• HäckHäxan

Tjock och lycklig?

Är det verkligen så svårt att hajja att vi faktiskt finns? Det är som om alla tror att de är lika omöjligt som den glada horan. Men det finns glada horor och det finns tjocka personer som faktiskt mår bra och är glada och inte alls ser sig själva som någon jävla avart med mindre existensrätt än alla andra, som inte alls anser att de är mindre värda eller sämre människor.

Jag är så jävla trött på det här. Jag kan väl ändå inte vara ensam om att störa mig lite på detta eller? Ja kanske är det så.

Jag är tjock och jag är helt jävla okej ändå. Även om det finns personer som har svårt att fatta det, att ta in det. Jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt mkt om vad andra anser om mitt utseende. För mig är det så otroligt mycket viktigare att jag är nöjd med mig själv och mindre viktigt om min bak är bredare än majoritetens. Kärnan av mig, min person har inget med mitt fläsk att göra. Jag värderar mig inte så, jag kan inte, för utseende är i det stora hela oviktigt för mig.

Jag är som jag är, ibland fullständigt omodernt klädd, för jag trivs i plaggen, mode, jag är imponerad av att andra orkar hålla reda på det, orkar springa till frissan, köpa akrylnaglar, måla dom, se snygga ut varje dag. Men det är inte min grej. Varför kan inte jag bara få utrymme nog att faktiskt få vara som jag är, varför är det mindre okej att jag inte bryr mig om allt detta, men jag skall acceptera att andra gör det? Jag accepterar det gärna och jag har inget emot det alls, jag njuter av att se alla vackra människor. Jag vill bara inte ingå i den kategorin, jag vill inte bli beskådad eller dömd och godkänd enbart baserat på att någon tycker att jag är snygg och jag är dessutom trött på normen att smal är vacker och tjock är ful. Hur blev det så? Jag ser människor i alla former dagligen som är fina, som har något extra, vackra leenden, lysande ögon, vackra ben, fina bröst, breda läclra axlar, de flesta ser har något, något unikt, tjock som smal.

Är det bara jag som ser världen med konstiga ögon? Är jag verkligen så förbaskat ovanlig, ibland känns det så.

Jag la denna tråd i sandlådan från start för den kommer säkert balla ur och hamna där ändå, sen ville jag inte ge folk möjligheten att vara anonyma när de skall kasta skit på andra och kritisera deras sätt och val att leva sina liv, för mig är det ren jävla feghet och det har jag också svårt att acceptera. Men min tanke, min TS, mina tankar är seriöst menade.

Så kom igen såga mig, hacka mig. Får se hur länge det varar Just bring it on! Skål

Hjärta Jag älskar mig som jag är Hjärta Inte på långa vägar perfekt, men högst mänsklig och definitiv original.

Dom vill lära dig bli smal utan att banta, med så mkt plast i kroppen att du går att panta.
  • Svar på tråden Tjock och lycklig?
  • CeeJay
    HäxanSurtant skrev 2011-12-31 14:53:46 följande:
    Okej, vad är skillnaden på dessa egentligen? Bara nyfiken Min mamma skall göra den andra varianten, by-pass nu i början av nästa år någon gång.

Klart som tusan man skall vara rädd om sig och tänka på hälsan. Jag bantade ner mig från 97 kg till 65-70 kg, det var vad jag pendlade mellan länge sen. Iaf det var för min skull, för jag tröttnade och ville ändra mitt liv. Ibland önskar jag att jag kunde hitta den karaktären inom mig igen, men den lyser med sin frånvaro. Inte heller så mkt för att bli smal, utan för att ha en bättre relation till mat och äta oftare per dygn.

Att jag har någon form av ätstörning har jag sen länge accepterat. Men när man försöker ta upp det med läkare och sånt på vårdcentralen så lyssnar ingen, så jag har lagt ner det.
    Den sk by-passen kopplas tarmarna/magsäcken om därav namnet. På en sleeve så tar dom "bara" bort en bit av magsäcken och låter allt annat sitta kvar som det är innan. Man kan alltså äta mindre, känner mindre hungerskänslor och har mindre risk för dumpning och andra svårigheter (som kan vara större hos by-pas-patienter).
  • CeeJay
    HäxanSurtant skrev 2011-12-31 14:53:46 följande:
    Okej, vad är skillnaden på dessa egentligen? Bara nyfiken Min mamma skall göra den andra varianten, by-pass nu i början av nästa år någon gång.

