• Mellanmjölkens land

Mat på flyget för barn under 2?

Är lite nyfiken på hur ni gjort som flugit långt med nästan-2åringar. De får ju ingen riktig mat på flyget och är på tok för stora för att man ska kunna ta med en barnmatsburk! Har man tur blir det ju en nattflygning och då klarar man sig långt på gröt/välling men jag kommer ihåg hur hungrig jag var när vi kom fram till hotellen när vi var till Thailand. Vi hade fått riktig mat ombord och det var en nattflygning men jag var ändå utsvulten...

När vi flög till Kreta fick alla under 2 en liten påse med yoghurt, en 4-5mån matburk (frukt), en banan och en mikroskopisk förpackning med russin. Kanske är bättre på längre flygningar? Eller tar ni med matsäck?

• Svar på tråden Mat på flyget för barn under 2?
  • J 1981

Har inte läst de andras svar.
    Har för mig att min syster blev erbjuden ngn mat (burk?) till hennes dotter när vi flög sist. Vår son är dock allergiskt så vi hade med oss själv. Bara flugit nattflyg med honom eller kortare på dagen. Haft med oss gröt, välling (som han dock inte ville ha och självmant slutade med på resan ned!!) frukt och bröd. Sen hade jag även med pasta och mamma scans som han hade som matsäck. Det var ju svårare att ha med på hemresan dock!
    Trevlig resa!

• resemamman

Jag brukar ta med matsäck. Kokta ägg och pannkakor är matigt och blir inte så kladdigt. Mackor med matigt pålägg oxå. Om jag reser själv med barnen tar jag matsäck till alla, inkl mig själv (iaf på flygningar upp till 5-6 h). Blir för jobbigt att balansera bricka och mat med bebis i knät och två till att serva

• LHUF

Får man ha matsäck med sig? Alltså typ ägg och sådant? Minns att mina föräldrar sa för ett tag sedan att dom fick inte ha matsäck på flyget av hänsyn till allergiker. Men det kanske var något spec flygbolag.

• Salt Groda

Vi har alltid fått ha med vätskor så länge det är till barnet. I vissa fall har vi fått öppna och smaka, så det är bra med återslutningsbara grejer. Och då flyger vi ändå fram och tillbaka från USA, så det är rätt mycket kontroller.

• Annsiss

Vi har bokat flygstol åt vår 20 månaders (fritidsresor) det gick inte på internet men vi ringde och lade till henne. Då förutsätter jag att det även ingår mat då vi ju har betalat för en plats åt henne, priset blev som för en 2 åring.

• evaoregon
    Annsiss skrev 2012-01-09 12:59:14 följande:
    Vi har bokat flygstol åt vår 20 månaders (fritidsresor) det gick inte på internet men vi ringde och lade till henne. Då förutsätter jag att det även ingår mat då vi ju har betalat för en plats åt henne, priset blev som för en 2 åring.
    Vad bra!  Det borde helt klart gå med de flesta bolag!
  • Gurkburken

Med  Ving och Thomas Cook Airlines så kan man köpa till mat till barn under 2 år som sitter i knät. Dvs man behöver inte köpt till flygstol utan maten kan köpas till ändå.

Det här brukar skilja sig åt mellan bolagen så kolla med dem ni skall resa med.

• caroline88

Precis me ving och Thomas Cook är det t.o.m gratis :)

• lillalflygiz

precis vilket flygbolag flyger du med? vissa bolag kan man få gratis barnmat el betala extra ca 90 kr tur och retur så får de barn mat som andra barn 2-11 år få. det gör du när du bokar resan, kolla m din resebyrå eller flygbolaget.

annars så får man ju ta me sig en hel del genom säkerhetskontrollen. äter barnet välling el gröt så är det ju smart att ta med torrvaror och bara be om varmt vatten, ta m en massa frukt, snacks, ellas, barnmatsburkar, det mesta får man ta m sig genom säkerhetskontrollen bara det är förslutet / oöppnat.

läs gärna mer tips på min resa m barn tips blogg;

http://blogg.alltforforaldrar.se/liniz/

• Mellanmjölkens land

Det är ännu så länge en ganska teoretisk fundering. Jag såg nån tråd här och den fick mig att börja fundera på hur vi ska göra nästa vinter när vi antagligen ska åka lite längre.

Det där med barnmatsburkar känns inte som att de kommer funka vid knappt 2 år. Redan nu, när det fortfarande är en bit kvar till 1årsdagen, är det knappt vi får mata. Ju mindre kladdigt desto bättre är min tanke.

En fundering bara som vi kanske kan få nytta av innan dess: Om man fryser in en Ellas och lägger den i en liten frysväska (vi har en som storleksmässigt rymmer 2-3 barnmatsburkar) så borde man väl kunna ta med lite plockmat som t ex korvbitar, broccoli och pasta? Utan att maten hinner bli dålig även om man har ett par timmar till flyget.

• enny signatur

Gällande vatten så kan man ta med tomma flaskor (eller hälla ut innan säkerhetskontrollen) och fylla på där inne sedan innan man går på planet. Tex på toa. Då får man med sig ens tor mängd utan att det är några bekymmer, så gör vi jämt. Övriga drycker köps inne på området. Mat har vi tagit med varje gång, men man måste vara shysst och tänka på allergier, INGA nötter tex. Tror att våran dotter fick mat innan hon var 2 på planen, ska råga maken. Olika bolag har olika regler och långa regulärflygningar är ju tevligare som jag förstått det

• Santis

i ommra var det i varje fall till låtet att ta med allt du kunde behöva för att sköta/mata ditt "spädbarn" som dom under 2 brukar kallas.
    Inga problem att ta med oöpnade burkar, färdigblandad välling osv. dock fick min man dricka lite ur vällingen vid kontrollen.... 

• enny signatur

men men... vi verkar inte få mat på flyget till våran lilla. På hemvägen är hon 9 mån, något borde de ju erbjuda. nåväl hon lär ammas  så

Svar på tråden Mat på flyget för barn under 2?