• aussie

Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

Vi har ett problem.

Inte bara min son och jag. Förutom att jag stött på många föräldrar till barn i skolåldern som har samma problem, borde det även vara ett samhällsproblem i slutänden.

Det är det här med att lära ut barnen kunskap.

Vi tar ett exempel med matematiken. I artikel efter artikel läser jag om hur svenska barns matematik-kunskaper sjunker kraftigt i internationella mätningar. Mmmm.
    Vi tar hur det ser ut rent praktiskt:
    Barn som redan kan räkna de fyra räknesätten får sitta och fylla i rader med nollor och ettor, rita cirklar och trianglar.
    Barn som är ivriga att få utmana sin hjärna med intressanta problemlösningar lämnas ensamma med att bara fortsätta i en bok på egen hand, och boken är tredje gången gillt den bok de redan gjort.
    Lärare och skolledning vägrar ge mer kunskap om barnet vill ha det. Alla måste väntas in, ingen får komma efter. Med det sagt får ingen heller ligga före. Min ettaklassare här hemma som i somras räknade gångertabellen med stor frenesi är nu så uttråkad av matten att han inte längre vill gå till skolan. Vi har beställt extra matteböcker på internet till honom, då skolan inte ville ge honom några extra uppgifter, men de får han inte "skryta med" i klassrummet.

Vad är det för jävla skola egentligen? Jag har själv varit lärare, men för 18+, vet inte mycket om hur man motiverar att de yngre måste stöpas i samma form, exakt simultant. Jag kan förstå att det underlättar för läraren, men är skolan bara till för att underlätta för läraren?

Slutligen: Skolan verkar kunna sätta in extra resurser vid barns särskilda behov, om de ligger efter, men inte vid särskilda behov om de behöver extra stimulans. Kan man anmäla skolan? Hur väcker man frågan så att det blir ändring? Säg inte BYT SKOLA, jag är trött på att man tar lättvindigt på att byta miljö så fort det inte passar. Hade det varit fara för liv skulle jag byta direkt, precis som jag skulle byta äldreboende för den (hypotetiske) släkting som missvårdats av (typ) Carema. Ingen tvekan. Men innan vi sätter igång med skolbyte - jag har dessutom hört liknande problem från så många andra mammor att jag inte tror att det går att kringgå problemet bara igenom att byta skola - skulle jag vilja veta hur man kan förändra saker inifrån.

Tipis, feedback, vad som helst, kritik också givetvis - det finns säkert många som tycker att det är obefogat att vilja ge individuella lösningar för barnen. I sånt fall får ni gärna motivera era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 22:11
    Jag bara måste få säga att de har konstiga läseböcker.
    I hemläxan tragglar min son igenom partier om "Johansson" som sitter ensam och super på julafton.

Lämpligt i en klass med 95% muslimska barn? Lämpligt öht?

• Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?
  • MIC

TS Jag tycker att det verkar vara en mycket märklig skola som din son går i. Jag känner inte igen min arbetssituation i det som beskrivs i trådstarten. Jag jobbar själv med åk 1-3 ( är 1-7 lärare i sv och so) och hos oss är föräldrar alltid välkomna att vara med på lektionerna. Målen för eleverna är alltid individuella och skrivs tillsammans med föräldrar och barn när vi går igenom IUP. Vissa elever briljerar i vissa ämnen och hos mig får man då extra uppgifter att arbeta med, Få elever briljerar i alla ämnen och kan då tex  när en uppgift i svenska är klar (om det är det ämne eleven har lättast för) få jobba med fördjupningsuppgifter eller andra uppgifter som man inte är klar med. Jag har aldrig haft en elev som i åk 1 klarat alla kunskapsmål för årskurs 5 som det var tidigare eller som nu årskurs 3. Och kunskapsmålen i läroplanen är minimi-nivå. Det glömmer många lätt. 

Jag har även haft elever som hoppat över en klass och gått direkt till ettan och inte gjort förskoleklass, hoppat över ettan - men de har oftast fått det svårare med de sociala relationerna när eleven kommit upp i 5-6-7:an. 

Givetvis ska elever få stimulans efter den nivån där de är - det är vårt uppdrag - men inte sällan händer det att stjärnan i matte kanske inte är lika mycket stjärna när man går på mellanstadiet eller högstadiet eller inte är stjärna i alla skolans ämnen. Det finns alltid något man kan utveckla och bli bättre på. Tyvärr är inte världen bara matte - det är det många föräldrar som tror och i vissa kulturer är det mer vanligt än i andra.     

