• mammatillunderbaraste

Flyttar till london,men vad är mest viktigt

Äntligen tar jag steget att flytta med mina barn till London . Har varit på väg i flera år nu men nu gör jag drömmen sann. Jag har fått ganska mycket info redan och har nåon sådär koll men jag skulle vilja veta vad ni som redan bor där tycker är det mest viktigaste att tänka på när man kommer dit. Alltså den första starten. 

Alla barnens släktingar inlusive pappa bor där men vill inte va för beroende av dom.Vill klara mig själv !

Tacksam för alla svar i alla former. 

• Svar på tråden Flyttar till london,men vad är mest viktigt
  • tänkertill
    mammatillunderbaraste skrev 2012-01-17 23:17:14 följande:
    Ja,självklart är det så! Chansade bara lite vilt,vill ju verkligen att det ska bli så rätt och bra som möjligt!

Som tur är så finns ju nätet så kolla all info du kan hitta. Du kan väl också kolla med pappan? Sen så när du vet lite mer så kan du ju slänga ut en fråga på FL. Nu ska jag kolla lite på Bucks
  • mammatillunderbaraste

Sitter och läser på en sida nu om just detta område. Måste hitta någonstans det finns basketklubbar  . Alla 3 spelar basket här där vi bor och dom vill självklart fortsätta med det.

• tänkertill

Oj! Basket är nog ingen stor sport här så blir nog inte helt lätt. Det är fotboll och rugby (och hockey?) för killar och netball och hockey för tjejer som gäller bland lagsporterna om man ska generalisera. Men sedan finns det klart en massa annat. Dock ska man tänka på att många fritidsaktiviteter är knutna till skolan. Mao spelar man hockey/fotboll/rugby för sin skola.

Fast det finns ju aktiviteter som inte tillhör skolan såklart.

P.S. Med hockey menar jag ~landhockey.

• gabi007

Mammatillunderbaraste, kul att du vill flytta till London! Det måste vara svårt att välja område att bo i helt klart. Jag skulle ha prioriterat så här:

- jobb...när du vet var du ska jobba vet du var du kan tänka dig att bo (inom en radie), plus du vet hur stor din budget är

- skola...som andra har nämnt så måste man bo nära skolan för att barnen ska ha en chans att få komma in. Secondary school är också viktigast...som tidigare nämnts

- bostad...titta på www.gumtree.co.uk där finns både privata landlords och estate agents som lägger in annons. Kolla även www.findaproperty.com  fast där finns endast estate agents. Om du kan pendla till utanför London blir det billigare och kanske även lite bättre för barnen. zon 2-3 är fortfarande väldigt centralt och de områden med låg hyra där är inte så säkra. Det kostar även en del att pendla... http://www.tfl.gov.uk/tickets/14416.aspx 

- dina yngsta barn måste hämtas från skolan då det inte finns fritis här. Många ordnar med barnflicka/nanny som hämtar mot en avgift. Det kan kosta ca £10/timme. Som tur är så går barnen i skolan länge här...till ca 15-16 tiden på em.             

Tyvärr så är det tufft att vara ensamstående mamma i England. Systemet bygger på att en förälder kan jobba deltid för att kunna ta barnen till och från skolan känns det som. Eller att föräldrarna jobbar och tjänar bra så de har råd med nanny eller de väldigt dyra dagisen (dagis i mitt område kostar £14000/år heltid...)

Lycka till!!    

• mammatillunderbaraste
    gabi007 skrev 2012-01-21 23:43:07 följande:
    Mammatillunderbaraste, kul att du vill flytta till London! Det måste vara svårt att välja område att bo i helt klart. Jag skulle ha prioriterat så här:

- jobb...när du vet var du ska jobba vet du var du kan tänka dig att bo (inom en radie), plus du vet hur stor din budget är

- skola...som andra har nämnt så måste man bo nära skolan för att barnen ska ha en chans att få komma in. Secondary school är också viktigast...som tidigare nämnts

- bostad...titta på www.gumtree.co.uk där finns både privata landlords och estate agents som lägger in annons. Kolla även www.findaproperty.com  fast där finns endast estate agents. Om du kan pendla till utanför London blir det billigare och kanske även lite bättre för barnen. zon 2-3 är fortfarande väldigt centralt och de områden med låg hyra där är inte så säkra. Det kostar även en del att pendla... www.tfl.gov.uk/tickets/14416.aspx 

- dina yngsta barn måste hämtas från skolan då det inte finns fritis här. Många ordnar med barnflicka/nanny som hämtar mot en avgift. Det kan kosta ca £10/timme. Som tur är så går barnen i skolan länge här...till ca 15-16 tiden på em.             

