• Frea

Måste man köpa present till bekants nyfödda om man ska ses för en kaffe?

Jag ska träffa en bekant under mellandagarna som fick barn för några månader sen. Jag har inte träffat henne sen hon och jag bodde i samma stad utomlands för 5 år sen. För att ge lite ljus på min situation så beslutade jag mig för att gå tillbaks till skolbänken efter 6 år i arbetslivet och som student har man inte så mcyket pengar julen är en speciellt finansiellt ansträngd tid. Som äldre är man ju inte rikigt i fas med alla ens jämnåriga och det är mycket utgifter på egentligen allt, barn som föds, fyller år, julklappar till familj, arrangemang av alla dess slag. Vad jag nu undrar, måste jag köpa en present till den här väninnan? Hade ju gärna gjort det men har verkligen inga pengar alls. Men hellre att köpa och hoppa över något till mig själv än anses som snål.
    Vad säger etiken?

• Svar på tråden Måste man köpa present till bekants nyfödda om man ska ses för en kaffe?
  • lövet2

Vett och etikett är ju lite olika beroende på var man bor. Här säger etiketten att present är nödvändig om babyn är nyfödd. Är babyn däremot flera månader gammal, så är det bara riktigt nära vänner som kommer på tanken att köpa en present ...

• 3Become4

Det är klart att du ska köpa något till hennes barn, det behöver inte kosta mycket då det är tanken som räknas.

• Kodia

Nej, det tycker jag inte att du behöver! Du skall ju träffa _henne_ för att du inte h ar träffat henne på 5 år, inte för att beundra bebisen.

• Cherrry

Du gör som du vill tycket jag. Är Inge måste och har man inte mkt pengar så har man inte. Kläder eller leksaker kostar ju lite. O ni är inte bästa kompisar?

• 071001

Jag hade helt klart haft med mig en present.

• MaNiMi

Det är inget måste som jag ser det iaf, däremot kan det ju vara en fin gest att kanske göra ett eget kort eller försöka få tag på någon liten grej.
    Kolla om någon du känner har nån babypryl att donera som du kan ge vidare eller så.

• MeijaMaria

köp nåt litet som inte kostar mycket, t ex en napp, en reflex till barnvagnen eller en haklapp, finns massor av babygrejer för under 50 lappen.

• Hannah76

Man gör som man vill.

Jag hade tagit med mig en present. Det behöver ju inte vara något dyrt. Det kan vara den minst lilla mjukishunden som finns typ. Eller så tar du med något till vänninan, bakar kakor, julgodis eller en liten blomma (hyacinter är billiga).

• jennifer88

Jag hade haft med mig något litet till den nyfödda då det hör till och är "rätt" i de kretsar jag umgås med. Sedan är det ju lite beroende på hur många veckor barnet är, men någon söt tröja för små kan du hitta riktigt billigt under mellandagsrean, en bra bit under en hundring.

• plankton

Jag förstår inte alls... Måste du ha med en present? För att hon har fått barn? För att ni inte har träffats på länge? Varför är en present öht aktuellt i något av de fallen?
    För att vara artig är det väl isf trevligare att ta med sig en kaka eller något liknande som ni kan ha till kaffet. 

• Namin

Jag tycker inte att det är något måste, men själv skulle jag ändå vilja ha med mig något litet. Det behöver ju inte kosta mycket.

Några förslag:

www.barnbokhandeln.com/molly/2507-hemma-tygbok-9789185275045.html

Tygbok med Molly Mus. Kostar bara 6 kr! Blir dock 37 kr med frakt. Men för ytterligare ynka 6 kr får du en bok till... Finns flera titlar att välja på.

www.lindex.com/se/barn/baby-50-86-cl/nyfoedd-%2850-68-cl%29/6611461/2-pack-sockor/?styleId=16634713

2-pack strumpor för 45 kr.

Eller något annat litet du kan hitta, kanske en liten tygboll eller liknande. Eller om du kan sy något själv som någon föreslog. Jag tänker att det framför allt är tanken som räknas.

• Namin

Och om du verkligen känner att du inte har råd tycker jag du kan tillverka ett fint grattis-kort!

• sandvarg

Jag ser inte poängen med att köpa något för att bara ha en present. Det viktigaste är väl att träffas inte ge saker till varandra. Det är jättemysigt att få presenter till sin lilla bebis men jag skulle inte vilja få present från någon som jag vet måste försaka annat viktigt för att ge mitt barn en gåva OCH beundra bebisen kan man göra lika bra utan present.

Jag tror att det skulle gagna både miljön och varandra om vi istället tänkte till  lite mer innan vi handlar och konsumerar... 

• Frea

Tack för alla svar! Hade det inte varit för att det var jul och att jag redan köpt 2 babypresenter och 1 30-års present plus att jag själv är gravid och lite nojig över att jag inte kommer få någon föräldrapenning (pga att jag är student) så hade jag köpt något, nu försöker jag bara hitta ursäkter...  Jag vill ju verkligen spara inför kommande tider för att ivf kunna vara hemma 3 månader med lillen innan min sambo får ta resten av föräldraledigheten så jag kan skaffa ett jobb.
    Men det lutar åt att det får bli en liten present, det verkar vara en generell uppfattning om att det är det rätta. Kanske en liten tygbok bara eller liknande, det borde man kunna få billigt. Någon som vet? 

• FOA

Med lite tur kan du fåntag i en baby body el ngt liknande för 29:- på mellandagsrean. Lindex brukar ha bra rea. Annars kanske du kan skriva ett fint kort. Jag hade jag inte förväntat mig ngt då det var så länge sedan ni sågs.

• apsolut

Jag skulle inte ta med mig en present, och skulle inte förvänta mig en heller om det var jag som hade fått bebis.

• Hemmamorsan

Jag hade absolut köpt nått litet.. en snuttefilt eller liten nalle tex.

• Bosco

Man kan som mamma inte förvänta sig att få presenter av allt och alla hela tiden...och nu var ju dessutom bebisen inte direkt nyfödd, men jag är ju sån som alltid vill ha med mig något litet ;) Tycker många har gett bra och billiga förslag, nåt plagg från rean, en tygbok etc. Ett förslag är en bitring, finns i många fina former och färger (finns att hitta i exempelvis leksaksaffärer), den billigaste jag sett kostade 29kr. En billig och uppskattad present...jag (och min bebis) hade blivit glad iaf :)

Svar på tråden Måste man köpa present till bekants nyfödda om man ska ses för en kaffe?