• mrsbarry

Vad anser ni om att göra 2 ultraljud med 2,5 veckas mellanrum?

Hej..
    Jag va på ett privat ultraljud idag som jag bokat själv, och är vecka 16, som jag själv beräknat..
    Jag bokade denna tiden när jag var väldigt orolig för att något skulle vara fel, och ville ej avboka nu, för jag förväntade
    mig att det skulle vara ett bra ultraljud..
    Vilket fall som helst, väl på plats berättade gynekologen dom inte alls erbjuder bla bla, men hon kollade och hon sa att det var ett fint foster, det såg bra ut, jag kunde själv avgöra vad hon höll på med när hon kollade, t.ex mätte huvudet, och såg hjärtat slå osv, så det var en otrolig känsla och riktigt lugn..
    Men vilket fall som helst, nu har jag ju inbokat för vanlig rutin ultraljud om 2,5 vecka, då kommer jag alltså vara i v.18+6 enligt beräkingar..
    Tiden och dagen de gett oss passar inte, så jag har tänkt boka om, och jag ringde barnmorska för att få råd, men hon va mest otrevlig och hjäpte inte alls till, ifrågasatte varför jag gjort ultraljud (som jag ju visserligen nu i efterhand känner va ganska onödigt eftersom jag hade förväntat mig mycket mer information, och de sa inget heller om det när jag bokade tid eller hade telefonmöte med gynekologen själv...)
    Så det jag nu vill ha hjälp ifrån er, förllåt för lång text, det är det här med att det är ganska tätt mellan ultraljuden..
    Den jag var på idag höll på kanske 2-3 minuter, så det va ju väldigt kort tid, men vill ej utsätta min bebis för massa strålning, men tror ni det är någon fara att jag går så pass snabbt igen, med bara 2,5 veckas mellanrum?
    Kommer ju visserligen boka om tiden, men kanske de bara ger mig dagen efter t.ex, så det är ju inte så stor skillnad..
    Vd hade ni gjort, har ni några personliga erfarenheter? Borde jag boka om ultraljjudet senare, t.ex när jag är i vecka 20?
    Barnmorska jag pratade med för rådgivning påpekade att man kollar i vecka 18 just av den anledningen för att kunna avbryta graviditeten om det finns fel, men det är väl ändå mitt val om det skulle vara något?
    Och tiden de har gett mig är ju precis i slutet av vecka 18 ändå..

Så ialla fall, erfarenhet med att göra täta ultraljud, tror ni det är något dåligt för bebisen? Kommer ju INTE gå på några fler förutom de man blir kallade till eller om det skulle vara något annat sjukvården rekommenderar..

• Svar på tråden Vad anser ni om att göra 2 ultraljud med 2,5 veckas mellanrum?
  • Keeya

Jag går på ultra flera gånger på grund av risk graviditet. Först en gång i veckan och nu varannan vecka. Med dottern blev det väl 8 ultra sammanlagt. Förvisso råder inte läkarna i Sverige att göra ultra i onödan men man har inte heller funnit några bevis på att det skulle bara skadligt. I England och USA tex gör de ultra titt som tätt på mvc besöken. Om jag var i din sits skulle jag gå på rul. Lycka till med graviditeten :)

• tomisamat

Jag har gått var tredje vecka med min som av olika skäll. Han är i dag tre och ett halvt och inge fel alls på han. Är nu gravid igen och de gör samma sak den här gången för att se att allt fortskrider som det ska. Finns det anledning så gör de ultraljud flera gånger. Så jag säger gå, ofta är de fullbokade så det kan ta flera veckor innan du kan få ny tid.

• Mistoffelees

Men om dagens rul  bara tog 2-3 minuter så kan hon ju inte ha kollat igenom hela bebisen grundligt, självklart skall du gå på det "riktiga" där de går igen bebisen kroppsdel för kroppsdel, tror inte det är dålig med två rul, många gör ju ibland fler än så vid komplikationer.

Det där med vecka 18 är nog olika i olika landsting, själv gjorde jag inte mitt förrän i vecka 19 med första barnet och vecka 20 med andra barnet

• mrsbarry

Jo, jag har absolut tänkt att gå, som sagt hon kollade ju inte alls mycket, utan mest hjärtat slår det ser fint ut bla bla, lixom ingen rutinmässig koll som det riktiga man går på först där det väl tar ungefär 30 min och dom kollar igenom noggrant osv..
    Det var ju skönt pga att detta lugnade ner mig, och så underbart att se hjärtat slå och få veta att ens lilla bebis lever..
    Men det jag tänkte var mest om jag borde avvakta lite så att det ej blir så tätt emellan, men oki om ni är flera som har gått på ultraljud med t.o.m så pass täta kontroller som 3 veckors mellanrum, då borde det ju inte vara någon fara..
    Dom skulle väl inte utsätta kvinnor och bebisar för det om dom trodde det var väldigt farligt..
    I malmö, där jag bor, är det rutin att gå vecka 18 i alla fall, ååh vad jag redan längtar till nästa!
    Tack för era svar = )

• Miloxan

Du ska nog inte vara orolig :) Min kollegas dotter bor i USA och där gjorde de fler än 10 ultraljud under graviditeten.....bara för att man kollade, inget var fel eller så, det var bara rutin att göra så.

• vivexa

Självklart ska du gå, ett riktigt ultraljud tar 30 minuter!
    I Italien där jag bodde under en graviditet gör man tre riktiga ultraljud (i vecka 12, 22 och 32) och mellan dem så gör de flesta ungefär ett litet ul per månad, bara för att se att allt är ok, att flödet är bra, var moderkakan sitter och så, det går på 5 minuter. Det ersätter absolut inte de tre riktiga ul.

• mrsbarry

Jo precis, det va ju det, att det inte var ett riktigt, men tänkte mest vill ej utsätta i onödan, tänkte om jag borde skjuta upp det en vecka, men tack för alla era råd, ska gå om 2 veckor, och ser jätte mycket fram emot det

• vivexa
    mrsbarry skrev 2012-01-17 20:45:18 följande:
    Jo precis, det va ju det, att det inte var ett riktigt, men tänkte mest vill ej utsätta i onödan, tänkte om jag borde skjuta upp det en vecka, men tack för alla era råd, ska gå om 2 veckor, och ser jätte mycket fram emot det
    Kom ihåg att det är inte strålning vid ul utan ljudvågor, det är inte som att göra många röntgen med kort mellanrum. Vid riskgraviditeter gör man ibland ett ul i veckan, om det var farligt så skulle man ju inte göra det när graviditeten i sig redan är mer riskabel än normalt.
  • mrsbarry

ja precis det jag tänkte oxå, om det var så farligt så skulle de ju inte göra ofta på de kvinnor som det finns behov för..
    Jag är bara sån som är nojig för att utsättas för massa strålning och även om ul är ljudvågor, men jaja, har min tid den 2a feb, längtar så mycket !! = )

• Julies

Det är INGEN strålning vid ultraljud utan ljudvågor och ofarligt för bebis eftersom ingen forskning visat att det är farligt. Klart du ska göra ulj utan oro!

Svar på tråden Vad anser ni om att göra 2 ultraljud med 2,5 veckas mellanrum?