• Anonym (Kört eller?)

Vill öppna mitt hem! Ungdomar!

Ja så är det. Har länge tänkt på saken men det är kört för min del...eller?
    Jag har ett gediget bagage bakom mig...men den har gett mig livserfarenhet.
    40 bast,ungdomlig och tror mig fatta ganska bra när ungdomar öppnar sina hjärtan.
    Ungdomar som har jobbigt hemma.
    Har INGEN utbildning men är självlärd. Hjärtat finns med.
    Hur skulle ni göra? Hoppas ngn från soc kan svara.. Och alla andra. Tacksam

• Svar på tråden Vill öppna mitt hem! Ungdomar!
  • Anonym (Kört eller?)
    Anonym skrev 2012-01-17 11:33:23 följande:
    Det ddär stämmer inte riktigt.

När det gäller kf-myndigheten,kan man ha prickar där,och endå bli godgänd!

Det beror lite på vad slags prickar det rör sej om,och o man kan förklara dets upplomst.
    Detta vet jag av egen erfarenhet.    
    Det låter ju bra. Prickarna är gamla och jag har inte haft råd att betala av allt. Dock har jag gjort några avbetalningar till kf. Helt onödiga skulder typ Ellos osv. Tex har aldrig haft prickar om hyror.
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-17 11:37:00 följande:
    Det låter ju bra. Prickarna är gamla och jag har inte haft råd att betala av allt. Dock har jag gjort några avbetalningar till kf. Helt onödiga skulder typ Ellos osv. Tex har aldrig haft prickar om hyror.
    Jag tycker att du helt enkelt tar kontakt med soc i din komun,och bara berettar om dej och din situation!
    Precic som den är,var bara ärlig!

Då får du ju alla svar som du behöver.   
  • Anonym

Om det nu skulle vara kört p.ga bagaget, så finns det ju andra sätt att hjälpa ungdomar på också. Tjejjouren b.la brukar ha behov av frivilliga vuxna, Röda korset har också grupper med exempelvis invandrarungdomar som behöver hjälp med läxläsning och sociala vuxenkontakter. Så behovet finns för dig TS! 

• Anonym
    Det ddär stämmer inte riktigt.

När det gäller kf-myndigheten,kan man ha prickar där,och endå bli godgänd!

Det beror lite på vad slags prickar det rör sej om,och o man kan förklara dets upplomst.
    Detta vet jag av egen erfarenhet.    
    Helt rätt! Men obetalda skulder är inte tillåtet! Sen ser det inte heller så bra ut om man har en himla massa till olika företag! "Snacka bort" eb och annan går nog bra men att snacka bort många är svårt!
    Att förklara upplpmsten till ens skulder kan väl i alla fall alla människor! Man vet väl vad det är man inte betalat och man vet även varför så det spelar nog ingen roll vad upkkomsten va!
    Jag vet att det ibland går trots KF men det vanligaste är att man inte går igenom!
    Men absolut kan man prova, man kan ju inte få mer än ett nej!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-17 15:52:23 följande:
    Om det nu skulle vara kört p.ga bagaget, så finns det ju andra sätt att hjälpa ungdomar på också. Tjejjouren b.la brukar ha behov av frivilliga vuxna, Röda korset har också grupper med exempelvis invandrarungdomar som behöver hjälp med läxläsning och sociala vuxenkontakter. Så behovet finns för dig TS! 
    Men är inte det på voltär basis, att man inte får betalat?
    Uppfattar Ts som om hon skulle vilja ha det som sitt jobb mer och kunna leva på och då är allt svårare och dom är noggrannare för det är ett annat ansvar man tar/får!
  • Anonym (Kört eller?)
    Anonym skrev 2012-01-17 16:22:22 följande:
    Men är inte det på voltär basis, att man inte får betalat?
    Uppfattar Ts som om hon skulle vilja ha det som sitt jobb mer och kunna leva på och då är allt svårare och dom är noggrannare för det är ett annat ansvar man tar/får!
    Om jag fick bestämma helt själv så skulle jag vilja jobba i min hemkommun...typ min egen kommuins ungdomar. Ja och få ersättning och timlön. Ja jag ska fråga kommunen vad det finns för olika möjligheter. Tycker det är dumt att vi människor straffas for ever för tex prickar. Då var då...nu är nu liksom. Jag brinner för just ungdomar och känner några i bostadsområdet som har jobbigt hemma. Jag brukar stanna till och fråga hur allt går. Dom är så djävla öppna och fina.
  • Anonym

Du gör det mest för pengarna då alltså?