Klart som tusan man skall vara rädd om sig och tänka på hälsan. Jag bantade ner mig från 97 kg till 65-70 kg, det var vad jag pendlade mellan länge sen. Iaf det var för min skull, för jag tröttnade och ville ändra mitt liv. Ibland önskar jag att jag kunde hitta den karaktären inom mig igen, men den lyser med sin frånvaro. Inte heller så mkt för att bli smal, utan för att ha en bättre relation till mat och äta oftare per dygn.

Att jag har någon form av ätstörning har jag sen länge accepterat. Men när man försöker ta upp det med läkare och sånt på vårdcentralen så lyssnar ingen, så jag har lagt ner det.

Min operation var även delvis till för att "tvingas" att äta så som man bör. Jag äter gott, kan äta allt men mindre portioner och är inte besatt av mat, vikt, kilon, kalorier osv nu. Men det var svårt att tänka om ifrån den så inlärda "bantningstänkandet". Nu måste jag äta vanliga produkter och inga lightprodukter (som många gör när dom försöker gå ner i vikt).

Jag vet precis hur jobbigt det är med matmissbruk och att ha störningar. Mina problem (åt båda hållen) känns som bortblåsta  nu när jag inte fokuserar alls på vikten. Visst, jag går ner automatiskt och naturligtvis är jag glad för det (det innebär ju att operationen fungerade och att jag kan bli mer hälsosam). 
  • Maj Bebis 2012

Här är en till som e tjock å glad :) jag är nöjd med mej själv,jag har varit det under många år.. 
    Jag slutade äta sommaren 2010 på grund av att jag mådde mycket psykiskt dåligt..utan att jag tänkte på det så tappade jag 23 kg i vikt..det var först när folk sa att jag blivit så smal som jag reagerade å såg att jag faktist hade gått ner massor.. Jag mådde sämre av att se ut så,det värsta var att folk runt om kring sa att jag blivit så fint.. då tänkte jag vadå fin??var jag ful innan då eller?? trivdes inte med den nya vikten å började äta fetmat,chips,godis å dricka mycket läsk för att jag ville gå upp..det tog ett tag innan det börja hända något..sommaren 2011 hade jag lyckats öka 13 kg i vikt..då började trivas med mej själv igen,å kände mej mer som jag,den jag är :)

Sen skiter jag i vad smala människor säger om mej att jag e fet å äcklig, jag har ju alla fall något att ta i,inte bara skin å ben å det vet jag.. Man ska vara den man är,den man trivs att vara :) 

• HäckHäxan
    Maj Bebis 2012 skrev 2012-01-15 02:33:24 följande:
    Här är en till som e tjock å glad :) jag är nöjd med mej själv,jag har varit det under många år.. 
    Jag slutade äta sommaren 2010 på grund av att jag mådde mycket psykiskt dåligt..utan att jag tänkte på det så tappade jag 23 kg i vikt..det var först när folk sa att jag blivit så smal som jag reagerade å såg att jag faktist hade gått ner massor.. Jag mådde sämre av att se ut så,det värsta var att folk runt om kring sa att jag blivit så fint.. då tänkte jag vadå fin??var jag ful innan då eller?? trivdes inte med den nya vikten å började äta fetmat,chips,godis å dricka mycket läsk för att jag ville gå upp..det tog ett tag innan det börja hända något..sommaren 2011 hade jag lyckats öka 13 kg i vikt..då började trivas med mej själv igen,å kände mej mer som jag,den jag är :)

Sen skiter jag i vad smala människor säger om mej att jag e fet å äcklig, jag har ju alla fall något att ta i,inte bara skin å ben å det vet jag.. Man ska vara den man är,den man trivs att vara :) 
    Det är bra, alltså att trivas som man är Fattar inte varför det skall vara så svårt att låta folk göra det oavsett hälsoperspektivet på det hela.
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Alecto
    HäxanSurtant skrev 2011-12-31 02:56:00 följande:
    Är det verkligen så svårt att hajja att vi faktiskt finns? Det är som om alla tror att de är lika omöjligt som den glada horan. Men det finns glada horor och det finns tjocka personer som faktiskt mår bra och är glada och inte alls ser sig själva som någon jävla avart med mindre existensrätt än alla andra, som inte alls anser att de är mindre värda eller sämre människor.

