• makagr

Min 4,5-åring vägrar sluta bajsa i blöja

Hej!

Min son, snart 4,5 år, vägrar sluta bajsa i blöja. Han kissar på toaletten/pottan utan problem sedan han var 3,5 år och är torr på natten sedan nästan ett år. Men det går inte att få honom att bajsa på toaletten/pottan. Har försökt ALLT nu, känns det som. Att vänta på att han ska bli redo vet jag inte om det funkar, ett barn i hans ålder borde väl ha varit redo för länge sedan?

Jag är förtvivlad och desperat.

Tar tacksamt emot tips och råd.

• Svar på tråden Min 4,5-åring vägrar sluta bajsa i blöja
  • S vali s
    NoraMaria skrev 2012-01-07 23:01:06 följande:
    till  Svalls... det kanske finns olika sanningar i detta, men att du ska försöka vara besserwisser och tala om  att din dotter bajsa i blöjan till 5års dagen vet jag inte om man ska ståta med.
    Själv brukar ta råd från sådana som vet hur man gör,
    och inte sådana som uppenbart INTE vet hur man ska göra. mina små är blöj-fria så något kanske jag faktiskt vet om detta trots allt.

Bland det första man kanske ska lära sig är att alla barn är olika och  att utgå från sina egna barn är knappast någon bra mätsticka
    Den late får brått när det blir kväll
  • NoraMaria

"Ståta med  

"Ta det lilla lugna.... Hellre har jag ett barn som mår bra än tvingar det till saker det inte mår bra av, jag har valt att lyssna på både BVC sköterskor och barnpsykologer i just det här ämnet och alla dessa har varit väldigt eniga i vad dom anser rätt och fel och du får ursökta om jag trampar dig på en öm tå men jag väljer att lyssna på folk med erfarenhet och inte någon "förståsigpåare" här på FL
    Inte för att du har med saken att göra men båda mina två äldsta barn var helt blöjfria när dom var 18 mån.respektive 2år så jag vill nog påstå att jag jag inte var någon novis på området "  

Skulle gärna skriva detta på din sida istället för här men....du har ju stängt konto, har du ens några barn? eller hittar du på?
    varför skulle detta vara en öm tå?  och skulle alla  andras barn må dåligt av att inte bajsa i blöjan utan på pottan?
    förståsigpåare är väll alla som skriver på denna sidan och inte bara jag. du värkar ju helt lost... 

• S vali s
    NoraMaria skrev 2012-01-07 23:22:09 följande:
    "Ståta med  

"Ta det lilla lugna.... Hellre har jag ett barn som mår bra än tvingar det till saker det inte mår bra av, jag har valt att lyssna på både BVC sköterskor och barnpsykologer i just det här ämnet och alla dessa har varit väldigt eniga i vad dom anser rätt och fel och du får ursökta om jag trampar dig på en öm tå men jag väljer att lyssna på folk med erfarenhet och inte någon "förståsigpåare" här på FL
    Inte för att du har med saken att göra men båda mina två äldsta barn var helt blöjfria när dom var 18 mån.respektive 2år så jag vill nog påstå att jag jag inte var någon novis på området "  

Skulle gärna skriva detta på din sida istället för här men....du har ju stängt konto, har du ens några barn? eller hittar du på?
    varför skulle detta vara en öm tå?  och skulle alla  andras barn må dåligt av att inte bajsa i blöjan utan på pottan?
    förståsigpåare är väll alla som skriver på denna sidan och inte bara jag. du värkar ju helt lost... 

Om du nu känner ett behov av att veta det så har jag tre barn 23, 21 och 6 år gamla och vet du det spelar ingen roll om du tror det eller ej.
    Man brukar döma andra eftrer sig själv så kanske är det du som fabulerar om din erferenhet/kunskap/barn osv och därmed tror att alla andra ochså gör det    

Ditt sätt att bemöta folk med andra åsikter än dina egna gör att jag känner att jag inte har lust att ödsla mer tid på just dig, jag delade med mig av dels min egen erfarenhet och dels vad jag hört av BVC sköterskor, förskolepersonal, vänner o bekanta och jag är ledsen om det stör dig att det inte går stick i stäv med just din uppfattning om hur man ska hantera ämnet

• NoraMaria

kära svallis.
    Det var du som hoppade på mig och det var jag som hade utstickande åsikter i denna tråden,
    jag är oxså förälder  och har gått på bvc osv 
    allt detta du skrev till mig.... det kan jag bara ge tillbaka.
    Ditt sätt att bemöta folk med andra åsikter än dina egna gör att jag känner att jag inte har lust att ödsla mer tid på just dig, jag delade med mig av dels min egen erfarenhet och dels vad jag hört av BVC sköterskor, förskolepersonal, vänner o bekanta och jag är ledsen om det stör dig att det inte går stick i stäv med just din uppfattning om hur man ska hantera ämnet.
    hoppa inte på folk och tro du kan gå ifrån utan att höra en annan version tillbaka, suck.....HELT LOST.
    släpp det nu!!!!!!! 

