• Anonym (kamp om allt!)

Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.

Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?

Ca  5 mils avstånd. 

• Svar på tråden Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.
  • Anonym (GuessWho)
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 14:01:11 följande:
    Nå väl. Anser inte att du ska veta hela vår historia men bitter verkar du vara.

Känner inte att du har så mycket att tillföra i tråden faktiskt mer än negativa tankar, tycker synd om dina barn. Tänk vad mycket tid du måste offra för dem så som du resonerar.
     Det är inte jag som är bitter över att få köra 5 mil för att hämta mina barn...men jag vet en som är..Flört
  • Anonym

umgänget börjar och sluta i bfs boende om man inte hämtar i skolan/dagis. fem mil är inget att dela på.... över 10 mil enkel resa då delar man på den billigaste resan. men mamman kanske tycker ni kan ta bussen för det är billigare då får hon i så fall betala för en bussresa. men nu är det ju mindre än tio mil så den som tjänar mest borde väl betala störst del och oftast är det ju faktiskt mannen som tjänar mest.

• h8him
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 13:38:23 följande:
    Vilken grymt tråkig inställning!

Nu bor jag ihop med umgängespappan i detta fallet.
    Jag har  2 egna barn som i sin tur har umgänge med sin pappa. För mig är det självklart att man hjälps åt med bla körning för att underlätta umgänge! Jag ställer alltid upp för mina barn även när dom ska ha umgänge med sin pappa, skulle ALDRIG säga "nä nu har jag ansvarat för er under 10-12 dagar nu får pappa ta över".

Sånt här bäddar för diskussioner, att ha mammor som motsätter sig allt!

Så tragiskt för barnen!       
    Inställning? Att umgänget börjar och slutar där barnet är skriven är vad lagen säger och du får absolut hur gärna som helst tycka att det är tråkigt. Sen att jag tycker att mamman givetvis drar sitt strå till stacken genom att ansvara för allt större delen av tiden är min personliga åsikt. Jag kan inte se hur det kan främja umgänget att mamman skjutsar barnen dit. Har pappan intresse av att ha umgänge hämtar han naturligtvis barnen.

Varför är det så besvärligt för pappan att sköta bilkörandet 2 gånger varannan vecka menar du?

Varför skulle inte det i så fall främja pappans umgänge med barnen om pappan kom, under mamman tid med barnen, och skjutsade till och från ex. träningar?
  • Mamsis

Jag undrar lite hur det underlättar för BARNEN att BF, i detta fallet mamman, kör dem varannann helg? har mamman bekvämare bil?

• Anonym (mamma)
    15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319). Föräldrabalken.

Själv så får jag stå för all kostnad för umgängesresor, är boendeförälder, tanken var från början att han skulle hämta och jag hämta hos pappan, då pappan fick diabetes. Det är ca 13 mil enkel väg. Jag är student och har inte så jätte mycket pengar, pappan jobbar heltid som uska på sjukhus. En tanke är ju också att pappan skulle få bra kontakt med skolan.  
  • Anonym (kamp om allt!)

Ja ja

Ni kan komma med olika vissa löjliga frågor. Förstår inte hur vuxna människor resonerar.

Vill tacka för era synpunkter. Det finns starka skäl till att boföräldern borde hjälpa till med att skjutsa barnen. 
    Ni kan inte vår situation och den har jag inte för avsikt att dra upp här mer än jag redan gjort.

Brukar aldrig skriva i forum och jag säger Tack för mig      

• h8him
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 15:46:27 följande:
    Ja ja

Ni kan komma med olika vissa löjliga frågor. Förstår inte hur vuxna människor resonerar.

Vill tacka för era synpunkter. Det finns starka skäl till att boföräldern borde hjälpa till med att skjutsa barnen. 
    Ni kan inte vår situation och den har jag inte för avsikt att dra upp här mer än jag redan gjort.

Brukar aldrig skriva i forum och jag säger Tack för mig      

Då du har starka synpunkter om lagens utformning vill jag föreslå dig att göra något aktivt för att lagen ska förändras. Oavsett vad du tycker och tänker så är lagen som den är och att gnälla på oss som svarar kommer inte att hjälpa dig att få din vilja igenom.
  • Anonym

Min pappa körde 35 mil enkel var tredje fredag genom hela min uppväxt (3-16 år) och sen tillbaka 35 mil. Totalt blev det 140 mil per umgängeshelg.

Jag hörde honom ALDRIG klaga. Han var glad att få tid med mig och min syster. Det kallar jag en riktig MAN.

• Anonym (GuessWho)
    Anonym skrev 2011-12-13 16:58:28 följande:
    Min pappa körde 35 mil enkel var tredje fredag genom hela min uppväxt (3-16 år) och sen tillbaka 35 mil. Totalt blev det 140 mil per umgängeshelg.

Jag hörde honom ALDRIG klaga. Han var glad att få tid med mig och min syster. Det kallar jag en riktig MAN.
    Imponerad är jag Skrattande
  • Toknorskan
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 12:43:45 följande:
    Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?

