• Anonym (P)

Barn med litet sömnbehov

Hej!
    Vår äldsta är 6,5 år och har alltid varit väldigt aktiv och sovit mindre än andra barn i samma ålder. Nu sover hon 9-9,5 timme per natt. Behöver nästan aldrig väcka henne utan hon vaknar av sig själv och är pigg efter den tiden. Eftersom jag själv behöver sova ca 8,5 timmar för att må bra blir det inte mycket tid över. Det jobbiga är att jag också har ett stort behov av lugn och ro på kvällen, utan att bli avbruten av en massa \"Titta mamma\", \"Kan du hjälpa mig med mitt pyssel mamma\" osv.

Vet att detta är mitt problem och inte hennes, men jag blir ju också irriterad till slut pga hennes ständiga behov av  uppmärksamhet när jag vill slappna av och varva ner, och det märker hon förstås.

Jag kan inte ändra på hennes sömnbehov, men skulle gärna vilja ha tips om hur man kan lösa detta så båda blir nöjda.

/P

• Svar på tråden Barn med litet sömnbehov
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tror att det du kan göra för att få ditt behov av egen tid någorlunda tillfredsställt är att ta itu med kvällsrutinerna.
    Precis som du säger kan man inte ändra ett barns sömnbehov, men man kan ge dem olika möjligheter att trappa ner inför nattens sömn.
    Detta innebär att du tydligt kan visa när det är kväll och lugnet ska infinna sig och du ska kunna ta itu med dina vuxenaktiviteter. Hjälp din dotter att hitta bra rutiner som kanske handlar om att lyssna på en saga på bandspelare, se en barnfilm på dvd, titta i en egen bok etc inför att hon ska lägga sig och sova. Kanske låta henne klä av sig och borsta tänderna innan de lugna momenten vidtar och visa också tydligt att du är upptagen av dina saker. det innebär att ni "pysslar" var och en på sitt håll och vid en viss tid ser du till att hon ligger i sängen, men utan att störa dig.
    Lycka till!
    Margit ekenbark 

Svar på tråden Barn med litet sömnbehov