Äldsta sonen föddes i v 31+3, utan att man hittade någon orsak (ingen GBS eller ngt annat, men man såg att livmodertappen började mogna och förkortas i v 26).
Under nästa graviditet följdes jag noga på spec.MVC med mätning av livmodertappen. Den började mogna och förkortas spontant i v.27 och jag blev då sjukskriven och fick börja äta bricanyl mot sammandragningarna. Sonen föddes i v 38+1 genom igångsättning pga misstänkt vattenavgång utan värkar.
Tredje graviditeten hade jag liksom de 2 tidigare mycket sammandragningar och denna gång blev jag sjukskriven redan i v 23 innan tappen blev påverkad. Följdes noga på spec.MVC, men tappen förkortades aldrig, utan blev i stället längre efter ett par veckors sjukskrivning. Dottern föddes i v.40+1, efter både hinnsvepning och färdknäpp!
Så visst, har du goda chanser att bli fullgången denna gång! Särskilt som de vet varför din son föddes för tidigt. Du kommer nog få lämna odlingar ofta och kanske behöva äta antibiotika för att hålla GBSen borta, men då har du även goda chanser att gå hela vägen!