Inskolning på dagis i samband med småsyskons födelse
Hej,
Vi hade tänkt att vår son skulle börja hos dagmamma i augusti då han är drygt 2 år gammal. Nu har jag just blivit gravid igen och den nya familjemedlemmen förväntas anlända i början av september.Vi vill fortfarande att lillkillen ska börja hos dagmamma (15 h/vecka) - delvis för att vi i lugn och ro ska få möjlighet att lära känna vår nya bebis men framför allt för att sonen redan nu börjat visa ett allt större intresse av att umgås med jämnåriga - funderar dock på när han bör börja.
Borde vi skjuta upp inskolningen hos dagmamman för att inte riskera att lillkillen känner sig undanskuffad av sitt nya syskon - och hur länge bör vi i så fall vänta med inskolningen (tyvärr går den inte att tidigarelägga pga semester och kötider vilket annars kanske hade varit ett enklare alternativ).
En närbesläktad fråga handlar om nappanvändning. Lillkillen använder idagsläget bara napp i undantagsfall (sjuk, övertrött; ett par gånger per månad) samt när han sover men lämnar glatt över den till oss så fort han stigit upp. Min man tycker dock att det är dags att han slutar använda nappen helt till sommaren när vi alla har semester och tid med eventuellt krångel i samband med läggning utan napp. Själv känner jag att vi kanske skulle vänta ett tag ifall det visar sig att han behöver den extra tryggheten som nappen innebär i samband med att hans syskon anländer. Vad tror du?