• Anonym (Ingen lust)

Hur hittar man tillbaka till sin lust? Så här kan vi inte ha det

Min lust försvann efter första barnet. Hon blir 6 i vår. Jag fick en förlossningsdepression så det gjorde sitt...
    Åren har liksom gått och vi har fått ett barn till men lusten är fortfarande som bortblåst.

Jag vill verkligen inte ha sex. Då och då har vi det ju ändå i ett försök att komma igång. Väl där tycker jag att det är skönt och har inga problem att få orgasm. Men samtidigt kan jag känna mig oerhört smutsig och kan även gråta efteråt. Vill inte bara ställa upp för att göra det skönt för min sambo. Vill ju även känna längtan själv... Har tidigare i mitt liv haft sex många gånger av helt fel anledning och det vill jag inte igen...

Inser så klart att vi inte kan ha det så här! Han vill inte leva resten av sitt liv med så lite sex. Jag känner inget behov och skulle kunna fortsätta så här...

Känner mig nedstämd för det här och vet inte vad jag ska ta mig till... Tacksam för alla råd o tips!

• Svar på tråden Hur hittar man tillbaka till sin lust? Så här kan vi inte ha det
  • Mangift
    Anonym (Ingen lust) skrev 2011-12-29 08:28:04 följande:
    Min lust försvann efter första barnet. Hon blir 6 i vår. Jag fick en förlossningsdepression så det gjorde sitt...
    Åren har liksom gått och vi har fått ett barn till men lusten är fortfarande som bortblåst.

Jag vill verkligen inte ha sex. Då och då har vi det ju ändå i ett försök att komma igång. Väl där tycker jag att det är skönt och har inga problem att få orgasm. Men samtidigt kan jag känna mig oerhört smutsig och kan även gråta efteråt. Vill inte bara ställa upp för att göra det skönt för min sambo. Vill ju även känna längtan själv... Har tidigare i mitt liv haft sex många gånger av helt fel anledning och det vill jag inte igen...

Inser så klart att vi inte kan ha det så här! Han vill inte leva resten av sitt liv med så lite sex. Jag känner inget behov och skulle kunna fortsätta så här...

Känner mig nedstämd för det här och vet inte vad jag ska ta mig till... Tacksam för alla råd o tips!
    Tufft, svårt att generellt komma med svar, håller med dom flesta inläggen, men samtidigt så när det år så tufft som du upplever det så är det viktigt att du har en kommunikation med din man/sambo så han förstår hela tiden, sen om inte han vill leva hela livet med så lite sex så kan man ställa sig frågan är gräset grönare på andra sidan? Sen kan du hålla honom i schack med att runka honom smeka honom m.m om det inte är för jobbigt, lycka till.
  • frwi
    Anonym (Ingen lust) skrev 2011-12-29 08:52:14 följande:
    Har inte provat just dessa preparat men en mängd "kvinnliga" örter som ska främja lusten...
    om jag vore som du skulle jag testa L-argiplex i några dagar eller gå in på apoteket och fråga dem om råd, örter kan ju vara lite olika hur de fungerar på olika personer
  • Anonym (Ingen lust)
    Mangift skrev 2011-12-29 09:01:41 följande:
    Tufft, svårt att generellt komma med svar, håller med dom flesta inläggen, men samtidigt så när det år så tufft som du upplever det så är det viktigt att du har en kommunikation med din man/sambo så han förstår hela tiden, sen om inte han vill leva hela livet med så lite sex så kan man ställa sig frågan är gräset grönare på andra sidan? Sen kan du hålla honom i schack med att runka honom smeka honom m.m om det inte är för jobbigt, lycka till.
    Han vet hur jag känner. Har pratat mycket med honom. Men han ju fortfarande sin lust. I bland undrar jag hur han orkar stanna kvar... Känner mig till besvär...
  • Anonym (Ingen lust)
    frwi skrev 2011-12-29 09:07:07 följande:
    om jag vore som du skulle jag testa L-argiplex i några dagar eller gå in på apoteket och fråga dem om råd, örter kan ju vara lite olika hur de fungerar på olika personer
    Kanske får göra så... Tack för tipset!
  • Anonym

Men hur sällan har ni sex då? Kan ni inte kompromissa? Om du vill ha sex 1 gång i månaden och han 2 ggr i veckan kanske 1 gång i veckan eller 1 gång varannan borde fungerar? Det är ju inte bara på hans premisser sexet ska vara. Ni måste gå halva vägen var.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-29 16:04:42 följande:
    Men hur sällan har ni sex då? Kan ni inte kompromissa? Om du vill ha sex 1 gång i månaden och han 2 ggr i veckan kanske 1 gång i veckan eller 1 gång varannan borde fungerar? Det är ju inte bara på hans premisser sexet ska vara. Ni måste gå halva vägen var.
    Så att hon bara har sex mot sin vilja hälften av gångerna? Kom igen. Det är så många som inte förstår det verkliga problemet. Vi killar vill inte bara ha sex - vi vill ha sex med en som vill AV EGEN FRI VILJA. Vi vill inte att ni "ställer upp" eller t o m "säljer" sex mot att vi ska städa extra eller vad det nu är.

