• 2tomtaro4troll

Finns det någon mer med ett OERHÖRT bestämt barn?

Har en dotter som bli 3 nu i Mars, och hon har sedan födseln varit en riktig envis en.

ALLT ska vara på hennes villkor, och hon är också "mamma" åt sina storebröder.

Ska hon ha makaroner till middag oh det serveras potatis-då äter hon inte
    Får hon själv bestämma vad hon vill ha- potatismos eller makaroner (alltid) och jag ställer mig och gör det, så har hon ändrat sig att hon vill ha det andra när maten är färdig.

Är det något som hon anser skall göras då skall det ske NU-vänta 15 sek går inte.

Att få en droppe vatten eller mjölk eller en yttepytte fläck på kläderna går inte-då skriker hon och slänger av sig kläderna och ska ha nya.

Hon anväder fortfarande napp- tuggar sönder en napp på mindre än en timme, och vägrar sen och ha den mer för då är den äcklig.
    Ger jag henne en napp när hon skall sova så kommer hon på att det är fel napp, och ger sig inte innan hon får en ny-för att efter en stund komma på att det är fel napp igen (trots att hon valt napp själv)

Hon är minst på dagis men det kan man inte tro! hon styr och ställer med alla- och fröknarna säger att det är en tjej med ordentligt skinn på näsan!

man blir totalt utmattad... och hon har en röst som riktigt SKÄR i öronen....

hon har också sina kvällsritualer som skall vara densamma varje kväll-blir dom inte det så ligger hon och skriker i sängen tills man kommer in, oavsett hur lång tid det tar! (och det är ofta så att man gjort det vanliga, men att hon inte kommer ihåg just DEN pussen eller DEN kramen....)

Någon mer som har ett oerhört bestämt barn? hur tacklar ni det?

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Svar på tråden Finns det någon mer med ett OERHÖRT bestämt barn?
  • Alexi

Vår treåring är väldigt bestämd av sig och kan bli väldigt arg om hon inte får som hon vill men många saker vägrar vi ju ge med oss på, det är ju vi som bestämmer. Hon är urdålig på att vänta och kan också få för sig att hon måste byta kläder om hon blir lite blöt eller så.

Aldrig att jag skulle göra annan mat när jag redan gjort en sort om jag vet att hon kan äta den, inte heller skulle hon få hålla på och tugga sönder sina nappar.

• Furstinna

Min flicka är bestämd men hon reagerar inte på det viset som din dotter, men hon är 4. Hon argumenterar och övertalar, sjukt skicklig på att får förmåner överallt vilket stör mig enormt då jag inte vill hon ska få sin vilja igenom och måste lära sig att få en nej. Hon kompromissar om allt och vill hon ha två bitar godis så ber hon om fyra och "förhandlar" till tre haha.

• 2tomtaro4troll
    Alexi skrev 2012-01-20 21:03:08 följande:
    Vår treåring är väldigt bestämd av sig och kan bli väldigt arg om hon inte får som hon vill men många saker vägrar vi ju ge med oss på, det är ju vi som bestämmer. Hon är urdålig på att vänta och kan också få för sig att hon måste byta kläder om hon blir lite blöt eller så.

Aldrig att jag skulle göra annan mat när jag redan gjort en sort om jag vet att hon kan äta den, inte heller skulle hon få hålla på och tugga sönder sina nappar.
    ja givetvis så får hon inte som hon vill alla ggr, men gud i himmel vilket kallabalik det blir då!