• Severus

Som tidigare sagt: släng de blöjor man har
    Att kalla sitt barn "blöjfritt" för att sen tejpa på en blöja när det stramar i bajsringen är ju löjligt!
    Säg att bara bebisar skiter i blöjan.
    Mina fick inte ha blöja längre än till de var två. Tjejerna var yngre dessutom yngre än två. Behövde de tömma tarmen var det pottan eller toan som gällde. Inga andra alternativ

• Moa38

Severus: men om det som i vårt fall alltid slutar på akuten (om han inte bajsar varje dag) med totalt förstoppad son, som inte kan äta pga av förstoppning och fruktansvärda smärtor i magen och som tappar flera kg varje gång detta händer, blir blek och svag, då tycker jag att det är mkt lindrigare för honom att han får sin blöja och må bra istället för att tvinga honom till ngt han uppenbarligen känner skräck inför. Oavsett om han är fem år eller inte. Känner inget barn som haft blöja vid skolstart så jag är ganska lugn att det löser sig själv.

• S vali s
    Moa38 skrev 2012-01-08 10:25:27 följande:
    Severus: men om det som i vårt fall alltid slutar på akuten (om han inte bajsar varje dag) med totalt förstoppad son, som inte kan äta pga av förstoppning och fruktansvärda smärtor i magen och som tappar flera kg varje gång detta händer, blir blek och svag, då tycker jag att det är mkt lindrigare för honom att han får sin blöja och må bra istället för att tvinga honom till ngt han uppenbarligen känner skräck inför. Oavsett om han är fem år eller inte. Känner inget barn som haft blöja vid skolstart så jag är ganska lugn att det löser sig själv.
    Kan inte annat än att instämma med dig, varför låta ett barn må dåligt bara för att "någon" anser att barn efter en viss ålder inte ska ha blöja
    Vår dotter blev ochså tokförstoppad om hon inte fick använda blöjan att bajsa i och det var inte en endaste sjukvårspersonal som ansåg att vi skulle vägra henne blöjan när hon ville bajsa -  tvärtom 
  • cosinus
    Moa38 skrev 2012-01-08 10:25:27 följande:
    Jag tror att det är det som är fördelen med att börja tidigt. Att det är väldigt mycket ovanligare att barn som börjar pott-tränas i tidig ålder har så starka preferenser som större barn.

Jag har alltid varit gravid från det att mina 3 äldsta varit 14-18  mån och frammåt och sen har de ju haft småsyskon så jag har inte börjat ta tag i deras blöja på allvar föränn de varit 3 år och jag tror absolut att det är grunden till problemen vi haft. Jag ska ta blöjan för yngsta i sommar precis innan hon fyller 2 år och jag tror det kommer gå mycket smidigare.

Jag har ju också haft en son som blivit förstoppad (dock inte så gravt som din) men för oss var inte blöjan en lösning för han drog sig för att gå hem från kompisar/be om blöja när kompisar var här samt att han inte ville be om blöja på dagis så han blev förstoppad ändå tills han till slut bajsade ner sig ståendes. Jag tror att den 5-åring som fortfarande bajsar i blöja och som blir förstoppad när man försöker sluta faktiskt bör få hjälp att sluta innan 6-års börjar. Sen exakt hur det ska gå till vet jag inte utan här skulle jag be vården om råd. Jag tror nämligen inte det är så enkelt så att alla 5 åringar som har en hang-up på blöja förmår komma ur den själv.
  • JA77
    makagr skrev 2012-01-07 22:45:04 följande:
    Det var många tips, tack så mycket!

JA77: Har precis lyssnat på dem, tack för tipset! Det känns nästan som att det är så det får bli.

