• KG1

4 ggr på 2 år...

Hej världen Jaha, hur fan skriver man nått sånthär och vad förväntar jag mig egentligen för svar? Kanske skall ta det från början.... För det första, har bara ägnat någon dag åt att kolla gamla trådar här och jag ber om ursäkt om detta är någon form av dubbelpostning.... Efter vad jag läst här så verkar det inte finnas så många som jag här. Eller också så gör det det. Bakgrund: vi är mitt i 30årsåldern och har 2 barn: 4 år och 16mån och min fru har tappat lusten. Innan barn var det typ 1 / v... När hon var helt utvilad typ söndag morgon. Ni som har barn vet att sån tid inte finns längre. Eller i alla fall finns den inte för oss. Vi delar på ansvaret hemma även om jag sover tyngre och inte vaknar när minstingen stökar. Jag försöker verkligen låta henne vila så mkt det går och vi försöker sova när barnen sover. Jag försöker verkligen få henne att känna sig älskad! Jag tror inte heller på det här snacket om att männs drift är större än kvinnors och att jag måste ha sex till varje pris. Jag vill vara i ett jämställt förhållande och jag vill inte tvinga/övertala henne att "ställa upp". Någon skrev här nån stans häromdagen att skillnade mellan individerna är större än mellan könen och det tror jag fullt och fast på. Vi har pratat om det lite och det känns alltid som att hon hoppas på nästa grej: när jag börjar jobba igen, eller: när jag börjar träna eller när vi flyttar till större... Egentligen så har jag vant mig vid detta och just nu är det helt acceptabel nivå, men om vi skulle "fastna" i detta... och ja... Ponera att man blir 80 år och man är aktiv tills man är kanske 50-65? (70 är ju tydligen det nya 50 nuförtiden). Då kanske det bara är 30-60 ggr kvar... Och det skulle inte vara så kul, alltså det långa loppet. För er här som är kaniner bränner ni av det på typ 2 månader. . Ni som varit i svacka och hittat tillbaka. Hur? Kan någon ge exempel på saker jag kan göra för att väcka lusten igen. Jag behöver lite sucessstories nu. Naturligtvis finns det säkert massor av fakta /bakgrund osv som jag inte tagit upp eller som jag missat. Jag kanske inte tänkt igenom detta helt, me i vilket fall. Nu har jag postat.

• Svar på tråden 4 ggr på 2 år...
  • Anonym (och en till!)
    Anonym (en till...) skrev 2012-01-19 19:50:25 följande:
    @ Anonym (och en till) - jag kan bara instämma; SÅ skönt att läsa att andra har det på samma sätt. Tack för ditt inlägg! Det låter som vi har det väldigt lika (inte varit ihop så länge, nyligen fått barn, oändligt mycket tankar/samvetskval/tvivel/rädsla/sorg över situationen).

Hur är din kille i det här? Vill han ha sex?

Förstår så väl det du skriver att man inte vill prata med vännerna. För min del är det dels för att det känns genant (det känns som det är nåt fel på mig/oss), dels just det du skriver av rädsla att någon ska berätta för mig att "då är ni nog inte rätt för varandra". Jag har inga tvivel på att jag vill leva med min man, men samtidigt så vill jag inte leva utan sex och närhet resten av livet! Omöjlig ekvation?

Jag tänker på detta VARJE dag. Är ledsen, skamsen, orolig, avundsjuk (på andra som känner lust).

Hur ofta har ni sex? När var senaste gången? För oss var det (hör och häpna) i maj... Gråter
    Det är nog så att vi inte alls är särskilt unika eller konstiga då... Glad Men man ser/hör ju bara det man tror är normait.

Jo visst vill han ha sex, precis som jag, egentligen. Men han tar inga initiativ och tjatar inte om det. Kan ju låta konstigt, men jag önskar att han gjorde det, nu blir som upp till mig och det bara låser sig. Var väl kanske en par månader sen sist. 

