• Mamma med fem

Vilka namn kopplar man inte till en viss ålder?

Jag är gravid (tvillingar) och letar namn som passar på alla åldrar. 

Exempel på sådana namn är till exempel; Oscar, Hugo, Oliver, Adam samt Kevin fast det inte är någon höjdare. Bland tjejnamnen finns Sofie, Linnéa, Hanna, Sara och Emelie.

Namn som verkligen inte hör till listan är bland annat "nykomna namn" som: Tindra, Emmy, Juni och Novalie. Vincent, Melvin och Viggo. Men även namn som fortfarande är vanligast bland gamlingar: Sigrid, Tyra, Afred, Josef och Theodor.

Jag tycker inte att det är passande att heta Melker när man är 4 år eftersom jag kopplar det till en gammal gubbe. Jag tycker inte heller att Novalie passar på en 70 årig tant. Däremot tycker jag att bl.a Oskar är ett namn man kan heta både som 1 åring, 30 åring och 60 åring. 

Vilka namn tycker du är "ålderslös" ?

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie ✰ ☆ ★
  • Svar på tråden Vilka namn kopplar man inte till en viss ålder?
  • Mamma med fem
    von Brev skrev 2012-01-02 21:16:12 följande:
    Du ger själv statistik på att nästan hälften av alla Kevin är under 18.
    Men varför ger DU DÅ Anton som exempel på ett tidlöst namn???
    Mer än hälften av alla som heter det är under 18 år.

Gnäll inte när du själv gör samma sak!

• von Brev
    Mamma med fem skrev 2012-01-02 21:52:17 följande:
    Men varför ger DU DÅ Anton som exempel på ett tidlöst namn???
    Mer än hälften av alla som heter det är under 18 år.

Gnäll inte när du själv gör samma sak!
    Är det så? Jag trodde i min enfald att Anton fanns i alla generationer.
  • Mamma med fem
    von Brev skrev 2012-01-02 22:01:52 följande:
    Är det så? Jag trodde i min enfald att Anton fanns i alla generationer.
    Ja, Anton finns i alla generationer. Likaså Kevin, Det namnet finns också i alla generationer i sverige.
    Men båda namnen är fortfarande populärast på killar under 18 år. Det betyder inte att namnen inte finns i alla generationer, Det betyder snarare att det är populärare nu än förut.

Som svar på din fråga angående Kevin på en 40- åring:

Det finns 211 män som bär namnet Kevin som är födda 1970-1979. (Ca 1,9 % av alla Kevin)
    Det finns 828 män som bär namnet Anton som är födda 1970-1979. (Ca 2,4% av alla Anton)
    Visst låter det som att det finns fler anton (828 mot 211) men det är nästan lika många eftersom det finns 33431 män som bär namnet Anton men endast 11334 Kevin.

I jämförelse med namnet ERIK så är faktiskt 11% av alla med namnet Erik född under den perioden. 
  • von Brev
    Mamma med fem skrev 2012-01-02 22:17:11 följande:
    Ja, Anton finns i alla generationer. Likaså Kevin, Det namnet finns också i alla generationer i sverige.
    Men båda namnen är fortfarande populärast på killar under 18 år. Det betyder inte att namnen inte finns i alla generationer, Det betyder snarare att det är populärare nu än förut.

Som svar på din fråga angående Kevin på en 40- åring:

Det finns 211 män som bär namnet Kevin som är födda 1970-1979. (Ca 1,9 % av alla Kevin)
    Det finns 828 män som bär namnet Anton som är födda 1970-1979. (Ca 2,4% av alla Anton)
    Visst låter det som att det finns fler anton (828 mot 211) men det är nästan lika många eftersom det finns 33431 män som bär namnet Anton men endast 11334 Kevin.

I jämförelse med namnet ERIK så är faktiskt 11% av alla med namnet Erik född under den perioden. 
    Har då aldrig träffat på en svensk Kevin som är över 50.
  • linas fina

Sånt ändras ju med tiden. Nu förknippar många namn som Elvira, Elsa, Agnes och Edvin med småbarn, men bara för x antal år sedan tyckte många det var rena gammelnamnen som inte passade sig på små barn. 
    De namn barn har idag kommer vi säkert tycka passar på 70-åringar sen för då tycker vi det är naturligt att 00-isterna hette så.

Namn som Kevin , Liam och Tindra tycker jag inte passar på någon, oavsett ålder. =)

• Krake

De är väl inte kopplade till ålder utan till generation, snarare. Jag menar, ta Lillemor. Typiskt gulle-gull-namn. Men idag tänker man ju på en medelålders eller äldre kvinna när man hör det.