• aussie

MIC, vad ska jag göra då? Om du är lärare i svensk skola, hur hade du tagit det om jag närmat mig med en önskan om att dels få delta lite för att se hur sonen har det, dels be om en individuell plan för matten?

• MIC

Om du hade kommit till mig så hade jag sagt att du var välkommen att vara med i skolan en dag och bestämt en dag som passar oss båda. Sen hade vi suttit ner och titta på ditt barns individuella mål i utvecklingsplanen och gjort nya tillsammans där både skolan, eleven och hemmet är delaktiga i vad som ska göras och vi hade tittat på mål i årskurs tre i första hand för att se vilket området som behöver fördjupas och vad som redan är uppfyllt (om det nu är så). Är din lärare i din sons skola inte öppen för att låta dig vara delaktig i ditt barns skolgång så är det tråkigt och då måste du lyfta problemet med skolans rektor. Sen är det pedagogen som är expert på undervisningen och som tillsammans med sina kollegor och sin chef ska kunna anpassa skolgången utifrån ditt barns behov. Ibland har föräldrar och pedagoger inte samma syn på barnets kunskaper och sociala färdigheter och då kan man behöver en tredje part som observerar barnet och gör en analys om barnet behöver annan typ av undervisning (gäller både högpresterande och lågpresterande barn), oftast är detta en specialpedaog eller skolpsykolog. Ta upp diskussionen igen men försök att mötas på halva vägen .

Isak - min solstråle - 080701
  • aussie

Önskar att du fanns i hans skola kan jag bara säga.

Jag skulle vilja göra om nästan allt. Nu har vi pratat om matten. Vi kan ta svenskan.
    Det jag har sett hittills är en läsebok som trycktes 1985 som tummats och tejpats sönder och samman. Ca 30 namn har skrivits på första sidan (tidigare elever).

texterna lär oss att:
    (bild på räv)
    När det är snö är räven päls fin.
    Damer vill vara lika fina som rävar.
    Därför jagar man räven.

eller:

Här är Nils. (Bild på barn i skamvrån)
    Han är här för att han har varit o-lydig.
    Min skola var nog bra,
    men den var inte som din, sa Nora.

Jag stör mig på att de skriver bindestreck överallt.

Elsa ska till mor-mor och mor-far.
    Idag har klassen besök av en för-fattare.
    Var-för heter det yrke?

osv.

Går man verkligen in på det-aljer (skoja bara) kan man störa i-hjäl sig på skolundervisningen. Undrar var särskrivningen kommer ifrån förresten?

• speranza

Nej, man får inte arbeta då det är genomgång på mina lektioner. Jag håller inte med om att duktiga elever blir uttråkade för en genomgång går inte ut på att jag presenterar "sanningar" utan att eleverna delger varandra hur de tänker när de löser en uppgift m.m Det ingår i skolundervisningen att delta och i min klass är de starka eleverna stolta över att kunna berätta om hur de löser ett tal inför klassen och även de lär av andra. Jag förstår ts frustration och brukar själv uppmuntra föräldrar att vara med i skolan. Vad gäller att dela in klasser efter kunskap istället för ålder som någon nämnde så skulle det i min mening inte fungera. Barn behöver jämnåriga kamrater och även i de fall då elever hoppat över en klass så känner sig ofta de yngre eleverna utanför i ex pubertetstider, moppe, bioåldersgränswr osv. Det är också ovanligt att barn som är mycket långt framme i skolämnen är lika välutvecklade socialt. det finns inte heller något som säger att en elev som är super stark i matematik är lika stark när det blir svårare. Jag anser att detta är särskilt svårt att avgöra i de tidigare åren då vissa elever kan läsa redan som 5 åringar och andra knäcker koden år senare. Det säger dock väldigt lite om deras begåvning och hur de kan vidareutvecklas. En elev som knäcker koden 2 år senare kan komma ikapp på nolltid ibland eftersom det handlar om så mkt mer än bara läsning och skrivning. Någon skrev att alla "lågstadielärare" har läst matematik, det är fel. Lärarutbildningen har varit under omorganisation under otaliga år och det beror därför helt på när läraren studerade. Däremot IOM lärarlegetimationen kommer i framtiden ingen lärare att få undervisa i ett ämne de ej är behörig i oavsett när de läste och hur mycket de har undervisat tidigare. Har man inga studier i ex matematik så är det bara till att läsa till!

