• tvåbarnsmor89

våga skaffa ett syskon efter att ha fått ett prematurbarn?

Ja någon annan som är i samma delema?
    Någon som fött prematur och vill skaffa ett till men är osäker?(jag har en son på 5år som är född i v.41 och en son som är 8mån som är född i v.31)

Vågar man?
    jag födde ju prematur pga GBS i livmodertappen...
    Vilket kunde ha förhindrats om läkarna hade tagit prover i tid och gett mig medecin, men prematur är alltid prematur de kan ju aldrig säga att det är pga det till 100%..

• Svar på tråden våga skaffa ett syskon efter att ha fått ett prematurbarn?
  • taxsandra

Jag född min dotter i vecka 33+4 allt har gått bra och hon föddes förtidigt för att jag fick hf och bleb igång satt.
    Visst kommer jag vara orlig att få hf igen men i är oron så stor att jag inte skulle skaffa fler barn jag vill ha 2 till barn och nästa om det kommer att dröja ända till sommar höstan 2014 så länktar ju så otrligt mycket till den dan jag plussar och till nästa förlåssning och mamma lediga tiden med ett alldels liten undervärk.

mammanorr
  • Havsjungfrun

Födde sonen v. 35+6 men dottern kom på bf.

• Millies

Nej vågar inte skaffa fler barn efter vår lille pojke kom i v 28. Han har en storasyster som kom i v 39. Förmodligen berodde det på att jag har en skiljevägg i livmodern som gjorde att han kom för tidigt och att flickan kom i säte. Man kan visst "bränna bort" skiljeväggen men känner inte att jag vill riskera något med ett nytt barn. Så vi är så nöjda med våra två och vill inte skaffa fler.

• Fridiz86

fick min dotter 6 veckor för tidigt och sen kom min son 4 veckor tidigt.

har en kusin som fick sin son 4 månader tidigt och sen när hon väntade sin andra så kom den när det va beräknat. 

• KSB

fick vårt första barn 10 december 2008 i vecka 23+6, skaffade en tvåa som föddes 6 oktober 2011 i vecka 37+0. För oss fanns en ökad risk att få en prematur igen.

• kiwi81

Äldsta sonen föddes i v 31+3, utan att man hittade någon orsak (ingen GBS eller ngt annat, men man såg att livmodertappen började mogna och förkortas i v 26).

Under nästa graviditet följdes jag noga på spec.MVC med mätning av livmodertappen. Den började mogna och förkortas spontant i v.27 och jag blev då sjukskriven och fick börja äta bricanyl mot sammandragningarna. Sonen föddes i v 38+1 genom igångsättning pga misstänkt vattenavgång utan värkar.

Tredje graviditeten hade jag liksom de 2 tidigare mycket sammandragningar och denna gång blev jag sjukskriven redan i v 23 innan tappen blev påverkad. Följdes noga på spec.MVC, men tappen förkortades aldrig, utan blev i stället längre efter ett par veckors sjukskrivning. Dottern föddes i v.40+1, efter både hinnsvepning och färdknäpp!

Så visst, har du goda chanser att bli fullgången denna gång! Särskilt som de vet varför din son föddes för tidigt. Du kommer nog få lämna odlingar ofta och kanske behöva äta antibiotika för att hålla GBSen borta, men då har du även goda chanser att gå hela vägen!  

• Rottistjej

Min son föddes för snart 3 år sen i v 33+5 av vattenavgång. Jag hade då GBS, starka sammandagningar och förkortad livmodertapp sen v 27. Blev inlagd i v 30.

Min 6 veckor gamla dotter föddes i v 38+6. Denna gången hade jag oxå GBS och jag gick på kontroller av livmodertappen var 3:e vecka.

Så det finns ju chans att du kan gå hela vägen. Lycka till :)    

• totteemma

Vår son är idag 22 månader och kom i v 33+5, spontan vattenavgång. Väntar nu vårt andra barn och är i vecka 27+3 idag. Jag har inte varit så orolig för att skaffa mer barn men vill inte födda förtidigt igen så jag är extra vaksam. Har del mål i denna graviditet och nu siktar vi på att går längre än 33+5 men mitt största mål är att passera 36+0. Vår son mådde relativt bra när han föddes och personalen på neonatal var underbara så min oro är inte så stor. Personligen så väger längtarn efter ett syskon till sonen större än rädslan men de hade kanske sett annorlunda ut om sonen hade varit i sämre skick när han föddes.

• trollefur

Tänker likadant själv, min son föddes i v 29 och det var en svår sjukhusvistelse på flera månader kantat med infektioner. Längtar efter fler barn men är så jävla rädd attdet ska hända igen..

• kiwi81

Min första son föddes i v31+3 efter spontan vattenavgång i v 30+6. Man odlade, men fann aldrig någon orsak till varför han kom tidigt. När jag blev gravid med sonen gjordes täta kontroller och mätningar med vaginala ultraljud av livmodertappen. Jämfört med grav nr 1 kände jag att man tog mig på fullt allvar och risken för ny prematurförlossning. Jag kände mig oerhört bra omhändertagen på spec.mvc. Jag blev sjukskriven i v 26 när livmodertappen började förkortas och han föddes i v 38+1. Nr 3 blev jag sjukskriven i v 23 med, men hon dröjde länge. Dottern föddes först i v 40+1 och då kände jag mig rejält överbunden vill jag lova! Barnen har sådan glädje av varandra och leker så bra ihop! Att ge sonen syskon är det bästa vi gjort! I ditt fall vet man orsaken till varför du födde för tidigt. De kommer säkert göra täta odlingar och följa dig noga så att du blir fullgången nästa gång! Lycka till!

Svar på tråden våga skaffa ett syskon efter att ha fått ett prematurbarn?