Grejen är ju att man måste komma till nån lämplig balans där båda är delaktiga iaf ungefär lika mycket. Jag tänker på det varje dag, och ju mer man tänker desto svårare blir det. Så lust eller inte, det blir så konstlat och svårt när det ska vara som mest naturligt och enkelt. Och det är nog det som gör mig ledsen. Och ju längre tid som går desto svårare att känna lust, och lyssna på "den". Tror det är mycket som sitter i huvudet, men det gör det ju inte lättare eftersom jag inte vet hur tusan man kommer åt det och vänder det. 

Han är jättebra att prata med, men jag känner att det är jag som inte kommer nån vart. även om vi pratar ut om det så händer det inget. Och jag kommer inte fram till vad som är fel, vad är det som gör att det blir som det blir. Känns svårt att prata med nån professionell om det också, känns liksom som ett fånigt problem, även om det inte blir det för mig. Och så är det faktiskt ganska pinsamt att prata om det. 

MEN jag är helt övertygad om att det går att förändra och ändra! Det tror jag på för er också! 
  • Anonym (en till...)

Ha ha, nej inte unika eller konstiga. Men det är ju likväl tråkigt.

Återigen känner jag igen mig... Min man tar inte heller några initiativ, fast för honom handlsr det (till skillnad från för din kille) om att vi har haft så lite sex under en lång tid att även han har "vant sig av" med det.

Vi har också jättebra samtal, och kommer överens om att vi måste jobba på detta, att vi inte får försumma oss, etc. Jag vet inte HUR många gånger vi har bestämt att vi måste anstränga oss för att vara nära mer - mysa och kramas och kyssas och hångla. Men sedan händer inte NÅNTING.

Det är otroligt svårt när ingen av oss känner någon lust - och inte heller, rent fysiskt SAKNAR sex - satt komma någonvart. Ingen av oss vill ha det så här, men när man inte känner lust...hur ska man då orka ta tag i det?

Jag är inte främmande för att prata med någon professionell, men jag vet inte var man ska börja leta? Vart vänder man sig? Jag tycker inte alls att det är ett fånigt problem - inte när det påverkar oss så negativt.

Känner du NÅGONSIN lust? Jag känner mig liksom helt...död på det området. Rynkar på näsan VET att lusten finns där, men den är så djupt begravd! Testsar ibland tanken om det skulle vara mer intressant om jag var med någon annan än min man (menar alltså inte att jag överväger att vara otrogen, utan bara för att se om det KAN ha att göra med oss två), men det är absolut ingen skillnad. Och det är ju en lättnad! Flört

Precis som du så tror jag absolut att man kan få ordning på detta. Men det kräver nog att man till en början "tvingar sig" att vara nära. Tycker inte att man ska ha sex när man inte vill, men att man ska anstränga sig att ta tid till att mysa och vara nära. Sedan tror jag att ju mer man är nära, desto mer kommer att vakna.

Jag börjar bli arg och irriterad på min man att det ALLTID är jag som tar upp det här för diskussion, och för att jag upplever att han aldrig gör något - bara pratar och håller med om att vi måste göra nåt. Och det gör ju inte saken bättre. Skulle vilja att han kastade sig över mig och hånglade upp mig! Glad

• Anonym (och en till!)

Jo lusten finns ju där när under tiden, men inte innan. Men jag tror kanske att det har  mycket med bristen på energi att göra, och ännu mer alla negativa tankar och funderingar. De konkurrerar ut varandra.

Det finns nog böcker som kan hjälpa en del i det här med att hitta tillbaka till lusten som jag tror kan hjälpa. Handfasta, konkreta tips. Men sen är det ju att få det fungera bra tillsammans, det är svårare. Kunde man bara koppla bort det här huvet och bara släppa fram känslan och köra skulle det fixa sig, iaf för mig Glad

Kanske kan börja med att planera och schemalägga, lägga upp kortsiktiga uppnåeliga mål? Säkert nåt sånt en terapeut skulle säga.. (finns bra privata, KBT är bra) Låter ju helt galet när det handlar om sex, men kanske är det lösningen!!? 

• Anonym (en till...)

