MalinEddie skrev 2013-03-02 22:48:49 följande:
Nu inser jag att det var länge sedan jag läste SHN men visst står det väl också i boken om husljud? Från hennes forum under fliken "sova hela natten, tips på vägen" citerar jag här och så som jag minns det skiljer sig inte detta från vad jag läste i boken men som sagt det var ett tag sedan. Att hon sedan går ännu längre och blir än mer brutal i råden hon ger på forumet till föräldrar är en sak. Synen på barnet som sådant visar sig dock redan i böckerna.
"Gör andra ljud i huset som inte har med barnet att göra. För dig dämpar det överkoncentrationen, och för barnet, som tror att du ändå inte hör, innebär det lättnad att inse att du är upptagen med att "ladda bössan" och hålla undan vargen. Hög Mozart är sällan fel!"
" Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå."
"Det vanligaste misstaget är att "fastna". Gör inte det! Om och när barnet skriker, ska det kännas för er bägge två - både dig och barnet - som om barnet skrek dig från sig, inte till sig. Du kommer kanske, men bara för att genast gå igen. Varje gång du fastnar därinne sticker vargen in sin dreglande käft i dörröppningen och flåsar."
www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/s...Jag tyckte också det stod om husljud i boken. . Den texten du la in nu är samma som i boken ser jag nu, så ja det stod om husljud. Fast det kan tolkas som att man ska göra lite husljud som t ex diska eller plocka in disk (istället för att stå och dammsuga som en tok som många på AWs forum gör). Den här texten (och hela boken tyckte jag) är ganska öppen för en del små skillnader i folks tolkningar om man bortser från det hon skriver om att man ska kunna texten och göra exakt så. Dessa små skillnader kan göra mycket för hur shn-kuren genomförs. MEN dessa små (stora) skillnader sker nog mest om man faktiskt lyssnar till sitt hjärta mycket mer än de på forumet gör.
Fast det kanske har att göra med hur hon skriver också.. *fundersam*