• Oliwen

Vaccination, hur tänker du?

Hej, jag håller på att göra ett arbete om vaccination/ etik och moral.

Vill gärna ha din åsikt och ställningstagande.
     Är själv förälder och har mest hängt på tåget och inte bildat mig en egen åsikt om vaccination för, eller emot.

Enligt googling är det lätt att hitta åsikter emot men inte lika lätt att hitta för om det inte kommer ifrån läkare eller sjukvård i övrigt. 

Vad jag behöver är om du är för eller emot eller mittemellan eller vet ej. Samt gärna en åsikt om varför du tagit ställning samt tycker som du gör.

Mycket tacksam för din hjälp./Elin

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaccination, hur tänker du?
  • Regnig måndag

Vilken nivå pluggar du?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Oliwen
    Regnig måndag skrev 2012-01-23 13:07:11 följande:
    Vilken nivå pluggar du?
    Filosofi A på komvux
  • Regnig måndag
    Oliwen skrev 2012-01-23 13:10:18 följande:
    Filosofi A på komvux
    Kul! =)

Är det inte lite mer filosofiska svar du är ute efter då och inte bara ett ja eller nej?
    Eller så har jag missuppfattat hela trådstarten, i så fall ber jag att du har överseende med en måndagstrött regnig måndag.
  • Oliwen
    Regnig måndag skrev 2012-01-23 13:19:19 följande:
    Kul! =)

Är det inte lite mer filosofiska svar du är ute efter då och inte bara ett ja eller nej?
    Eller så har jag missuppfattat hela trådstarten, i så fall ber jag att du har överseende med en måndagstrött regnig måndag.
    Ja det ska bli jätte kul:)

Nej de filosofiska kopplingarna ska jag koppla till metoder senare så jag behöver bara era åsikter och ställningstaganden. Även om det är filosofi som kommer inbakat i det också;)
  • Jessica85

Mitt i mellan. Vaccinerat barnen enligt det vanliga vaccinationsprogrammet.. Just för att vi utrotat farliga sjukdomar i den här delen av världen och det skulle inte kännas bra om dem fick fäste här igen. MEN, jag tycker att det är lite otäckt och man vet inte vilka biverkningar det ger. Var dum nog att vaccinera familjen med svininfluensavaccinet och har insett i efterhand att vi hade tur som inte fick några större biverkningar av det.
    Men nästa gång det blir sån hysteri över någonting så tänker jag fundera både en och två gånger om det verkligen är nödvändigt. Vill kunna lita på att kroppen tar hand om sjukdomarna själv, så länge det inte är nåt som har ihjäl en på fläcken.

• Regnig måndag
    Oliwen skrev 2012-01-23 13:27:12 följande:
    Ja det ska bli jätte kul:)

Nej de filosofiska kopplingarna ska jag koppla till metoder senare så jag behöver bara era åsikter och ställningstaganden. Även om det är filosofi som kommer inbakat i det också;)
    Ok. Skicka en blänkare här när det är dags för det då jag hemskt gärna vill vara med där också.
    Jag är för vaccination och mina barn är vaccinerade mot det mesta.

Det finns en anledning varför det satsas på att få fram vacciner mot vissa sjukdomar men inte andra, de besparar helt enkelt oss människor fruktansvärt mycket i form av ledande, elände och död.
  • liji77

Jag är för vaccin. Vill inte att mina barn ska drabbas av sjukdommarna eller att sjukdommarna ska få fäste i Sverige igen. Mina mor och farföräldrar hade vänner som haft polio. Jag har träffat någon enstaka gamling som haft det. Men nu för tiden träffar jag inte på det, så jag antar att de som fick det som barn inte lever i dag.

Har man som jag suttit vid båda barnens sjuksäng på sjukhus, så vill man inte vara med om det igen. Jag vet att kroppen oftast är smart och bygger upp antikroppar mot sjukdommar. Men jag tänker inte utsätta barnen för risker i onödan. Det finns så många sjukdommar ändå som jag inte kan skydda dem från.

Det finns inte Sanatorier i dag - det finns en anlednig till det.   

• Regnig måndag
    liji77 skrev 2012-01-23 13:37:35 följande:
    Det finns inte Sanatorier i dag - det finns en anlednig till det.   
    Det läskiga är att de lär komma tillbaka och människor idag har inte en susning om vad det handlade om, ofta en enkelriktad bilfärd till en institution.
  • annca
    skogsvitter skrev 2012-01-23 11:39:01 följande:
    Alltså det beror på vad du menar, menar du bara de allmänna vaccinationsprogrammen för barn? De är jag för. Men onödiga vacciner är jag emot, tex de mot svininfluensan och andra influensor. Är också mycket kluven gällande vaccinet mot livmoderhalscancer och känner mig tveksam kring det. Så till slut röstade jag "mittemellan". Det beror helt enkelt på vilket vaccin du menar.
    Dito.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Hannah76

Mittemellan.
    Mina barn är vaccinerade, men inte helt enligt programmet. Jag har stuvat om lite. Skulle aldrig vaccinera mot vattkoppor tex. Ville itne vaccinera mot svnininfluensa, men det ville deras pappa..

• liji77
    Regnig måndag skrev 2012-01-23 13:40:52 följande:
    Det läskiga är att de lär komma tillbaka och människor idag har inte en susning om vad det handlade om, ofta en enkelriktad bilfärd till en institution.

Ja och de jag träffat som har haft polio som barn. De hade bestående men - för resten av sina liv.

Vem vill i övrig låta sitt barn härdas med stelkramp? 
  • Faile

Mittemellan.
    Har låtit barnen vaccineras enligt programmet fast lite senare än brukligt då de ändå inte gått på dagis. Valde även bort svininfluensavaccinet.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Psyke

För, men vill ha beprovade vacciner så vi vaccinerade enl vaccinationsprogrammet men skippade svininfluensan. I framtiden kommer vi fortsätta undvika vaccinationer framkallade av tillfälliga panikskri i media.
    Sedan kan man disskutera hur etiskt är det att sitta vid sidan om och låta andra barn vara försökskaniner medan man använder sig av resultatet...  

• Rödnäbba

Jag är mest emot. Tar det bara i nödfall.

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
Svar på tråden Vaccination, hur tänker du?