• lakritspuffen

Inget givande samtal på Aurora mottagningen :(

Jag var på en Aurora mottagning för 2 veckor sen eftersom jag har varit ledsen och orolig inför förlossning...
    Men jag kände inte att det samtalet med den barnmorskan gav så mycket,
     och sen fick jag journalen utskriven av min ordinarie bm för att se om det var nåt jag ville komplettera angående förlossningsplanen. Men jag blev ännu mer ledsen efter att jag läst den...

Till saken hör att jag var sjukskriven för depression för ca 2 år sen och det står med i den ordinarie bm-journalen att jag slutade med mina tabletter när jag blev gravid (hade ändå planerat att sluta med dem)
    så det ser barnmorskorna som något som hela tiden ska bevakas...

MEN jag blev deprimerad för att jag då varit singel i drygt 5 år, hade fyllt 31, och var ledsen över att aldrig träffa någon speciell eller att få barn! (och hade inga bra vänner och stress på jobbet) 
    Men sen träffade jag en kille förra sommaren och allt föll på sin plats, vi flyttade ihop, förlovade oss, jag blev gravid och vi gifte oss nu i oktober!

Men i Aurora journalen står det:
    förstföderska, haft depression tidigare, har varit flera stora förändringar i patientens liv på sista tiden bla relativt ny relation. stod på sertralin i början av graviditet men trappade ut ganska snart. graviditeten välkommen men pat har successivt känt en ökad rädsla inför förlossning. osv osv..

Jag blev arg och ledsen att "relationen" uppfattades som något dåligt! Det är ju min make!
    Det kan ju uppfattas av någon (tex på förslossnings avd) som att jag precis träffat en kille eller att killen som kommer till förlossning inte ens är pappa till barnet!
    Så nu har jag grubblat över detta och det har lagts till utöver min oro inför förlossningen... :(

Jag mailade till aurora bm, och hon skrev att hon tyckte det var tråkigt att jag uppfattade att det var fel fokus på samtalet, och att jag kunde ringa till henne.

Kan hon gå in och ändra på det som redan står i journalen? Eller kan hon bara komplettera?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Inget givande samtal på Aurora mottagningen :(
  • k girl

Nu skriver jag det här i all välmening och med erfarenhet av att själv ha ätit antidepressiva och varit deprimerad.

Jag håller med om att det är jobbigt att det ständigt ska tas i beaktande att man äter eller nyligen har ätit antidepressiva. Tyvärr har jag också upplevt att BM kanske inte riktigt tar en på allvar för att man haft ångestproblematik. Jag har t ex haft en komplikation både i denna graviditet och min första graviditet som aldrig utretts ordentligt, det har mer varit fokus på att "nu ska vi lugna här".

Men med det sagt, tror jag att du övertolkar det som står i journalen lite... Jag träffade min man under tiden jag var sjukskriven för depression och det är klart att det är någonting stort och omvälvande som förändring, ÄVEN om det är i positiv riktning! Jag tror inte att det är någon som kommer att tro att din make inte är far till barnet.

Däremot kan jag förstå att du tycker att det blev lite fel fokus, fokus i förlossningsplanen borde väl ligga på sådant som gör dig tryggare kring förlossningen?

• Sorbus

Tråkigt att du inte upplevde samtalet som givande, men det var bra att du tog upp det med barnmorskan och att ni kan ha vidare kontakt.

Vad gäller journalen så ser jag faktiskt inte alls att man skrivit att den nya relationen skulle vara något dåligt. Det står att det skett flera stora förändringar i ditt liv, och bland annat nämns relationen i och med att den är relativt ny. Stora förändringar i livet kan innebära ökad risk för stress och påverka hur man mår - och det gäller även förändringar som man faktiskt upplever som helt positiva. Det kan till exempel vara en ny relation som i ditt fall, eller om man nyligen flyttat eller bytt jobb. Att det skett en förändring kan därför vara relevant att veta eftersom det är saker som kan påverka dig och ditt välmående, men det innebär inte att det är en värdering av ändringen i sig.

Jag tycker det bästa är att du pratar mer med din barnmorska och förklarar hur du uppfattar det och så får hon också möjlighet att förklara hur hon tänkt.

• Sorbus

Sedan kan jag förstå att du känner det som om du bli extra bevakad för att du varit deprimerad och ätit antidepressiva tidigare. Men det är inte för att man ser det som något sämre eller svagare utan för att det är känt att tidigare depressioner är en av riskfaktorerna för graviditets/förlossningsdepression och att det därför är extra viktigt att var uppmärksam så att man kan sätta in åtgärder tidigt, om det skulle behövas. Det är vårdens ansvar att beakta den kunskap man har och man gör det för att måna om din hälsa (även om det kan kännas irriterande...)