• Anonym (Kört eller?)
    Anonym skrev 2012-01-17 19:58:44 följande:
    Du gör det mest för pengarna då alltså?
    På min hemkommuns sida så STÅR det klart och tydligt att vid arbete som kontaktperson så får man ersättning och timlön...hur ska jag och ungdomen annars kunna göra saker tillsammans??????? Annat vore om jag var miljonär eller mkt rik...men det är jag INTE. I dagens samhälle är det omöjligt att få eller göra saker gratis.
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-17 20:21:14 följande:
    På min hemkommuns sida så STÅR det klart och tydligt att vid arbete som kontaktperson så får man ersättning och timlön...hur ska jag och ungdomen annars kunna göra saker tillsammans??????? Annat vore om jag var miljonär eller mkt rik...men det är jag INTE. I dagens samhälle är det omöjligt att få eller göra saker gratis.
    Och inte blir du varken rik eller miljonär på att vara kontaktperson!
    Träffar du ungdomen ca varannan helg så får du ut i handen ca 1000:- och så får du själva omkostnaden av Soc typ bio/fika mer än så är det inte!
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-17 19:53:46 följande:
    Om jag fick bestämma helt själv så skulle jag vilja jobba i min hemkommun...typ min egen kommuins ungdomar. Ja och få ersättning och timlön. Ja jag ska fråga kommunen vad det finns för olika möjligheter. Tycker det är dumt att vi människor straffas for ever för tex prickar. Då var då...nu är nu liksom. Jag brinner för just ungdomar och känner några i bostadsområdet som har jobbigt hemma. Jag brukar stanna till och fråga hur allt går. Dom är så djävla öppna och fina.
    Det är inte frågan om att straffas!!!
    Det är frågan om att personen ifråga ska vara så stabil och kunna se allt det förflutna som AVSLUTAT KAPITEL I LIVET!
    Och det bevisas med tid, faktiskt inget annat än just tid!
    Det beror som sagt va mycket på vad det är för förflutet man har?
    Har du missbrukat? Varit kriminell? Suttit inne? Har du egna barn? Hur har det gått för dom? Är det på psykiskt plan? Varför KF skulder? Osv osv osv.... alla dessa frågor ställs och bra många fler än så! Alla register kollas och ofta vill dom ha nån referens
    Jag personligen tycker att kollen på familjehem borde vara ännu mer noggrann än vad den är! Det ska INTE finnas möjlighet eller utrymme för felval av Soc för det drabbar barnet så enormt mycket!
    Att barn blir svikna av sina bio föräldrar må vara hemskt men det är ännu värre när dom utsetts för om så värre saker i sitt familjehem.Det ska inte vara möjligt! Dessa barn har fart så illa ändå och då ska familjehemmen inte vara en i ledet av deras illamående!
  • Anonym (arg!)

ursäkta mig nu, men för helve-e....

Vill säga detta till dig TS!

Du kan visst bli kontaktperson och även stödfamilj trots anmärkningar och skulder.
    Det är från fall till fall...
    och till er som säger att det inte alls går, ni har FEL!
    jourhem är kanske en annan sak, det ska jag inte uttala mig om
    Å ni som håller på att hitta massa fel som typ "du gör det för pengarna då?"
    lägg ner..
    det är verkligen inget fel på att göra det man brinner för OCH få betalt, det ska man inte skämmas för. Det är för fasen insatsen man gör, ATT man GÖR skillnad för dessa ungdomar.
    Sluta med ert skit snack
    Ge inte upp TS, visa vad du går för

• Indianica

Det skadar ju inte att fråga, men du ska väl förbereda dig på att ge en "snygg" förklaring till skulderna. Som stödperson osv, bör man ju helst vara stabil inom de flesta områden och en förebild för de unga. Det ska inte direkt finnas risk att krono börjar utmäta och greja, så familjehemmet plötsligt står utan hem. Men det är klart att mindre "tabbar" är också mänskligt.

Det är brist på familjehem och stödpersoner. På gott och på ont medför det ibland att vissa kommuner sätter ribban rätt lågt hos familjerna. Jag vet själv en kvinna som b.la är dömd för rattfylleri (under sin tid som familjehem) som är familje- och jourhem.

• Anonym
    Indianica skrev 2012-02-20 21:26:58 följande:
    Det skadar ju inte att fråga, men du ska väl förbereda dig på att ge en "snygg" förklaring till skulderna. Som stödperson osv, bör man ju helst vara stabil inom de flesta områden och en förebild för de unga. Det ska inte direkt finnas risk att krono börjar utmäta och greja, så familjehemmet plötsligt står utan hem. Men det är klart att mindre "tabbar" är också mänskligt.

Det är brist på familjehem och stödpersoner. På gott och på ont medför det ibland att vissa kommuner sätter ribban rätt lågt hos familjerna. Jag vet själv en kvinna som b.la är dömd för rattfylleri (under sin tid som familjehem) som är familje- och jourhem.
    Hemskt!!
    Det är verkligen tragiskt när man måste "sänka ribban"
    Dessa barn som kommer behöver stabilitet i alla former och ekonomi är en viktig form!
    Sköter man inte sin ekonomi så säger det mycket om personen ifråga, det är inte just beloppet som är det viktiga utan allt annat som faktiskt hör ihop med kronofogdsskulder och det livet att leva
    Det är så lätt att säga : Ja men det är en gammal skuld då jag va ung och dum, då jag levde fel liv osv osv osv..... jag sköter mig nu och vet precis vad jag gjort för fel....men vet man det? Vem kan garantera att det aldrig mer händer? 
    Ska absolut inte behöva drabba dessa barn som redan från Dag 1 kommer illamående och traumatiserade!
    Lugn, ro,harmoni,ordnade familjehems förhållande och en stabil ekonomi är en så stor del av ett barns omsorg och kan inte familjhemmet/jourhemmet vara dom som tillgodoser dom behoven så ska dom inte heller befatta sig med den formen av uppdrag! 
  • 118118

Till anonym här ovan .....-KLOCKRENT skrivet!!!!

Svar på tråden Vill öppna mitt hem! Ungdomar!