Ampellilja skrev 2012-01-18 14:31:58 följande:
de e ju just det att de ska kosta att göra allt där inne,. nu e de så att jag är inte infödd här så jag kan inte gå dit för då blir jag utfryst.. man måste bott i denna byhåla i 3 generationer för att bli accepterad.. så jag ska gå dit o betala 25 kr för att komma in o 15 för fikat de e 40 kr så e de två ggr i veckan så 80 i veckan de blir ganska mkt om man vill att barnen ska få leka av sig!!
sen e de ju så som jag skrev men kanske var otydlig men dom har en klädmarknad varje år då man skänker kläder o även andra saker o så får man köpa det.. vilket så sätt betalar lokalen o så.. så varför ska jag då betala 80 kr i veckan för att få komma dit o ta en fika.. okej jag kan tänka mig o betala 20 kr utan problem för en fika med andra mammor men jag betalar inte 40 kr för allt.. tyvärr är de inte trevligt nog för de
Stackars dig. I Stockholm kostar
bara fikat (om man inte har barn och kan gå på ÖF) för
en vuxen mellan 40-80 kr på ett enkelt standardfik. En enkel slät kopp kaffe och en vanlig kanelbulle är svårt att hitta för under 28 kr och lyckas man kan man inte sitta ner utan då gäller t.ex. Pressbyrån.
Självklart kan det kosta mer att gå på ÖF i mindre städer och småbyar, för sådan verksamhet är dyr för kommunerna. I större städer kan man gå runt med hjälp av andra aktiviteter i lokalerna kvällstid, man kan ha verksamhet fler dagar i veckan (fler familjer i området), ha olika aktivitetersom sångstund, lera osv. och ta betalt för dem. I storstäder finns det ofta arbetsuppgifter för personalen på ÖF så att det räcker till en heltid, även om det inte är ÖF alla dagar (t.ex. jobba på parkleken, hjälpa till med något i kyrkan, avlösningsservice osv). På småorter måste man kanske "fylla ut" personalens tjänster med sådant som egentligen inte alls lönar sig om man ska hitta någon som vill jobba.
En klädmarknad betalar knappast hela lokalkostanden - hyra, el, vatten, försäkning, sophämtning, och vaktmästeri, det BLIR en del pengar hur man än ser på det,