Nej gör annan mat är ytterst sällan jag gör, men om jag frågar henne innan jag börjat laga mat vad hon vill äta idag-så brukar hon ju säga "noner eller mos"-och sen ändra sig när maten är färdig!

jag vet inte om din 3-åring blivit såhär i smaband med trotsåldern?
    Min har ju ALLTID varit såhär- hon var otroligt missnöjd som bebis, och det har hängt i sig sedan dess!
  • 2tomtaro4troll
    Furstinna skrev 2012-01-20 21:11:44 följande:
    Min flicka är bestämd men hon reagerar inte på det viset som din dotter, men hon är 4. Hon argumenterar och övertalar, sjukt skicklig på att får förmåner överallt vilket stör mig enormt då jag inte vill hon ska få sin vilja igenom och måste lära sig att få en nej. Hon kompromissar om allt och vill hon ha två bitar godis så ber hon om fyra och "förhandlar" till tre haha.
    jaja, ja min dotter förhandlar inte-skulle nog nästan vara tacksam om det gick att förhandla med henne ;)

hennes bröder får minsan höra dom också- Andre gör inte så, du får inte, Du dum, Du bajskorv, Mamma leon gör si och så... och om dom går henne på nerverna så är hon inte sen med att klippa till dom om det passar henne...

OTROLIGT hur det kan skilja så mycket mellan 3 barn som har samma uppfostran... har hellre 2 barn med ADHD än dotterns humör!
  • Alexi
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-20 21:53:32 följande:
    ja givetvis så får hon inte som hon vill alla ggr, men gud i himmel vilket kallabalik det blir då!

Nej gör annan mat är ytterst sällan jag gör, men om jag frågar henne innan jag börjat laga mat vad hon vill äta idag-så brukar hon ju säga "noner eller mos"-och sen ändra sig när maten är färdig!

jag vet inte om din 3-åring blivit såhär i smaband med trotsåldern?
    Min har ju ALLTID varit såhär- hon var otroligt missnöjd som bebis, och det har hängt i sig sedan dess!
    Jo hon har alltid varit väldigt bestämd, de såg redan på BB att det var en tjej med temperament.

Men det vi märker väldigt väl är att när vi är konsekventa så blir det bättre. Dvs vi bestämmer oss för att ta en fajt om en viss grej, då säger vi nej och får massor med protester tillbaka. Men sen andra eller tredje dagen så fattar hon att vi bestämt att det är så här och då slutar hon tjafsa lika mycket, då kanske hon bara försöker övertala oss lite grann men lägger ner när hon ser att vi håller på det vi bestämt.

Så jag vill inte påstå att hon varit väldigt missnöjd men väldigt bestämd, det säger alla om henne att hon är, från Mormor till förskolan.
  • Stjärnfall76

Vår yngste son är oerhört bestämd. Enda sättet att tackla det är att vara mer bestämd själv. Det är itne rätt mot någon i famlijen att en 3åring bestämmer allt.

Tuggar hon sönder sin napp, släng den, så är det borta. Hon är 3, varför ska hon ha napp?? Den kan skada hennes tänder.

Om hon inte vill äta, låt henne vara utan mat den måltiden då? Det låter ju dumt att laga speciell mat till henne som hon ändå inte vill ha.

Vi lagar hälsosam och varierad kost. Alla MÅSTE smaka på allt, men i övrigt kan man välja att vara hungrig till nästa måltid.

Du måste sätta ner foten och bestämma hur du vill ha det. Och sedan står för det. Du som vuxen måste ju kunna vara mer envis än en 3åring, annars är det ju faktist DU som måste jobba på det.
    Du gynnar inte henne och hennes framtid genom att lära henne att hon är världsprinsessan som allt ska kretsa runt.

• 2tomtaro4troll
    Stjärnfall76 skrev 2012-01-21 11:44:30 följande:

Vår yngste son är oerhört bestämd. Enda sättet att tackla det är att vara mer bestämd själv. Det är itne rätt mot någon i famlijen att en 3åring bestämmer allt.

Tuggar hon sönder sin napp, släng den, så är det borta. Hon är 3, varför ska hon ha napp?? Den kan skada hennes tänder.

Om hon inte vill äta, låt henne vara utan mat den måltiden då? Det låter ju dumt att laga speciell mat till henne som hon ändå inte vill ha.

