• zebran84

Felicia försvann! varning för Anna Wahlgren!

Detta kan inte skrikas tillräckligt högt eller sägas tillräckligt många ggr!
    Ni som tror att Anna Wahlgrens metoder är bra -
    Läs Felicia försvann!

Boken är precis så hemsk och otäck och flickan är precis så trasig som
    man kan tänka sig att ett barn kan bli av Anna Wahlgrens metoder!

"hon har supit i 3 dygn  ......  och hon tar han om tre spädbarn också, hon ska lära dem att sova.. " 2001

fina föräldrar som lämnar sina spädbarn där... för att "lära sig sova" 

jag ryser!

• Svar på tråden Felicia försvann! varning för Anna Wahlgren!
  • purple box
    MalinEddie skrev 2013-03-02 22:48:49 följande:
    Nu inser jag att det var länge sedan jag läste SHN men visst står det väl också i boken om husljud? Från hennes forum under fliken "sova hela natten, tips på vägen" citerar jag här och så som jag minns det skiljer sig inte detta från vad jag läste i boken men som sagt det var ett tag sedan. Att hon sedan går ännu längre och blir än mer brutal i råden hon ger på forumet till föräldrar är en sak. Synen på barnet som sådant visar sig dock redan i böckerna.
    "Gör andra ljud i huset som inte har med barnet att göra. För dig dämpar det överkoncentrationen, och för barnet, som tror att du ändå inte hör, innebär det lättnad att inse att du är upptagen med att "ladda bössan" och hålla undan vargen. Hög Mozart är sällan fel!"

" Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå."

"Det vanligaste misstaget är att "fastna". Gör inte det! Om och när barnet skriker, ska det kännas för er bägge två - både dig och barnet - som om barnet skrek dig från sig, inte till sig. Du kommer kanske, men bara för att genast gå igen. Varje gång du fastnar därinne sticker vargen in sin dreglande käft i dörröppningen och flåsar."
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/s...
    Jag tyckte också det stod om husljud i boken. . Den texten du la in nu är samma som i boken ser jag nu, så ja det stod om husljud. Fast det kan tolkas som att man ska göra lite husljud som t ex diska eller plocka in disk (istället för att stå och dammsuga som en tok som många på AWs forum gör). Den här texten (och hela boken tyckte jag) är ganska öppen för en del små skillnader i folks tolkningar om man bortser från det hon skriver om att man ska kunna texten och göra exakt så. Dessa små skillnader kan göra mycket för hur shn-kuren genomförs. MEN dessa små (stora) skillnader sker nog mest om man faktiskt lyssnar till sitt hjärta mycket mer än de på forumet gör.

Fast det kanske har att göra med hur hon skriver också.. *fundersam*
  • MalinEddie

Råden hon ger att lämna barn i smutsiga blöjor eller lakan/kläder och se på utan att ingripa när barn skadar sig själva kommer däremot från forumet. Det var förövrigt ett intressant gästbokinlägg som länkades till tidigare och som också fick tummar upp. Det var ett svar på den tråd jag skapat här där också dessa råd diskuteras. När någon ifrågasätter hur man kan ge liknade råd får den personen höra just "se till sammanhanget" som att det skulle finnas situationer när det är okej att behandla barn så? Det gör det inte i min värld och det är väl det som skiljer kritiker och människor som förespråkar AW metod åt in i absurdum.
    AW är duktigt på att linda in saker och hon är väldigt övertygande. Kritiserar 5-minutersmetoden och menar att inga barn får gråta övergivna enligt hennes metod. Hon döper om skriket till "frågor" och pratar om arga små spädbarn som inga verktyg biter på och menar att barnet skriker föräldrarna ifrån sig och inte till sig.  Har man ingen eller liten kunskap om barns utveckling, lider av sömnbrist, inte vet att det finns andra vägar eller ges icke-råd och liten förståelse när man söker hjälp kan jag förstå att man köper det.  Jag ser skriket för vad det är, den starkaste signalen på att någon fattas barnet. Det spelar ingen roll om man döper om det. Därför är det för mig omöjligt att se att en och samma fras eller ljud utanför barnets rum ger något för ett barn som skriker. Ett spädbarn som behöver tröst behöver just det. Ett spädbarn som behöver närhet behöver just det..  Det skriker föräldrarna till sig och inte ifrån sig  för att de ska underlätta och tillfredsställa dess behov till skillnad från vad AW vill få det till. Ett spädbarn kan inte klockan och förstår att det får nästa kram klockan 7.

Avskyr CIO-metoder.
  • Litet My

Tycker det är lite tragiskt, visst AW vill försvara sig och är ledsen men hon skapar ju bara mer debatt och fler diskussioner genom att fortsätta älta offentligt. Nu har det ju varit lugnt i media ett tag och jag har inte sett FF i media på länge. Att fortsätta försvaret/ diskussionen offentligt skapar ju bara fler tyckare.

