Jag födde hemma, oplanerat. Det är inget jag rekommenderar, men det gick. Eller ja, det fick gå. Hade aldrig ens hunnit ut till bilen när det satte igång..
Såhär var det; Barn nr 2, BF 27/2. 18/2 hade jag vattenavgång på morgonen, så fick en kontrolltid kl 16.00 å då åkte jag in till förlossningen å gjorde ctg. De tyckte att fosterljuden var höga, men inget att oroa sig för. Kände ingenting förrän jag låg där med ctg:n påkopplad, då började sammandragningarna. De var hyffsat häftiga från början, men BM tyckte att jag skulle åka hem ändå, å vila lite å äta å så.. Vi bor ca 15 min bilväg från sjukhuset, så..
Men redan påväg ut till bilen blev värkarna ganska starka, men jag var helt inställd på att det skulle ta iaf 4-5 timmar innan det satte igång "på riktigt". För det kändes verkligen inte som att det var på g.. Åkte hem, satte mig i fotöljen i vardagsrummet å började andas mig igenom värkarna som började komma tätt så fort jag satte mig ner. Sa till pappan att ringa in till Förlossningen å säga att vi kommer upp igen, för det var redan efter 10 minuter mindre än tre minuter mellan värkarna. (samma som förra förlossningen med ettan..)
Men när han pratar med BM i telefonen så känner jag hur krystvärkarna sätter igång. Det var ingen tvekan om det, jag kände hur barnet åkte säkert tio cm ner i bäckengången.. Då slog paniken till. Jag skrek att nu kommer barnet! BM tyckte vi skulle ta det lugnt, att jag nog överreagerade.. Hon föreslog att vi skulle ringa 112 å begära en ambulansfärd in..
Men pappan hann inte ens ringa 112 innan han insåg att det verkligen var på riktigt.. Som tur var kom min vännina som bor granne med oss (hon skulle vara med vid förlossningen hade vi planerat) så hon fick ringa 112, å pappan fick hjälpa mig av med byxorna å jag ställde mig på knä i fotöljen.. Jag var tvungen att hålla mig i nånting, så jag ville inte ligga på golvet.. Jag födde alltså stående på knä i fotöljen, bitandes i ryggstödet å dunkade huvudet i väggen bakom när det gjorde som värst ont. Funkade för mig. Paniken fick jag trycka åt sidan, och det var förvånansvärt lätt att koncentrera sig på att föda barn istället. Efter inte ens 6 krystvärkar var han ute. Pappan å vänninan hade hämtat en filt å en handduk, och med stöd från 112-personen så lyckades de "frottera" pojken som skrek efter inte ens 30 sekunder.. :) Men fy fan vad ont det gjorde att föda utan bedövning.
Precis när han kommit ut (ca 1-2 minuter efter..) kom ambulanspersonalen å knackade på dörren. Navelsträngen fick sitta kvar, å jag fick ta min son på bröstet/magen och hoppa upp på båren å åka in till sjukhuset. Vänninan kom till mig tio i sju, och han är född fem över. Så det gick verkligen undan.. När jag insåg att det var på riktigt, att jag inte skulle hinna ens till bilen, så blev hela hjärnan helt inställd på att föda barn istället.. Det var en mäktig upplevelse, men inget jag vill göra igen. Men ska bli roligt att berätta för sonen när han blivit äldre. :) Han är ju 2 veckor nu..
Jag fick en normalstor bristning och två "skrapsår" som fick sys inne på förlossningen.
Vad man ska ha hemma för att förbereda sig? Tjaa.. en bra fotölj kanske? ;)
Nånting att bita i å rena handdukar, är nog det enda jag kan komma på.. Nåt mer än det hann vi ju inte tänka på mitt i paniken.. Å det räckte gott..
Läkaren frågade hur min nästa förlossning ska bli nudå, när jag provat att föda både på förlossningen å hemma..? Jag svarade att det inte blir några fler barn.. Men man ska aldrig säga aldrig, så jag får väl installera lustgas i vardagsrummet nästa gång jag blir gravid i såfall.. Haha.. ;)
Detta blev lite ofokuserat, men jag tror jag fick med det viktiga i berättelsen.. :P Ursäkta för ett rörigt inägg, men det var ju en rörig kväll, men panik å sånt.. Inte lätt att komma ihåg detaljerna..