Stjärnfall76 skrev 2012-01-22 12:31:59 följande:
Ok, är det ADHD så kan man ju så klart inte använda sig av tips från föräldrar med barn utan ADHD...
Viktkurvorna
jag tycker du ska gå till läkaren. vår dotter har inte ätit på flera år, och nu på sistone tycker jag att hon varit trött.
Tips från läkaren var
Samma mat som resten av familjen, dvs näringsriktig och varierad kost.
Man ska äta upp en liten portion
Man måste smaka av allt, men hon kan välja att ta mer eller mindre av de olika sakerna på bordet.
sedan ska vi även träffa en barnpsykolog utan henne, för att få en gemensam hållning vilket var viktigt.
Men jag kan säga att redan efter några veckor så äter hon mycket bättre. Och hon vet vad läkaren sa och kan prata om det. I och med att hon fått äta upp en liten portion så har hon nog vant magen vid mat. I början tog det jättelång tid, stackarn, men nu äter hon som oss andra, om än en liten portion.
Hon har dock inte ADHD, kanske ska man ha en annan hållning då.
Hoppas det löser sig.
Nej dottern har inte adhd, min 6 åring har det-så därför har vi ju verkligen fått lära oss att vara konsekventa!
Skillnaden som är mellan henne och storebror som har adhd, är att han faktiskt lär sig tillslut att det inte hjälper att gapa o skrika och bete sig illa, medans dottern inte verkar förstå alls!
Lilla My21 skrev 2012-01-22 14:05:23 följande:
Jag tycker det låter som att tösen är ett sk oflexibelt barn som har behov att att världen är förutsägbar. Dessa barn är det inte så stor idé att strida med utan hitta medel som leder till ett samarbete och en fungerande vardag.
Skulle hon gilla scheman? Bildscheman tex som ett litet barn kan förstå med tex vad det blir för mat, hur dagen kommer att se ut, lektid och rutiner för nattning som blir samma varje dag. och att man lägger in de rutiner som är viktiga för henne, men precis som ni skall följa schemat skall det vara tydligt så hon också gör det tex när det blir strul med maten så kan man hänvisa till bilden och säga "men såhär står det på schemat som vi gjorde i morse"
Jag läser inte in TS som att det främst skulle handla om ett trotsigt barn utan ett barn som är i behov av förutsägbarhet och rutiner tex "är det 3 pussar som gäller vid läggdax, så blir det "fel" i hennes värld om det blir färre eller fler"
Vi kör på "samarbeta så mycket det går, och välja sina strider" annars blir det lätt stridigheter och bråk hela dagarna. Striderna vill vi helst lägga vid viktiga saker som att man inte slåss, det är aldrig okej, däremot väljer vi att inte lägga dem på att det blir "fel" maträtt utan det är redan förbestämt med sonen godkännande vad det blir.
oflexibelt barn? ja det kan man nog kalla det!
Storebror har ett schema-men det enda hon gör med det är att plocka bort och möblera om bilderna :P
Hennes dag är redan ganska strukturerad, och läggningstider/mat tider skiljer inte många min på från dag till dag!
Hon är ju väldigt frågsam och frågar om vad som skall ske under dagen, eller nästa dag "åka nyckelpigan imorgon?" "leon,andre och Alvin också?" "åka och handla imorn?"
Och när det gäller sånna saker har hon ett jäkla minne, säger jag att vi ska handla imorn så säger hon jdet direkt jag hämtar henne på dagis "åka och handla nu?"
hon är min lilltjej- men hade inte haft något emot om hon inte varit lika bestämd och envis utav sig hehe.