TS vill hitta sin LUST, sin förmåga att vara KÅT och NJUTA av sex, inte bara ställa upp när det gått "för lång tid".
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-12 18:19:30 följande:
    Så att hon bara har sex mot sin vilja hälften av gångerna? Kom igen. Det är så många som inte förstår det verkliga problemet. Vi killar vill inte bara ha sex - vi vill ha sex med en som vill AV EGEN FRI VILJA. Vi vill inte att ni "ställer upp" eller t o m "säljer" sex mot att vi ska städa extra eller vad det nu är.

TS vill hitta sin LUST, sin förmåga att vara KÅT och NJUTA av sex, inte bara ställa upp när det gått "för lång tid".

Men för vissa killar tror jag det är så, killar som köper sex bland annat. Sen finns det ju killar som tjatar sig till sex och sen ligger man som tjej och särar ¨på benen medans han gör sitt liksom.
  • Anonym

Känner med dig och känner igen mig... Fast det har bara gått ca 9 månader för mig. Fick barn för ett halvår sen och det är klart att det spelar roll för energi, tillfällen att orka/hinna/komma på att sex vore trevligt. Men även när jag försöker "få till" det så rinner det ut i sanden och det blir bekvämare att låta det vara och vänta på att det vänder. Blir svårt att närma sig varandra till slut, blir en ond cirkel ganska snabbt. Försöker prata med min sambo men han ser det inte som nåt stort problem, men det gör jag. Och ju mer man tänker, desto större bekymmer blir det. Det naturliga, enkla, spontana, härliga försvinner helt och plötsligt känns sex med den man älskar som det svåraste som finns. Och det är jättehemskt att känna!!

• Anonym (lite tankar)

Jag tycker att det låter tråkigt det där du beskriver med att du kan känna dig smutsig efter sex även fast det var bra under tiden. Jag tycker att det låter som att du har problem med dina tankar kring sex. Det blir en låsning. Du känner ingen lust till sex och får därför inga positiva associationer av sex och därmed kan du inte hitta någon lust. Så tolkar jag det.

Hur känner du med fysisk närhet i allmänhet? Kramas, kyssas, massera varandra, allt sådant. Känns det positivt och bra eller är det inget du uppskattar nu heller, kanske inget ni gör? För mig handlar sex mycket om att kunna njuta av mig egen kropp, av fysiska känslor överhuvudtaget. Jag vet inte om det är samma för dig. I så fall skulle jag råda dig att försöka hitta det istället. Att du trivs med din kropp, att du känner att du får positiva upplevelser från den, att du känner att fysisk närhet med din man är något trevligt och inte något kravfyllt och ångestskapande för att du tänker att ni borde ha sex.

Jag förstår att det inte går att tvinga fram lusten och jag tror inte på att du ska "ställa upp". Men jag tror att det ligger mycket i att sex kan föda lust. Det verkar dock svårt om du får negativa tankar efter sex. Med den historia du beskriver med sex av fel anledning förstår jag om sådana tankar kan kännas nära till hands. Kan det vara så att de dyker upp lite för lätt? Om det kändes bra under tiden så var det väl bra? Det låter som att du önskar att du hade varit med mer från början och att sexet på något sätt känns "fel" när det bara var för att komma igång. Det skulle underlätta så mycket för dig själv om du kunde bryta det tankemönstret. Om du efteråt kunde tänka "Det var ju ganska trevligt trots allt." istället för att få negativa tankar.

Vet du vad som får dig att känna lust? Går det i så fall att se till att förutsättningarna finns, utan att du för den skull ska känna dig tvingad att ha en sexlust? Det är lätt att det blir kravfyllt att ha mer sex eller hitta sexlusten och det motverkar mest syftet. Jag funderar på om det finns något annat som skulle vara skönt att uppnå, som möjligtvis skulle kunna leda till att du blir mer intresserad av sex, men som om det inte skulle göra det ändå skulle vara en positiv förändring.

• Anonym (s)

Tror det är tredje tråden jag skriver det här i nu men ett tips kan ju vara att leta fram din egen lust och ta itu med det gamla du beskriver (att du haft sex av fel anledningar) - försök tryck bort pressen från din mans sida - kanske kan ni mysa, gosa, massera varandra UTAN att ha sex - och UTAN att sex förväntas. Ett boktips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1590771281 den är lite fjantig men den hjälpte mig en del och den har en del vettiga tankegångar! Hitta tillbaka till din sensualitet! 

Lycka till *kram*

• Anonym

Så din man väljer alltså hellre mer sex än att vara tillsammans med dig? Är du säker på att din man älskar dig??

• de Robespierre

Tre saker:

Det första är att du säger att du "känner dig smutsig". På vilket sätt då? Det kan vara en orsak till att du inte känner någon lust.

Det andra är att du säger att du tidigare i ditt liv haft sex många gånger av helt fel anledning och det vill du inte igen. Här kan det bli en deja vu eftersom du inte vill men känner dig skyldig att ställa upp för husfridens skull. Så historien upprepar sig. Vilket gör att det spär på det negativa.

