• Liinnn

    Ute tid för 15-16 åring?

    Hej, jag är faktiskt en tonåring som skriver här för att se vad andra föräldrar tycker och tänker. Jag är en tjej som är 15 fyller snart 16, och har mycket problem hemma om ute tider! Jag ska vara hemma 21.00 på vardagar och 22.00-23.00 på helger. Tiden på vardagarna har jag inget problem med utan den har jag respekterat och följer. Men tiden på helger gillar jag inte! Mina kompisar brukar vara hemma runt 01.00, vissa 12.00., och endel vid 02.00-03.00-tiden.Och så måste jag vara hemma såhär tidigt!? Jag tycker inte ens det är kul/värt att gå utnnär jag måste vara hemma såhär tidigt. Jag och pappa bråkar ofta om just ute tiderna på helgerna, och han har aldrig någon anledning till varför jag ska vara hemma så tidigt. Det är jobbigt. Men allafall dom helgerna jag faktiskt går ut är det jättejobbigt när alla kompisar kollar undrande på mig och frågar varför jag ska vara hemma så tidigt, och vad ska jag svara på det?! Jag har ju ingen bra anledning till det. Sen måste jag alltid åka hem själv om vi inte är i närheten, vilket också inte är kul! Jag förstår inte varför jag ska vara hemma såhär tidigt!? Jag sköter skolan och så bra, vad tror ni? Jag vet att alla barn kör med den här "alla andra får..." Men nu är det ju så att alla andra får vara ute långre än mig, ganska mycket faktiskt..
    Kommentera gärna vad ni tycker och så, har jag rätt eller fel med att min tid är tidig? 

  • Svar på tråden Ute tid för 15-16 åring?
  • Majsan70
    Liinnn skrev 2012-01-03 00:06:19 följande:
    Jag förstår att han är rädda om mig, men då borde han inte låta mig åka hem ensam komunalt vid 23.00, då tycker jag att han kan låta mig vara ute en timme senare och åka hem med andra. Eftersom han endå är uppe sent så är det inget problem med att dom måste sitta uppe och vänta Förvånad
    Men det är bara vad jag tycker antar jag. 
    Svar till #2: Jag vet att de andra inte bara säger att de får vara ute så länge, efterdom jag brukar sova hos andra för att få vara ute lite längre. Sen så vet jag vilka tider mina närmaste kompisar ska vara inne och att det är den tiden som stämmer ;)
    Där håller jag med dig! Jag har hämtat eller mött mina barn om de går hem själva. Men att din pappa SKA vänta uppe på dig är inte OK vare sig han är uppe sent eller inte ibland. Såpass unga tonåringar har inte ute att göra vid den tidpunkten om det inte är mycket speciellt.

    Får dina kompisar verkligen vara ute så sent så anser jag att de har sopiga föräldrar och att det är din pappa som är en bra förälder.

    Är det sen fest eller att de skall sova hos en kompis har jag faktiskt ringt föräldrarna för att försäkra mig om att de finns där o har samma regler som mig.
  • Alle

    Vi har inga fasta tider, vi bestämer vid varje tillfälle. Men tumregeln är den att hon ska höra av sig regelbundet och svara om vi ringer.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • mammis96

    Min flicka är 15 och på vardagarna tycker jag att dom inte alls ska vara ute, eller kanske om det är något speciellt, annars är det familjetid och läxläsning som gäller på vardagarna. På helgerna är det olika. Om hon ska träffa en kompis så kanske 1? Men då hämtar eller möter jag alltid henne. Om det är fest så brukar jag ringa till hennes vänners föräldrar och kolla läget med dom, oftast bestämmer vi då tex ett, Lindas mamma hämtar tjejerna vid halv två, NYKTRA

    På helgerna har jag alltid sms-kontakt med Livia med, det är viktigt! 

  • enavmig

    I din ålder fick jag vara ute till 21.30 på vardagar och 01 på helger, ibland längre om det var något särskilt. Jag håller med sig om
    att dina föräldrar är för stränga.

