• Jack d3

Hjälp -vad tänker hon? 6 år utan sex vad ska jag göra?

Jag har levt ihop med min sambo i snart 21 år, vi har alltid delat på arbeten hemma och även om min inkomst har varit mycket större har vi helt gemensam ekonomi. Bor fint, hon har familjens bästa bil och jag har alltid uppmuntrat henne till att försöka hitta det hon vill göra på fritiden... Men nu till saken... Vi har inte haft sex en ända gång på 6 år - inte på något sätt. Sexlivet började gå utför för mer än 10 år sedan - hon tog aldrig initiativet längre och en dag ville hon att jag skulle sluta för att det gjorde ont vilket jag gjorde. Det tog säkert två år innan hon tog sig till läkaren om problemet (vilket är nu löst) men intresset kom aldrig tillbaka... Inga kel, kram eller pussar... Har försökt prata om det men det är svårt att gå rak på sak då jag själv har gått in i någon slags "syskon" relation med henne så jag är inte säkert att jag skulle tända även om hon plötsligt visade intresse. Vi har inga barn ( hon gjorde abort utan att jag knappt fick säger till för 8 år sedan - fick veta när jag var ute på tjänsteresa och mer eller mindre fick köra henne till sjukhuset dagen jag kom hem - hon sa på grund av allt inte kändes rätt) För att vara rättvist så hade vi alltid sagt att vi inte skulle ha barn men när det väl var ett fakta var inte jag lika säker länge och idag saknar jag barn jättemycket.. Jag har mår så dåligt av allt detta...jag skulle kunna avsluta och gå direkt till ett nytt förhållande men slänga ett halvt liv tillsammans är svårt. Men jag är bara 46 och det känns som att vi börjat pensionärs livet redan. Och jag vill definitivt inte leva celibat resten av livet...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-23 13:04
    Hmm , varför klumpas min text ihop på det viset. Jag skrev in det i paragrafer ...

• Svar på tråden Hjälp -vad tänker hon? 6 år utan sex vad ska jag göra?
  • Tom Araya
    Ovidius skrev 2012-01-12 12:31:53 följande:
    Se till att skaffa dig en älskarinna. Det stärker ditt självförtroende och hon har större chans att tända igen. Det är viktigt att du tar första steget mot förändring. Det finns stor risk att hon snart vill ha skilsmässa och skyller den uteblivna kärleken på dig.
    Agera snabbt!   Du har moraliskt rätt att skaffa det utanför huset när din fru förvägrar dig det roligaste i livet.
    Nej, man har moralisk plikt att skaffa sig det liv man vill ha och förtjänar, inte att lura andra att man redan har det.
  • Anonym (jkh)
    Tom Araya skrev 2012-01-13 06:27:33 följande:
    Nej, man har moralisk plikt att skaffa sig det liv man vill ha och förtjänar, inte att lura andra att man redan har det.
    word!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (jkh) skrev 2012-01-13 08:57:15 följande:
    word!
  • woopie

prata, diskutera, lyssna.... Man måste ge och få i ett förhållande. Lycka till!

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Anonym

Så relationen har varit utan närhet, ömhet, pussar och annan intimitet i över sex år och dessutom utan kommunikation er emellan? Jag måste berömma dig för ditt tålamod men samtidigt säga att det är så att ni båda har 100% ansvar för er relation så du är inte ett offer utan har själv bidragit till att det blivit så här genom att acceptera läget under så lång tid.

Jag tror det krävs professionell hjälp om ni ska kunna leva vidare med varandra. Försök gå till en familjerådgivare eller liknande. Själv hade jag förmodligen gett upp betydligt tidigare och gett mig ut på marknaden igen. Gräset kan vara betydligt grönare på andra ställen. Faktiskt.

• Anonym (frustrerad)

tack för tråden! kommer att följa den med stort intresse eftersom jag är i en liknande situation.

jag är mer än 10 år yngre och har "bara" varit gift i 8 år och "bara" varit förvägrad sex i 3 år. Jag mår extremt dåligt av att inte få mitt sexbehov tillfredsställt. Jag frågade min fru varför hon slutade vilja ha sex med mej och svaret blev att det känns ju bara jobbigt och omständigt med sex. Hon är helt enkelt inte intresserad av sex. Så nu går jag här och är frustrerad över min situation och min frus lathet. Mitt självförtroende och min självkänsla har fått sej en rejäl törn av det här.

Samtidigt är det så att det mesta i vårt förhållande fungerar helt okej. Jag kan ärligt säga att jag älskar min fru och hon säger att hon älskar mej. Då känns det lite ologiskt att skiljas efter mer än 10 år tillsammans "bara" för att sexlivet inte funkar.  Problemet är att jag kan inte ärligt säga att tanken på att ha sex med min fru gör mej upphetsad längre. Min sexlust finns kvar som alltid men jag känner ingen sexuell dragning till min fru längre. Den dog efter att ha blivit nekad tusen gånger och efter att jag verkligen försökt allt.

Sorry att jag kapade din tråd. Tack för att jag fick skriva av mej lite frustration.

• Alleycat
    Anonym (Kompisar) skrev 2011-12-27 11:06:52 följande:
    Jag sitter också fast i ett äktenskap där sexlivet har varit dåligt fungerande hela tiden, uselt de senaste 5 åren och obefintligt det senaste året. Det är jag som inte vill ha sex, inte kyssar eller kramar heller. Jag har haft en massa anledningar till varför det är så, men nu tror jag att jag hittat rätt anledning. Han ger mig inte den mentala närheten, omtanken och romantiken i vardagslivet som jag behöver för att tända på honom.
    Vi kommer förmodligen att skiljas, det har pågått så länge nu och jag tror inte att vi någonsin kan komma ur denna "kompis"-relation.