Ca  5 mils avstånd. 
    Ja du, nu är det ju inte så att bioföräldern har någon skyldighet att köra barnen till umgängesföräldern. Då har du missuppfattat lagen. Med det i åtanke så kanske du skulle läsa på lite eller låta barnens föräldrar sköta det hela. För nu bäddar du för konflikt eftersom du envisas med att ha rätt när du lagligt har så fel som du kan ha. Bf har vissa ekonomiska skyldigheter, efter förmåga, om resvägen är lång, vilket det i ert fall inte är.

Om ni har en bensinsnål bil som drar låt säga 0,5 liter på milen så är det ju inte alls dyrt för pappan att skjutsa barnen till och från platsen dom bor. Eller är det så att du är sambo med en kille som inte ens har råd med att träffa barnen, eller att pappan är sambo med en tjej som tycker umgänge med barnen inte är värdt att lägga pengar på?

Ditt nick kamp om allt säger eg rätt mycket tyvärr....
  • Anonym

För vår del med 70 mil mellan så flyger pappan och hämtar och lämnar varje gång det är hans helg och han står för allt själv. Vilket jag tycker att han ska då han valt att flytta. Fungerar utmärkt.

• FIame
    h8him skrev 2011-12-13 14:55:07 följande:
    Inställning? Att umgänget börjar och slutar där barnet är skriven är vad lagen säger och du får absolut hur gärna som helst tycka att det är tråkigt. Sen att jag tycker att mamman givetvis drar sitt strå till stacken genom att ansvara för allt större delen av tiden är min personliga åsikt. Jag kan inte se hur det kan främja umgänget att mamman skjutsar barnen dit. Har pappan intresse av att ha umgänge hämtar han naturligtvis barnen.

Varför är det så besvärligt för pappan att sköta bilkörandet 2 gånger varannan vecka menar du?

Varför skulle inte det i så fall främja pappans umgänge med barnen om pappan kom, under mamman tid med barnen, och skjutsade till och från ex. träningar?
    Står iofs inget sådant i lagen överhuvudtaget. Du får gärna referera exakt till vilken punkt om du tror att det står i lagen. Nu vet jag att du inte är speciellt insatt i dessa ämnen. Men vad som står i lagen är att bägge två har ett ansvar för umgänget. Inget annat.
  • h8him
    FIame skrev 2011-12-17 23:44:31 följande:
    Står iofs inget sådant i lagen överhuvudtaget. Du får gärna referera exakt till vilken punkt om du tror att det står i lagen. Nu vet jag att du inte är speciellt insatt i dessa ämnen. Men vad som står i lagen är att bägge två har ett ansvar för umgänget. Inget annat.

Du måste läsa förarbeten, prejudikat och domar för att hitta det. Du får gärna tro vad du vill men jag vet att det stämmer. Jag är allstå inte speciellt insatt enligt dig och då ber jag dig plocka fram underlag som bevisar mostatsen, alltså att jag har fel i det jag skriver.

Det står i lagen att båda har skyldighet att främja barnets rätt till umgänge, men kolla förarbeten och prejudikat så kanske du blir förvånad över hur lite du visste.

• Lady81
    Anonym skrev 2011-12-13 16:58:28 följande:

WOW! Tänk om alla kunde tänka så Glad
  • Anonym

Mitt ex kör totalt 100 mil (50+50) då han ska umgås med sin son, detta pga att sonen inte vill vara hemma hos sin pappa pga oroligheter där hemma. Tidigare åkte vi tåg,  sonen och jag, jag stod för alla resekostnader men pappan har betalat andra saker för sonen som väger upp dessa resor.

Vi hade inte så bra samarbete i början av vår skilsmässa men den har blivit bättre och bättre, tror att han insåg att sonen verkligen vill träffa och umgås med sin pappa, oavsett om det är 1-3 veckor per år eller varannan vecka!

Min mans ex vägrar hämta eller lämna sitt barn hos oss och det handlar om 5 mil + 5mil= 10 mil men det skiter vi i, vi kör barnet till och hämtar barnet från sin mamma varannan vecka, + att barnet har sina kompisar där så det blir några turer extra ibland.

Vad gör man inte för barnen? Allt!

• Anonym

Upp till tio mil från boendet kan umgängesföräldern vara skyldig att själv stå för resorna, över tio mil ska båda föräldrarna hjälpas åt var det vi fick höra av familjerätten.

• Anonym (insatt)
    FIame skrev 2011-12-17 23:44:31 följande:

Vad som står i lagen finns citerat i inlägg 35 ovan. Citat: "Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern."

Det står alltså att man kan fördela kostnaderna - inget om det praktiska jobbet (åkandet)!  
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-15 18:04:15 följande:

Vad som står i lagen finns citerat i inlägg 35 ovan. Citat: "Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern."

Det står alltså att man kan fördela kostnaderna - inget om det praktiska jobbet (åkandet)!  

men man kan yrka på det om det gynnar barnets umgänge med den andra och få en dom på det.

vet en bf som blev dömd till att åka med barnet till Nynäshamn eftersom  det skulle underlätta för pappan att hämta barnet då pappan bodde på gotland.
    Annars hade det tagit barit väsentig tid att bli hämtad.

Själv är jag uf men har en dom på att bf ska köra barnet till  mig.
    och jag betalar inga resekostnader alls.
Svar på tråden Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.