• Anonym (allthat)

Diskutera sex med flickvännen

Hejsan familjeliv,

jag har sedan ett par månader tillbaka haft extrema problem med mitt självförtroende när det kommer till sex, och ikväll tänkte jag ta tag i det hela och prata med min flickvän om situationen. Vi har varit tillsammans i drygt tre år och var från början väldigt sexuella av oss och hade ofta sex (säkert 2-3 ggr i veckan, det ska dock noteras att jag hade önskat mer även då) som var bra och ofta långa.  Nu ser verkligheten helt annorlunda ut. Efter ett par månader av kämpande emot skavsår i underlivet hos min flickvän, och 15-16 veckors totalt frånvarande av sex så har vi återigen kunnat komma igång. Hon har ofta pratat om att hon helst har sex 3-5 ggr i veckan tidigare, men nu är intresset nästan lika med noll. Hon säger att hon inte alls har några problem med smärta när vi har sex, men ändå är lusten typ död. Mobilen, datorn och framförallt facebook är otroligt mycket mer intressant än jag och när jag desperat (då det normalt är tvärtom) försöker ta initiativ till något blir det ett 'nej, inte ikväll, kanske imorgon?' etc, etc. Först tänkte jag att detta var på grund av att hon var rädd för att hennes situation med smärta efter sex skulle uppstå, men nu tvekar jag på detta. Under hela processen då vi hade problem var det jag som var drivande i att försöka hitta en lösning, till slut fick jag nästan boka en tid hos gynekologen själv för att hon själv inte vågade / orkade.

Allt detta har gjort att jag tillslut börjat skylla det hela på mig, att jag varit för på eller bara kass i sänghalmen, vilket gjort att hon tappat intresset.

Vi har inte haft sex mer än en gång i månaden den sista tiden och vi håller aldrig på i längre än fem minuter, det funkar inte för mig, det känns som att jag är den enda som kämpar för något i sängen i vårat förhållande.

Hur tar jag upp detta för henne (om det är det jag bör göra enligt dig?) utan att framstå som ett rövhål?

Om du tycker jag borde gå ifrån detta förhållande så är det inte ett alternativ, jag älskar henne och kommer inte ge upp.

• Svar på tråden Diskutera sex med flickvännen
  • Anonym (har tagit upp)

TS förutsättningar är onekligen annorlunda än vad mina var, men han skriver också att hans tjej inte har problem med smärta längre utan numera bara är ointresserad av sex. Inga problem försvinner för att man "ger dem tid". Problem försvinner för att man aktiv arbetar bort dem. Jag tycker TS absolut skall ta upp ämnet, annars kommer det infektera förhållandet.

• Anonym (ta inte upp!)
    Anonym (har tagit upp) skrev 2012-01-08 11:21:31 följande:
    TS förutsättningar är onekligen annorlunda än vad mina var, men han skriver också att hans tjej inte har problem med smärta längre utan numera bara är ointresserad av sex. Inga problem försvinner för att man "ger dem tid". Problem försvinner för att man aktiv arbetar bort dem. Jag tycker TS absolut skall ta upp ämnet, annars kommer det infektera förhållandet.

Ja för en MAN måste ju bara få sex eller hur? Patetiskt!
  • Anonym (frugan)
    Daeminimon skrev 2012-01-08 10:24:25 följande:
    Ge henne ömhet och närhet men visa att hon kan lita på att det inte behöver leda till något mer.
    Ska du absolut ta upp det så säg att du förstår om det känns jobbigt efter vad hon gått igenom, men att det är på hennes villkor och att du inte vill pressa henne att ha sex om hon inte känner sig redo. SÅ är man en bra partner.
    Bra förslag tycker jag.

Kom dessutom på en sak som skiljer min nuvarande man från min fd och som gör honom så mycket mer attraktiv och en mycket bättre partner: Han är intresserad av MIG, den person jag är!

Han frågar hur min dag har varit, lyssnar aktivt när jag berättar, kommer ihåg och återknyter till sådant jag berättat tidigare. På onsdagen på väg hem från jobbet kan han stanna till för att köpa den där saken jag nämnde på lördagen att jag gillade. Han kan ladda ner filmer som jag vill se, och se dem tillsammans med mig även om han själv inte alls gillar tecknat =) och en massa annat sådant.

Kort sagt: han bryr sig om mig, mitt i vardagen. Kanske gör han det för att få sex, men skit samma i så fall - för det funkar!!!
  • Anonym (allthat)
    Anonym (frugan) skrev 2012-01-07 20:59:46 följande:
    Det där om biologi är mest avancerat skitsnack och en bra förevändning att ta till.

Jag har typ fem gånger mer lust än min man och då är han ändå en "karlakarl" som har ett "manligt" yrke och håller på med "manliga" sporter.

@ TS: "Hur tar jag upp detta för henne (om det är det jag bör göra enligt dig?) utan att framstå som ett rövhål?"

Ja, du bör ta upp det med henne, ingen av er mår bättre i längden av attt du tiger och lider i förhoppningen att det ska förändras, tvärtom kan hon känna sig oerhört mycket mera skuldtyngd när det går upp för henne om fem år hur du känt under så lång tid.

