Inlägg från: CeeJay |Visa alla inlägg
  • CeeJay

Tjock och lycklig?

Klart som fan att man kan vara glad, lycklig, nöjd och tillfreds oavsett om man är tjock, smal eller ap-tunn.

Jag TROR att många tänker på hälsan när man pratar om både överviktiga och underviktiga människor men ibland är det bara missriktad fokus från sig själva.

Jag är en fd tjockis (som troligen alltid kommer tro att jag ÄR tjock) som nu har gått ner 26 kg. Nu är jag "på den översta gränsen" i "mitt" BMI. Jag kommer gå ner mer och även om jag inte vill bli FÖR tunn så kan jag ändå säga att jag inte är lyckligare rent generellt, men den nya kroppsvikten hjälper till att göra livet lättare i dubbel bemärkelse.

Men många tror som du skriver TS, att det är synd om ALLA som är tjocka/överviktiga men så är inte fallet. Gott Nytt År på er alla, tjocka som smala, lyckliga som olyckliga !!       

• CeeJay
    HäxanSurtant skrev 2011-12-31 14:43:23 följande:
    Visst tänker folk på hälsan. Men allvarligt, det finns många smala ohälsosamma människor, som äter skit och med feta blodfetter, bara att deras kroppar inte blir så feta alla gånger på ett sätt som syns. Det är lite som med smala människor utan muskler, visst du är smal, men kan du ens bära ica kassen med mat hem liksom. Människor finns i alla varianter och man är olika. Men folk blir så inpräntade med att olika är fel OCH det är väl den biten som liksom stör mig lite.

Grattis till din vikt nedgång, vad roligt för dig {#emotions_dlg.flower} Duktigt gjort. Får man vara nyfiken och undra hur du gjort?

Tror du slog huvudet på spiken där, synd om tjockisar, precis, det är inte synd om alla som är tjocka, det är synd om de som mår dåligt över det, de som vill gå ner och inte får till det. Men de är inte synd om den som är tjock och nöjd. Självklart skall man få hjälp och stöd att gå ner om man vill och känner att man behöver det, oavsett anledning. Men jag hade bara blivit förbannad om någon kom och sa du måste gå ner i vikt, nej det måste inte jag alls, jag fungerar prima precis som det är och det gör jag. Jag skall aldrig mer väga så mkt som jag har gjort, men jag vill heller aldrig bli smal eller väga så som mitt bmi säger att jag bör, för jag ser sjuk ut då, det ser verkligen illa ut på mig och det är inget jag liksom inbillar mig heller, tillräckligt många av mina vänner och familjemedlemmar har sagt det de gånger jag bantat ner mig så, att jag ser sjuk ut, benen sticker ut och jag ser ohälsosam ut på ett annat sätt.

Tack Jag har gjort en sk gastic sleeve operation (inte en vanlig by-pass utan en "lättare" variant) pga hälsoskäl. Ev "snygg-känslor" eller "kläd-problem" kom långt ner på min lista. I mitt fall blev övervikten en stor fälla och kunde väldigt lätt övergått i fler katastrofala sjukdommar längre fram.

Så mitt val var rätt enkelt, även om strävan om att vara smal inte var prioriterat !! 
  • CeeJay
    HäxanSurtant skrev 2011-12-31 14:53:46 följande:
    Okej, vad är skillnaden på dessa egentligen? Bara nyfiken Min mamma skall göra den andra varianten, by-pass nu i början av nästa år någon gång.

Klart som tusan man skall vara rädd om sig och tänka på hälsan. Jag bantade ner mig från 97 kg till 65-70 kg, det var vad jag pendlade mellan länge sen. Iaf det var för min skull, för jag tröttnade och ville ändra mitt liv. Ibland önskar jag att jag kunde hitta den karaktären inom mig igen, men den lyser med sin frånvaro. Inte heller så mkt för att bli smal, utan för att ha en bättre relation till mat och äta oftare per dygn.

Att jag har någon form av ätstörning har jag sen länge accepterat. Men när man försöker ta upp det med läkare och sånt på vårdcentralen så lyssnar ingen, så jag har lagt ner det.
    Den sk by-passen kopplas tarmarna/magsäcken om därav namnet. På en sleeve så tar dom "bara" bort en bit av magsäcken och låter allt annat sitta kvar som det är innan. Man kan alltså äta mindre, känner mindre hungerskänslor och har mindre risk för dumpning och andra svårigheter (som kan vara större hos by-pas-patienter).
  • CeeJay
    HäxanSurtant skrev 2011-12-31 14:53:46 följande:
    Okej, vad är skillnaden på dessa egentligen? Bara nyfiken Min mamma skall göra den andra varianten, by-pass nu i början av nästa år någon gång.

Klart som tusan man skall vara rädd om sig och tänka på hälsan. Jag bantade ner mig från 97 kg till 65-70 kg, det var vad jag pendlade mellan länge sen. Iaf det var för min skull, för jag tröttnade och ville ändra mitt liv. Ibland önskar jag att jag kunde hitta den karaktären inom mig igen, men den lyser med sin frånvaro. Inte heller så mkt för att bli smal, utan för att ha en bättre relation till mat och äta oftare per dygn.

Att jag har någon form av ätstörning har jag sen länge accepterat. Men när man försöker ta upp det med läkare och sånt på vårdcentralen så lyssnar ingen, så jag har lagt ner det.

Min operation var även delvis till för att "tvingas" att äta så som man bör. Jag äter gott, kan äta allt men mindre portioner och är inte besatt av mat, vikt, kilon, kalorier osv nu. Men det var svårt att tänka om ifrån den så inlärda "bantningstänkandet". Nu måste jag äta vanliga produkter och inga lightprodukter (som många gör när dom försöker gå ner i vikt).

Jag vet precis hur jobbigt det är med matmissbruk och att ha störningar. Mina problem (åt båda hållen) känns som bortblåsta  nu när jag inte fokuserar alls på vikten. Visst, jag går ner automatiskt och naturligtvis är jag glad för det (det innebär ju att operationen fungerade och att jag kan bli mer hälsosam). 
Svar på tråden Tjock och lycklig?