• Bradbury

Ettan i vidöppen hjässbjudning, 30-timmars förlossning och sugklocka... Hur blir det med tvåan?!?

Hej!

Hade en skräckförlossning med min son för 14 månader sedan. Blev igångsatt då jag gått över tiden och vattnet hade gått. Hade värkarbete i 30 timmar och han låg felvänd och kom i vidöppen bjudning. Han fastnade och fick dras ut med klocka under stor dramatik. Sprack mycket, blödde 2,5 liter, fick sys på operation och lillis hamnade på neo med syrgas.
    Det var en hemsk upplevelse!

Har nu en månad kvar tills hans syskon är beräknat och har inte varit så nervös fram tills nu, men igår plötsligt började tankarna och skräcken komma. Herregud! Hur ska det gå?

För er som hade jobbiga förstaförlossningar, kanske med fel läge på bebisen/sugklocka, hur gick det med tvåan?
    Kan någon lugna mig?

• Svar på tråden Ettan i vidöppen hjässbjudning, 30-timmars förlossning och sugklocka... Hur blir det med tvåan?!?
  • Bradbury

Och brickan ÄR ju viktig! Den står som en oerhört kraftig symbol för att man gjort något stort, och att barnet som kommit är värt att fira! Jag har gråtit floder över att vi aldrig fick vår. Personalen på förlossning och BB borde väl fatta hur viktig den där brickan är?!?

• vargaa

Min dotter kom också vidöppet efter 1,5 dygn på förlossningen och 3 timmars krystande. Turligt nog gick det bra, ingen sugklocka, inga skador och hon mådde bra. Jag känner att denna gång är ju risken att bebisen kommer likadant ganska liten och eftercsom att det är andra örlossningen borde det ju vara lättare. De säger att det brukar vara så. Håller tummarna för dig ts. Själv har jag 30 dgr kvar till bf.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Bradbury

Hej vargas, och tack! Ja jag hoppas verkligen det går bättre denna gång... :-S
    Oj, det är snart dags för dig då! Jag har BF 16/2

• lillaEva

Hej!

Första sonen fastnade på vägen ut, låg vriden åt fel håll och fick tas med sugklocka. (fruktansvärd förlossningsupplevelse)

Jag var jätteorolig inför förlossningen med tvåan.
    Men det blev en fantastisk förlossning!
    Jag tog ingen smärtlindring alls. Den gick snabbt. Bebis fastnade nu med, men med hjälp av barnmorskan och sköterskan och olika ställningar (sittandes på huk under värkarna) så gled han ned som han skulle. Jag kunde föda ut honom utan någon instrumentell hjälp. Jag och bebis mådde så bra att vi kunde åka hem samma kväll.
    En helt fantastiskt underbar förlossningsupplevelse - som blev som ett plåster över den första förlossningsupplevelsen :) 

• goabarn77

Nyfiken på fler svar... Födde en dotter 2008. Hon kom asynklitiskt, jag var värksvag och hon var stor. Förlossningen tog över två dygn och efter flera sugklockor och yttre press meddelade barnmorskan mig att det blir ett snitt. Jag var aldrig besviken över utgången på så vis, men nu när jag ska föda igen, i maj, så vill jag inte ha en lika lång förlossning. Jag ska få ett snittkontrakt där man går direkt på snitt om jag inte öppnar mig i den takt man kan förvänta sig. Tänker att det nog är bättre med snitt då än under krystvärkarna. Är pinvärkar något att vara uppmärksam på som talar för att barnet kan komma ned fel? Och vilka ställningar ska man inta för att hjälpa till, vet ni?

• Bradbury

Tack för svar!!! Hoppas verkligen det blir som för dig lillaEva! Det lät som en dröm! Jag blir mer och mer nojjig nu... Ungefär 3 veckor till BF.
    Ska till barnmorskan på tisdag och skriva meddelande till förlossningen. Vad ska man skriva? Och vad är pinvärkar?

• Svampp

Här är flera som haft tuffa första förlossningar som fått bra senare förlossningar (och andra som haft bra förlossningar bara och allt möjligt, men det är en jättefin stämning i tråden och många som har bra tips och råd): www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html

Lycka till!

