke tillhörande, extra, annorlunda än övriga barn som bor i familjen.
Hon visar säkert sina föräldrar kommentarerna. O "Lotta" sa att det såg roligt ut osv. Men ditt barn är inte med.
H'n kommer säkert o fråga varför. För att vi inte får för din mamma, blir svaret. Positivt?
Hon kommer alltså inte att vara som "alla andra". Känns det ok?
¨Förstår om du tcker att det är jobbigt att se ditt barn på foto hos någon annan, kan förstå det. Kan inte förstå varför någon lägger ut bilder på FB som alla kan se.
Kan även förstå att det känns jobbigt för dig som mamma att höra att ditt barn blir kallad för syskon av någon annan. Men försök att vara glad för det istället, att ditt barn blir sedd som en i familjen och känner tillhörighet.
I min närhet har det bott LVU:ade barn till och från genom många år, vissa har varit placerade lääänge och andra i bara några år. Vi runt omkring barnet/ungdomarna har alltid gjort vårt yttersta för att de ska känna sig som en i familjen/gemenskapen. Alla uppvaktas lika mycket oavsett om de är blodsband eller inte. För att det viktigaste är att de känner sig lika delaktiga/välkomna. De har blivit kallade för syskon av de barn som haft den närheten till dem och vissa fall även blivit kallade för "våra barn" av de vuxna som stått som familjehem för att slippa nyfikna frågor från folk. Inte för att kränka deras föräldrar utan för att inte hänga ut barnen/ungdomarna för att vara annorlunda den övriga familjen.
Hoppas att du kan få någon klarhet i vad som gäller.
Jag är inte heller helt nöjd med att hitta bilder på mina barn på FB när jag inte är tillfrågad om det är ok.
Det kan du absolut vara sur och irriterad över.
Men försök att inte känna dig kränkt för att ditt barn blir kallad för syskon, var glad att ditt barn blir sedd som en del i den familjens gemenskap!