Det tredje är att du säger att du just nu kan tänka dig att leva utan sex samtidigt som du skriver att det är ett problem och att du inte vill ha det såhär. Det är ett positivt tecken på att du trots allt vill se en förändring och att du inte helt har stängt av och inte vill ta till dig problemet.

Tycker du skall ta en titt i backspegeln.

• Anonym (s)
    de Robespierre skrev 2012-01-19 15:56:33 följande:
    Tre saker:

Det första är att du säger att du "känner dig smutsig". På vilket sätt då? Det kan vara en orsak till att du inte känner någon lust.

Det andra är att du säger att du tidigare i ditt liv haft sex många gånger av helt fel anledning och det vill du inte igen. Här kan det bli en deja vu eftersom du inte vill men känner dig skyldig att ställa upp för husfridens skull. Så historien upprepar sig. Vilket gör att det spär på det negativa.

Det tredje är att du säger att du just nu kan tänka dig att leva utan sex samtidigt som du skriver att det är ett problem och att du inte vill ha det såhär. Det är ett positivt tecken på att du trots allt vill se en förändring och att du inte helt har stängt av och inte vill ta till dig problemet.

Tycker du skall ta en titt i backspegeln.
    Det var väl inget råd? Eller? Känns som om du bara listade hur hon har det... jag vill gärna veta mer om vad du menar med "titt i backspegeln"? Har du några konkreta tips på vad man kan göra i en sån här situation? (jag är nyfiken bara...)
  • de Robespierre
    Anonym (s) skrev 2012-01-19 15:58:13 följande:
    Det var väl inget råd? Eller? Känns som om du bara listade hur hon har det... jag vill gärna veta mer om vad du menar med "titt i backspegeln"? Har du några konkreta tips på vad man kan göra i en sån här situation? (jag är nyfiken bara...)
    Ibland ser man inte träden... osv och rätt ställda frågor kan få en att fundera i nya banor. Eftersom hon har lämnat så lite info så skulle jag inte vilja ge henne några konkreta råd. Bara att jag tycker mig ana att det kanske finns något i hennes tidigare upplevelser som gör att hon känner som hon gör. Det behöver absolut inte vara huvudorsaken men kan påverka ändå. Och många bäckar små...

Sen är vi alla olika. Saker som för vissa är stora problem kan för andra personer vara något man inte tänker så mycket på. Därför är det svårt att generalisera utan man bör utgå från att varje person är unik och därför blir råden därefter.
  • Carl73

I de flesta förhållande inbillar jag mig att sex är en stor och viktig del som jag själv har svårt att vara utan. Har själv inte lyckats få det bättre på denna fronten med 2 tillfällen sex sedan förra sommaren om man ser i backspegeln. Mycket samtal o fundering som egentligen inte löser problemen, försökt att skaffa terapi/psykolog-hjälp men hon totalvägrar. Mitt råd är att skaffa riktig hjälp och reda ut detta innan det är för sent. De flesta män känner nog åtagande/ansvar med familj och stannar men allt har sin gräns och förr eller senare gör man något åt saken själv. Vänta inte utan skaffa riktigt hjälp o inga amatörpsykologer...

• Anonym (Samma problem!)

Hittade den här av en slump. Hur har det gått ts?

• Anonym (det går...)

Om du verkligen vill ändra något, så börja med att läsa bra böcker på ämnet. Det finns faktiskt bra litteratur som tar upp problematiken, läs den var för sig och diskutera sedan era funderingar osv. Sedan kanske det handlar om att i ett inledningskede hitta tillbaka till intimiteten UTAN sex. Ja, vi ska kramas och pussas, ta på varandra på ställen som kanske inte direkt förknippas med sex. Massera varandras fötter, hålla varandras händer under ett helt tv-program, se till att " låta kroppen "röra vid den andres kropp" med flit, när ni lagar mat...osv.osv men utan sex, inga orgasmer osv. NI får under inga omständigheter ha sex på två månader!! kom nu älskling så ska jag klä av dig naken med blicken! ...Lek och låt det hela inte bli så laddat med negationer...

• Anonym (anonym)
    Anonym skrev 2012-01-19 15:52:50 följande:
    Så din man väljer alltså hellre mer sex än att vara tillsammans med dig? Är du säker på att din man älskar dig??

Jag har varit den som levde utan sex för att min man inte ville. Jag älskar honom men hade ändå tankar på att vara otrogen, för man tänker bara på sex till slut och får låg självkänsla. Jag vill inte skrämma TS, tvärtom påpeka att OM din man skulle vara otrogen så beror det inte på att han inte älskar dej. Det är bara ett sätt att lösa en omöjlig situation. Jag önskade och hoppades att min man frivilligt skulle säja att jag fick vara med nån annan. Men det löste sej för oss och det var förstås det bästa! Jag ger dej rådet att försöka boka in regelbundet sex i alla fall smeksex kanske varannan vecka

eller nåt.
Svar på tråden Hur hittar man tillbaka till sin lust? Så här kan vi inte ha det