  • Amanda 762

    Jag har aldrig haft tider och det har funkat jättebra, min pappa tkr inte de spelar någon roll när jag kommer hem. Han tycker att sålänge jag skickar ett sms om när jag kommer hem, om jag sover borta eller vill bli hämtad i förväg så är det inge problem. Du kanske ska fråga om din pappa kan tänka sig något sånt? Jag är också 15 :)

  • M Y L F

    Min 15 årige son har precis samma tider som du. Jag tycker att det händer alldeles för mycket för att han ska vara ute till senare. Vad ska ni göra så sent?

    Gå och lägg er i tid så slipper ni sova hela dagen efter eller försova er till skolan.... 

  • LillaTanten

    När jag läser inläggen ovan tycker jag att jag kan se två sidor av saken:

    De som är som du, lite yngre, håller med dig.

    Vi som är lite äldre och har barn i din ålder, håller inte med dig.

    Kanske är det just det som är "problemet" - att du och din pappa ser saken på två helt olika sätt?

    Kan du inte sätta dig ner med din pappa och i lugn och ro försöka prata igenom hur ni båda tänker? Utan tjat och gnäll, utan "alla andra får" och "för att jag har bestämt det" från någon av er. Förklara för din pappa vad det är som gör att du vill stanna ute längre. Be honom komma med riktiga anledningar till varför han inte vill det. Kanske kan ni komma fram till något som fungerar för er båda, något som innebär att ni möts nånstans i mitten?

    När mina barn var i din ålder hade de samma tid som du på vardagar och inga fasta tider på helgerna. Ofta träffade de sina kompisar hemma hos oss eller på fritidsgården som stänger 23 och sen gick de hem. Var det något annat på G så pratade vi om tider och kom överens om vad som var bäst.

    Personligen kan jag tycka att det är helt okej att vara ute till både 01 och 03 på natten när man är 15, om det är något speciellt som händer - men jag tycker inte alls att man behöver vara det varenda fredag och lördag bara för att man kan liksom...

    Lycka till!


    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Traditionell

    Jag har bara en fråga: vad gör en 16-åring ute klockan 03 på natten? Jag menar, vad finns det att göra ute för en 16-åring den tiden?

  • TrueFamily
    Traditionell skrev 2015-11-17 23:43:18 följande:

    Jag har bara en fråga: vad gör en 16-åring ute klockan 03 på natten? Jag menar, vad finns det att göra ute för en 16-åring den tiden?


    Bra fråga!
  • Bestemor

    När mina barn var i din ålder. Så var det senast 21.00 på vardagar.

    På helgerna var det 00.00 som gällde.

    Om det inte var något speciellt som hände.

    Jag satt alltid uppe och väntade på dem.

    Sa min dotter att hon skulle sova över hos någon kompis, så ringde jag alltid och kollade att det gick bra.

    Anledningen till att jag gjorde så, var att jag alltid sa till min pappa att jag skulle sova hos någon kompis och kompisen sa att hon skulle sova hos mig.

    Sen var vi ute och drack och hängde med andra.

    Kom jag hem sent så sov pappa eller var inte hemma, så han märkte inte hur full jag var.

    Min poäng är att din pappa bryr sig. Var glad att han inte struntar i när du kommer hem.

    Det är bara av kärlek man ger sina barn regler och tider.

  • EnStackarstonåring

    Jag är en som nyss fyllt 15 och måste vara hemma kl 20 på vardagar och hemma 21:30 på helger och vara i mitt områd kl 20:30-21:00 och jag verkligen hatar mina regler och föräldrar för dom är så stränga eller vad tycker ni angående mina tider?

  • Kråksången

    Beror ju helt på var du bor. Bor du i en storstad så ja då vill man ju ha koll och att du kommer hem säkert i tid. På landet med kompisar i villakvarteret, där alla känner alla och det är gångavstånd på mellan fem, femton minuter från där du befinner dig, så inga problem att ramla hem vid kl fem på morgonen.

Svar på tråden Ute tid för 15-16 åring?