Vi lagar hälsosam och varierad kost. Alla MÅSTE smaka på allt, men i övrigt kan man välja att vara hungrig till nästa måltid.

Du måste sätta ner foten och bestämma hur du vill ha det. Och sedan står för det. Du som vuxen måste ju kunna vara mer envis än en 3åring, annars är det ju faktist DU som måste jobba på det.
    Du gynnar inte henne och hennes framtid genom att lära henne att hon är världsprinsessan som allt ska kretsa runt.

Vissa dagar måste jag verkligen laga mat som jag vet att hon äter, eller iaf äter lite utav! Hon har gått ner 2 viktkurvor på ett år!

Nappen skall vi sluta med när hon fyller 3 i mars, då har alla barn slutat här hemma!

och med tanke på att jag har ett barn med svår ADHD så vet jag det där med att avra bestämd etc etc, skillnaden är att barnet med ADHD lär sig efter några ggr, men inte dottern!
  • Äppelpaj80

Jag har en bestämd liten sak hemma. Redan som bebis visste hon hur hon ville ha det. Jag tror att det enda sin gäller är att vara konsekvent "alltid" med sådana barn. Vi har inte gett oss och det har lönat sig. Hon har gallskrikigt över allt men aldrig fått sin vilja igenom och lärt sig att det inte funkar att skrika. Och tro mig hon skrek så trumhinnorna höll på att lossna. Jag vet inte hur din dotter är jämfört med min. Jag vet bara att om vi inte hade varit konsekventa med henne från 1 års ålder då hon började testa oss till 100% hade hon kunnat vara en liten tyrann.

• Äppelpaj80

Ang att hon gått ner i viktkurvor. Det är ju normalt att barn i den åldern förlorar banyhullet. Men hon kanske är för smal nu? Min dotter hade samma vikt från 2-3 års ålder. Växte bara på längden.

• Stjärnfall76
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-21 13:14:12 följande:
    Vissa dagar måste jag verkligen laga mat som jag vet att hon äter, eller iaf äter lite utav! Hon har gått ner 2 viktkurvor på ett år!

Nappen skall vi sluta med när hon fyller 3 i mars, då har alla barn slutat här hemma!

och med tanke på att jag har ett barn med svår ADHD så vet jag det där med att avra bestämd etc etc, skillnaden är att barnet med ADHD lär sig efter några ggr, men inte dottern!
    Ok, är det ADHD så kan man ju så klart inte använda sig av tips från föräldrar med barn utan ADHD...

Viktkurvorna

jag tycker du ska gå till läkaren. vår dotter har inte ätit på flera år, och nu på sistone tycker jag att hon varit trött.

Tips från läkaren var

Samma mat som resten av familjen, dvs näringsriktig och varierad kost.

Man ska äta upp en liten portion

Man måste smaka av allt, men hon kan välja att ta mer eller mindre av de olika sakerna på bordet.

sedan ska vi även träffa en barnpsykolog utan henne, för att få en gemensam hållning vilket var viktigt.

Men jag kan säga att redan efter några veckor så äter hon mycket bättre. Och hon vet vad läkaren sa och kan prata om det. I och med att hon fått äta upp en liten portion så har hon nog vant magen vid mat. I början tog det jättelång tid, stackarn, men nu äter hon som oss andra, om än en liten portion.

Hon har dock inte ADHD, kanske ska man ha en annan hållning då.

Hoppas det löser sig.
  • AW76

Jepp! Låter som min dotter, som visserligen blir 4 i februari, men fortfarande lika bestämd! (Kommer hon väl vara typ ALLTID, är hennes personlighetsdrag helt enkelt) Känner särskilt igen mig i droppar på kläderna, då ska det bytas. Öht är kläder hennes stora grej. Hon har klätt sig sen hon var drygt 2, för att mammas klädval inte dög Skobandet under skon ska sitta på millimetern, annars blir det utbrott. (Och hon ska göra SJÄLV naturligtvis!)