• HEL

Min första förlossning hade jag värkar i  tre dygn, till slut klarade kroppen inte mer och jag fick hög feber. Efter att varit helt öppen i 6 timmar utan att få krystvärkar blev jag akutsnittad.

Andra gick bättre. "Bara" 24 timmar från första värkarna och jag födde vaginalt. Vet dock inte vilken som var bäst. Gjorde så sjukt ont själva utkrystandet och jag mådde mycket sämre efter andra förlossningen konstigt nog. Tänkte direkt efter att om det blir en tredje gång ska jag ha planerat snitt, men nu när jag precis blivit gravid igen så vet jag inte... Lika rädd för båda!

~Embla ღ 060404~ ♥ ~Elion ღ 080620~ ♥ ~Mini ღ BF 120927~
  • Konstantine

Vet inte om min erfarenhet lugnar dig, men kanske lite!
    Jag födde min dotter i vidöppen hjässbjudning och förlossningen slutade också i sugklocka. Om det beror på hur hon låg vet man dock inte, jag gissar att så inte var fallet. Min förlossning tog 7 timmar från första känning, den framskred hela tiden även fast hon låg som hon gjorde, anledningen till sugklockan var (nog) att jag öppnade mig väldigt snabbt på slutet (5 cm på tjugo minuter eller nåt sånt). Så hon hann inte med och blev (nog) stressad, jag hade falska krystvärkar efter att jag hade öppnat mig helt, dom höll på i ungefär 45 min. Sen kom dom riktiga krystvärkarna och allt fortskred fortfarande bra, det hände saker liksom Men som sagt, hon mådde väl inte bra av att allt hade hänt så snabbt, så efter ungefär 30 min riktiga krystvärkar så kom läkaren in. 
    Svaret jag fick av förlossningsläkaren till varför det blev så här var "det vet man inte", så därav mina "nog" och "väl". Jag har kommit fram till det här efter "lite" ältande...  
    Jag hade inte heller värkar alls i ryggen, som man tydligen oftast har när barnet ligger tvärtom. 

Så! Även om din bebis ligger på samma sätt nu igen behöver inte det betyda en lång & hemsk förlossning!!  

Förresten, känner du inte åt vilken håll bebisen ligger nu, i magen? 

• Bradbury

Hur känner man åt vilket håll den ligger? Den är fixerad nedåt enl BM men vridningen till kronbjudning sker väl först iom värkarbetet?

• Konstantine

Vad jag har förstått är det en fördel om dom ligger med ryggen på/ut mot ens västersida. Vår dotter låg tvärtom, men min bm sa att det inte var nåt att oroa sig för. Hon skulle alltså antagligen ha kunnat vrida sig färdigt om inte förlossningen hade blivit så kort.

Jag bara tänkte om din bebis mest ligger med ryggen på vänster sidan så kanske du blir lite lugnad :) Även om det inte ska spela nån större roll alltså, men för den orolige hjälper ju det lilla.

• Bradbury

Absolut! Men jag har ingen aning om hur han/hon ligger tyvärr. Får fråga bm vid nästa besök.

• Konstantine
    Bradbury skrev 2012-01-26 03:34:51 följande:
    Absolut! Men jag har ingen aning om hur han/hon ligger tyvärr. Får fråga bm vid nästa besök.
    Dom rör ju lite på sig fortfarande såklart, men med vår dotter märkte man väldigt tydligt att hon antigen låg med ryggen rakt ut eller med ryggen rakt ut på min vänster sida.
    Hehe, jätte svårt att förklara hur nån ligger inuti en Tungan ute 
    Hur jag kände det var iaf vart hon sparkade eller vart hennes rumpa var.

I vilket fall... jag tror din förlossning kommer gå bättre den här gången. Även om bebisen ligger likadant. Se kanske till att dom håller extra koll på dig bara? Så att du slipper oroa dig när det väl sätter igång.
Svar på tråden Ettan i vidöppen hjässbjudning, 30-timmars förlossning och sugklocka... Hur blir det med tvåan?!?