• Gummiz26

pottvägrar o 4 år

hej..
     Vår son är precis 4 år fyllda och totalvägrar pottan. nu har jag mutat,tjatat tjatat och tjatat och mutat igen och tvingat men inget har funkar..

Är det några fler där ute som har/haft liknade problem så vill gärna ha råd tips eller bara lugnande ord..

• Svar på tråden pottvägrar o 4 år
  • MammaMia91

Min lillebror är med 4 och när han var 3 och ett halvt så ville min mamma pott träna honom men han vägrade, dem satte han på toaletten i stället och där gick det bra. han hoppade över pottan helt. 

• Gummiz26

Har tyvärr testat toaletten oxå.. men vägrar den.. och kalsonger har jag testat sätt på honom men han vill inte:(

• kokos

Kör på toaletten direkt! Jag skulle inte heller vilja sitta på pottan som 4åring Tungan ute

• buggi

Ja, testa att varken tjata eller muta. Sluta upp att bry dig om det så kommer han tids nog att använda toaletten, men tills dess låt honom bestämma om han vill ha blöjor eller kalsonger.

• Gummiz26

nä vi har en ring för toastolen för barn men vägrar ändå toan:( blir svettig och galen på detta...

• Humpteedumptee

Jag vet inte riktigt om jag har några råd, men kanske lite hopp? Har en snart femåring som har varit väldigt svår att potträna. Han totalvägrade också i början, försökte med mycket. Mutor, tvång, uppmuntran, tjat allt! Sen backade jag ett tag, tänkte att vad katten, han kommer inte ha blöjor när han är 15. Och funderade lite över varför jag ville att han skulle bli blöjfri just då. Var det för att "alla andra" var blöjfria? Passade det oss bättre? Var det för att minska kostnaderna? Var det "rätt tid" just då för att det råkade vara sommar och "alla säger" att det är bättre att potträna då? Vad vet jag, kommer knappt ihåg när det släppte till slut. Men han har varit fortsatt knepig med bajsandet, det är först nu det börjar vända. Totalvägrade bajsa på toaletten, sa aldrig ifrån (annars kunde han fått en blöja) utan man fick kommendera honom till toaletten till slut. Bajsade väldigt länge endast i badkaret (utan propp med vattnet rinnande) vilket ju är ganska hindrande i vardagen. Nu börjar det som sagt rätta till sig. Fortfarande kan det hända olyckor, fortfarande får man hålla lite koll för han säger inte ifrån själv. Och han bajsar numera i toaletten.

Enligt förskolan var han inte mogen, när jag tog upp det där. Och kanske är det så för ditt barn med. Men det  blir säkert bättre. Du kanske ska backa ett tag, och sen försöka igen om några veckor?

Svar på tråden pottvägrar o 4 år