Tyvärr så är det tufft att vara ensamstående mamma i England. Systemet bygger på att en förälder kan jobba deltid för att kunna ta barnen till och från skolan känns det som. Eller att föräldrarna jobbar och tjänar bra så de har råd med nanny eller de väldigt dyra dagisen (dagis i mitt område kostar £14000/år heltid...)

Lycka till!!    
    Får barnen inte gå hem själva där ? Självklart skulle jag hämta min yngsta som jag gör idag här i Sverige,men mina 2 stora tar sig hem själva. 
  • Lenora
    mammatillunderbaraste skrev 2012-01-17 14:04:31 följande:
    Det är ju självklart att  jag vill bo nära barnens skolor och jag tycker det är väldigt viktigt att dom kommer till bra skolor. Nu vet jag ju inte så mycket om skolornas standard i London,ska se om jag kan hitta någon bra info om det på nätet.

Jag har tittat en hel del på lägenheter från Luton till Milton Keynes och tycker det är bra priser inom min budget.Men vet ej om dessa områden är bra att bo i med barn kontra skolor osv.

Kommer att ha med mig pengar till hyra+deposit , mat och andra räkningar så vi klarar oss första månaden utan att gå på knä och hoppas att det ska räcka. 
    Milton Keynes är ganska långt ut från London och Luton är inte jättenära heller.

Jag har inte hört något hemskt om områdena, men de är båda ganska stora och utan att egentligen känna till dem skulle jag våga påstå att det finns bra områden och sämre områden där.

Kolla upmystreet och ofstead för den del av området du kikar på lägenheter i.
  • mammatillunderbaraste
    Lenora skrev 2012-01-24 00:40:52 följande:
    Milton Keynes är ganska långt ut från London och Luton är inte jättenära heller.

Jag har inte hört något hemskt om områdena, men de är båda ganska stora och utan att egentligen känna till dem skulle jag våga påstå att det finns bra områden och sämre områden där.

Kolla upmystreet och ofstead för den del av området du kikar på lägenheter i.
    Ok
  • Lenora
    mammatillunderbaraste skrev 2012-01-24 00:54:35 följande:
    Ok
    Men, så länge ni hamnar någonstans som är ok en tid så blir det lättare att flytta till ett bättre område när du pratar med folk, kan åka och titta osv. 

Det är inte lätt det där med att hitta en bra bostad. 
  • Lenora

Och lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Mina första år i England var ganska tuffa men nu kan jag säga att jag älskar mitt liv här. Jag vill absolut inte verka negativ till er flytt.

• mammatillunderbaraste
    Lenora skrev 2012-01-24 01:23:09 följande:
    Och lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Mina första år i England var ganska tuffa men nu kan jag säga att jag älskar mitt liv här. Jag vill absolut inte verka negativ till er flytt.
    Tycker inte du verkar negativ alls.Jag förstår att det kommer att vara väldigt tufft i början och är beredd att fokusera och jobba för att det ska bli så bra som möjligt för oss.Barnen är viktigast att dom kommer till en skola dom trivs i. 

När det gäller boendet så får vi ta något som är OK som du säger för att sen hitta ett bättre med tiden.
  • tänkertill
    mammatillunderbaraste skrev 2012-01-24 11:39:11 följande:
    Tycker inte du verkar negativ alls.Jag förstår att det kommer att vara väldigt tufft i början och är beredd att fokusera och jobba för att det ska bli så bra som möjligt för oss.Barnen är viktigast att dom kommer till en skola dom trivs i. 

När det gäller boendet så får vi ta något som är OK som du säger för att sen hitta ett bättre med tiden.

Se till att du har en 6-months break clause i kontraktet. Hyreskontrakt brukar vara pa atminstone ett ar men har men en 6-months break clause sa har man mojlighet att bryta "halvtid" (om ni vill flytta).
  • mammatillunderbaraste
    tänkertill skrev 2012-01-24 22:51:54 följande:
    Se till att du har en 6-months break clause i kontraktet. Hyreskontrakt brukar vara pa atminstone ett ar men har men en 6-months break clause sa har man mojlighet att bryta "halvtid" (om ni vill flytta).
    Tack! Ska skriva ner det oxå. Är ju ganska mycket att tänka på så jag har skrivit ner i en liten bok så jag har allt på ett ställe!
Svar på tråden Flyttar till london,men vad är mest viktigt