Ja.. vad mera. Blir vansinnig om man häller för mycket/ för lite dricka i glaset. Kan säga att hon vill ha apelsinjuice, och när man kommer med det så säger hon "Neej, ÄPPELJUICE sa jag!" Testing till max alltså.

Kan heller inte vänta, utan allt ska ske NUUU. (sätta på film, fylla badkaret med vatten, ja ni fattar...) Vi förklarar att hon inte kan få allt NUUU. Hon blir arg, och då får hon vara det! Jobbigt - ja! Men jag vägrar att "böja mig" för hennes utbrott. När hon var 3 kunde hon gapa och skrika i minst 30 minuter, nu har utbrotten faktiskt minskat till ca 5 minuter, så lite bättring har det väl skett..

I förmiddags var vi ute och åkte pulka: hon, hennes storebror och några andra barn i grannskapet. Vem var sur mest hela tiden, för att allt inte skedde på hennes villkor? Just det, vår dotter. Alla andra barn åkte och var glada. Men hon sätter sig verkligen på tvären när det inte passar. I detta fall att hon inte fick åka längst fram på snowracern varje gång, det ville ju även storebror göra.

Jobbigt som fan. Jag har egentligen bara detta att säga när man har sådana här bestämda barn: att vara konsekvent och ännu mer bestämd själv!  

• Litet My

Jag tycker det låter som att tösen är ett sk oflexibelt barn som har behov att att världen är förutsägbar. Dessa barn är det inte så stor idé att strida med utan hitta medel som leder till ett samarbete och en fungerande vardag.

Skulle hon gilla scheman? Bildscheman tex som ett litet barn kan förstå med tex vad det blir för mat, hur dagen kommer att se ut, lektid och rutiner för nattning som blir samma varje dag. och att man lägger in de rutiner som är viktiga för henne, men precis som ni skall följa schemat skall det vara tydligt så hon också gör det tex när det blir strul med maten så kan man hänvisa till bilden och säga "men såhär står det på schemat som vi gjorde i morse"

Jag läser inte in TS som att det främst skulle handla om ett trotsigt barn utan ett barn som är i behov av förutsägbarhet och rutiner tex "är det 3 pussar som gäller vid läggdax, så blir det "fel" i hennes värld om det blir färre eller fler"

Vi kör på "samarbeta så mycket det går, och välja sina strider" annars blir det lätt stridigheter och bråk hela dagarna. Striderna vill vi helst lägga vid viktiga saker som att man inte slåss, det är aldrig okej, däremot väljer vi att inte lägga dem på att det blir "fel" maträtt utan det är redan förbestämt med sonen godkännande vad det blir.

• 2tomtaro4troll
    Stjärnfall76 skrev 2012-01-22 12:31:59 följande:
    Ok, är det ADHD så kan man ju så klart inte använda sig av tips från föräldrar med barn utan ADHD...

Viktkurvorna

jag tycker du ska gå till läkaren. vår dotter har inte ätit på flera år, och nu på sistone tycker jag att hon varit trött.

Tips från läkaren var

Samma mat som resten av familjen, dvs näringsriktig och varierad kost.

Man ska äta upp en liten portion

Man måste smaka av allt, men hon kan välja att ta mer eller mindre av de olika sakerna på bordet.

sedan ska vi även träffa en barnpsykolog utan henne, för att få en gemensam hållning vilket var viktigt.

Men jag kan säga att redan efter några veckor så äter hon mycket bättre. Och hon vet vad läkaren sa och kan prata om det. I och med att hon fått äta upp en liten portion så har hon nog vant magen vid mat. I början tog det jättelång tid, stackarn, men nu äter hon som oss andra, om än en liten portion.

Hon har dock inte ADHD, kanske ska man ha en annan hållning då.

Hoppas det löser sig.
    Nej dottern har inte adhd, min 6 åring har det-så därför har vi ju verkligen fått lära oss att vara konsekventa!