Mm, jag har varit inne på samma; att typ sätta upp mål, att schemlägga myset (eller åtminstone bestämma att man ska mysa X ggr på si och så länge). Jag vet, det låter sinnessjukt, och många skulle helt klart säga att "om man måste göra på det sättet, så är man nog inte rätt för varandra". Men jag tror inte att det funkar så. Hur rätt man än är för varandra, så kan problem av olika slag uppstå. Känslomässiga, praktiska, fysiska, ekonomiska, etc...

Jag tror, precis som du, att energibristen bär en del av skulden. Jag gissar att ni också sover väldigt mycket mindre än innan ni fick barn?

Usch...så mycket tankar om detta. Pendlar mellan att känna mig ledsen och uppgiven, och att känna att lösningen inte alls behöver vara så komplicerad.

Om du hittar någon bra bok eller liknande så tar jag väldigt gärna emot tips!!

Hur resonerar din kille? Vad säger han? Hur agerar han? Har han något förslag på lösning?

• Anonym (Dr.Love)

Varför blandar ni ihop städschemat med sexlivet, inte konstigt att ni aldrig får till det.

• Anonym (och en till!)
    Anonym (en till...) skrev 2012-01-21 21:15:41 följande:
    Mm, jag har varit inne på samma; att typ sätta upp mål, att schemlägga myset (eller åtminstone bestämma att man ska mysa X ggr på si och så länge). Jag vet, det låter sinnessjukt, och många skulle helt klart säga att "om man måste göra på det sättet, så är man nog inte rätt för varandra". Men jag tror inte att det funkar så. Hur rätt man än är för varandra, så kan problem av olika slag uppstå. Känslomässiga, praktiska, fysiska, ekonomiska, etc...

Jag tror, precis som du, att energibristen bär en del av skulden. Jag gissar att ni också sover väldigt mycket mindre än innan ni fick barn?

Usch...så mycket tankar om detta. Pendlar mellan att känna mig ledsen och uppgiven, och att känna att lösningen inte alls behöver vara så komplicerad.

Om du hittar någon bra bok eller liknande så tar jag väldigt gärna emot tips!!

Hur resonerar din kille? Vad säger han? Hur agerar han? Har han något förslag på lösning?
    Han säger att det inte är något problem, även om jag nog tror att han tycker att det är tråkigt. Men han förstår inte riktigt vidden av hur jag känner inför det och hur jag resonerar. "Det är väl bara att göra". Och jag håller ju med, hur jäkla svårt ska det vara liksom. Jag pratar och pratar och ältar och grämer mig och är ledsen och får förvrängd självbild och dålig självkänsla och bla bla bla bla. Och han känner verkligen "ja men det är väl inte så svårt". Gillar ju inte det här att kategorisera manligt och kvinnligt, men det känns väldigt mycket så här.... Även om det kanske beror på individuella skillnader också. 

Jag tror verkligen på att prata med nån annan om det. Bara för att få ordning på alla konstiga tankar och föreställningar. Det handlar mer om det än om egentligt sex. ( Så det där med att ha mixat ihop städschema med sex stämmer inte riktigt ändå, men tack för tipset Glad) Kolla kommunens familjerådgivning. Billigt, och bra (?). Privata terapeuter finns ju överallt, kan testa sig fram. 
  • Anonym (och en till!)
    Anonym (en till...) skrev 2012-01-21 23:11:29 följande:
    Bor du i Sthlm? I så fall kanske detta kan vara intressant (hittade länken i en annan tråd): www.narhetsakuten.se/news_1.html
    Det här verkar väl bra!! Bor dock inte i shlm..
  • Anonym (en till...)

Jag vet inte om jag frågat tidigare, men hur började detta för dig? Har du haft samma problem i tidigare relationer, eller är det först med din nuvarande kärlek?

Tror du verkligen att Familjerådgivningen kan hjälpa till med denna sortens problem? Jag har fått för mig att de mer finns till för att hjälpas familjer i kris, vilket man kanske kan kalla detta på ett personligt plan, men knappast i ett större perspektiv. Men jag vet inte? Har du någon erfarenhet av dem?

• Anonym (en till...)

Anonym (och en till!) - hur går det för er?

