• Ebenhag

Vem ska städa?

Hur tycker ni att skötseln av hemmet ska se ut? Min sambo anser att den som är hemma med barnet (jag, vi har en bebis) ska sköta även hemmet, dvs. städning, tvätt, matlagning, plockande osv. Om jag gör detta när vår bebis sover middag på dagen så hinner jag med allt, och han kan ta det lugnt när han kommer från jobbet. Även på helgerna är det jag som tar nästan alla blöjbyten, matning etc. Jag blir uttråkad av detta och har istället valt att göra något "skoj och avslappnande" när bebisen sover middag. Jag läser böcker, surfar på nätet, etc. Detta gör att jag "hämtar kraft" och är en pigg och glad mamma igen när bebisen vaknar. Under dagen hinner jag ändå tvätta, bädda sängen, dammsuga, gå och handla och laga mat till bebisen (ingen burkmat här). Dessutom lägger jag mycket tid på att umgås med bebisen, sjunga och leka. Detta är inte ok enligt min sambo utan han vill att jag ska ägna hela "pausen" åt att städa så att inget behöver göras på kvällar och helger (som tex. tvätta fönster, städa badrum, kylskåp, moppa golven eller annat jag inte kan göra när bebis är vaken.) Vad tycker ni? Har man rätt att ta sig lite ledigt när bebis/barn sover middag eller ingår det i min mammaledighet att sköta hela hemmet också? Ska man dela 50-50% på skötseln av hemmet eller ska den som är hemma med barn fixa allt så att den som jobbar utanför hemmet kan vara ledig när han/hon kommer hem och på helger?

• Svar på tråden Vem ska städa?
  • cosinus

Det är i mitt tycke rätt stor skillnad på om det är första barnet eller om man har fler. Med första barnet så går huset runt rätt bra även om man lämnar allt till kvällen. Med fler barn måste man vara effektivare. Jag skulle aldrig med gott samvete kunna glassa runt och göra ingenting på dagarna här hemma om vi sen fick jobba häcken av oss övrig tid på dygnen för att hinna göra lika mycket när vi båda är hemma. Det skulle innebära att den som jobbar får jobba 100 % på jobbet + all tid hemma medans den som är hemma får all fritid. Med första barnet finns det dock ofta tid för fritid för båda parter även om man inte gör så mycket hemma på dagen.

När någon av oss var hemma med yngsta (av 4) så försökte vi få så mycket som möjligt gjort på dagen. Detta för att man skulle ha tid för annat än hushållet när den som jobbade kom hem och de större barnen kunde få hjälp med sådant som inte är jättelätt med en bebis i släptåg.

Jag tycker inte man ska dela 50/50 på hushållsgörat, den som är hemma får ta en större del (och vi har delat på alla föräldreledigheter och är eniga här). Däremot ska inte den som är hemma behöva göra 100 % av tråkgörat för det blir inte kul bara för att man har tid och lite måste man få slappa. Men vi har nog kört på kanske 75/25 till den som är hemma. Sen är det så att vissa dagar är man jätteeffektiv och vissa dagar hinner man inte mer än att tvätta någon tvättmaskin och plocka i och ur diskmaskinen men då får det vara så.

• Pickeli

Jag bara undrar hur mycket hushållssysslor ni egentligen har, är ni livrädd för damm och smuts eller vad är det frågan om. Menar ni att ni måste städa VARJE dag?

Man håller väl efter eller?

Google it!
  • vargaa
    Pickeli skrev 2012-01-24 08:45:39 följande:
    Jag bara undrar hur mycket hushållssysslor ni egentligen har, är ni livrädd för damm och smuts eller vad är det frågan om. Menar ni att ni måste städa VARJE dag? Man håller väl efter eller?
    Google it!

Ja,om man kan tänka sig attlyfta dammsugaren eller öppna diskmaskinen trots att man är fl så är det ju som du säger, inte så mkt städning efter som att man håller efter.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • gosigo

Jag förstår vad du genomgår det är inte så lätt jag själv har en dotter på 4 år och en liten på 6 månader, ta hjälp vi har rutavdraget utnyttja det. ta en städfirma en gång i veckan det hjälper och så får du mer tid åt dig och din familj
    jag bor i göteborg och anlitade en städfirma som heter www.stadi.se. kolla med de om du är härifrån.

lycka till

• MagicClean

VI KAN STÄDA
    Magic Clean

JUL ERBJUDANDE
    JUL STÄDNING 99:-/TIMME

FÖRETAG 199:-/TIMME

Vi utför:

flyttstädning

hemstädning

veckostädning

kontorstädning

storstädning

fönsterputsning

byggstädning

Rivning

Bort röjning

Flyttning

Målning

Fastighetsskötsel

F-SKATT
    100% NÖJD KUND GARANTI

MAGIC CLEAN
    STADAIDAG.SE

072-354 13 92

Pris: 99 kronor 

• konstgjordabebin

Vi har gjort upp ett städschema. Båda tyckte att man själv gjorde mest. Därför skrev vi upp alla sysslor och delade upp dem för att se att den andra faktiskt också gör saker och inte bara latar sig. Är inne på dag tre nu och det funkar bra!

• Alisa

När man är föräldraledig så ska även nattarbetet "räknas in" dvs när jag är hemma med bebis som vaknar på nätterna behövs det vilotid på dagen. Om jag väljer att sova eller slötitta på tv när bebisen sover är det mitt val. Min make tycker precis som mig, dvs allt hushållsarbete som görs när den föräldralediga är hemma är en bonus. I övrigt sköter vi hemmet tillsammans. 

Världens bästa make är MIN!
  • anyXX

Då hoppas jag att han inte heller tar någon lunchrast utan äter samtidigt som han storhandlar, servar bilen eller vad han nu kan tänkas göra för sysslor istället för att vila?

flicka 2008 & pojke 2010
  • sizzy

det e roligt det där med männen. dom tror verkligen att bara för att vi e hemma med barnen så gör vi inget annat än drar benne efter oss och chillar.
    vissligen hjälper min sambo till asmycket men han trodde och sa ibland att ja men du har det så bra här hemma mmmm kan säga att han tog tillbaka det snabbt när jag vart inlagd på sjukhus och han va själv hemma med en trotsig 2½årig vulkan, krypande "nuskaviupptäckavärlden" 9 månader, en hyperaktiv 9 åring och en tonåring som kan ett ord ORKA.
    nu hjälper han till asmycket tom kan komma hem från jobbet och ställa sig å göra mat och säger till mej att ta det lite lugnt :)

• hannis

Självklart delar man på skötseln av hemmet även när den ena är föräldraledig. Det kommer han garanterat också tycka är självklart när det är hans tur att vara hemma. För ni skall väl dela på ledigheten TS? Om inte, se till att planera för det så att ni får förståelse för varandras situation.

• Ova

Jag tycker att den som är hemma mest gör det mesta av hushållsarbetet, men inte allt. Innan man fick barn så hjälptes man ju åt efter jobbet, så den som jobbar kan inte förvänta sig att vara "ledig" när den kommer hem. Däremot är det ju trevligt om den som jobbat får tid med barnen.

• mandelblomma

din man kommer inte förstå fören han själv är fp.
    Börja jobba och låt han vara hemma ett halvår.

Svar på tråden Vem ska städa?