• iakttagare

Jag har läst: Felicia försvann, Hon skrev bra, men hennes Mamma däremot var alkoholiserad och elak, Där går detta mycket stick i stäv med Anna Walgrens uppfostran!  som modern uppenbarligen heter

• ominte

Jag ogillar starkt när vuxna, föräldrar, inte kan acceptera hur barnet har upplevt sin uppväxt utan avfärdar allt. Varför då liksom? Man älskar väl sina barn villkorslöst och måste inse att man inte är perfekt och aldrig gjort misstag som påverkat barnet negativt. Så tänker jag.

• Litet My

Jag tycker AW svarsbok är läskig, ena stunden sörjer hon det som hänt för att nästa hänga ut FF som sexmissbrukare, lögnare osv.

• Fanny b
    ominte skrev 2013-04-05 19:28:32 följande:
    Jag ogillar starkt när vuxna, föräldrar, inte kan acceptera hur barnet har upplevt sin uppväxt utan avfärdar allt. Varför då liksom? Man älskar väl sina barn villkorslöst och måste inse att man inte är perfekt och aldrig gjort misstag som påverkat barnet negativt. Så tänker jag.
    Jag förstår vad du menar, samtidigt jag ser en annan sida av detta. Nämligen att om man ogillar sin förälder så mycket som FF ogillar Anna, så finns det bättre sätt att hantera dessa känslor på. Man kan prata om detta med den förälder det gäller och man kan välja att inte ha någon kontakt med denne. Att publicera den typ av biografi som FF gjorde tycker jag är fel. Jag tycker inte heller den bidrog till så mycket nytt om Anna, då mycket av det som står i FF:s bok står redan i Annas böcker. Rent spontant så tror jag inte heller att man får en så värst bra barndom om man är en av 9 syskon till en ensamstående förälder som så tydligt beskriver hur dennes uppfostran gick ut på, nämligen hitta ett sätt att bara sköta allt runt barnen och sedan låta barnen klara sig själva.  FF:s bok tycker jag inte heller blir trovärdig hon anklagar mamman för att hänga ut henne i sina böcker samt hennes pappa, medans FF gör samma sak mot sina barn och de män hon har haft i sin bok.
  • ominte
    Litet My skrev 2013-04-05 19:33:58 följande:
    Jag tycker AW svarsbok är läskig, ena stunden sörjer hon det som hänt för att nästa hänga ut FF som sexmissbrukare, lögnare osv.

Litet My skrev 2013-04-05 19:33:58 följande:

Det är väl så livet och känslorna är, dvs väldigt många, dubbla, motstridiga etc. Förstår heller inte vitsen med att skriva en bok om detta, det är ju sin dotter det handlar om, även om de är ovänner så är det ju ens barn!
  • Litet My
    ominte skrev 2013-04-06 12:59:56 följande:

Det är väl så livet och känslorna är, dvs väldigt många, dubbla, motstridiga etc. Förstår heller inte vitsen med att skriva en bok om detta, det är ju sin dotter det handlar om, även om de är ovänner så är det ju ens barn!

Tänker också så, samtidigt som vissa delar var bra och förklarar en del, men sedan hejsan hoppsan så kommer en kniv in i ryggen på FF om saker som jag öht inte begriper har med saken att göra.

Jag gissar att sanningen ligger någonstans mittimellan, det är ju 3 barn som som brutit med AW, och några som skriver på nätet att hon är världens bästa mamma och 2 som inte går ut i media alls. Sanningen är nog någonstans på mitten.

Jag tyckte AW gjorde rätt när hon från början sa att hon inte ville diskutera FF i offentligheten,och att det borde stannat inom familjen, tyvärr tog det ju kort tid innan AW själv bröt sina ord, skrev sin bok och smutskastar FF på sin sida på nätet eller låter andra göra det åt henne.     
  • Fanny b
    Litet My skrev 2013-04-06 16:53:24 följande:

Tänker också så, samtidigt som vissa delar var bra och förklarar en del, men sedan hejsan hoppsan så kommer en kniv in i ryggen på FF om saker som jag öht inte begriper har med saken att göra.

Jag gissar att sanningen ligger någonstans mittimellan, det är ju 3 barn som som brutit med AW, och några som skriver på nätet att hon är världens bästa mamma och 2 som inte går ut i media alls. Sanningen är nog någonstans på mitten.

Jag tyckte AW gjorde rätt när hon från början sa att hon inte ville diskutera FF i offentligheten,och att det borde stannat inom familjen, tyvärr tog det ju kort tid innan AW själv bröt sina ord, skrev sin bok och smutskastar FF på sin sida på nätet eller låter andra göra det åt henne.     