• Glimma76
    aussie skrev 2012-01-08 19:22:07 följande:
    Bra förslag!

Kan man som förälder ha rätt att sitta med lite i skolan? Jag tycker det är svårt att få en bild av hur det egentligen är. Efter skolan går han på fritids, samma lokaler, annan personal. Jag bad om att få sitta i tjugo minuter och se hur min son interagerade med de andra barnen en gång, då jag är rädd att han skulle vara utanför eller bete sig olika. Saken är den att vi har bott utomlands i många år, och han växte upp i bland annat ett arabiskt land utan att vi som föräldrar är araber. Skolan där var mycket hårdare och han kunde skriva arabiska redan som fyraåring, även engelska. Så kommer vi till Sverige. Precis som då han skolades in i "arablandet" ville jag ha lite extra koll på hur han smälte in, och kanske sitta med på fritids första dagen en stund, men här blev jag nekad att sitta med. Nej, det fick man INTE. Jag undrar lite varför det är så svårt att möta föräldrarnas engagemang? Varför tas det som en förolämpning? då måste jag säga att de skolor, lekis etc jag har haft att göra med i andra länder varit mycket bättre på att se barnet OCH förälderns behov. Jag ville som sagt bara sitta med 20 minuter vid hämtningen, men fröken sa att kommer mamma är det hemgång direkt som gäller, annars blir det kaos.
    Det låter konstigt att man inte får sitta med, det låter som att det finns något att dölja.... jag är, som du sett INTE nöjd med min sons klass, men alla föräldrar är välkomna att vara med en hel dag när vi vill. Jag har varit det senast i 2an, men inte i 3an, ska med nu om några veckor för att kolla in vad jag tycker.
    Mitt intryck då var att klassen var stökig, att några barn störde jättemycket, och att det inte var något GO, dvs barnen satt och stirrade ut i luften utan att göra sina övningar, uttråkade. Detta utan att det man inte hann med blev läxa. Då anser jag att barnen halkar efter. Jobbar man inte på i skolan, måste man ju göra det hemma istället, annars kommer man ju bara längre och längra bort.

Det verkar som om engelskan också är under all kritik utan vare sig meningar, prat eller glosor.... Och detta har ju medfört att min son, på IUPn klarade den nivån de var p nu, men inte visade intresse. Detta FÖRSTÅR jag. Nu läser vi engelska hemma i en ritkig bok jag köpt, och han tycker det är jättekul och har lärt sig massor, har lätt för det, på bara 3 kapitel.
  • Snöankan
    speranza skrev 2012-01-08 21:44:24 följande:
    Nej, man får inte arbeta då det är genomgång på mina lektioner. Jag håller inte med om att duktiga elever blir uttråkade för en genomgång går inte ut på att jag presenterar "sanningar" utan att eleverna delger varandra hur de tänker när de löser en uppgift m.m Det ingår i skolundervisningen att delta och i min klass är de starka eleverna stolta över att kunna berätta om hur de löser ett tal inför klassen och även de lär av andra. Jag förstår ts frustration och brukar själv uppmuntra föräldrar att vara med i skolan. Vad gäller att dela in klasser efter kunskap istället för ålder som någon nämnde så skulle det i min mening inte fungera. Barn behöver jämnåriga kamrater och även i de fall då elever hoppat över en klass så känner sig ofta de yngre eleverna utanför i ex pubertetstider, moppe, bioåldersgränswr osv. Det är också ovanligt att barn som är mycket långt framme i skolämnen är lika välutvecklade socialt. det finns inte heller något som säger att en elev som är super stark i matematik är lika stark när det blir svårare. Jag anser att detta är särskilt svårt att avgöra i de tidigare åren då vissa elever kan läsa redan som 5 åringar och andra knäcker koden år senare. Det säger dock väldigt lite om deras begåvning och hur de kan vidareutvecklas. En elev som knäcker koden 2 år senare kan komma ikapp på nolltid ibland eftersom det handlar om så mkt mer än bara läsning och skrivning. Någon skrev att alla "lågstadielärare" har läst matematik, det är fel. Lärarutbildningen har varit under omorganisation under otaliga år och det beror därför helt på när läraren studerade. Däremot IOM lärarlegetimationen kommer i framtiden ingen lärare att få undervisa i ett ämne de ej är behörig i oavsett när de läste och hur mycket de har undervisat tidigare. Har man inga studier i ex matematik så är det bara till att läsa till!
    Ja då låter det som bättre än hur det var när jag gick i skolan. För då var genomgångarna så att jag hade förstått allt på några minuter och sedan så fick jag sitta och lyssna medan det tragglades igenom på vad jag tyckte övertydliga sätt. Och jag var faktiskt utvecklad socialt också och duktig på alla ämnen utom musik så det var så för mig på alla lektioner. Sedan så är det ju en skillnad på att i genomgångar i naturvetenskapliga ämnen så kan det vara så att man förstår väldigt snabbt "hela kapitlet" medan i en genomgång av t.ex.  andra världskriget så kan man ju inte förstå slutet bara för att man hört början.
  • Snöankan

