Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.
Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?
Ca 5 mils avstånd.
Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?
Ca 5 mils avstånd.
umgänget börjar och sluta i bfs boende om man inte hämtar i skolan/dagis. fem mil är inget att dela på.... över 10 mil enkel resa då delar man på den billigaste resan. men mamman kanske tycker ni kan ta bussen för det är billigare då får hon i så fall betala för en bussresa. men nu är det ju mindre än tio mil så den som tjänar mest borde väl betala störst del och oftast är det ju faktiskt mannen som tjänar mest.
Jag undrar lite hur det underlättar för BARNEN att BF, i detta fallet mamman, kör dem varannann helg? har mamman bekvämare bil?
Ja ja
Ni kan komma med olika vissa löjliga frågor. Förstår inte hur vuxna människor resonerar.
Vill tacka för era synpunkter. Det finns starka skäl till att boföräldern borde hjälpa till med att skjutsa barnen.
Ni kan inte vår situation och den har jag inte för avsikt att dra upp här mer än jag redan gjort.
Brukar aldrig skriva i forum och jag säger Tack för mig
Min pappa körde 35 mil enkel var tredje fredag genom hela min uppväxt (3-16 år) och sen tillbaka 35 mil. Totalt blev det 140 mil per umgängeshelg.
Jag hörde honom ALDRIG klaga. Han var glad att få tid med mig och min syster. Det kallar jag en riktig MAN.
För vår del med 70 mil mellan så flyger pappan och hämtar och lämnar varje gång det är hans helg och han står för allt själv. Vilket jag tycker att han ska då han valt att flytta. Fungerar utmärkt.
Du måste läsa förarbeten, prejudikat och domar för att hitta det. Du får gärna tro vad du vill men jag vet att det stämmer. Jag är allstå inte speciellt insatt enligt dig och då ber jag dig plocka fram underlag som bevisar mostatsen, alltså att jag har fel i det jag skriver.
Det står i lagen att båda har skyldighet att främja barnets rätt till umgänge, men kolla förarbeten och prejudikat så kanske du blir förvånad över hur lite du visste.
Mitt ex kör totalt 100 mil (50+50) då han ska umgås med sin son, detta pga att sonen inte vill vara hemma hos sin pappa pga oroligheter där hemma. Tidigare åkte vi tåg, sonen och jag, jag stod för alla resekostnader men pappan har betalat andra saker för sonen som väger upp dessa resor.
Vi hade inte så bra samarbete i början av vår skilsmässa men den har blivit bättre och bättre, tror att han insåg att sonen verkligen vill träffa och umgås med sin pappa, oavsett om det är 1-3 veckor per år eller varannan vecka!
Min mans ex vägrar hämta eller lämna sitt barn hos oss och det handlar om 5 mil + 5mil= 10 mil men det skiter vi i, vi kör barnet till och hämtar barnet från sin mamma varannan vecka, + att barnet har sina kompisar där så det blir några turer extra ibland.
Vad gör man inte för barnen? Allt!
Upp till tio mil från boendet kan umgängesföräldern vara skyldig att själv stå för resorna, över tio mil ska båda föräldrarna hjälpas åt var det vi fick höra av familjerätten.