• Alexi

    vilka böcker gillar era treåringar som är sena med språket?

    Ni med barn i treårsåldern som varit sena med språket, vad läser ni för böcker? Dvs upplever ni att språkförseningen påverkat vilka böcker de gillat och hängt med i eller har ni kunnat gå vidare till böcker med mera text i?

    Jag undrar för att jag är lite osäker på vad som är lagom för vår treåring (blev tre år i december). Hon läser fortfarande gärna samma böcker vi läste för ett år sedan, böcker om Totte, Emma, Ingrid (Janouch), Viggo (Westin) osv och läser gärna även ettåringens pekböcker... Det känns inte som att hon hänger med om det blir mer text, hon blir då mest intresserad av själva lässtunden än vad själva texten säger, typ, hon kan gärna bläddra några sidor framåt osv. Det känns som att när man väl läser en bok med lite mer text så tappar hon intresset men antingen om man mest pratar kring bilderna (i böcker där det är mycket text) eller böcker med lite text där man läser ordagrant kan hon läsa hur många böcker som helst i rad. Så hon älskar verkligen böcker och läsande.

    Men jag vill ju inte underskatta henne och kanske vänta med mer textfyllda böcker av fel skäl men inte heller gå för fort fram.

    Så min fråga är egentligen hur mycket framåt ni går i bokval, utvecklas svårighetsgraden på böckerna hela tiden? Jag vet ju inte vad en språkligt genomsnittlig precis treåring har för boknivå heller så det vore intressant att höra också!

  • Svar på tråden vilka böcker gillar era treåringar som är sena med språket?
  • Heffaklumpen

    böcker om Babblarna är populära. inte å avancerade dock, men dem hjälper till i språkträningen med.

    kolla även in www.babblarna.se
     

  • Heffaklumpen

    Kan ju tillägga att jag jobbar inom barnomsorgen med barn som har språksvårigheter....

    Har själv en kille som snart fyller tre, han gillar alla möjliga böcker, men väljer gärna alfons och spöket laban.

  • ialia

    Skulle också föreslå babblarna. Vi har dom böckerna på jobbet och dom är älskade av alla barn. Dom som inte pratar ännu kan alla namn på babblarna.

  • Loncelot

    Min systers dotter är 3år och sen i talet men det börjar komma nu men hon älskar att höra på barbapappa

  • Heffaklumpen

    Även min 5åring gillar att sitta o lyssna när jag läser dem för lillebror.
    Musikvideon på hemsidan är väldigt omtyckt.


    ialia skrev 2012-01-18 20:48:51 följande:
    Skulle också föreslå babblarna. Vi har dom böckerna på jobbet och dom är älskade av alla barn. Dom som inte pratar ännu kan alla namn på babblarna.
  • Alexi

    Tack för svar! Jag är dock inte ute efter böcker som hjälper till med språkträningen i första hand, hon har kommit igång bra med språket och pratar 4-5-ordsmeningar då och då och har ett jättestort ordförråd. Men hon är ändå säkert ett år sen i förhållande till jämnåriga. Vi ska börja gå hos logoped i februari och får ju då se hur hon vill att vi ska träna hemma.

    Så jag undrade ju främst mer hur förseningen i språket påverkar läsandet och val av böcker.

    Vi har testat en enkel alfons men de vanliga alfonsböckerna är väl rätt avancerade i både textmängd och innehåll?

  • Heffaklumpen

    Alfons är väldigt upprepande i sitt berättande, dvs att några fraser är återkommande och gör det lättare att följa med.

    Annat förslag är lilla Anna och långa farbrorn, tummen böckerna och även övriga böcker av inger o Lasse Sandberg.

  • Alexi
    Heffaklumpen skrev 2012-01-18 22:05:19 följande:
    Alfons är väldigt upprepande i sitt berättande, dvs att några fraser är återkommande och gör det lättare att följa med.

    Annat förslag är lilla Anna och långa farbrorn, tummen böckerna och även övriga böcker av inger o Lasse Sandberg.
    Tack!
  • Tow2Mater

    Det kan ju oxå vara barnets personlighet. Min 3+ gillar fortfarande mest pekböcker och de med bara lite text, han orkar inte med att lyssna på de med lite längre texter då man läser innantill, men att istället prata runt bilderna går bra. Fast han pratar som en mindre fors själv.

  • badanka00

    Jag har en nyss fyllda fyraåring som pratar mycket litet, mest enstaka ord och han har även vissa svårigheter med språkförståelsen. Han har t ex svårt för färger och negationer. Han har alltid gillat att vi läst för honom och vi har läst ungefär samma sorts böcker som när hans pratglada storebror var i motsvarande ålder, dvs i treårsåldern böcker med ganska mycket text men även mycket bilder. Specialpedagogen rekommenderade dock att vi tog ett steg tillbaka och läste enklare böcker för honom så nu kombinerar vi båda varianterna. Jag har försökt hitta pekböcker som tränar saker som färger, prepositioner och adjektiv eftersom han har haft svårt för detta.

    Han har alltid gillat att sitta och lyssna även på mer komplexa böcker, men det är svårt att veta hur mycket han förstår och hur mycket det är för att sitta och mysa i knäet som han sitter stilla. Dock visade sig det nu när logopeden testar honom för att ställa en diagnos att han hade ett nästan åldersadvekat passivt ordförråd, så kanske har allt läsande gjort nytta.

    Några böcker han älskade i treårsåldern och själv tog fram när vi skulle läsa var Vilda bebin, Lilla syster kanin och Tove Janssons Hur gick det sen. 

  • Mrs Firren

    Även vi har en treåring som är sen i talet. Vi har fått samma tips som badanka00 berättar om, att välja enklare böcker och fortsätta med dem. Vi har kört mycket Totte och Fia och djuren senaste året. Sista veckan har han hittat Max-böckerna igen men de verkar för enkla och han bläddrar framåt i boken jättefort. Annars har vi fortfarande en del pekböcker där vi tränar enskilda ord.

    Enkla böcker tycker jag är lättre som vuxen att läsa eftersom vi försöker att göra stödtecken samtidigt. Det är en väldigt bra kombination för vårt barn. 

  • Mariella81

    Pino är mysig tycker jag. Min treåring (utan språkförsening) älskar Mamma Mu och Alfons. Även Pulvret-böckerna är väldigt populära här hemma och de är lite enklare skrivna med mindre text till varje bild så de böckerna kan jag tänka mig funkar bättre än t.ex. Mamma Mu.

  • nirakanna2

    Sonen blir 3 i mars och gillar fortfarande sina pekböcker med fordon, Molly-böcker o.dyl, men "läser" gärna t.ex. Mamma Mu, Pettson och Findus, Gittan, Bollibompa-draken. Ibland får vi läsa texterna, ibland vill han prata om bilderna och ibland bara bläddra...

Svar på tråden vilka böcker gillar era treåringar som är sena med språket?