Prata med din fru, fråga vad hon vill ha ut av ert äktenskap och kärleksliv, trivs hon med att ha det så här, finns det något som du kan göra för henne?
    Prova gå i parterapi.
    Detta kunde varit jag som har skrivit, det är fler och fler som har det likadant märker jag!

Men som någon annan skrev, man är 2 som är orsaken till att det är som det är, båda har ansvar.
    Du har skrivit en fråga här på forumet och förhoppningsvis ser du att du får råd och kommentarer av folk i liknande siuationer, av både män och kvinnor, alltså från båda sidor. Det är bra att du startade tråden.
    Det är inte lätt att börja nysta i detta, jag vet, jag har själv börjat och jag har lång väg kvar.
    Lycka till!
  • Ozzygirl3

Vill din fru leva sexfritt ? är hon nöjd ?
    För kämpar inte ni för samma saker så är det kört ..tyvärr
    6 år är en lång tid och då funderar man på om din fru mår dåligt ? känner hon ingen kåthet alls så skulle hon söka hjälp .
    Sen är valet ditt ..vill du leva så här ?
    få henne att förstå hur du tänker att det kan innebära att du lämnar henne ..

• Jägarn

Skönt att man inte är ensam.......

Lever sedan drygt 12år i ett förhållande med i princip total avsaknad av sex.
    Har väl på något sätt förlikat mig med situationen, men mår i perioder ganska dåligt av det.

Viss kan man göra som en del skriver....bryt upp och gå vidare i livet, men jag älskar ju min fru, hon betydder så mycket för mig.

Känner igen mig i det ni skriver och förtsår frustrationen ni känner. Det jag tror är viktigt är att man inte kommer till ett stadium där man gör saker som skadar en själv (psykiskt).
    Har själv hamnat i den situationen där jag anklagat mig själv för att det är som det är

Jag skäms när jag tillfredställer mig själv på toaletten innan jag skall gå och lägga mig. För att kunna slappna av och för att jag i misstag inte skall ens försöka få till något...för att nobbas. Detta är ett citat som jag hittat men stämmer så jävla bra in på mig.

Denna tråd kommer jag att följa för det är så skönt att kunna skriva av sig och få andras erfarenheter.  

• Greenstrange

Har också haft det liknande en gång men kom till insikt att jag verkligen inte ville vara gift med min "syster".
    Vi gick skilda vägar och visst är det kämpigt på vissa plan men livet i sin helhet är så mycket roligare.
    Öppet förhållande var inte att tala om då hon inte tyckte om otrohet och jag vill leva "transparent" dvs inget smussel.

A clear conscience is usually the sign of a bad memory.
  • Jägarn

Låter åren gå.....

Jag älskar min fru.

Sex vill hon inte prata om, än mindre gå i terapi för det.  
    Jag är förmodligen en toffel men jag vill inte mista det vi har. 

• Greenstrange
    Jägarn skrev 2012-01-22 12:26:55 följande:
    Låter åren gå.....

Jag älskar min fru.

Sex vill hon inte prata om, än mindre gå i terapi för det.  
    Jag är förmodligen en toffel men jag vill inte mista det vi har. 
    Du är inte en Toffel men var medveten om att det är ett val du gör.
    Det är när du känner dig som ett offer, blir bitter över situationen som du bör ompröva ditt val.
    Min story:
    Mitt ex vägrade också diskutera, vi gick till familjerådgivningen men det kom bara att fokusera på andra saker så jag blev bittrare och arbetade över mer... Ingen god man, ingen god förälder och när jag kom till insikt så blev det separation. Bättre att vara en bra pappa hälften av tiden och god vän med exet än en dålig pappa hela tiden.
    Vi hade olika behov, ingens fel.
    A clear conscience is usually the sign of a bad memory.
  • Anonym (Bitter)

Hon har någon annan... Hon visar alla tecken man kan få. Det har med det kvinnliga att göra... äta kakan och ha kakan kvar.

• Falajänta

Annars kan ni ju alltid säga te eran fru att ni vill ha en KK isf..? :)
    eller att hon helt enkelt får se te å bli kåt igen! :P

• mtboy

Oj, jag som trodde att jag hade det dåligt... 6 år är en lååång tid. Sex är inte allt, men en viktig del av ett förhållande och för att det ska fungera. Jag hade nog tagit mig en allvarlig funderare på om det är så här du vill leva resten av livet, för det lär ju inte bli bättre med tiden av sig självt tyvärr.

• Anonym

Har det nästan likadant och det är väldigt påfrestande.
    Vi har pratat om det och en variant är att jag har en kk.
    Det är ett alternativ som kan rädda relationen.

• tinks

oj låter ju verligen inte bra! Du måste nog ta tjuren i hornen och föra ett allvarligt samtal om hela situationen för att komma fram till var det gått fel, från både hennes och din sida. Ett förhållande helt utan sexliv tyder ju på att  något inte stämmer. Och att leva barnlös mot sin vilja är inte riktigt rätt, kanske krävs att du måste fatta ett tung beslut.

Lycka till!

• Jack d3

Nu har det varit separata sovrum i två månader. Jag tror det är kört. Känner inte det minsta tändning i hennes närvaro.

Svar på tråden Hjälp -vad tänker hon? 6 år utan sex vad ska jag göra?