Moster, inte monster.
  • linas fina

En liten parantes. Jag har alltid varit intresserad av namn och när jag var yngre (yngre tonåren) gillade jag, som nu, ovanliga namn. Så då tyckte jag om typ Ella, Ville m.m. Men då var det inga barn som hette det, utan gamlingar. Och då sa många jämnåriga; neeej vad fula och konstiga.
    Nu har de flesta i min ålder barn som heter dessa namn. Själv ratade jag dem senare till förmån för ett namn som jag inte kände någon som hade. =D 

• Flickan och kråkan

Det finns i praktiken inga namn som inte har koppling till tid. Vad gäller statistik för bärare av namn så måste man huvudsakligen titta på tilltalsnamn. Många föräldrar ger sina barn andra- och tredjenamn som är traditionsbundet - typ morfar, gammelfarfar etc eller något som inte är kopplat till just denna generationen. Mina pojkar har fått ärva ett förnamn från båda sidor så att säga (från min och sin pappas sida) förutom sitt tilltalsnamn: Sven Olof och Gunnar Petter.

• Mamma med fem
    linas fina skrev 2012-01-03 12:06:33 följande:
    Sånt ändras ju med tiden. Nu förknippar många namn som Elvira, Elsa, Agnes och Edvin med småbarn, men bara för x antal år sedan tyckte många det var rena gammelnamnen som inte passade sig på små barn. 
    De namn barn har idag kommer vi säkert tycka passar på 70-åringar sen för då tycker vi det är naturligt att 00-isterna hette så.

Namn som Kevin , Liam och Tindra tycker jag inte passar på någon, oavsett ålder. =)
    Ja, namnen förknippas kanske med småbarn just nu men finns det någon som reagerar om en 60-åring heter Edvin eller Elsa idag? =)

T.ex så är ju Novalie vanligt bland små idag så därför kommer det om 40 år vara vanligt att 40-åringar heter så men hur reagerar folk om det idag (2012) finns en 40 åring som heter Novalie? 

Alla misstolkar mig.. Jag söker inte (bara) efter namn som existerar i alla årsgrupper utan namn som man passar att heta som 40-åring utan att omgivningen heter så. Alltså namn som passar i olika åldrar men inte för att det är vanligt i den åldersgrupp man tillhör. Någon som förstår?  
  • Mamma med fem
    Krake skrev 2012-01-03 12:13:08 följande:
    De är väl inte kopplade till ålder utan till generation, snarare. Jag menar, ta Lillemor. Typiskt gulle-gull-namn. Men idag tänker man ju på en medelålders eller äldre kvinna när man hör det.
    Fast jag tycker varken att det passar ett barn eller en gammal gumma Tungan ute det var inte riktigt så jag menade
    Flickan och kråkan skrev 2012-01-03 12:22:05 följande:
    Det finns i praktiken inga namn som inte har koppling till tid. Vad gäller statistik för bärare av namn så måste man huvudsakligen titta på tilltalsnamn. Många föräldrar ger sina barn andra- och tredjenamn som är traditionsbundet - typ morfar, gammelfarfar etc eller något som inte är kopplat till just denna generationen. Mina pojkar har fått ärva ett förnamn från båda sidor så att säga (från min och sin pappas sida) förutom sitt tilltalsnamn: Sven Olof och Gunnar Petter.
    Fast det var inte så jag menade heller. 
    Jag menar namn som man kan heta i alla åldrar utan att man låter som en gammal gubbe i 5-årsålder eller en liten bebis i 50-årsåldern. Namn som passar på en viss ålder utan att det passar bara för att "alla i generationen heter så". 

Tindra, Liam, Vincent, Melvin etc. Kan jag inte se som namn på en 50-åring idag
    Dock reagerar jag inte särskilt om en 50-åring heter Hugo, Oscar, Erik, Gabriel eller Olle nu år 2012. FAST det är vanligt bland småbarn idag. 
  • linas fina
    Mamma med fem skrev 2012-01-03 12:33:36 följande:
    Ja, namnen förknippas kanske med småbarn just nu men finns det någon som reagerar om en 60-åring heter Edvin eller Elsa idag? =)

T.ex så är ju Novalie vanligt bland små idag så därför kommer det om 40 år vara vanligt att 40-åringar heter så men hur reagerar folk om det idag (2012) finns en 40 åring som heter Novalie? 

