tänk på att det är mycket kostander med en repil, vår elräkning har gått upp en 200kr per månad på grund av värmelampan, men det behöver ju reptiler.
sen ska man ju ha terrarium och det går inte att köpa ett pluttigt och tro att det ska räcka hela livet, en vuxen vattensköldpadda behöver ungefär ett badkar.... och en vuxen landsköldpadda ett par kvadratmeter.
En landsköldpadda kostar en del i inköp också (nej självklart så köper jag inte via djuraffär, huah hämska tanke utan direkt av en uppfödare), sen ska de ha lysrör och amatur för den, underlag till terrariet, till min lilla Hera går det åt ca 30 liter jord och 15 liter sand och hon är bara snorunge på 4 år än så länge.
Landsköldpadda behöver mycket tillsyn i början och ska inte lämnas ensamma i flera dagar utan tillsyn. ska du ha en art som ska dvalas så måste du läsa på om hur man gör.
Landsköldpaddor behöver utevistelse, har du tillgång till att ge dom en utebur? om du köper två, har du tillgång att separera dem om det inte skulle fungera?
Eftersom du inte kan lita på varken tillskott eller mat från djuraffärer eller lampor heller för den delen så måste du hitta en annan leverantör, likaså veterinär, det är få reptilveterinärer i vårt land tyvärr.
Hera + lysrör + amatur till lysrör + värmelampa + amatur till värmelampa + mat + tillskott kostade lite över 4000kr när jag köpte henne och då hade jag förberett hennes låda som var en gammal sänglåda där hon bodde i början.