• Ampellilja

Betala på öppna förskolan?!?!?!

Hej Där jag bor så kostar det att gå till öppna förskolan.. tycker de e helt sjukt att de ska kosta pengar.. det är dessutom i kyrkan så lokalen kostar ju inget så.. så vad e de som ska kosta.. jag kommer dit o får betala 25 kr per gång eller 150 i månaden.. okej jag förstår om de kostar att köpa fika o så men om jag vill komma dit o bara umgås med andra mammor så ska jag behöva betala för de?!?! jag har nämligen ALDRIG hört att öppna förskolan kostar pengar innan mer än fikat då o så om du ska med på något.. utflykt o så. men här kostar de 150 i månaden alt 25 per gång sen kostar de för fikat o så hittas de inte på NÅGOT.. jag  vet att dom driver verksamheten genom en klädmarknad som är två ggr om året o ändå ska man behöva betala för att få komma dit ens :S

vet ej va jag vill med denna tråden så utan ville mer skriva av mig men e de någon mer som råkat ut för detta eller e de bara i min håla de e såhär?!?` vad betalar ni på öppna förskolan?

• Svar på tråden Betala på öppna förskolan?!?!?!
  • Pyrola

Lokalen är väl inte gratis bara för att den ägs av kyrkkan, bara en tanke. 25 kr är väl självkostnadspris för fika och kanske har dem haft problem med att för många struntar i att betala för sitt fika.

• daddybear

heregud orka klaga! är ingen stor summa och man kan väll ge lite för vad du får. eller du kanske vill gå på bio grattis oxå för "du är ju bara där"

• Natulcien

Jag har varit på tre olika ÖF i två olika städer. Alla hade gratis verksamhet, men man fick lägga en slant om man ville fika.
    Men ÖF bedrivs ju på olika sätt, ibland av kommunen, ibland av kyrkan etc.
    Och skulle jag råka ut för att det kostade 25 kr så skulle jag inte höja på ögonbrynen...

Om verksamheten är bra så är det väl värt att lägga en slant för, så att de kan fortsätta bedriva verksamheten? Är den inte bra...så är det väl bara att sluta gå dit...?

• Ensan

Här i vår kommun är det gratis både på kyrkans och på kommunens öppna förskola. Fikat kostar 15 respektive 20 kr per familj (väldigt överkomligt!!) men man är ju förstås inte tvingad till att fika! Vill man bara delta i verksamheten är det helt ok, många som går hem innan fikan!

• ByggareBob

Får ni betala för att komma dit och leka av er och sen även betala för fikat? Aldrig hört talas om...

• Pyrola

Har du en grupp med mammor som umgås kan ni ju turas om att bjuda in varandra, fixa fika och umgås hemma.

• lövet2

Nej, här har det aldrig kostat. Varken när kommunen drev ÖF eller nu när kyrkan gör det. Fikat kostar för den som har med sig pengar, men det är liksom inget tvång på det heller. Den som är pank blir inte utan fika för det ...

• Glimma76

Har aldrig hört något liknande.

Kommunens ÖF ä rgratis, personalen är inte speciellt engagerad, och det finns så man kan ta smörgåsrån och smör till själkostnadspris.

Kyrkans ÖF ä rfantastisk. Superengagerad personal, jättefin fika, som bara kostar 5:- per vuxen. Jättefint pyssel som är gratis.

• Ampellilja

de e ju just det att de ska kosta att göra allt där inne,. nu e de så att jag är inte infödd här så jag kan inte gå dit för då blir jag utfryst.. man måste bott i denna byhåla i 3 generationer för att bli accepterad.. så jag ska gå dit o betala 25 kr för att komma in o 15 för fikat de e 40 kr så e de två ggr i veckan så 80 i veckan de blir ganska mkt om man vill att barnen ska få leka av sig!!

sen e de ju så som jag skrev men kanske var otydlig men dom har en klädmarknad varje år då man skänker kläder o även andra saker o så får man köpa det.. vilket så sätt betalar lokalen o så.. så varför ska jag då betala 80 kr i veckan för att få komma dit o ta en fika.. okej jag kan tänka mig o betala 20 kr utan problem för en fika med andra mammor men jag betalar inte 40 kr för allt.. tyvärr är de inte trevligt nog för de

• neelliee

Ja, hualigen att allt inte är gratis! Att behöva betala, att det KOSTAR något att utnyttja samhällsservice! Att kommunen har den enorma oförskändheten att inte bjuda mammor på allt, föräldraskapet ska ju vara gratis, tillvaron som samhällsmedborgare helt avgiftsfri! Egentligen ska man väl tjäna på att ha barn???

Självklart kostar öppen förskoleverksamhet. Om lokarena inte användes till öppen förskola skulle de kunna användas till annat, hyras ut eller säljas, någon städar,låser upp, köper material, de flesta öppna förskolor har väl personal på plats elen kostar liksom toapapper, diskmedel, tvål, rengörningsmedel.

25 kr är verkligen inget att bråka om.  

• neelliee
    Ampellilja skrev 2012-01-18 14:31:58 följande:
    de e ju just det att de ska kosta att göra allt där inne,. nu e de så att jag är inte infödd här så jag kan inte gå dit för då blir jag utfryst.. man måste bott i denna byhåla i 3 generationer för att bli accepterad.. så jag ska gå dit o betala 25 kr för att komma in o 15 för fikat de e 40 kr så e de två ggr i veckan så 80 i veckan de blir ganska mkt om man vill att barnen ska få leka av sig!!

sen e de ju så som jag skrev men kanske var otydlig men dom har en klädmarknad varje år då man skänker kläder o även andra saker o så får man köpa det.. vilket så sätt betalar lokalen o så.. så varför ska jag då betala 80 kr i veckan för att få komma dit o ta en fika.. okej jag kan tänka mig o betala 20 kr utan problem för en fika med andra mammor men jag betalar inte 40 kr för allt.. tyvärr är de inte trevligt nog för de

Stackars dig. I Stockholm kostar bara fikat (om man inte har barn och kan gå på ÖF) för en vuxen mellan 40-80 kr på ett enkelt standardfik. En enkel slät kopp kaffe och en vanlig kanelbulle är svårt att hitta för under 28 kr och lyckas man kan man inte sitta ner utan då gäller t.ex. Pressbyrån.

Självklart kan det kosta mer  att gå på ÖF i mindre städer och småbyar, för sådan verksamhet är dyr för kommunerna. I större städer kan man gå runt med hjälp av andra aktiviteter i lokalerna kvällstid, man kan ha verksamhet fler dagar i veckan (fler familjer i området), ha olika aktivitetersom sångstund, lera osv. och ta betalt för dem. I storstäder finns det ofta arbetsuppgifter för personalen på ÖF så att det räcker till en heltid, även om det inte är ÖF alla dagar (t.ex. jobba på parkleken, hjälpa till med något i kyrkan, avlösningsservice osv). På småorter måste man kanske "fylla ut" personalens tjänster med sådant som egentligen inte alls lönar sig om man ska hitta någon som vill jobba.

En klädmarknad betalar knappast hela lokalkostanden - hyra, el, vatten, försäkning, sophämtning, och vaktmästeri, det BLIR en del pengar hur man än ser på det, 
Svar på tråden Betala på öppna förskolan?!?!?!