cosinus skrev 2012-01-08 10:43:18 följande:
Jag tror att det är det som är fördelen med att börja tidigt. Att det är väldigt mycket ovanligare att barn som börjar pott-tränas i tidig ålder har så starka preferenser som större barn.
Jag har alltid varit gravid från det att mina 3 äldsta varit 14-18 mån och frammåt och sen har de ju haft småsyskon så jag har inte börjat ta tag i deras blöja på allvar föränn de varit 3 år och jag tror absolut att det är grunden till problemen vi haft. Jag ska ta blöjan för yngsta i sommar precis innan hon fyller 2 år och jag tror det kommer gå mycket smidigare.
Jag har ju också haft en son som blivit förstoppad (dock inte så gravt som din) men för oss var inte blöjan en lösning för han drog sig för att gå hem från kompisar/be om blöja när kompisar var här samt att han inte ville be om blöja på dagis så han blev förstoppad ändå tills han till slut bajsade ner sig ståendes. Jag tror att den 5-åring som fortfarande bajsar i blöja och som blir förstoppad när man försöker sluta faktiskt bör få hjälp att sluta innan 6-års börjar. Sen exakt hur det ska gå till vet jag inte utan här skulle jag be vården om råd. Jag tror nämligen inte det är så enkelt så att alla 5 åringar som har en hang-up på blöja förmår komma ur den själv.
Sen beror det ju en hel del på hur barnet är även i övrigt, tar man vår yngsta dotter som exempel så har det där med att bajsa i blöjan aldrig varit något problem för henne just för att hon gjort sina behov som en "klocka" strax före läggdags dvs aldrig borta hos någon kompis och aldrig på förskolan så hon har aldrig upplevt att det skulle vara pinsamt att be om blöja
Även nu under det året som hon har bajsat på toaletten så har hon aldrig bajsat borta hos någon kompis, på förskolan eller ´nu sen hon började förskoleklassen o fritids - det toalettbestyret är något hon gör på hemmaplan
Förstoppad blev hon endast de gånger vi fick for oss att vi skulle sätta ner foten och ta bort blöjan
För en del är det säkerligen så att tidig potträning hjälper till men det är inte alltid att det är så, jag har haft vänners barn som blivit pottränade tidigt och kissat på toa/potta innan två årsåldern men av en eller annan anledning vägrat att bajsa ngnannanstans än i blöjan upp i 4-5års åldern
Man kanske inte ska vara så kategorisk och tro att tidig potträning är lösningen på gåtan, oftast kanske det underlättar men man får inte glömma att alla är vi olika så även barn och det som är så självklart o enkelt för ett barn är inte det för ett annant barn utan att man behöver leta fel på barnet eller tro att det beror på föräldrarnas oförmåga att potträna sina barn...