Inlägg från: MåsteHittaPåNågot |Visa alla inlägg
  • MåsteHittaPåNågot

Låter ni era tonåringar festa på nyår?

JeanneDArc skrev 2011-12-28 21:56:53 följande:
    Hur lyckas man med bedriften att hindra 16-18-åringar från att dricka? Vill gärna veta innan jag står där med en dotter i den åldern Kan ju säga att jag känner nog ingen överhuvudtaget som inte festade med alkohol före 18-års dagen. Har nästan svårt att tro att svaren här är representativa för majoriteten av hushåll med tonåringar, utifrån mina egna erfarenheter.
    I vårt fall så lyckades vi genom att säga att vi stod för körkortet om de inte drack/rökte innan 18 årsdagen. De två första var det inget problem med, väldigt lätt att säga att det blir för dyrt att dricka när körkortet stod på spel och det förstod även kompisarna. Den äldsta var väldigt öppen och berättade när kompisar hade försökt bjuda honom, den andre saknade och saknar än behovet/önskan om att dricka även om h*n har druckit några gånger sedan 18 års dagen, h*n kanske festar 2 gånger/år.
    Yngsta däremot, h*n vet jag har smakat innan 18 års dagen men inte så att h*n har blivit full och bara ett par gånger.

(Att de har skött sig vet jag då vi både skjutsat dem till och från festerna)
Svar på tråden Låter ni era tonåringar festa på nyår?