Jag är så jävla trött på det här. Jag kan väl ändå inte vara ensam om att störa mig lite på detta eller? Ja kanske är det så.

Jag är tjock och jag är helt jävla okej ändå. Även om det finns personer som har svårt att fatta det, att ta in det. Jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt mkt om vad andra anser om mitt utseende. För mig är det så otroligt mycket viktigare att jag är nöjd med mig själv och mindre viktigt om min bak är bredare än majoritetens. Kärnan av mig, min person har inget med mitt fläsk att göra. Jag värderar mig inte så, jag kan inte, för utseende är i det stora hela oviktigt för mig.

Jag är som jag är, ibland fullständigt omodernt klädd, för jag trivs i plaggen, mode, jag är imponerad av att andra orkar hålla reda på det, orkar springa till frissan, köpa akrylnaglar, måla dom, se snygga ut varje dag. Men det är inte min grej. Varför kan inte jag bara få utrymme nog att faktiskt få vara som jag är, varför är det mindre okej att jag inte bryr mig om allt detta, men jag skall acceptera att andra gör det? Jag accepterar det gärna och jag har inget emot det alls, jag njuter av att se alla vackra människor. Jag vill bara inte ingå i den kategorin, jag vill inte bli beskådad eller dömd och godkänd enbart baserat på att någon tycker att jag är snygg och jag är dessutom trött på normen att smal är vacker och tjock är ful. Hur blev det så? Jag ser människor i alla former dagligen som är fina, som har något extra, vackra leenden, lysande ögon, vackra ben, fina bröst, breda läclra axlar, de flesta ser har något, något unikt, tjock som smal.

Är det bara jag som ser världen med konstiga ögon? Är jag verkligen så förbaskat ovanlig, ibland känns det så.

Jag la denna tråd i sandlådan från start för den kommer säkert balla ur och hamna där ändå, sen ville jag inte ge folk möjligheten att vara anonyma när de skall kasta skit på andra och kritisera deras sätt och val att leva sina liv, för mig är det ren jävla feghet och det har jag också svårt att acceptera. Men min tanke, min TS, mina tankar är seriöst menade.

Så kom igen såga mig, hacka mig. Får se hur länge det varar Just bring it on! Skål

Hjärta Jag älskar mig som jag är HjärtaInte på långa vägar perfekt, men högst mänsklig och definitiv original.
    Du har formulerat vad jag tycker och tänker - jag tror inte jag skulle vara ett dugg lyckligare (eller olyckligare)om jag var smal och kunde ha senaste modet.

Mina problem i livet försvinner inte även om jag skulle bli smal - eller tänk vad praktiskt om livet kunde bli enklare för varje kilo jag skulle tappa... allt skulle lösa sig i form av barnens problem, ekonomi, stress osv...

Kram från en tjockis som skiter i allt omkring mig Skål    
  • HäckHäxan
    Alecto skrev 2012-02-14 18:38:59 följande:
    Du har formulerat vad jag tycker och tänker - jag tror inte jag skulle vara ett dugg lyckligare (eller olyckligare)om jag var smal och kunde ha senaste modet.

Mina problem i livet försvinner inte även om jag skulle bli smal - eller tänk vad praktiskt om livet kunde bli enklare för varje kilo jag skulle tappa... allt skulle lösa sig i form av barnens problem, ekonomi, stress osv...

Kram från en tjockis som skiter i allt omkring mig Skål    
    Skål skål och välkommen in!

hahahah hade allt annat löst sig om jag bantade så hade jag bantat bara därför. Men nej jag tror som du, jag blir inte gladare, mina bekymmer blir inte mindre, för mina reella bekymmer har inget med min vikt att göra helt enkelt, det är helt andra saker som bekymrar mig i livet. Jag är glad att min kropp fungerar , att jag kan gå dit jag vill, men jag har inget behov av att se ut som media menar att man bör, jag ratar tidningar för jag vägrar köpa när de alltid står på framsidan så blir du lyckligare, tappa 5 kg på en v mm mm. Jag vill inte tappa 5 kg på en vecka, det kommer inte göra mig till en gladare person, förmodligen om jag känner just mig rätt, kommer det bara att ge mer problem i form av större ångest oro mm och de är inget jag strävar efter alls. Jag vill ha ro och fred, harmoni!
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Alecto

Jag vet att jag inte blir en gladare person om jag skulle tappa fem kilo på fem veckor för jag skulle vara lika odräglig utan mat som jag blir om jag inte får börja dagen med mina tre muggar kaffe.

