• virre80

Djur för allergiker?

Äldste sonen vill så gärna ha ett husdjur men då han är pälsdjursallergiker är urvalet något begränsat. Spindlar, ormar och skorpioner är uteslutet Cool 

Funderar på fåglar men är inte de också rätt allergiframkallande?? Tips någon?

• Svar på tråden Djur för allergiker?
  • Litet My
    JohannaHallberg skrev 2012-01-30 15:17:59 följande:
    Det beror på vad man är allergisk mot. Det kan sitta i pälsen eller i huden det man är allergisk på och det är olika på olika djur så  man får testa sig fram. Vissa som är allergiska mot vissa djur är inte det mot iller och tvärtom.
    Självklart kan man vara allergisk mot ett djur men inte ett annat, däremot är inte illrar mindre allergiframkallande än andra djur.
  • Binegar

Jag hade helt klart satsat på en sphynxkatt!
    Jag är inte allergiker, men har alltid velat ha en sådan katt!
    Men de kostar inte 25 öre tassen precis..

• Binegar

Gnagare är den värsta fienden en allergiker kan ha.
    Jag har haft ett antal kaniner och marsvin och nej..det gick inte!
    Växte bort från min allergi till slut och nu kryllar här är av pälsdjur :)

• Minne00

Hela min familj är allergiska men vi har en hud av rasen Soft Coated Wheeten therrier som är extremt allergivänlig, ingen av oss reagerar på Abbe, koll aom ni kan hitta någon med en såda hund så att ni får testa, de kallas ofta för softies och är ljuvliga djur!

• elonpelon

Min kompis hade eremitkräftor när vi var i 10-11-årsåldern. Kanske inte är jätteroliga, men hon gillade att pyssla med dem.

• lk

Har inte läst hela tråden men dvärg snaucher? (hundras)

• elonpelon

Jag föreslåt TS, att kolla med astma- och allergiförbundet och vill man nu ha en hund, varför inte kolla med SKK, svenska kennelklubben ? Är säker på att de hjälper er så gott de går.
    Lycka till med vad ni än väljer : ) 

• eembla

Nakenkatter, nakenhundar, eller hundar med speciell päls?
    Jag har en strävhårig jack russel tik, och både min mamma och bror är allergiska men dom känner inte av henne! :)

• Thats me

Skaffa en underbar minigris!

Vi har en Sten-Ove:)

Smarta, lättlärda och fantastiska<3

• Östlund

Vill man ha katt finns det först och främst nakenkatterna som de flesta tål, samt så finns det en långhårig katt; Sibirisk katt.

• Volguus Zildroth

Jag har allergiska barn och karl, vi har vandrande pinnar och leopardgeckos. Inga djur man kelar med, men otroligt roliga att se på om inte annat. :)

• Fjärilslarv

jag har en landsköldpadda. 
    om ni ska skaffa en sköldpadda, snälla läs på ordentligt.
    Ska man ha en landsköldpadda så kan man t ex inte köpa foder i en djuraffär för de säljer färgglada kulor som är gjorda av grönsaker och frukt, och det är rena döden för en landskölpadda i längden. landskalisar ska ha ogräs med kalk eller vitaminer på och sepiskal.  och nej de ska inte bo i sand... så läs på och tänk på att de lever länge, jag tänkte fram och tillbaka  4 år innan jag skaffade min för att för mig så finns inte altrnativet att sälja, Hera är en familjemedlem och hon är beroende av mig för att få den vård och omsorg hon behöver och jag skulle gå genom eld och vatten för henne, äta nudlar om så krävdes för att hon ska få den vård hon behöver. Värmelampan är dyr och dyr i drift, men vet du det är hon värd.

• Fjärilslarv
    Lisastina skrev 2011-12-28 12:22:09 följande:

blir inte sköldpaddor jääättegamla? typ som en människa. landsköldpaddor alltså.

ja min Hera kommer nog bli en 60 år tror jag.
  • Fjärilslarv
    lovemark79 skrev 2012-01-06 12:42:08 följande:

Det finns både hundar och katter som funkar om man är pälsallergiker! Katt skulle jag rekomendera, de är inte så krävande.

öh en katt behöver mycket stimulering precis som en hund.
    nej det finns inga specifika arter som en allergiker med all säkerhet tål, däremot så finns det arter som en allergiker kan tåla om det är kvalstret i pälsen man är allergisk mot, för man kan lika gärna vara allergisk mot proteinet i pälsen eller mot saliven.
  • Fjärilslarv

tänk på att det är mycket kostander med en repil, vår elräkning har gått upp en 200kr per månad på grund av värmelampan, men det behöver ju reptiler.
    sen ska man ju ha terrarium och det går inte att köpa ett pluttigt och tro att det ska räcka hela livet, en vuxen vattensköldpadda behöver ungefär ett badkar.... och en vuxen landsköldpadda ett par kvadratmeter.
    En landsköldpadda kostar en del i inköp också (nej självklart så köper jag inte via djuraffär, huah hämska tanke utan direkt av en uppfödare), sen ska de ha lysrör och amatur för den, underlag till terrariet, till min lilla Hera går det åt ca 30 liter jord och 15 liter sand och hon är bara snorunge på 4 år än så länge.
    Landsköldpadda behöver mycket tillsyn i början och ska inte lämnas ensamma i flera dagar utan tillsyn. ska du ha en art som ska dvalas så måste du läsa på om hur man gör. 

Landsköldpaddor behöver utevistelse, har du tillgång till att ge dom en utebur? om du köper två, har du tillgång att separera dem om det inte skulle fungera?

Eftersom du inte kan lita på varken tillskott eller mat från djuraffärer eller lampor heller för den delen så måste du hitta en annan leverantör, likaså veterinär, det är få reptilveterinärer i vårt land tyvärr.

Hera + lysrör + amatur till lysrör + värmelampa + amatur till värmelampa + mat + tillskott kostade lite över 4000kr när jag köpte henne och då hade jag förberett hennes låda som var en gammal sänglåda där hon bodde i början.

Svar på tråden Djur för allergiker?