Gör det inte "in the action" så att säga, utan vid något annat tillfälle då ni är nära varandra mer psykiskt. Skuldbelägg henne inte, kom inte med pekpinnar, hitta inte på förevändningar om att hon måste "hjälpa dig" att bli av med aggressioner utan berätta hur det får dig att KÄNNA dig.

Om vi nu tvunget ska generalisera så kanske det är så att hon lättare kan förstå att du känner dig mindrevärdig, oälskad och sårbar än om du säger att "rent biologiskt måste jag få knulla".

Lycka till! 
    Tack så hemst mycket, ditt råd hjälpte mycket. Stämningen igår blev aldrig rätt för att ta upp det tyckte jag från början, men fram emot kvällen började vi prata om lite whatnot, hade en lång diskussion om livet, etc och jag började att subtilt peta på problemet, hon nappade direkt och vi hade ett långt snack om det hela, hon förstod mig och försäkrade mig om att hon inte tappat lusten för oss, utan befann sig en period då hon av andra faktorer inte kände sig så sexig själv. Kvällen avslutades till och med av det absolut bästa sex vi haft på väldigt länge.

Tack också till alla andra som svarade på tråden och startade en diskussion!
  • Anonym (allthat)
    Daeminimon skrev 2012-01-08 10:24:25 följande:
    Men herregud, är det någon som faktiskt LÄST ts?! Tjejen har haft skavsår i underlivet, i ett par månader!!! Även om såren läkt fysiskt är det väl inte helt jättekonstigt att man kanske drar sig lite för att ha sex, en sån grej påverkar ju fysiskt också!
    Ska då ts dit med extra press om hur synd det är om honom?!
    Ts, ge stackarn lite tid att hitta lusten igen. Ge henne ömhet och närhet men visa att hon kan lita på att det inte behöver leda till något mer.
    Ska du absolut ta upp det så säg att du förstår om det känns jobbigt efter vad hon gått igenom, men att det är på hennes villkor och att du inte vill pressa henne att ha sex om hon inte känner sig redo. SÅ är man en bra partner.
    Vi har diskuterat detta och hon har sagt tidigare att det inte har med detta att göra, pekade åt det i trådstarten men var nog inte så speciellt tydlig.
  • Anonym (allthat)

Vill bara påpeka att jag aldrig skulle vilja få min flickvän att ha sex utan lust, och kommer aldrig be om det. Om något så skulle det troligtvis förvärra situationen mellan oss.

Det jag var ute efter var istället att försöka hitta roten till varför hennes lust avtagit, och jobba på det tillsammans.

• Anonym (Hona82)
    Anonym (allthat) skrev 2012-01-08 19:05:08 följande:
    Tack så hemst mycket, ditt råd hjälpte mycket. Stämningen igår blev aldrig rätt för att ta upp det tyckte jag från början, men fram emot kvällen började vi prata om lite whatnot, hade en lång diskussion om livet, etc och jag började att subtilt peta på problemet, hon nappade direkt och vi hade ett långt snack om det hela, hon förstod mig och försäkrade mig om att hon inte tappat lusten för oss, utan befann sig en period då hon av andra faktorer inte kände sig så sexig själv. Kvällen avslutades till och med av det absolut bästa sex vi haft på väldigt länge.

Åh men underbart! GRATTIS! :D
  • J 1981

Tråkigt när man inte är på samma nivå när det gäller sex. Här hemma går det också tyvärr för länge mellan gångerna, men jag är gravid och hoppas på bättring sen (var likadant förra graviditeten)

Dock har jag en fundering.. Hennes minskade lust har inget samband med minipiller? Jag blev världens mest asexuella människa när jag åt minipiller (och gick upp 5 kilo och kände mig allmänt äcklig)

Bara en tanke, hoppas det löser sig för er ;)

• Sarilariz

Har bara läst TS. Men en sak som intte många tänker på är att Sex skapar behov av mer sex.

Ju mer sex man har, desto mer sex vill man ha, har man sex sällan så minskar behovet.

Vet inte riktigt hur mkt det hjälper dig TS, men det kan vara en sak att ta upp med din sambo. Om du lägger mkt energi på att förföra henne och uppmärksamma henne och hon samtidigt "ställer upp" lite oftare kommer antagligen hennes lust att öka igen.

Lycka till! 

• Sarilariz

Kanon TS! Roligt att höra!
  • Sarilariz
    Sarilariz skrev 2012-01-08 21:43:46 följande:
    Har bara läst TS. Men en sak som intte många tänker på är att Sex skapar behov av mer sex.

Ju mer sex man har, desto mer sex vill man ha, har man sex sällan så minskar behovet.

Vet inte riktigt hur mkt det hjälper dig TS, men det kan vara en sak att ta upp med din sambo. Om du lägger mkt energi på att förföra henne och uppmärksamma henne och hon samtidigt "ställer upp" lite oftare kommer antagligen hennes lust att öka igen.

Lycka till! 
    Menar självklart inte att hon skall ha sex mot sin vilja, men ibland behöver man ju inte vara superkåt för att ha sex, man kan ha det för närhet och mys också.
  • Anonym (frugan)

Åh vad glad jag blir för er skull :)  Hoppas innerligt att ni kommit ut ur den negativa spiralen ni hade hamnat i och kan fortsätta kommunicera BRA tillammans!
Svar på tråden Diskutera sex med flickvännen