• RockaTot

Jag skrev i en annan tråd. Klistrar in samma här. Det kanske kan vara något för dig med TS.

"
    Däremot tror jag stenhårt på att vara extremt tydlig med vad man själv vill. Prata i "jag" form och lägga fram fakta.
    tänder hon inte på dig längre, är hon inte kör i dig eller vad det nu är så kan det ju vara bra att veta, hur man nu får veta det...
    Men handlar det bara om att hennes lust är borta fast hon älskar dig och finner dig attraktiv och skulle vilja ha lust. Då går det att fixa. Men vill hon inte ha mer lust, då går det inte.

ta reda på om hon vill ha lust eller inte lust? Så som du vill ha lust.
    Berätta vad din lust är, fråga om hon vill ha det så med?
    Fråga varför, varför inte? Kanske kan hon inte svara med en gång, kanske behöver hon fundera på det, kanske behöver hon prata med en utomstående om det innan hon kan ge dig ett svar.
    Kolla om hon vill ha en relation med dig, älskar dig och attraheras av dig?

.....

Men prata, säg som det är, berätta fakta, "jag vill, jag tycker jag behöver, jag tror, jag tänker,  jag undrar om du vill?". Så.
    Har ni redan gjort det och du inte har fått några svar, eller svävande svar. Ta hjälp av en utomstående för att kommunicera med varann.""

• Anonym

Äntligen en tråd jag känner igen mig i. Min sambo är likadan tar aldrig några intiativ aldrig någonsin. Är alltid trött trots att hon sover länge. Vi har med en lite son som ibland kommer in till oss mest på morgonen. Då går det ju inte. Vet inte känns som man vad än försöker så händer inget. Man har ju levt i andra förhållanden där sex i alla fall 2 ggr i veckan har varit normalt. Det är ju mer normalt. Nu är det inte så illa som 4 ggr på två år. Men det är ju fasen inte ofta. Jag vet arbetskamrater som varit i samma situation. Dom säger bara blir det ingen bättring gör slut. Men jag älskar ju henne. Ja jävligt svårt är det och tråkigt. Man tänker ju som ts, ska man leva i förhållande och gå miste om att ha ett bra sexliv. Man blir ju rätt deprimerad av tanken

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-12 07:47:33 följande:
    Äntligen en tråd jag känner igen mig i. Min sambo är likadan tar aldrig några intiativ aldrig någonsin. Är alltid trött trots att hon sover länge. Vi har med en lite son som ibland kommer in till oss mest på morgonen. Då går det ju inte. Vet inte känns som man vad än försöker så händer inget. Man har ju levt i andra förhållanden där sex i alla fall 2 ggr i veckan har varit normalt. Det är ju mer normalt. Nu är det inte så illa som 4 ggr på två år. Men det är ju fasen inte ofta. Jag vet arbetskamrater som varit i samma situation. Dom säger bara blir det ingen bättring gör slut. Men jag älskar ju henne. Ja jävligt svårt är det och tråkigt. Man tänker ju som ts, ska man leva i förhållande och gå miste om att ha ett bra sexliv. Man blir ju rätt deprimerad av tanken

Hur sällan är det då?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-12 10:22:03 följande:
    Hur sällan är det då?
    1 gång i månaden kanske. Inte ofta alltså men men är väl bara leva med det
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-12 19:51:29 följande:
    1 gång i månaden kanske. Inte ofta alltså men men är väl bara leva med det

Ja men det var ju inte sååå sällan ändå så det kan man nog leva med!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-12 19:55:02 följande:
    Ja men det var ju inte sååå sällan ändå så det kan man nog leva med!
    Jo för mig är det sällan. Jag är van vid åtminstonde 10 ggr i månaden. Trist att man inte tänker likadant!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-13 16:22:58 följande:
    Jo för mig är det sällan. Jag är van vid åtminstonde 10 ggr i månaden. Trist att man inte tänker likadant!!

Men hitta någon som vill ha sex 10 ggr i månaden då istället för att pressa din partner till sex.
Svar på tråden 4 ggr på 2 år...