• Anonym (undrar)

Vad säger lagen om foton på nätet`?

Jag önskar få svar om det är 100 procent lagligt att sätta ut bilder på lvuade barn?

Inga påhopp utan fakta tack.

Har hittat bilder på mitt barn på en av familjehemmets släktingars facebook.

• Svar på tråden Vad säger lagen om foton på nätet`?
  • Variabla

Fotografen besitter alltid upphovsrätten, det är fotografen som har rätt att publicera sina bilder, ingen annan om man inte köpt rättigheten eller fått den. Personer i bild har du också rätt att publicera så länge det inte är i kommersiellt syfte eller på nåt sätt kränkande karaktär för den som är i bild.

Jag tror att det är 100% lagligt men absolut inte alltid etiskt rätt för den sakens skull. (Jag har iaf inte stött på eller hört talas om att det finns några specialregler för en viss typ av människa eller för att personen i bild är barn)

Däremot hör det ju till vanligt hyfs att ta bort en bild om någon ber en eller att inte alls publicera bilden om man vet om att det kan vara känsligt för någon. Vi har ju ett väldigt generöst regelverk här i Sverige som kräver att människan använder sig av sunt förnuft.

• Anonym (undrar)
    Variabla skrev 2011-12-10 19:35:15 följande:
    Fotografen besitter alltid upphovsrätten, det är fotografen som har rätt att publicera sina bilder, ingen annan om man inte köpt rättigheten eller fått den. Personer i bild har du också rätt att publicera så länge det inte är i kommersiellt syfte eller på nåt sätt kränkande karaktär för den som är i bild.

Jag tror att det är 100% lagligt men absolut inte alltid etiskt rätt för den sakens skull. (Jag har iaf inte stött på eller hört talas om att det finns några specialregler för en viss typ av människa eller för att personen i bild är barn)

Däremot hör det ju till vanligt hyfs att ta bort en bild om någon ber en eller att inte alls publicera bilden om man vet om att det kan vara känsligt för någon. Vi har ju ett väldigt generöst regelverk här i Sverige som kräver att människan använder sig av sunt förnuft.
    Nu läste jag någonstans att man måste fråga vårdnadshavare om det är barn under 16. Även vid lvu är jag vårdnadshavare och kan ta vissa beslut. Men om det gäller facebook foton på mitt barn vet jag ej.
  • Anonym

Jag tycker att du ska ta upp det där med soc för vare sig det är lagligt eller inte så borde det inte vara okej att barn som är familjehemsplaserade publiceras på nätet utan att föräldrarna har godkänt det...

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-12-10 19:52:23 följande:
    Jag tycker att du ska ta upp det där med soc för vare sig det är lagligt eller inte så borde det inte vara okej att barn som är familjehemsplaserade publiceras på nätet utan att föräldrarna har godkänt det...
    Ja jag har mailat dom ikväll.
  • Astarte
    Anonym (undrar) skrev 2011-12-10 19:44:42 följande:
    Nu läste jag någonstans att man måste fråga vårdnadshavare om det är barn under 16. Även vid lvu är jag vårdnadshavare och kan ta vissa beslut. Men om det gäller facebook foton på mitt barn vet jag ej.
    Då läste du fel, för det stämmer inte.
  • Litet My
    Anonym (undrar) skrev 2011-12-10 20:01:37 följande:
    Ja jag har mailat dom ikväll.
    Vad bra...håller med om att det är olämpligt att familjehemmet lägger ut bilder på FB/internet på barnen.
  • Variabla
    Anonym (undrar) skrev 2011-12-10 19:44:42 följande:
    Nja, jag är inte alls så säker på det. Däremot tror jag nog att det finns en oskriven lag om det och vad som anses vara etiskt  riktigt. Någon som är van att arbeta med bild skulle aldrig låta ett barn ta beslutet om dom vill bli publicerade utan den frågan hamnar givetvis hos vårdnadshavaren. För självklart ska frågan ställas! Det håller jag verkligen med dig om. Alla vill inte finnas online av en eller annan anledning och det ska respekteras.

Jag tror absolut inte att jag begår en olaglig handling om jag sätter mig på stan, fotografera människor en hel dag och sedan publicera varenda bild på tex en privat blogg, oavsett vem jag då råkat ha fått med på bild. Hade jag däremot fotat en bild på en mamma som skriker på sitt barn eller nån som petar näsan hade dessa givetvis kunna anses som kränkande och det får därför inte publiceras.

Vi har extremt vänliga lagar när det kommer till den fotografiska bilden här i Sverige. Däremot tror jag absolut inte att du är första med samma frågeställning, hade ju varit fantastiskt bra om soc själva kunde gå ut med nån slags rekommendation vad som är lämpligt till sina familjehem. Du är ju garanterat inte första föräldern med det här dilemmat och det kommer att bli fler, ju mer vårt samhälle digitaliseras.

