• Echidna

När kan barn börja sova i "vanlig säng" och inte i spjälsäng

Som rubriken säger: När började era barn att sova i sk vanlig säng istället för spjälsängen. Sonen är snart 1½ år o vi har börjat fundera på vanlig säng, men kommer han att fixa det eller kommer han att stiga ur sängen hela tiden?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-09 00:03
    Tydligen gjorde jag inte rätt.. det ska gå att rösta ända till jan slut.. det står dock att den är avslutad :(
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan barn börja sova i "vanlig säng" och inte i spjälsäng
  • Echidna

Mina funderingar är att sonen sover dåligt vissa nätter o ställer sig ofta upp i sängen. Har han då en vanlig säng så lär han ju krypa ur sängen. Kommer han då att komma till oss eller kommer han att röja runt i huset? Vissa nätter bökar han runt mkt och jag vill naturligtvis inte att han ramlar ur sängen eller nåt - även om jag har en sån där bräda. De gånger vi har försökt få honom att sova i vår säng så busar han bara runt i den o då den är ganska hög så vill jag inte att han riskerar att ramla ur den även om han är rätt duktig på att ta sig ner från den på ett säkert sätt. Men visst han kan ju inte sova i spjälsäng tills han är 4 år gammal!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • mamma 10

Vår tjej sov skitdåligt om nätternna och vi testade allt för att få henne att sova! Till slut la vi henne i en vanlig säng i hennes rum! Och förrutom nån enstaka natt så somnar hon själv och sover hela nätter sen vi bytte! Hon är 15 månader. Hon hatar sin spjälsäng!

Jag tycker man ska prova sig fram, som med det mesta.. Alla barn är ju olika och vill olika saker! Ett annat barn kanske inte alls är "redo" att byta ut spjälsängen, men som i vårat fall så avskyr hon ju att sova i den!

• cloudberry79
    Echidna skrev 2012-01-09 10:54:02 följande:
    Mina funderingar är att sonen sover dåligt vissa nätter o ställer sig ofta upp i sängen. Har han då en vanlig säng så lär han ju krypa ur sängen. Kommer han då att komma till oss eller kommer han att röja runt i huset? Vissa nätter bökar han runt mkt och jag vill naturligtvis inte att han ramlar ur sängen eller nåt - även om jag har en sån där bräda. De gånger vi har försökt få honom att sova i vår säng så busar han bara runt i den o då den är ganska hög så vill jag inte att han riskerar att ramla ur den även om han är rätt duktig på att ta sig ner från den på ett säkert sätt. Men visst han kan ju inte sova i spjälsäng tills han är 4 år gammal!
    Jag har märkt att om det är helt kolsvart i huset går sonen alltid direkt till vårt sovrum om han vaknar på natten, lyser det däremot någonstans (som nu under jultiden) tar han ibland en tur till de andra rummen innan han kommer till oss. Alltså, finns det inget som lockar någon annan stans kommer min direkt, speciellt eftersom han är lite mörkrädd och de enda rummen som har lite belysning är hans rum och hallen utanför vårt sovrum.
    If you love me - please don't feed me!
  • vittra

Våra har aldrig någonsin gått någon annanstans i huset, utan omgående raka vägen till oss, om ens det (oftast ligger de kvar och ropar om det är något särskilt de vill, särskilt yngsta ligger kvar tills vi kommer). De vaknar ju av ett behov av föräldrarna. De vaknar ju inte för att de behöver leka eller stoja runt mitt i natten Har tex äldsta dottern en mardröm och vaknar ledsen är ju det sista hon tänker på att gå en runda i huset.

• annca

Dottern fick sin växa-säng när hon fyllde två. De första veckorna fick hon välja vilken säng hon ville sova i - ibland blev det spjälsängen, ibland den stora.
    Sonen var lite större, närmare 2,5 när han bytte direkt till växa-säng. (Fick syrrans som han redan visat att han gillade, och hon fick en loftsäng istället när hon var lite drygt 6. )

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • SOL123

Våra barn har börjat runt 15 månader och det har gått finfint.

• Lussekatten87

Vi bytte till vanlig säng när sonen var 3 år. Dottern sover i en spjälsäng med avtagbar långsida. Blir något mellanting då kanske man kan säga ?

• teec

Vi bytade från spjäl till en 140x200 utan ben när Willa var 22 mån.

Hon sover precis som innan.

• tjoohalia

äldsta sonen fick en vanlig säng (eller juniorsäng då) när han var 21månader, han skulle
    fått den lite tidigare (typ vid 19månader) men vi har lite för lata här hemma. tanken var att
    han skulle hinna vänja sig vid den sängen innan hans lillebror föddes, men det gick bra
    direkt ändå.
    lillebror är nu 21½månad och ligger fortfarande i spjälsängen, går inte att ta bort sidan på
    den heller. vi har funderat på att köpa en våningssäng efter sommaren men vet inte om
    äldsta sonen klarar det (står väl från 7år eller något på ikea) men vi ska flytta och barnens rum
    blir lite mindre än det dom har nu så det skulle underlätta med våningssäng.
    anledningen till att yngsta fortfarande ligger i spjälsäng beror dock på att han har en utvecklingsförsening
    och skulle inte klarat av att ligga i en vanlig säng, förrän nu då, nu tar han sig upp och ner i storebrors säng
    själv, så vi får väl se. madrass på golvet blir det nog iallafall 

• Salome

Vår dotter började sova i en vanlig barnsäng med ett sidoskydd när hon var 1,5 år. Det har fungerat bra. Vi sov fortfarande i samma sovrum som henne då. Nu har hon fått rummet för sig själv och hon fyller snart 2. Det fungerar bra det med.

• Mysanochmimer

vi gjorde några halvadan försök med spjälsäng åt sonen men slutade med att den stod som "ramla ur skydd" istället.

Nu står den med avtagen långsida mot våran säng och han rullar oftare in där nu för tiden.

Dottern har vi inte ens testat och kommer inte heller.

så min röst hade varit "från start" med olika lösningar på sidoskydd första året.      

Svar på tråden När kan barn börja sova i "vanlig säng" och inte i spjälsäng