• Anonym

Bra eller dåligt för ett barn?

Hej, Jag har systerbarn som är hos mig och min familj mycket. Nu ska dom börja sälja sportunderkläder för ett företag för att samla in pengar till en klassresa. Jag har själv minnen av sådant och tyckte det var jättetråkigt att behöva gå och knacka dörr. Min syster tycker att det är bra att barnen får lära sig ta ansvar ochtjäna egna pengar. Jag tycker det känns obehagligt att de ska knacka dörr hos främlingar och betalar hellre för att de ska slippa. Det är en av flickorna som ska sälja nu, hon är 13 år gammal. Vad tycker du? Är det bra eller dåligt för barn att syssla med sådan verksamhet? Tack för svar!

• Svar på tråden Bra eller dåligt för ett barn?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Man kan verkligen ha synpunkter på skolor och idrottsföreningar som använder minderåriga barn till att samla in pengar till egna verksamheter.
    Men jag tror inte att det är något som är skadligt för barnen ifråga, om det inte är så att de känner sig överkörda och verkligen inte vågar eller vill.
    Eftersom det är mamma som har ansvar för sina barn är det också hon som bestämmer om detta är rätt eller inte.
    Om du inte står ut med det, av andra skäl, tycker jag att du ska prata med mamman om ditt förslag till lösning och låta henne avgöra.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Bra eller dåligt för ett barn?