• lakritspuffen

Jag förstår bara inte varför det är viktigt i detta sammanhanget att skriva  "relativt ny relation" ...
    ok om jag och min man varit runt 20 års åldern.. men nu är vi ju ändå över 30.

Jag kom ju dit för att få stöd inför förlossningen!! Min man tyckte också det var lite skumt att det stod med.
    (Hur länge ska man varit tillsammans för att det inte ska betraktas som ny relation?  )

Jag pratade under Aurora samtalet om att det varit mycket i mitt liv just nu under graviditeten, och då menade jag bröllopsplanering, bröllopsresa, försöka ta körkort, och en del familjeangelägenheter i min mans familj. Allt det medans jag varit gravid med alla graviditetskrämpor!

Jo sen hade bm skrivit ner ett par punkter ang förlossningsplan efter journal texten, så det var ju med.

• Sorbus
    lakritspuffen skrev 2011-12-28 13:49:53 följande:
    Jag förstår bara inte varför det är viktigt i detta sammanhanget att skriva  "relativt ny relation" ...
    ok om jag och min man varit runt 20 års åldern.. men nu är vi ju ändå över 30.

Jag kom ju dit för att få stöd inför förlossningen!! Min man tyckte också det var lite skumt att det stod med.
    (Hur länge ska man varit tillsammans för att det inte ska betraktas som ny relation?  )

Jag pratade under Aurora samtalet om att det varit mycket i mitt liv just nu under graviditeten, och då menade jag bröllopsplanering, bröllopsresa, försöka ta körkort, och en del familjeangelägenheter i min mans familj. Allt det medans jag varit gravid med alla graviditetskrämpor!

Jo sen hade bm skrivit ner ett par punkter ang förlossningsplan efter journal texten, så det var ju med.
    Men relationen bli ju inte mindre ny för att ni är äldre?  Det här med att förändringar påverkar en är inget som försvinner för att man bli äldre, vi påverkas alla av det som händer oss i livet. Om du pratade om ett antal saker som är kopplat till förhållandet, som bröllopsaktiviteter och så vidare, så kan det ju vara därför det noterats. Baserat på det du skriver få jag intrycket av att du själv  tagit upp det som faktorer som inneburit viss stress (om än positiv i flera av fallen) och då är det ju inte så konstigt att hon har skrivit ner det.

Men vi kan nog inte komma fram till vad som menas i journalen egentligen. Det är lätt att missförstå den typen av text. Det är lätt hänt att man påverkas av sina egna känslor och man kan känna sig pratad "över huvudet" på (bara det att bli omtalad som "pat", inte tilltalad direkt), medan vårdpersonalen skriver utgående från sin vårdhorisont från ett mycket mer distanserat  sätt. Och då kan samma sak se väldigt olika ut, beroende på vilket perspektiv man har. Det bästa är ändå att du diskuterar det vidare med din barnmorska. Och om du känner att du inte har förtroende för henne så ska du kunna byta, för det är ju viktigt att ha ett ömsesidigt förtroende för att du ska nå målet som är en tryggare förlossning
  • JA77

Jag är sjuksköterska, läser journaler varje dag. Jag tolkar inte texten som du gör. Stora förändringar är förändringar - positiva som negativa.

• JA77

Glömde säga att journatexter kan inte strykas/ändras, bara läggas till. Jag ser inte någon anledning till det. Vad skulle det vara? Att du nu mår bra med din relation, att han är gott stöd? Det framgår säkert ändå!  Det förändrar inte din vård.

• lakritspuffen

Jag känner mig ändå förbisedd, det var inte jag som ville prata prata om min tidigare depression, jag ville få stöd inför förlossningen.. jag tyckte fokuset blev fel. Jag känner mig inte glad alls av samtalet, det kändes som att det blev fel.

• FasterK

Jag uppfattar det hon skrivit som en objektiv beskrivning. Inte något negativt. Tror nog att det är du själv som läser in det.

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Lycklig2012
    JA77 skrev 2011-12-29 11:18:01 följande:
    Glömde säga att journatexter kan inte strykas/ändras, bara läggas till. Jag ser inte någon anledning till det. Vad skulle det vara? Att du nu mår bra med din relation, att han är gott stöd? Det framgår säkert ändå!  Det förändrar inte din vård.
    vi har datajournaler och det går visst att ändra eller helt ta bort.
Svar på tråden Inget givande samtal på Aurora mottagningen :(