Du kanske inte vill svara och behöver självklar inte heller, men jag frågar ändå:) Har du varit i kontakt nåt med familjehemmet med frågan om bilderna som dykt på på FB? Facebook är förövrigt ett otyg Flört Människor missar den lilla detaljen att allt som finns online är tillgängligt för alla. Publicerar både text & bild utan att tänka sig för.
  • Anonym (undrar)
    Variabla skrev 2011-12-10 20:24:01 följande:
    Nja, jag är inte alls så säker på det. Däremot tror jag nog att det finns en oskriven lag om det och vad som anses vara etiskt  riktigt. Någon som är van att arbeta med bild skulle aldrig låta ett barn ta beslutet om dom vill bli publicerade utan den frågan hamnar givetvis hos vårdnadshavaren. För självklart ska frågan ställas! Det håller jag verkligen med dig om. Alla vill inte finnas online av en eller annan anledning och det ska respekteras.

Jag tror absolut inte att jag begår en olaglig handling om jag sätter mig på stan, fotografera människor en hel dag och sedan publicera varenda bild på tex en privat blogg, oavsett vem jag då råkat ha fått med på bild. Hade jag däremot fotat en bild på en mamma som skriker på sitt barn eller nån som petar näsan hade dessa givetvis kunna anses som kränkande och det får därför inte publiceras.

Vi har extremt vänliga lagar när det kommer till den fotografiska bilden här i Sverige. Däremot tror jag absolut inte att du är första med samma frågeställning, hade ju varit fantastiskt bra om soc själva kunde gå ut med nån slags rekommendation vad som är lämpligt till sina familjehem. Du är ju garanterat inte första föräldern med det här dilemmat och det kommer att bli fler, ju mer vårt samhälle digitaliseras.

Du kanske inte vill svara och behöver självklar inte heller, men jag frågar ändå:) Har du varit i kontakt nåt med familjehemmet med frågan om bilderna som dykt på på FB? Facebook är förövrigt ett otyg Flört Människor missar den lilla detaljen att allt som finns online är tillgängligt för alla. Publicerar både text & bild utan att tänka sig för.
    Nej eftersom jag hittade bilderna alldeles nyligen så har jag inte talat med familjehemmet. Jag har mailat till soc och kopierat allt som jag hittade. Dom får väl ta ställning till det. Jag hade inte reagarat om familjehemmet hade vänligt frågat mig om dom får sätta ut bilder på facebook. Tex kallar en person min dotter som sin lillasyster. Kan inte rå för det men känner mig lite kränkt.Visst skall min dotter behandlas som en av familjen men för respektens skull..kunde dom bara frågat.
  • Variabla
    Anonym (undrar) skrev 2011-12-11 10:36:07 följande:
    Nej eftersom jag hittade bilderna alldeles nyligen så har jag inte talat med familjehemmet. Jag har mailat till soc och kopierat allt som jag hittade. Dom får väl ta ställning till det. Jag hade inte reagarat om familjehemmet hade vänligt frågat mig om dom får sätta ut bilder på facebook. Tex kallar en person min dotter som sin lillasyster. Kan inte rå för det men känner mig lite kränkt.Visst skall min dotter behandlas som en av familjen men för respektens skull..kunde dom bara frågat.
    Ahh, okej... Så största problemet för dig är inte den egentliga bilden, utan den kränkningen du känner runt den?
    Vad sorgligt och trist att det sånt här ska behöva uppstå, när det är så himla enkelt att undvika det. En fråga & visad respekt hade varit det självklara.

Jag hoppas verkligen att soc snart kan tänka sig att gå ut med rekommendationer runt vår digitala värld, se problemet, innan det blir draget så långt, att våra generösa lagar måste röras. :)

All lycka till, ser framemot att höra hur detta fortskrider!
  • Anonym (undrar)

Sund bondförnuft anser jag. Att man frågar vårdnadshavarna först. Tex dom kan inte ens skaffa pass utan mitt godkännande...vilket jag har godkänt förstås.

• Anonym (undrar)

Mer tycken please!

• jeppsson
    Lilla My21 skrev 2011-12-10 20:11:46 följande:
    Vad bra...håller med om att det är olämpligt att familjehemmet lägger ut bilder på FB/internet på barnen.
    Håller med dig helt och hållet!
    Ser ingen som helst anledning till det om det nu inte är så att barnet själv är så stort så det förstår innebörden av vad det innebär och är att ha sin bid utlagd på nätet och tycker det är helt okej eller om nu bio föräldern skulle ge sitt medgivande till familjehemmet!
  • Anonym (undrar)
    Variabla skrev 2011-12-11 11:02:19 följande:
    Ahh, okej... Så största problemet för dig är inte den egentliga bilden, utan den kränkningen du känner runt den?
    Vad sorgligt och trist att det sånt här ska behöva uppstå, när det är så himla enkelt att undvika det. En fråga & visad respekt hade varit det självklara.

