Jag tror faktiskt att jag har en betydligt mer avslappnad inställning till amningen denna gång än förra... Då var min inställning att jag naturligtvis skulle amma, jag hade förberett med både salvor och inlägg och allting, tagit reda på hur man behandlar såriga vårtor och mjölkstockning och hela paketet. Jag var också rejält uppskrämd av allt prat om att amningen blir lidande om man ger flaska, att amningen blir lidande om man ger napp o.s.v. Det enda jag inte va förberedd på var att jag inte skulle producera tillräckligt med mjölk...
Denna gång så är jag faktiskt mera avslappnad. Funkar det så funkar det, funkar det inte så kör vi ersättning. Och det är ju olika från barn till barn, men dottern hade ett väldigt stort sugbehov och sög på vad man än stoppade i käften på henne, så det var inget problem att variera mellan amning, flaska och napp ur det perspektivet. Däremot hade vi ett helsike med att få henne att gå upp i vikt, eftersom hon aldrig var särskilt stor i maten, och dessutom hade lite temperament (direkt hon själv insåg att hon var hungrig så blev hon så hysterisk att hon varken kunde amma eller ta flaska, då fick man lugna ner henne i 30 min-en timme, låta henne sova en kvart och försöka igen. Efter 1-2 månader någonstans så lärde vi oss att tjejen blev hungrig med tre timmars mellanrum ungefär, alltså matade vi alltid med högst 2,5 timmars mellanrum...).
Så med dom erfarenheterna så är min prio 1 faktiskt att få barnet att gå upp i vikt, hur ofarligt det än må vara för nyfödda att gå ner i vikt (det tog över en månad innan dottern var tillbaka till samma vikt som vid förlossningen...). Samt att ge mig och barnet en bra start på vårt liv tillsammans. Så även om nyfödda inte dör av att vara hungriga, så tänker jag inte låta ungen svälta fem dygn tills amningen kommer igång. Är barnet hungrigt, då ammar jag självklart först, men har inte mjölken kommit igång så då kompletterar jag med ersättning efter amningen. Bara för att jag inte ser något självändamål i att låta barnet vara hungrigt, när det finns alternativ.
I bästa fall så rinner ju mjölken till så småningom, och antagligen i så fall fortare när jag och barnet känner att vi är avstressade och utan en massa oro, än om jag sitter med en hysteriskt hungrig unge i famnen som redan har börjat rasa i vikt. I sämsta fall så blir det som förra gången, mjölken rinner till men inte så att det räcker, då fortsätter jag väl tilläggsmata och ammar så länge jag orkar, eller går över helt till ersättning. Men eftersom ersättningen inte känns som något katastrofalt misslyckande denna gång, så kan jag också slappna av mera med amningen, och då kanske det funkar bättre än senast...
Vi använde förresten Tommy tippee flaskor till dottern, dom har också en lite speciell platt nappdel, som barnet själv måste suga in i munnen och "forma" på samma sätt som en bröstvårta.