Vad bra!!! Jag tror mer på kunnigt folk än på lekmän.
  • Moa38

Jag har börjat tidigt med alla mina barn utan problem. Eller rättare sagt, de har själv valt att sluta. De andra tre barnen har varit blöjfria vid 2,5 år men denna lilla kille är väldigt känslig och jag kommer inte tvinga honom något mer. Varken BVC eller dagis anser att det är ngt att stressa upp sig över. Skulle det dock visa sig att det inte löser sig närmsta tiden, låt säg fram till sommaren, så känner även jag att det kanske behövs andra metoder för att för honom att släppa blöjan helt. Men tvång och hot är inte min melodi.

• Severus
    cosinus skrev 2012-01-08 10:43:18 följande:
    Jag tror att det är det som är fördelen med att börja tidigt. Att det är väldigt mycket ovanligare att barn som börjar pott-tränas i tidig ålder har så starka preferenser som större barn. Jag har alltid varit gravid från det att mina 3 äldsta varit 14-18  mån och frammåt och sen har de ju haft småsyskon så jag har inte börjat ta tag i deras blöja på allvar föränn de varit 3 år och jag tror absolut att det är grunden till problemen vi haft. Jag ska ta blöjan för yngsta i sommar precis innan hon fyller 2 år och jag tror det kommer gå mycket smidigare. Jag har ju också haft en son som blivit förstoppad (dock inte så gravt som din) men för oss var inte blöjan en lösning för han drog sig för att gå hem från kompisar/be om blöja när kompisar var här samt att han inte ville be om blöja på dagis så han blev förstoppad ändå tills han till slut bajsade ner sig ståendes. Jag tror att den 5-åring som fortfarande bajsar i blöja och som blir förstoppad när man försöker sluta faktiskt bör få hjälp att sluta innan 6-års börjar. Sen exakt hur det ska gå till vet jag inte utan här skulle jag be vården om råd. Jag tror nämligen inte det är så enkelt så att alla 5 åringar som har en hang-up på blöja förmår komma ur den själv.

Ett bra inlägg!!
    Våga Vägra Östrogen
  • S vali s
    cosinus skrev 2012-01-08 10:43:18 följande:
    Jag tror att det är det som är fördelen med att börja tidigt. Att det är väldigt mycket ovanligare att barn som börjar pott-tränas i tidig ålder har så starka preferenser som större barn.

Jag har alltid varit gravid från det att mina 3 äldsta varit 14-18  mån och frammåt och sen har de ju haft småsyskon så jag har inte börjat ta tag i deras blöja på allvar föränn de varit 3 år och jag tror absolut att det är grunden till problemen vi haft. Jag ska ta blöjan för yngsta i sommar precis innan hon fyller 2 år och jag tror det kommer gå mycket smidigare.

Jag har ju också haft en son som blivit förstoppad (dock inte så gravt som din) men för oss var inte blöjan en lösning för han drog sig för att gå hem från kompisar/be om blöja när kompisar var här samt att han inte ville be om blöja på dagis så han blev förstoppad ändå tills han till slut bajsade ner sig ståendes. Jag tror att den 5-åring som fortfarande bajsar i blöja och som blir förstoppad när man försöker sluta faktiskt bör få hjälp att sluta innan 6-års börjar. Sen exakt hur det ska gå till vet jag inte utan här skulle jag be vården om råd. Jag tror nämligen inte det är så enkelt så att alla 5 åringar som har en hang-up på blöja förmår komma ur den själv.

Sen beror det ju en hel del på hur barnet är även i övrigt, tar man vår yngsta dotter som exempel så har det där med att bajsa i blöjan aldrig varit något problem för henne just för att hon gjort sina behov som en "klocka" strax före läggdags dvs aldrig borta hos någon kompis och aldrig på förskolan så hon har aldrig upplevt att det skulle vara pinsamt att be om blöja
    Även nu under det året som hon har bajsat på toaletten så har hon aldrig bajsat borta hos någon kompis, på förskolan eller ´nu sen hon började förskoleklassen o fritids - det toalettbestyret är något hon gör på hemmaplan
    Förstoppad blev hon endast de gånger vi fick for oss att vi skulle sätta ner foten och ta bort blöjan

För en del är det säkerligen så att tidig potträning hjälper till men det är inte alltid att det är så, jag har haft vänners barn som blivit pottränade tidigt och kissat på toa/potta innan två årsåldern men av en eller annan anledning vägrat att bajsa ngnannanstans än i blöjan upp i 4-5års åldern
    Man kanske inte ska vara så kategorisk och tro att tidig potträning är lösningen på gåtan, oftast kanske det underlättar men man får inte glömma att alla är vi olika så även barn och det som är så självklart o enkelt för ett barn är inte det för ett annant barn utan att man behöver leta fel på barnet eller tro att det beror på föräldrarnas oförmåga att potträna sina barn...   
  • makagr