Jag hoppas verkligen att soc snart kan tänka sig att gå ut med rekommendationer runt vår digitala värld, se problemet, innan det blir draget så långt, att våra generösa lagar måste röras. :)

All lycka till, ser framemot att höra hur detta fortskrider!
    Efter att jag har mailat till soc och berättat om bilderna...tog väl EN dag så VIPS försvann dessa bilder på mitt barn från facebook. Antar att soc har tagit kontakt med familjehemmet. LOG för mig själv när jag gick in o kollade o alla bilder va borta!!!!!
  • Husis

Jag är ganska säker på att om det är människor som man kan känna igen på bilden, så måste man fråga om lov innan man lägger upp den. Är personen under 18 år, så ska målsman ge sitt tillstånd. Det är reglerna vi fick läsa igenom, när vi gick it-kurs inom skolan. Där är det extra strängt, så många barn fotas bakifrån eller på långt avstånd, så man inte kan känna igen dem, om inte målsman har gett sitt godkännande för publicering.

• Anonym (undrar)
    Husis skrev 2012-01-17 12:28:41 följande:
    Jag är ganska säker på att om det är människor som man kan känna igen på bilden, så måste man fråga om lov innan man lägger upp den. Är personen under 18 år, så ska målsman ge sitt tillstånd. Det är reglerna vi fick läsa igenom, när vi gick it-kurs inom skolan. Där är det extra strängt, så många barn fotas bakifrån eller på långt avstånd, så man inte kan känna igen dem, om inte målsman har gett sitt godkännande för publicering.

Ja jag tycker det är respektlöst att INTE fråga om lov av vårdnadshavarna gällande småbarn.
    Blev chokad när jag såg bilder på mitt barn utan att bli tillfrågad. Soc MÅSTE ha gjort någonting åt saken eftersom bilderna försvann kort efter att jag hade mailat soc. Så nu känns det bra för min del. Hade räckt med en enkel fråga...
  • rubben

Hur kan du en tänkta tanken att lägga ut dina barn på nätet. Har du tänkt på när de blir stora kommer de inte må bra?

• Anonym (undrar)
    rubben skrev 2012-01-18 19:42:34 följande:
    Hur kan du en tänkta tanken att lägga ut dina barn på nätet. Har du tänkt på när de blir stora kommer de inte må bra?
    Det är familjehem som har lagt ut bilder utan lov!!!!!!!
  • Anonym (Fam)

Som jag förstår är det INTE famhemmet som lagt ut bilderna utan ett syskon! Ja så länge din dotter bor i familjen räknar jag dem som syskon. Ev kan jag tycka att det är oproffsigt gjort av familjehemmet att inte prata med syskonet om att inte lägga ut bilder på plac barn..
    Men samtidigt så tänk efter

Syskonet ser barnen i familjen som sina syskon. De har varit och badat, åkt pulka, eller vad som o hon vill visa sina klasskompisar på säg fb (vilket är ett vanligt forum för de flesta tonåringar).
    Då får hon inte lägga upp bilder där ditt barn är med. Resultatet, ditt barn känner sig utstött, icke tillhörande, extra, annorlunda än övriga barn som bor i familjen.

Hon visar säkert sina föräldrar kommentarerna. O "Lotta" sa att det såg roligt ut osv. Men ditt barn är inte med.
    H'n kommer säkert o fråga varför. För att vi inte får för din mamma, blir svaret. Positivt?

Hon kommer alltså inte att vara som "alla andra". Känns det ok?

• Anonym

¨Förstår om du tcker att det är jobbigt att se ditt barn på foto hos någon annan, kan förstå det. Kan inte förstå varför någon lägger ut bilder på FB som alla kan se.

Kan även förstå att det känns jobbigt för dig som mamma att höra att ditt barn blir kallad för syskon av någon annan. Men försök att vara glad för det istället, att ditt barn blir sedd som en i familjen och känner tillhörighet.

I min närhet har det bott LVU:ade barn till och från genom många år, vissa har varit placerade lääänge och andra i bara några år. Vi runt omkring barnet/ungdomarna har alltid gjort vårt yttersta för att de ska känna sig som en i familjen/gemenskapen. Alla uppvaktas lika mycket oavsett om de är blodsband eller inte. För att det viktigaste är att de känner sig lika delaktiga/välkomna. De har blivit kallade för syskon av de barn som haft den närheten till dem och vissa fall även blivit kallade för "våra barn" av de vuxna som stått som familjehem för att slippa nyfikna frågor från folk. Inte för att kränka deras föräldrar utan för att inte hänga ut barnen/ungdomarna för att vara annorlunda den övriga familjen.

Hoppas att du kan få någon klarhet i vad som gäller.
    Jag är inte heller helt nöjd med att hitta bilder på mina barn på FB när jag inte är tillfrågad om det är ok.
    Det kan du absolut vara sur och irriterad över.
    Men försök att inte känna dig kränkt för att ditt barn blir kallad för syskon, var glad att ditt barn blir sedd som en del i den familjens gemenskap!

Svar på tråden Vad säger lagen om foton på nätet`?