• FruLindell

    Adoptionstankar och en miljon frågor

    Jag och min man har de sista veckorna börjat funderar på adoption. Egentligen har funderingarna funnits länge, men på sista tiden har adoptionsalternativet börjat kännas helt rätt och inte som ett "andrahandsalternativ" om ni förstår hur jag menar. 

    Vi har sneglat (dvs läst allt vi kommer över på webben) på Kenya, och har båda fallit för tanken att kunna åka dit och bo där båda två med barnet under så lång tid som kanske 10 månader. Vilken möjlighet!  

    Inför hemutredning, ansökan och hela processen har en hel del frågor dykt upp som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    * Vi har i dagsläget två betalda IVF-försök "kvar" (vi har gjort två misslyckade hittills). Jag känner mig egentligen mer eller mindre klar med IVF-karusellen, men vi har bestämt oss för att genomföra iaf ett till nu i januari och därefter känner efter om vi orkar med det sista. Ska/måste/borde vi vänta med hemutredning tills dess att vi verkligen är helt klara med IVF-försöken?

    * I dagsläget bor vi i en kommun där min man pluggar i ett halvår till. Jag jobbar i en annan kommun och pendlar totalt 16 mil om dagen. Som det ser ut nu kommer min man få ett jobb i samma kommun som jag jobbar i när hans studier är klara och i så fall flyttar vi dit till sommaren. Hur funkar det med hemutredning om man byter kommun? Om vi hinner bli klara med en utredning i vår nuvarande kommun, måste vi i så fall göra en ny utredning i den nya kommunen om vi flyttar? Och om vi går föräldrautbildning här nu, ska den också göras om i den nya kommunen?

    * För att adoptera från Kenya  ska man ha varit gifta i 3 år. Vi har nu varit gifta i 1½ år, och som jag förstått det så är väntetiden i Kenya inte längre än 5 månader. Givetvis kommer tiden för utredning och föräldrautbildning på det, men hur lång tid tar den processen? Måste vi ha varit gifta i tre år när ansökan går iväg till landet, eller räcker det att vi varit gifta i tre år när vi får barnbesked?

    * De summorna som adoptionsbyråerna uppger som ungefärliga priser för adoptionen, som t.ex. kan innehålla adoptionsavgifter, ansökningsavgifter och kostnader för resor och boende lite beroende på vilken byrå vi väljer, brukar de stämma? Jag förstår att det kan variera beroende på vad som dyker upp längst vägen, men på ett ungefär? 

    * Hur ska vi inleda hela processen? Vi kommer att bli sökandemedlemmar i två byråer nu i december, men därefter? Ringer vi kommunen innan vi anmäler oss till föräldrautbildningen eller hur funkar det?

    Jag är tacksam för alla svar jag kan få, och om du inte kan svara på frågorna får du gärna dela med dig av dina adoptionserfarenheter i alla fall! 


  • Svar på tråden Adoptionstankar och en miljon frågor
  • miism

    Hej
    Vi kom hem med vår son från kenya nu i vår. Kan starkt rekommendera detta land. Tycker ni verkar ha en bra plan. Har du frågor om Kenya får du gärna inboka.

  • FruLindell
    miism skrev 2011-12-12 19:10:11 följande:
    Hej
    Vi kom hem med vår son från kenya nu i vår. Kan starkt rekommendera detta land. Tycker ni verkar ha en bra plan. Har du frågor om Kenya får du gärna inboka.
    Åh, vad roligt!

    Jag hoppas att erbjudandet kvarstår lite längre fram, för jag kommer nog snart vara full av frågor! =)
  • Hjärtat längtar
    FruLind skrev 2011-12-13 16:25:53 följande:
    Nu är vi anmälda till föräldrautbildningen, den kommer förhoppningsvis börja i februari/mars någon gång. Så spännande!
    Vad roligt! Lycka till! 
    Såg ut som en bra plan ni gjort också! Vi ska adoptera genom BV, och jag tycker de är jättebra! Skrattande 
  • ekke
    FruLind skrev 2011-12-13 16:25:53 följande:
    Nu är vi anmälda till föräldrautbildningen, den kommer förhoppningsvis börja i februari/mars någon gång. Så spännande!
    Härlgt FruLindell, då kommer ni nog gå i kursen efter oss - för jag tror att det är på samma ställe :)
  • FruLindell

    Nu har vi fått startdatum för vår föräldrautbildning, den 23/1 börjar den! Om bara åtta dagar alltså =)

    Ekke: Vi har ju åkt en bit när vi gjort IVF i Malmö, så vi är inte skåningar... Men det kanske inte du/ni är heller?  


  • ekke
    FruLind skrev 2012-01-15 15:44:53 följande:
    Nu har vi fått startdatum för vår föräldrautbildning, den 23/1 börjar den! Om bara åtta dagar alltså =)

    Ekke: Vi har ju åkt en bit när vi gjort IVF i Malmö, så vi är inte skåningar... Men det kanske inte du/ni är heller?  
    ah, ok. Då är det nog inte samma ställe, vi är Skåningar och har bara 30 minuter till Malmö, så för oss har det varit nära. Det måste varit tufft att ha långt att köra för ivf-erna, har ni bestämt er för att det inte blir fler?

    Vi har 2 poäng kvar som vi kommer att använda i vår, men tankarna ligger främst på adoptionen nu.  
  • FruLindell

    ekke: Vi gör vårt tredje och sista försök nu så fort min mens kommer (sprutstart bör vara någon gång om en vecka ungefär) men därefter blir det inget mer. Precis som för för er så är våra tankar mer på adoption, egentligen hade jag kunnat hoppa över det sista IVF-försöket, men rent ekonomiskt så känns det dumt att inte utnyttja åtminstone ett försök till (vi har egentligen två kvar). 

    TomMon: Tack! 


Svar på tråden Adoptionstankar och en miljon frågor