Angående det att inte uppmuntra duktiga elever. Min granne bodde ett år i USA när hon gick i trean och pratade således väldigt bra engelska när hon kom tillbaka och engelskundervisningen skulle börja i fyran. Men läraren ville att hon skulle gå på specialundervisning i engelska eftersom att hon hade ett amerikanskt och inte brittiskt uttal. Och det var inte specialundervisning anpassad till hennes nivå, utan specialundervisning med de som hade svårt för att ta in ett nytt språk. Men det var ju 20 år sedan och det tror jag nog inte skulle hända idag oavsett skola.

• aussie
    Snöankan skrev 2012-01-09 15:02:58 följande:

Angående det att inte uppmuntra duktiga elever. Min granne bodde ett år i USA när hon gick i trean och pratade således väldigt bra engelska när hon kom tillbaka och engelskundervisningen skulle börja i fyran. Men läraren ville att hon skulle gå på specialundervisning i engelska eftersom att hon hade ett amerikanskt och inte brittiskt uttal. Och det var inte specialundervisning anpassad till hennes nivå, utan specialundervisning med de som hade svårt för att ta in ett nytt språk. Men det var ju 20 år sedan och det tror jag nog inte skulle hända idag oavsett skola.

Men åh så typiskt.
  • mikroE
    Snöankan skrev 2012-01-09 15:02:58 följande:

Nej så går det inte till (jag är engelsklärare). Om eleven talar en ovanlig engelsk dialekt tex indisk engelska kanske jag som lärare inte kan hjälpa eleven att stärka sitt uttal inom denna dialekt men för brittisk och amerikansk definitivt och kanske också australisk men lärare har ingen rätt att tvinga elever att tala med ett visst uttal. Dock är det vanligt att man börjar med brittiskt uttal eftersom de flesta böcker för yngre barn bygger på brittisk engelska. Brittisk engelska är dock inte bättre på något sätt som engelsklärare förr tyckte, själv talar och skriver jag framförallt med amerikansk stavning och uttal för jag är mer bekväm med detta men jag kan brittiskt uttal och stavning.
  • Gunnell

Kanske lite OT, men jag hörde ett intressant inslag idag på P1 om föräldrakontakt och skola. 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4897799

Den säger i varje fall lite om hur komplicerat det är för lärarna att tillgodose allas behov och hur svårt det är att hålla "en hög nivå" på undervisningen.

Inte för att det är en ursäkt att inte ta tillvara på elevers kompetens, men det är oerhört svårt att göra alla nöjda.

Själv arbetar jag på gymnasiet och där har vi i alla fall tydliga mål knutna till kursen så där "ska" man ligga på en viss nivå i en viss kurs. Men jag kan tänka mig att det är svårare i grundskolan. Men ni anar inte hur många föräldrar (!) som ringer och gnäller för att undervisningen är för svår/för lätt/för tråkig osv. Det är alltid läraren det är fel på så klart :) 

• Snöankan

Grundproblemet är väl egentligen att man buntar ihop elever enbart efter ålder och inte efter kunskap eftersom att man är så rädd för att få en sorteringsskola. Min mamma var gymnasielärare och tyckte att naturvetarna var inte så svåra att undervisa för där var de allra flesta duktiga på matte, inte heller en klass där alla höll en lägre nivå var så svåra att undervisa. Samhällsvetarna var de som var svårast för de bästa av dom var lika duktiga som de bästa av naturvetarna men sedan så var det en väldig spridning i kunskap där de sämsta inte borde fått godkänt på högstadiet. Och då är det såklart inte lätt att anpassa undervisningen till en bra nivå. Grundskolan har ju samma problem med att alla går tillsammans oavsett förkunskaper och intresse.  

Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?