Fördel/nackdel med att ta reda på könet?
Ja, vad ser ni för, för eller/och nackdelar med att ta reda på könet på barnet?
Jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska göra....
Ja, vad ser ni för, för eller/och nackdelar med att ta reda på könet på barnet?
Jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska göra....
Vi tog reda på könet på ettan och vill gärna veta på tvåan. Etan för att det kändes rätt att kunna planer och fundera, sen hade vi i bakhuvudet att det faktiskt kunde bli en pojke iaf. Men det passade oss.
Med tvåan vill jag absolut veta, är det en kille tänker jag använda sista tiden innan bebisen tittar ut när jag är ledig till att sälja av alla kläder som är för flickiga och få massa plats i förrådet, och självklart även köpa nytt pojkigare, men mycket av dotterns kläder var från pojkavd. och jag gjorde henne till tjej genom att "matcha" med rosa strumpor när det blev för pojkigt. Så blir det en pojke nu så måste jag köpa mängder av strumpor då typ alla är rosa av något slag
Lither: fast så kan du ju inte säga, för oss blev det mer verkligt när vi visste vilket kön det var och det var mer praktiskt att veta när vi köpte kläder, men självklart var vi ju jättenyfikna också! Bara för att man är nyfiken tar det ju inte bort de andra anledningarna :)
vi fick veta det på RUL o allt blev mycket mer verkligt när vi visste vad det var, o inte bara en "den". jag är jättejätteglad att vi kollade o tänker absolut be om att få veta på RUL med nästa. ser dom inget där så kanske det får förbli en hemlis till D-day! :)
Ja det är självklart så att alla har sin personliga anledning, och vill man veta, så ska man givetvis kolla oavsett varför man vill veta. hoppas ingen tyckte att jag trampade någon på tårna.
För mig så blev graviditeten också mer verklig efter RUL både första och andra gången, kanske berodde det på att det var så fantastiskt att "se" barnet, eller så var det för att jag började känna tydliga sparkar mer och mer för varje dag.
Som svar till TS så är det verkligen svårt att ge för och nackdelar då det är så olika och personligt.
Fördel - de är roligare och köpa kläder och saker till sitt barn om man vet vad det är för kön o även komma på namn och säga han/hon o inte bebis
nackdel - dom kan även ha fel på ul
Nu har vi/jag bestämt oss/mig för att ta reda på könet om det går att se på UL... Men jag kommer inte boka köns-UL om det är så att man inte kan se...
Jag tog reda på könet med alla tre barnen.
Man har ju ingen aning alls om vem man får som sin son/dotter, man kan inte veta personlighet, intressen eller något sånt barnet kommer att få. Det enda man kan få veta i förväg är om det blir pojke eller flicka...så åtminstone det ville jag veta redan innan deras födelse, egentligen ville jag veta mycket mer, var så nyfiken på dem...men det går ju inte!
Vi har bestämt oss för att låta bli, trots viss nyfikenhet. Vi vill försöka göra vårt allra bästa att se en person och inte ett kön, men det handlar ju såklart om att vi tror att många skillnader är socialt konstruerade. Jag tänker att mina chanser att göra det blir större om jag inte vet BARA kön i flera månader, efter födseln har vi ju ändå mer att gå på. Fördelen för oss hade annars varit att det skulle känts lite verkligare.
En nackdel, det hände mig men det är ju sällan det händer. Dem sa att jag väntade en liten tjej som nr två! Blev överlycklig såklart eftersom ettan är en pojke. men dem hade sett fel.. Och jag blev verkligen jättebesviken Det går ju över men när man gått och trott så länge och ställt sig in på en sak. Då hade det varit bättre för mig att inte veta.
Fördel
- Hälften av alla namn sorteras automatiskt bort = jätteskönt!
- Jag tycker att det blir lättare att känslomässigt knyta an till David i magen än Den/Bebisen.
- Har redan börjat sortera dotterns kläder inför lillebrors ankomst, skönt att kunna göra det innan.
Nackdel
- Får man reda på det via UL finns risk att det inte stämmer.
Jag har inte tagit reda på könet på mina 5 barn (döttrar), dels för att jag inte vill köpa för mycket innan barnet är fött, dels för att det är mer spännande att inte veta, jag vill träffa personen innan jag väljer namn, visst man kan ha ett namnlager men när det lilla livet väl är fött så "känner" man mer vad som passar och vet man könet innan så känns det som man riskerar att snöa in och personifiera barnet innan man har fått hålla det i famnen. Men jag tror inget är rätt eller fel, beror ju på vad man själv vill!
Väntar oväntat barn nr 6 nu och minstingen kommer vara 14 månader när nästa kommer, funderar starkt på att ta reda på könet just för att kunna planera bättre gällande kläder och så....men har inte bestämt ännu.
För mig hjälpte det till för att göra det verkligt för mig att jag verkligen väntade en liten människa.
Vi tog inte reda på kön första gången, vi ville att det skulle vara en överraskning. Det var svårt att hålla sig från att fråga varje UL (gjorde sammanlagt 9 UL pga riskgraviditet) men vi lyckades ändå! Vi genomgick en väldigt lång och utdragen förlossning som slutade i syrebrist för barnet och några dagars intensivvård på neonatal. Det tog en kvart innan jag fick reda på att jag hade fått en pojke eftersom de sprang iväg med honom direkt han var ute. Jag visste inte om barnet levde eller vad död, och inte om vi hade fått en pojke eller flicka. Det var en väldigt traumatisk upplevelse för mig. Nu gick allt bra till slut, men det har satt sina spår.
Nu väntar vi nummer två, och hade bestämt oss för att kolla kön denna gång, just pga den förra förlossningen. Nu blev det så att vi av olika anledningar gjorde fvp, och då kändes valet än mer självklart att ta reda på kön eftersom man då med 100 % säkerhet får veta könet. Och det visade sig att vi väntar en tjej denna gång! Jag var helt säker på att det var en kille till eftersom jag mått likadant som under den förra graviditeten, men det känns jättekul med en av varje!
Vi var på rul igår och tog reda på kön av främsta anledningen att vi är så nyfikna. Sen tycker jag själv att det känns lite mer verkligt och lättare att knyta an genom att säga han istället för den :)
Men det tog ett bra tag innan vi faktiskt bestämt oss, för det är som många säger att det är en överraskning om man inte tar reda på kön innan :)
Fördel med att ta reda på könet:
- Lättare för inköp av kläder och andra prylar om man nu gillar att ha det lite typiskt pojk och flickaktigt som jag.
Fördel med att inte ta reda på könet:
- Mer spännande såklart!
Är gravid i vecka 33 och vi har inte tagit reda på vad det blir.
Favoritar via iPhone! Kommer med ett inlägg imorgon(idag)!! :)