• Okara

Inskolning på dagis i samband med småsyskons födelse

Hej,
    Vi hade tänkt att vår son skulle börja hos dagmamma i augusti då han är drygt 2 år gammal. Nu har jag just blivit gravid igen och den nya familjemedlemmen förväntas anlända i början av september.Vi vill fortfarande att lillkillen ska börja hos dagmamma (15 h/vecka)  - delvis för att vi i lugn och ro ska få möjlighet att lära känna vår nya bebis men framför allt för att sonen redan nu börjat visa ett allt större intresse av att umgås med jämnåriga - funderar dock på när han bör börja.

Borde vi skjuta upp inskolningen hos dagmamman för att inte riskera att lillkillen känner sig undanskuffad av sitt nya syskon - och hur länge bör vi i så fall vänta med inskolningen (tyvärr går den inte att tidigarelägga pga semester och kötider vilket annars kanske hade varit ett enklare alternativ).    

En närbesläktad fråga handlar om nappanvändning. Lillkillen använder idagsläget bara napp i undantagsfall (sjuk, övertrött; ett par gånger per månad) samt när han sover men lämnar glatt över den till oss så fort han stigit upp.  Min man tycker dock att det är dags att han slutar använda nappen helt till sommaren när vi alla har semester och tid med eventuellt krångel i samband med läggning utan napp. Själv känner jag att vi kanske skulle vänta ett tag ifall det visar sig att han behöver den extra tryggheten som nappen innebär i samband med att hans syskon anländer. Vad tror du? 

• Svar på tråden Inskolning på dagis i samband med småsyskons födelse
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att ni ska göra som ni har planerat och börja invänjningen innan det nya barnet kommer. Det innebär att ni tillgodoser hans utveckling och behov på bästa sätt. Han får kamratkontakter och stimulans som inte är lika lätt att ge när man har en nyfödd att ta hand om. Eftersom det bara handlar om 15 timmar per vecka innebär det ju också att du har mycket tid för honom också. 
    Sedan måste ni förstås se hur han hanterar invänjning och den nya situationen så att den är anpassad efter honom och hans utvecklingsstadium och behov. Men det är något ni måste hantera när invänjningen än sker, precis som om ni tycker er se reaktioner på att han känner sig utanför.
     De flesta barn tycker att det är jobbigt att skiljas från mamma även när de ska göra något roligt så den processen är något ni har att följa och hantera då. 
    När det gäller nappavvänjning låter det inte som något större problem eftersom han använder den så lite.
    Man brukar säga att det är mer påfrestande med flera stora förändringar samtidigt och det gäller förstås också små barn. Att sluta med napp behöver inte var något större trauma om barnet mer använder nappen som en vana. Men det finns heller ingen anledning att ha moraliska synpunkter på att barnet borde sluta med napp vid en viss ålder. Visar det sig att han har hjälp av nappen när han ska vänjas in hos dagmamman så är väl det bra.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Inskolning på dagis i samband med småsyskons födelse