• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: 1900-talets historia del 1

Ett quiz som ligger lite närmare i tid än mina andra, jag har försökt få lite varierande frågor så jag hoppas att det blir både svårt och lätt.

Ett par bonusfrågor:
    Fråga 3: Vad betyder SOS?
    Fråga 2 och fråga 7: Vad hette planen?
    Fråga 9: Vem var den förste svensken att bestiga Mt. Everest?

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: 1900-talets historia del 1
  • Jäjd
    Archandra skrev 2012-01-10 14:23:58 följande:
    Fast står inte SOS för Save our souls? Hade för mig att förkortningen från början inte hade någon betydelse men att den har fått betydelsen i efterhand.
    Nej det gör det inte. Kollar du wikipedia så bekräftar de det.
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Archandra
    Jäjd skrev 2012-01-10 14:41:12 följande:
    Nej det gör det inte. Kollar du wikipedia så bekräftar de det.
    Fast det står ju faktiskt på wikipedia att förkortningen inte har någon betydelse men att den fått betydelsen i efterhand som en minnesregel och då hade jag ju inte så fel trots allt.
  • Jäjd
    Archandra skrev 2012-01-10 14:49:53 följande:
    Fast det står ju faktiskt på wikipedia att förkortningen inte har någon betydelse men att den fått betydelsen i efterhand som en minnesregel och då hade jag ju inte så fel trots allt.
    Jaså? Nu kollade jag bara lite snabbt, men "minnesregel" kan ju inte vara samma sak som att det är det förkortningen från början stått för eller numera står för.
    Jag har alltid trott att det var något många trott det betyder men att det i själva verket inte varit så.  
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Archandra skrev 2012-01-10 14:49:53 följande:
    Du har precis lika fel som om du skulle säga att det betyder Send Out Succour eller Come Quick Danger för CQD., SOS betyder inget utan valdes och används för att det är de lättaste tecknen att komma ihåg.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Lufsan

4/10 gissade totalt hade ingen koll på något. =P Men väldigt kul! 

En dag i sänder.
  • Khaleesi

6 rätt. Jättekul quiz! Mera, mera!

• M C
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-08 18:21:11 följande:
    Helt korrekt!

CQD då?

Save Our Souls...
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Jag slarvade bort 3 frågor, skitirriterande. Jag visste ju att det var den ena och ändå sätter jag den andra. Fumt
    Så 4 rätt, minst en ren gissning. 

Skitsmart med SOS, men jag har alltid tänkt save our souls när jag hör det.

Spirit of StLouis kunde jag, första Svensken trodde jag var den avlidne  cyklisten... Fan vad heter han nu. Gift men hon den andra äventyraren... KROPP!!!!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Amarillo

Historia lektionerna med morfar har gett resultat !! 

Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 49 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 5 rätt.

Fråga 3  SOS betyder "Samhällets olycksfalls- och säkerhetstjänst"
    Fråga 2  Wright något
    Fråga 7  Spirit of Sankt Louise 
    Fråga 9 Mikael eller Oskar....
  • lövet2

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amarillo skrev 2012-01-19 14:02:21 följande:
    Fråga 3  SOS betyder "Samhällets olycksfalls- och säkerhetstjänst"
    Fråga 2  Wright något
    Fråga 7  Spirit of Sankt Louise 
    Fråga 9 Mikael eller Oskar....
    Nej, det gör det inte.
    Wright Flyer men den kallas ibland också (lite felaktigt) för Kitty Hawk som var platsen där den först flög.
    Nästan, Spirit of St Louis.
    Stämmer, Mikael Reuterswärd och Oskar Kihlborg.
  • Inima

Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 58 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 5 rätt.

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
Svar på tråden Historia: 1900-talets historia del 1