• Cupcake1985

Foglossning 5 månader efter förlossning

Är mamma till en liten flicka på 5 månader. Under graviditeten led jag av foglossning. Inte så allvarlig att jag blev tvungen att vara sjukskriven. Under graviditeten fick jag hjälp av en sjukgymnast. Jag fick ett stödbälte, akupunktur och övningar att göra. Efter graviditeten släppte besvären en aning för att sedan komma tillbaka. Besvären går fortfarande fram och tillbaka. Vissa dagar kan jag ta promenader på en timme och vissa kan jag knappt röra mig. Övningarna gör jag varje dag.
    Tyvärr har jag kommit till det stadiet då ingenting av det jag gör hjälper. Hur har ni andra med foglossning gått tillväga? Hur länge ska man behöva dras med smärtan?

• Svar på tråden Foglossning 5 månader efter förlossning
  • Lumo

Det där med att bära runt bäbbe fick jag skippa helt. Fram o tebax till skötbordet var jobbigt nog. Och inga långa promenader. :( tog 3 mån innan jag ens kom ut med barnvagnen utanför huset o då gick jag nog 500 m max fram tills halvåret.

Testa även mamma-barn-pilates. Utmärkt för att komma i form när man har ryggont.

• Cupcake1985

Vad skönt det är att prata av sig med folk som har samma bekymmer. Känns fruktansvärt hemskt att det är så många som har detta bekymmer bara.

• Limonella

De första tre månaderna var fruktansvärda. Min man var också hemma och tur var det, för barnet hade ont i magen och väldigt svårt att sova, det enda som funkade var att bära runt i en bärsjal. Min man tog mycket av bärandet och jag brukade sitta på en pilatesboll och gunga för att det slet mindre än att gå runt och bära. När barnet var tre månader började vi båda jobba halvtid och barnets magont blev plötsligt mycket bättre så vi kunde börja använda vagnen mer. Vi jobbar fortfarande halvtid och tur är det, för mina fogar klarar inte att jag lyfter barnet för mycket. Jag skulle gärna bära i sjal eller sele och kunna skippa vagn vid vissa tillfällen, men tyvärr går det inte.

• Cupcake1985

Kan verkligen rekommendera alla med långvarig foglossning att gå till en naprapat. Livet känns mycket ljusare. Han ratade all hjälp jag fått från sjukgymnasten och menade att hennes övningar hade jag kunnat gjort hur länge som helst utan att bli bättre. Precis som jag misstänkte var jag sned. Var en cm skillnad mellan benen och jag hade jättestela muskler på den sidan jag har ont. Han drog i benen och i bäckenet och nu är det bättre. Fick också nya övningar som jag ska göra i upprätt läge istället för i liggande läge. Hoppas ni andra också får hjälp!

• Lumo

Härligt. Håller helt med. Min naprapat är en gud, har "fixat" mig sååå många gånger under årens lopp. :)

• Limonella

Ni som har fått bra hjälp av naprapater som har rättat till er, bor någon av er i Stockholm? Är n intreserade av att inboxa mig kontaktuppgifter till era fantastiska naprapater? Det vore intressant att prova eftersom jag har så pass mycket mer ont på höger sida och undrar om jag också är sned.

• älskarlivet81

Jag var halvtidssjukskriven halva graviditeten och i slutet gick jag med kryckor. Jag hade smärtor efteråt också, gick till sjukgymnast och fick veta att det var en disk i ryggen som låg i kläm!

• Lumo

Limonella - min underbara napris bor i Uppsala om du är intresserad. :) snygg åxå, hehe...

• Cupcake1985

Limonella: Googla annars naprapater i Stockholm och kanske till och med foglossning. Kan tänka mig att det kan finnas naprapater som inriktat sig i Stockholm. Här där jag bor i en liten stad brukar de inte inrikta sig. Helt klart värt att pröva. Tips på en övning är att göra utfall med benen. Jag fick övningar där jag ska öva mina sätesmuskler eftersom det är där jag har ont. De flesta har tydligen ont i något som kallas S-leden.

• jempen
    Lumo skrev 2012-01-03 21:28:29 följande:
    Limonella - min underbara napris bor i Uppsala om du är intresserad. :) snygg åxå, hehe...

Hej Lumo och alla andra såklart:) Nu har inte jag genomgått förlossningen än men har problem redan nu i v 13, kul kul, men jag försöker tänka positivt. Har sedan tidigare problem med ryggen, länden.
    Jag täntke vara lite före min tid och ta reda på en bra behandlare redan nu om det visar sig att besvären håller i sig en tid efter förlossningen.
    Du nämnde att du gått till en bra naprapat i Uppsala (jag bor en bit utanför), jag skulle bli superglad om du ville maila mig hans uppgifter.
    Hoppas du fortfarande är inne på tråden:)

• Cupcake1985

Seg i kolan kan man vara ibland.Tungan ute Hoppas ni har blivit bättre med era foglossningsbesvär. För mig var det underbart att få gå till naprapaten. Utan han hade jag säkert plågats fortfarande.

• Eva 081

Jag hade foglossningen kvar flera år efter det tredje barnet. Till sist efter att jag gått till sjukgymnast blev jag bättre, det var obefintliga magmuskler som var orsaken hos mig att jag inte blev bättre

• Catle

Så fruktansvär att se hur många som lever precis som en själv 😔. Har du fått något bra bemötande av vården med någon form av smärtlindrin? Multimodal behandling? 

Limonella skrev 2011-12-30 17:13:16 följande:

De första tre månaderna var fruktansvärda. Min man var också hemma och tur var det, för barnet hade ont i magen och väldigt svårt att sova, det enda som funkade var att bära runt i en bärsjal. Min man tog mycket av bärandet och jag brukade sitta på en pilatesboll och gunga för att det slet mindre än att gå runt och bära. När barnet var tre månader började vi båda jobba halvtid och barnets magont blev plötsligt mycket bättre så vi kunde börja använda vagnen mer. Vi jobbar fortfarande halvtid och tur är det, för mina fogar klarar inte att jag lyfter barnet för mycket. Jag skulle gärna bära i sjal eller sele och kunna skippa vagn vid vissa tillfällen, men tyvärr går det inte.

Svar på tråden Foglossning 5 månader efter förlossning