Skillnaden som är mellan henne och storebror som har adhd, är att han faktiskt lär sig tillslut att det inte hjälper att gapa o skrika och bete sig illa, medans dottern inte verkar förstå alls!
    Lilla My21 skrev 2012-01-22 14:05:23 följande:
    Jag tycker det låter som att tösen är ett sk oflexibelt barn som har behov att att världen är förutsägbar. Dessa barn är det inte så stor idé att strida med utan hitta medel som leder till ett samarbete och en fungerande vardag.

Skulle hon gilla scheman? Bildscheman tex som ett litet barn kan förstå med tex vad det blir för mat, hur dagen kommer att se ut, lektid och rutiner för nattning som blir samma varje dag. och att man lägger in de rutiner som är viktiga för henne, men precis som ni skall följa schemat skall det vara tydligt så hon också gör det tex när det blir strul med maten så kan man hänvisa till bilden och säga "men såhär står det på schemat som vi gjorde i morse"

Jag läser inte in TS som att det främst skulle handla om ett trotsigt barn utan ett barn som är i behov av förutsägbarhet och rutiner tex "är det 3 pussar som gäller vid läggdax, så blir det "fel" i hennes värld om det blir färre eller fler"

Vi kör på "samarbeta så mycket det går, och välja sina strider" annars blir det lätt stridigheter och bråk hela dagarna. Striderna vill vi helst lägga vid viktiga saker som att man inte slåss, det är aldrig okej, däremot väljer vi att inte lägga dem på att det blir "fel" maträtt utan det är redan förbestämt med sonen godkännande vad det blir.
    oflexibelt barn? ja det kan man nog kalla det!
    Storebror har ett schema-men det enda hon gör med det är att plocka bort och möblera om bilderna :P
    Hennes dag är redan ganska strukturerad,  och läggningstider/mat tider skiljer inte många min på från dag till dag!
    Hon är ju väldigt frågsam och frågar om vad som skall ske under dagen, eller nästa dag "åka nyckelpigan imorgon?" "leon,andre och Alvin också?"  "åka och handla imorn?"
    Och när det gäller sånna saker har hon ett jäkla minne, säger jag att vi ska handla imorn så säger hon jdet direkt jag hämtar henne på dagis "åka och handla nu?"

hon är min lilltjej- men hade inte haft något emot om hon inte varit lika bestämd och envis utav sig hehe.
  • Maxbox
    Lilla My21 skrev 2012-01-22 14:05:23 följande:

Var kan jag läsa mer om denna typ av personlighet hos barn? Min son är verkligen sådan, och jag märker att det inte fungerar med strid, utan samtal och precis som du beskriver förutsägbarhet.
  • Machapuchare

Hur är det för er föräldrar, har ni lätt att säga nej? Håller ni på era personliga gränser eller låter ni henne överträda dem? Kanske ger ni henne för stort ansvar?
    Jag kan rekommendera er att läsa Jesper Juuls "Konsten att säga nej med gott samvete". Den är verkligen bra och tänkvärd!!

• canmamma

Min äldste kille är också väldigt bestämd och passionerad. Flexibilitet är inte heller hans styrka. Vad det har medfört är att vi aldrig säger nej i onödan. Bara när vi 100% menar nej och det inte finns utrymme för förhandlingar och vi tycker att det är viktigt nog att bråka om. Det blir lättare ju äldre och mer förståndiga de blir men också mer frustrerande för man tycker ju att de borde veta bättre... Försöker se hans styrkor: uthållighet, passion, vet vad han vill och tycker, smart, verbal, energisk, (supergullig) och jobba med honom så att de verkligen blir tillgångar för honom och inte bara låser in honom i ett bråk-och-stök fack.

Lillebrorsan kör istället med charm och diplomati och det har visat sig att jag är mycket sämre på att genomskåda det. Han har mig virad runt sitt lillfinger för det mesta. Suck.

Svar på tråden Finns det någon mer med ett OERHÖRT bestämt barn?