Som jaf förstått är det syskon som öppet gått ut med Anna är en bra mamma det yngsta barnet bland syskonen, jag tror att det kan vara en orsak till att till de skilda uppfattningarna om mamman var som förälder. För när det barnet föddes var många av de övriga syskonen vuxna och hade flyttat hemifrån. Medans Felicia var barn nummer 3 och snabbt fick flera syskon.  När Anna ärvde sin pappa så skickade hon också de yngsta barnen på internatskola, vilket gjorde att de tidigt fick lämna sitt hem. Det kan ha bidragit till att Annas sätt att uppfostra inte påverkade de yngsta barnen så mycket. 
  • Litet My
    Fanny b skrev 2013-04-06 20:00:18 följande:

Som jaf förstått är det syskon som öppet gått ut med Anna är en bra mamma det yngsta barnet bland syskonen, jag tror att det kan vara en orsak till att till de skilda uppfattningarna om mamman var som förälder. För när det barnet föddes var många av de övriga syskonen vuxna och hade flyttat hemifrån. Medans Felicia var barn nummer 3 och snabbt fick flera syskon.  När Anna ärvde sin pappa så skickade hon också de yngsta barnen på internatskola, vilket gjorde att de tidigt fick lämna sitt hem. Det kan ha bidragit till att Annas sätt att uppfostra inte påverkade de yngsta barnen så mycket. 

Ja, det är de 3 yngsta som gått ut med att hon var en bra mamma, de har även försvarat henne på olika forum bla FL, Flaschback, twitter mm. Mellanbarnen pratar inte med AW enligt vad hon sa på TV och de äldsta har inte sagt något alls offentligt,enl AW är 5 av syskonen restrektiva i kontakten med FF och flertal barnbarn är indragna i konflikten.

Hur som helst är det sorgligt vilken splittring det blivit och hur många som påverkats.
  • ominte

Jag antar att det är stor risk att det blir osämja I en familj med så manga personer, olika viljor, personligheter osv. Trist men man får väl låta dem hålla på och med intresse och nyfikenhet följa fajten via media (jag gör det absolut inte).

• Fanny b
    Litet My skrev 2013-04-07 02:17:25 följande:

Ja, det är de 3 yngsta som gått ut med att hon var en bra mamma, de har även försvarat henne på olika forum bla FL, Flaschback, twitter mm. Mellanbarnen pratar inte med AW enligt vad hon sa på TV och de äldsta har inte sagt något alls offentligt,enl AW är 5 av syskonen restrektiva i kontakten med FF och flertal barnbarn är indragna i konflikten.

Hur som helst är det sorgligt vilken splittring det blivit och hur många som påverkats.
    Ja. Detta är en anledning till varför jag generellt tycker det är onödigt att skriva den typ av "hämndböcker" som FF skrivit, speciellt om det är barn till kända personer som skrivit dessa. För det drabbar inte bara föräldern boken handlar utan även kan även påverka författarens relation med sina syskon.
  • Litet My

Fanny B: Ja, å andra sidan verkade det som att FF redan var utesluten ur flocken så att säga sedan innan. Kan ju varit så att hon kände att hon inte hade så mycket att förlora. Konflikten och meningsskillnaderna verkar ha funnits åratal innan.

• Fanny b
    Litet My skrev 2013-04-07 18:15:09 följande:
    Fanny B: Ja, å andra sidan verkade det som att FF redan var utesluten ur flocken så att säga sedan innan. Kan ju varit så att hon kände att hon inte hade så mycket att förlora. Konflikten och meningsskillnaderna verkar ha funnits åratal innan.

Hennes bok kan tolkas på flera sätt, så i detta fall tror jag inte att det finns någon uppfattning som är fel. Min uppfattning är att FF inte är utesluten ur flocken innan hon säger upp bekantskapen med sin mamma, då hon skriver i boken att hon innan uppbrottet med mamman flera gånger träffar mamman, nämner också en middag där hon som vuxen deltar med sina syskon. Hon skriver också om att mamman skickar ett brev till henne efter hon bröt kontakten, ett brev vars innehåll enligt FF dåvarande pojkvän, var vänligt.

Jag tror att den typ av konflikter som nämns i FF:s och även Annas bok finns under ytan i familjen men att även om de syskon i FF:s fall inte gått ut med sin åsikt står på FF:s sida kan tycka att det är onödigt att gå ut med detta offentligt, speciellt eftersom Anna är en känd person.  
  • Litet My

Fanny B: Tror det var en intervju där FF sa att hon redan slutits ute. I sin bok beskriver hon att det skapats delade meningar när hon tagit upp detta om alkoholism och annat på familjemiddagarna.jag vet inte men jag tror det ligger mycket bakom, man kommer ju inte bara på en vacker dag att man ska bryta med sin mamma. Sorgligt och tragiskt är det oavsett. Och sorgligt att AW själv dragit in syskonen ännu mer via sin försvarsbok ( FFs helsyskon)

Svar på tråden Felicia försvann! varning för Anna Wahlgren!