Han bajsade på pottan idag!  Glad GladGlad

Låg vaken halva natten och oroade mig för hans mage (han hade ju inte bajsat sedan i torsdags) och var under förmiddagen i valet och kvalet: Skulle jag fortsätta på den linje jag börjat eller skulle jag följa Malin Alvéns råd (se länken till radioprogram i tidigare inlkägg)?

En kompis kom på besök och vi pratade om detta. Hon tyckte att jag inte skulle ge mig, eftersom det skulle ge sonen blandade signaler. När vi pratade kändes det bara så himla rätt och ett par timmar senare blev det full pott(a)! Stoltare pojke fick man leta efter kan jag berätta!!! Har skinit som en sol hela eftermiddagen och kvällen. Kom nyss hem från ICA Maxi (inget annat öppet nu och han ville INTE vänta till i morgon) där han fick välja valfri leksak.

Detta känns otroligt bra! Det blir säkert lite jobbigt ett par dagar till, men nu är det så självklart att blöjorna är borta på något sätt. Ångrar att vi inte har hjälpt honom med detta tidigare. Testade ungefär detta för ett antal månader sedan och han höll sig lika länge. När han till slut inte kunde hålla sig längre kom det på golvet och jag fegade ur totalt, vågade inte fortsätta av rädsla att han skulle bli traumatiserad. Nu tänker jag att man bara skulle ha fortsatt hålla på det man sagt.

Detta var mitt fall och alla fall är olika. Vilken debatt det blev av detta på den här tråden. Jag tror att man inte får glömma att alla barn är olika och det finns inte en metod som passar alla. Jag tror dock stenhårt på att det inte är självklart att det går av sig självt för alla barn; en del behöver hjälp.

• Ellabus
    makagr skrev 2012-01-08 20:03:18 följande:

Låg vaken halva natten och oroade mig för hans mage (han hade ju inte bajsat sedan i torsdags) och var under förmiddagen i valet och kvalet: Skulle jag fortsätta på den linje jag börjat eller skulle jag följa Malin Alvéns råd (se länken till radioprogram i tidigare inlkägg)?

En kompis kom på besök och vi pratade om detta. Hon tyckte att jag inte skulle ge mig, eftersom det skulle ge sonen blandade signaler. När vi pratade kändes det bara så himla rätt och ett par timmar senare blev det full pott(a)! Stoltare pojke fick man leta efter kan jag berätta!!! Har skinit som en sol hela eftermiddagen och kvällen. Kom nyss hem från ICA Maxi (inget annat öppet nu och han ville INTE vänta till i morgon) där han fick välja valfri leksak.

Detta känns otroligt bra! Det blir säkert lite jobbigt ett par dagar till, men nu är det så självklart att blöjorna är borta på något sätt. Ångrar att vi inte har hjälpt honom med detta tidigare. Testade ungefär detta för ett antal månader sedan och han höll sig lika länge. När han till slut inte kunde hålla sig längre kom det på golvet och jag fegade ur totalt, vågade inte fortsätta av rädsla att han skulle bli traumatiserad. Nu tänker jag att man bara skulle ha fortsatt hålla på det man sagt.

Detta var mitt fall och alla fall är olika. Vilken debatt det blev av detta på den här tråden. Jag tror att man inte får glömma att alla barn är olika och det finns inte en metod som passar alla. Jag tror dock stenhårt på att det inte är självklart att det går av sig självt för alla barn; en del behöver hjälp.
    Vad bra! Grattis (eller vad man nu ska säga)! Nu flyter det säkert på av sig självt. :)
  • S vali s
    makagr skrev 2012-01-08 20:03:18 följande:

Härligt att det äntligen funkade för din son

Precis som du skriver i din slutkläm är alla barn olika, för en del löser det sig av sig självt och  en del barn behöver hjälp  att bryta mönstret och vi som föräldrar får nog räknas som experter på våra barn.
    Man frågar runt i omgivningen,på  BVC osv och går sen på sin magkänsla om vad som ar rätt och fel för just ens eget barn 
Svar på tråden Min 4,5-åring vägrar sluta bajsa i blöja