Den dagen resten av mitt liv löst sig hoppas jag att jag kan tappa resten av det jag behöver men det är långt ner på min prioriteringslista - det första är att mina barn skall ha det bra plus all stress med möten, jobb, skola, hab och förskola.
    Jag dömer aldrig en person efter utseende, kläder utan personlighet och insidan.    

• Betingjärp

Vilken underbar trådstart!! Vilken underbar människa du är och Framförallt vettig!:)

Älskar att höra hur nöjd folk är med sig själva! Bara det gör en människa otroligt vacker, kallas utstrålning:)

• HäckHäxan
    Betingjärp skrev 2012-02-14 19:21:57 följande:
    Vilken underbar trådstart!! Vilken underbar människa du är och Framförallt vettig!:)

Älskar att höra hur nöjd folk är med sig själva! Bara det gör en människa otroligt vacker, kallas utstrålning:)
    Tack {#emotions_dlg.flower}
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Lillibet

Bara man är nöjd själv så. Vill gå ner i vikt försöker. Men när jag ser andra tjocka människor eller pinnmagra bryr jag mig inte.

• HäckHäxan
    Lillibet skrev 2012-03-18 18:49:18 följande:
    Bara man är nöjd själv så. Vill gå ner i vikt försöker. Men när jag ser andra tjocka människor eller pinnmagra bryr jag mig inte.
    Ja det tror jag absolut är det viktigaste. Men ja kan tycka att man måste få lov att vara nöjd med sig själv, den man är även om man är för tjock eller för smal och även om man kanske vill förändra något som t.ex gå ner i vikt.

Jag bryr mig inte heller om hur folk ser ut, de är hur de är med mig jag bryr mig om, som är viktigt för mig.

Ibland vill jag också gå ner i vikt och det hade inte skadat, men jag hade fortfarande varit samma människa OCH det är för människan jag är som jag vill bli accepterad inte för hur tjock eller smal jag är.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Ernst Hugo

Fina TS ♡ Jag håller med dig i allt och vi har ju pratat om det innan så du vet min hållning men det jag ser det ur ett manligt perspektiv oxå spm di vet. Personligen attraheras kag av en person en helhet såklart, men de runda formerna på en kvinna är mer än underbart. Jag vill inte helldr skämmas för att jag tycker det är sjukt sexigt och något jag helat ser hos en partner. Rund & fin helt enkelt ♡

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • HäckHäxan
    Ernst Hugo skrev 2014-04-08 17:49:17 följande:
    Fina TS ♡ Jag håller med dig i allt och vi har ju pratat om det innan så du vet min hållning men det jag ser det ur ett manligt perspektiv oxå spm di vet. Personligen attraheras kag av en person en helhet såklart, men de runda formerna på en kvinna är mer än underbart. Jag vill inte helldr skämmas för att jag tycker det är sjukt sexigt och något jag helat ser hos en partner. Rund & fin helt enkelt ♡

OCH du skall aldrig behöva skämmas över det heller. Men jag har förstått att många gör det och det är i sin tur tragiskt, kan inte låta bli att tycka synd om dom, både männen som skäms och de kvinnor vars perfekta partner kan gå dem förbi för att han skäms, trist helt enkelt.

Det är så dumt, detta med skam för vad man föredrar, att den ens skall behöva finnas, att någon annan ens skall anse sig ha rätten att bestämma vad man tycker om och föredrar! Dumt! Dumt! Dumt! Skrikandes
    Canis meus id comedit
  • Ulrika Eriksson

Hej!

Mitt namn är Ulrika Eriksson och jag jobbar på Meter Television. Jag jobbar med ett tv-program om "kroppspositivism" och skulle vilja få kontakt med personer som möter fördomar för att de är vad samhället kallar "tjocka" men som struntar i det och är stolta och nöjda med sig själva. 

Häckhäxan (eller någon annan), finns du kvar på det här forumet? Skulle jag kunna få prata med dig? Kontakta gärna mig på ulrika.eriksson@meter.tv.

Vänligen,

Ulrika Eriksson

• Kkef

Tjock och glad i all ära, men när ni får diabetes typ 2 är det inte lika kul längre. Och tro mig det kommer som ett brev på posten. 

Svar på tråden Tjock och lycklig?