• Selaine

Har du ett av de 100 vanligaste svenska efternamnen?

Längst ned finns nej-knappen för de 2/3 av befolkningen som har ett annat efternamn än de vanligaste.
    Källa: SCB

Johansson Andersson Karlsson Nilsson Eriksson Larsson Olsson Persson Svensson Gustafsson Pettersson Jonsson Jansson Hansson Bengtsson Jönsson Lindberg Jakobsson Magnusson Olofsson Lindström Lindgren Lindqvist Axelsson Lundberg Berg Bergström Lundgren Mattsson Lundqvist Lind Berglund Fredriksson Henriksson Sandberg Forsberg Sjöberg Danielsson Håkansson Wallin Engström Eklund Lundin Gunnarsson Fransson Samuelsson Holm Bergman Björk Vikström Isaksson Arvidsson Bergqvist Holmberg Nyström Claesson Löfgren Söderberg Nyberg Mårtensson Blomqvist Nordström Lundström Pålsson Eliasson Björklund Viklund Berggren Nordin Sandström Ström Hermansson Lund Åberg Ekström Holmgren Sundberg Hedlund Hellström Dahlberg Sjögren Abrahamsson Martinsson Andreasson Öberg Månsson Falk Blom Ek Åkesson Strömberg Jonasson Norberg Hansen Sundström Åström Holmqvist Sundqvist Ivarsson Göransson
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du ett av de 100 vanligaste svenska efternamnen?
  • Mercurialis

Jag hade ett av de vanligaste efternamnen fram tills för några månader sedan då jag, maken och barnen bytte till ett "egenpåhittat" efternamn, som bara vi har.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Rafael90

Nej, finns 100 andra som har mitt efternamn, varav ca hälften är min egen släkt.

• oONinniOo

Nej, har inte ett vanligt efternamn. Heter Hedblom, vilket jag delar med 848 st.

Kram Ninni <3
  • k girl

Nej, men min man och son har det tredje vanligaste efternamnet.

• yodi

nej mitt finns inte med, vi är åtta stycken i svergie som har mitt efternamn, varav jag, min mamma och mina dröttrar är fem av dessa åtta

• Lampsken

Njaaaa....

Hade no 8 (Persson) men sprang och gifte mig, bytte till mannens och hepp.. så blev jag väääääldigt ovanlig :) 

• l y c k e n

Nej, vi är 3 st med samma efternamn. Jag, min man och vår dotter.

• Göteborgsbruden

Nej, varken innan eller efter jag gifte mig (byte till mannens då).

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Scurf

Är född med ett ovanligt efternamn, bara min släkt som heter det. När jag gifte mig bytte jag till ett annat också mindre vanligt namn.

• feelings

Mitt giftenamn fanns med Lindberg ..

Men mitt flicknamn finns inte med , för det är bara vår familj som heter det i Sverige .. Idarsson

Så man har gått från "känd" till okänd i efternamns sammanhang ;P

Jag har 3½ barn ... ;)
Svar på tråden Har du ett av de 100 vanligaste svenska efternamnen?