• Loreena

Sonen kravlar ur armarna ur bältet i Britax Hi-way

Hej!

Min son är 1,5 år och sitter bakåtvänd i en plusmärkt Britax Hi-way när vi åker bil. Jag brukar öppna hans jacka innan jag bältar honom och sedan dra åt bältet så hårt han kan. Men han har ändå vid ett flertal tillfällen lyckats lirka ut en arm och halvt kravlat sig ur bältet som är som ett kryss framför honom. Jag har verkligen dragit åt bältet så hårt som det går. Gör jag något fel? Jag sitter bak i bilen bredvid sonen så jag ser om han lirkar ut armen och kan rätta till det, men så småningom så måste jag ju kunna köra själv också utan sambon och då sitter jag fram i bilen och ser inte vad sonen gör i baksätet. (Vi kan inte ha barnstolen fram pga. air bagen.)

Har ni varit med om liknande? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sonen kravlar ur armarna ur bältet i Britax Hi-way
  • Blå damcykel

Så gör min dotter 16 mån i sin brio zento. Jag spänner hårdare och nu efetr nån månad har hon slutat.

• Alexi

Det gör vår treåring också ibland, oftast när hon blir arg. Vi ser ju henne i spegel från framsätet så det enda man kan göra är ju att stanna bilen och tala allvar och sätta på bältet igen. Tyvärr.

• Loreena

Men jag tycker att det måste vara något tillverkningsfel om barnet kan göra så. För hur kan de påstå att den är säker om barnet delvis kan kravla sig ur?? Jag har mailat Britax, får se vad de säger..

• Tallen

Det finns ett litet plastspänne/ clip att köpa som håller ihop bältet, tror att det är Besafe som tillverkat det, återkommer när jag kommer på var jag har sett det...

• Lumo

Spännet finns på bla Barnens hus. Tycker Brios axelband är värdelösa. De är ju hårda o otympliga, smiter inte alls åt runt barnet. Svårt att spänna hårt.

I vår andra barnstol har vi inte alls detta problem, där är axelbanden mjuka o följer kroppen bättre. En MaxiCosi är det.

• cicci85

Sök på bröstbandshållare så hittar du spännet! kostar 49 kr och funkar utmärkt :) båda mina ungar har tagit ur armarna en period, men slutat när vi använt spännet ett tag.

• Alexi

Fast jag har läst att man av säkerhetsskäl inte ska använda såna där spännen?

• Alexi
    Lumo skrev 2012-01-06 11:01:08 följande:
    Varför då?
    Jag kommer inte ihåg men vi var helt inne på att använda sådant när jag läste det, undrar om det inte hade något att göra med svårare att få ur barnet vid en ev krock. Så vi skippade tanken.
  • cicci85

Det tar nån sekund att ta bort spännet och det kan inte fastna på något sätt så jag har svårt att tro att det är farligt. Det är ju i så fall farligare att barnet inte har bältet på sig!

• Tallen

Håller helt med cicci85, bättre med bältet ordentligt på vid krock än att barnet kravlar ur.

• pigglet
    Alexi skrev 2012-01-06 12:11:27 följande:
    Jag kommer inte ihåg men vi var helt inne på att använda sådant när jag läste det, undrar om det inte hade något att göra med svårare att få ur barnet vid en ev krock. Så vi skippade tanken.
    Jag har läst att vid en krock så tar räddningspersonalen alltid ut hela stolen. För de vet inte vilka skador barnet har, och dessutom är det kanske nog så enkelt. De bara skär loss banden och lyfter ut stolen helt och hållet.
  • Natasha76

Det finns något annat också som man kan använda, men jag kommer inte på vad det heter nu. Det är en slags tyg som man sätter som gör att barnet inte kan sätta armen igenom bandet. Helt säkert.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
Svar på tråden Sonen kravlar ur armarna ur bältet i Britax Hi-way