Alla misstolkar mig.. Jag söker inte (bara) efter namn som existerar i alla årsgrupper utan namn som man passar att heta som 40-åring utan att omgivningen heter så. Alltså namn som passar i olika åldrar men inte för att det är vanligt i den åldersgrupp man tillhör. Någon som förstår?  
    Jag misstolkar inte, utan reflekterar kring detta med namn utifrån vad som skrivits i tråden. 
    Det är klart att det finns äldre med dessa gubb-och tantnamn men de blir färre och färre. Vad jag menade är att många tycker de är helt okej även på småbarn idag men för x antal år sedan ratade många dessa namn.

Jag förstår hur du menar men då måste jag nog ändå hävda att det är de namn som finns  och har funnits utspritt i olika typer av åldrar , även om de inte är jättevanliga i en viss generation. Erik tex, vet allifrån småbarn till gamlingar som heter så och därför tycker man nog det är allmängiligt för alla åldrar. 
    SEn namn som är ovanliga men ändå inte konstiga kan ju vara tidlösa. Min dotter har ett ovanligt namn (men det har blivit lite vanlige sen hon fick det) och det tyckte jag skulle funka i alla åldrar trots att iinte så många andra skulle heta det. Hon heter Noelle.
  • Mamma med fem
    linas fina skrev 2012-01-03 12:44:02 följande:
    Jag förstår hur du menar men då måste jag nog ändå hävda att det är de namn som finns  och har funnits utspritt i olika typer av åldrar , även om de inte är jättevanliga i en viss generation. Erik tex, vet allifrån småbarn till gamlingar som heter så och därför tycker man nog det är allmängiligt för alla åldrar. 
    SEn namn som är ovanliga men ändå inte konstiga kan ju vara tidlösa. Min dotter har ett ovanligt namn (men det har blivit lite vanlige sen hon fick det) och det tyckte jag skulle funka i alla åldrar trots att iinte så många andra skulle heta det. Hon heter Noelle.
    Fast Noelle heter min systerdotter  
    Det är superfint men som sagt, upptaget  
  • Flickan och kråkan
    Mamma med fem skrev 2012-01-03 12:33:36 följande:

Men det handlar ju fortfarande enbart om vana och dina referensramar . Mina föräldrars generation tillhör dubbelnamnens generation. Idag känns det fullkomligt normalt att mormödrar heter Margareta, Gun-Britt etc etc och att deras respektive heter Lennart och Jan-Åke etc. De flesta skulle nog reagera om de mötte en 4-åring som hade dessa namn som tilltalsnamn idag. På 40-50-talet var det inte det minsta besynnerligt, tvärtom. Det faktum att du tycker Melker är ett namn för gamla gubbar innebär att det finns mer än en gammal gubbe som heter just Melker och därmed fanns det otaliga 4-åringar som sprang runt med namnet melker för sådär 60-80 år sedan 8var du nu sätter "gubb"-gränsen). Linnea ger du också som exempel på som tidsoberoende. På slutet av 80-talet förskräcktes vi över våra grannar som döpte sin stackars flicka till detta......det var ju bara gamla tanter som hette Linnea.......och idag har jag ett par Linneor i i stort sett varje klass  (jobbar på högstadiet). 
  • linas fina
    Mamma med fem skrev 2012-01-03 12:46:27 följande:
    Fast Noelle heter min systerdotter  
    Det är superfint men som sagt, upptaget  
    Aha, ja nu hör man namnet lite då och då. När min dotter fick det för 5 år sedan sa alla att de aaaldrig hört det förut. =)

Nästa barn vill jag ska heta Minou. Vet inte om det passar alla åldrar men jag fick idén om det av en vuxen som hette det så för mig associerar jag det inte enbart till barn. 
  • mamma till tre busungar

Maria, Anna, Karin, Maja, Julia, Saga,, Johan, Jan, Karl, Adam,  Mathias, Martin, Erik, Oskar, Filip

• Krake
    Mamma med fem skrev 2012-01-03 12:39:04 följande:
    Fast jag tycker varken att det passar ett barn eller en gammal gumma Tungan ute det var inte riktigt så jag menade
    Jag tror nog inte att någon på FL kan svara på vilka namn som enligt din smak passar alla åldrar. För det verkar ju vara det du är ute efter. Ett tips är att låna en namnbok på biblioteket och titta igenom.
    Moster, inte monster.
  • Mamma med fem
    Krake skrev 2012-01-03 13:57:12 följande:
    Jag tror nog inte att någon på FL kan svara på vilka namn som enligt din smak passar alla åldrar. För det verkar ju vara det du är ute efter. Ett tips är att låna en namnbok på biblioteket och titta igenom.
    Det tror jag visst det för det är flera stycken hittills som fattat
Svar på tråden Vilka namn kopplar man inte till en viss ålder?