• lasse 82

Låter ni era tonåringar festa på nyår?

Min dotter (precis fyllt 16) berättade idag om sina planer för nyår.
    Hon skulle till en kompis där dom skulle äta middag och senare iväg på förfest.
    Runt 12 slaget skulle dom till stan och kolla raketer innan dom skulle iväg på efterfest hos en av hennes vänner.

Hon hade tänkt att sova hos sin pojkvän den natten, men dom ska inte vara på samma fester under kvällen utan träffas när dom ska gå hem.
    Jag frågade om alkohol och hon körde den gamla vanliga "Nej jag ska inte dricka, några kanske ska men inte jag"
    Hon dricker i princip varje helg, fast jag verkligen försökt att prata med henne.
    Hon vet att jag vet att hon dricker men håller alltid på att svara ironiskt när jag frågar om alkohol.

Jag sa att hon skulle ringa när hon gick för att möta sin pojkvän och sen även när dom kommit hem, men det sa hon starkt ifrån till.
    Hon sa att hon skulle försöka komma ihåg att skicka ett sms när dom kommit hem men att det kunde bli runt 4-5!

Jag sa emot och hon gick argt till hennes rum. Vi har inte pratat något mer om detta.

Låter ni era barn vara ute och festa på nyår? Och hur gör ni för att veta att barnet har kommit "hem"?

Tacksam för tips och åsikter! 

• Svar på tråden Låter ni era tonåringar festa på nyår?
  • Majsan70
    JeanneDArc skrev 2011-12-28 21:56:53 följande:
    Hur lyckas man med bedriften att hindra 16-18-åringar från att dricka? Vill gärna veta innan jag står där med en dotter i den åldern Kan ju säga att jag känner nog ingen överhuvudtaget som inte festade med alkohol före 18-års dagen. Har nästan svårt att tro att svaren här är representativa för majoriteten av hushåll med tonåringar, utifrån mina egna erfarenheter.
    Det beror ju på hur man väljer att lägga upp det. Härhemma pratar vi om saken från tidig ålder. Vi har inga förbud eller konstiga regler mer än att man följer lagen. Tillsammans kommer vi överens om vad som är rimligt o hur vi skall förhålla oss. iom att mina barn är med och bestämmer blir det inga problem. Tack vare vår strategi är det inget spännande med att prova utan de vet att deras tid kommer. Vårt hem är öppet för alla o det innebär att de varit mycket hos oss med kompisarna.
    Min dotters bästa vänner är msulimer o dricker därmed inte o det gör ju saken än lättare för henne som avstår tillsammans med dem. Kommer det fram alkohol på en fest väljer de att gå därifrån.

Jag har ett barn kvar som vi får hoppas att min srategi funkar lika bra på.
  • josefin1234

oj vad ja drack när ja va 16 år men mammas regel var att alltid sova hemma när de va fest, å hon såg på mig när ja ljög så de va ingen ide. 

många gånger ja kommit hem full som ett as och spytt mamma hållt upp håret och sedan 3 veckor utgångs förbud. sten hård. vet att ja körde min nya moppe full sedan vid nyår satt ja hemma med mamma och hennes kompisar. de va 3 månader efter ja hade kört full. hon visste vad ja skulle göra om ja fick gå på fest och hon bestämde sig för att de blev inget med de. ja lärde mig min läxa vill ja säga.

men tips till dig låt inte ditt barn komma undan- hon kommer ju dricka och just nu tillåter du det

• MåsteHittaPåNågot
    JeanneDArc skrev 2011-12-28 21:56:53 följande:
    Hur lyckas man med bedriften att hindra 16-18-åringar från att dricka? Vill gärna veta innan jag står där med en dotter i den åldern Kan ju säga att jag känner nog ingen överhuvudtaget som inte festade med alkohol före 18-års dagen. Har nästan svårt att tro att svaren här är representativa för majoriteten av hushåll med tonåringar, utifrån mina egna erfarenheter.
    I vårt fall så lyckades vi genom att säga att vi stod för körkortet om de inte drack/rökte innan 18 årsdagen. De två första var det inget problem med, väldigt lätt att säga att det blir för dyrt att dricka när körkortet stod på spel och det förstod även kompisarna. Den äldsta var väldigt öppen och berättade när kompisar hade försökt bjuda honom, den andre saknade och saknar än behovet/önskan om att dricka även om h*n har druckit några gånger sedan 18 års dagen, h*n kanske festar 2 gånger/år.
    Yngsta däremot, h*n vet jag har smakat innan 18 års dagen men inte så att h*n har blivit full och bara ett par gånger.

(Att de har skött sig vet jag då vi både skjutsat dem till och från festerna)
  • Farsa på stan

Jag kan inte riktigt förmå mig att tvinga 17-åringen att stanna hemma. Det känns lite väl grymt. Jag köper inte ut alkohol heller, men jag är ju naiv om jag tror att det inte slinker ner ett par öl eller någon äcklig vodka-drink. Därför har vi sagt att han ska vara hemma klockan ett. Han vet att jag kommer att vara vaken då, så förhoppningsvis ser han till att inte dricka sig alltför onykter. 

• carita

hon har ju inte följt era regler tidigare så antingen sätter du hårt emot och hon får stanna hemma helt å hållet på nyår, som nu har varit , eller så får hon gå på festen men måste komma hem. Erbjud att hämta henne kanske
    vore intressant att veta hur det gick!

• destination

När jag var 16, är 19 nu, så fick jag gå ut och festa på nyår men kravet mina föräldrar hade var att jag sov hemma då, annars fick det va. Tyckte det var en pina då, men idag är jag faktiskt tacksam. Kommer absolut ha samma krav på mina barn när jag får några. 

• Lovisa Lollo

jag är 16 och ska vara med min pojkvän (vi har varit tsm i 2 år) hemma hos hans mamma, först skulle vi vara i hans lägenhet med hans en kompis men planerna ändrades, 

skulle nog inte få gå på någon hemma fest. och skulle isf ha krav att svara om min  mamma ringer hella kvällen/natten. 

vet du att hon dricker är nog risken stor att hon gör de.  

• Sandraa L

Alla ungdomar i den åldern dricker i regel nuförtiden, varesig föräldrarna vet om det eller inte. Jag tycker ni ska ha en rak kommunikation, klart hon dricker, du är naiv om du tror annat men sätt gränser och tider. Hon ska höra av sig eller så ska hämta henne, lyssnar hon inte eller skiter i det så blir det ju istället konsekvenser i form av att hon inte kan göra sådant mer.

Att neka en 17åring som samma år eller några månader efter blir myndig känns däremot elakt, såg att någon nämnde det. Man är NÄSTAN myndig och även om man som förälder inte köper ut så tycker jag att tonåringen ska kunna vara ute med sina vänner till åtminstone 03-tiden.

• mandelblomma

jag kodkänner det inte men inser att de som de flesta andra tonåringar gör det i alla fall....

• GustafM

Min 16-åring får gå på fester med enda kravet att han MÅSTE komma hem, alternativt sova hos sin pojkvän efter. Jag har bra kontakt med hans pojkväns föräldrar så vi delar på "kontrollen".

Jag vill inte att min grabb skall behöva ljuga för mig eller känna att han inte vågar komma hem pga fylla så jag har valt en pragmatisk väg där jag accepterar att tonåringar festar och super ibland, det gjorde jag själv med i den åldern.

Svar på tråden Låter ni era tonåringar festa på nyår?