Indianica skrev 2012-02-20 21:26:58 följande:
Det skadar ju inte att fråga, men du ska väl förbereda dig på att ge en "snygg" förklaring till skulderna. Som stödperson osv, bör man ju helst vara stabil inom de flesta områden och en förebild för de unga. Det ska inte direkt finnas risk att krono börjar utmäta och greja, så familjehemmet plötsligt står utan hem. Men det är klart att mindre "tabbar" är också mänskligt.
Det är brist på familjehem och stödpersoner. På gott och på ont medför det ibland att vissa kommuner sätter ribban rätt lågt hos familjerna. Jag vet själv en kvinna som
b.la är dömd för rattfylleri (under sin tid som familjehem) som är familje- och jourhem.
Hemskt!!
Det är verkligen tragiskt när man måste "sänka ribban"
Dessa barn som kommer behöver stabilitet i alla former och ekonomi är en viktig form!
Sköter man inte sin ekonomi så säger det mycket om personen ifråga, det är inte just beloppet som är det viktiga utan allt annat som faktiskt hör ihop med kronofogdsskulder och det livet att leva
Det är så lätt att säga : Ja men det är en gammal skuld då jag va ung och dum, då jag levde fel liv osv osv osv..... jag sköter mig nu och vet precis vad jag gjort för fel....men vet man det? Vem kan garantera att det aldrig mer händer?
Ska absolut inte behöva drabba dessa barn som redan från Dag 1 kommer illamående och traumatiserade!
Lugn, ro,harmoni,ordnade familjehems förhållande och en stabil ekonomi är en så stor del av ett barns omsorg och kan inte familjhemmet/jourhemmet vara dom som tillgodoser dom behoven så ska dom inte heller befatta sig med den formen av uppdrag!