• BejbyBoo

Bilbarnstols-dilemma - hjälp!!

Vår dotter på tre år sitter nu i en Britax Hi-way, bakåtvänd.
    Dock börjar den bli för trång. Att benen är böjda vet jag inte gör någonting, men den är trång över ryggen och axlarna, så hon sitter inte skönt.

Men, vad sjutton ska man byta till nu??

Det är ju på tok för tidigt att vända henne framåt, och att hitta en stol som går att vända framåt som passar är inte heller det lättaste. Britax Multi-tech skulle kunna vara ett alternativ, men den är bara godkänd framåtvänd med intern-bältet till 18 kg och min dotter väger 19 kg nu, så då skulle jag bli tvungen att använda bilbältet. Och det är, vad jag läst, inte att rekommendera då bilstolen är så tung och vid en kollision så får barnet hela bilstolens tyngd på sig.

Att köpa en bakåtvänd stol nu som bara ska användas ett år känns lite trist. 

• Svar på tråden Bilbarnstols-dilemma - hjälp!!
  • BejbyBoo

Att vända henne framåt är inte ett alternativ för oss. Vill ha henne bakåtvänd minst ett år till. Att hennes vikt gör att hon "får" sitta framåt i en del stolar gör ju inte att hennes nacke klarar av att hantera krafterna i en kollision. 

Britax Two-way har jag också sett, men den känns så "öppen" och i jämförelse med Multi-Tech så känns den senare som att barnet sitter mer skyddat vid t.ex. sidokollision.  

• Kodia
    BejbyBoo skrev 2012-01-24 12:39:16 följande:
    Att vända henne framåt är inte ett alternativ för oss. Vill ha henne bakåtvänd minst ett år till. Att hennes vikt gör att hon "får" sitta framåt i en del stolar gör ju inte att hennes nacke klarar av att hantera krafterna i en kollision. 

Britax Two-way har jag också sett, men den känns så "öppen" och i jämförelse med Multi-Tech så känns den senare som att barnet sitter mer skyddat vid t.ex. sidokollision.  
    Jag har inte testat Multitech, men har förstått att den inte är lika hög som Twoway, så barnet växer ur den fortare, så Twoway känns som ett bättre val för er. Den är lätt att bära och flytta mellan bilar, och kostar inte så mycket.

En Twoway kan du nog ha i minst två år till bakåtvänd, och sedan köpa en riktig bältesstol. (Det kommer du ju ändå att behöva göra, så du tjänar inget på att vända en kombistol framåt.) Mina barn hade Twoway till 117 cm och 20/25 kg.
  • pigglet

Ta bil och barn till en välsorterad affär och prova ut vad som passar bäst i er bil. Både multitec och twoway är rymliga, men sitter lite olika i bilarna (som alla stolar). Twoway är otroligt rymlig och hon kan säkert sitta bakåtvänd minst 2 år till, troligtvis längre än så?
    Sedan köper ni en bra bältesstol, det är säkrast att ha en sådan när barnet ska börja åka framåtvänt. 

• frwi

vi har en two-way som vi köpte just för att hiway började bli trång. tjejen är jättenöjd och ska åka ett par år till har vi tänkt, hon e två nu

• Cecci78
    sweasmamma skrev 2012-01-24 11:10:02 följande:
    hon fick inte plats,långa ben och då jag pratade med massa olika ang säkerhet så ... ja då bestämde vi oss för det !! dom framåtvända stolarna är godkända från 13 kg... och då vår dotter vägde det så va det okej !!
    det finns inga bältesstolar från 13 kg, de är från 15 och jag skrattar åt alla som säger att en 2-åring inte kan sitta bakåt... sorry men du har fel... min pojk satt bakåt med långa ben till han var 7 år o 128 cm, vill man så går det men då är det ju bättre att skriva att man inte vill ha barnet bakåt, för det går

ja, jag vet, jag är inte så trevlig ibland.....
  • Cecci78
    BejbyBoo skrev 2012-01-24 12:39:16 följande:

Det låter bra!  Two Way är den stol jag vet man kan ha bakåt längst, hellre den o att den är "öppen" än en framåtvänd, det var den stolen vi hade bakåt till 7-åringen på 128 cm (se inlägg ovan).
  • tinis77
    sweasmamma skrev 2012-01-24 11:10:02 följande:
    hon fick inte plats,långa ben och då jag pratade med massa olika ang säkerhet så ... ja då bestämde vi oss för det !! dom framåtvända stolarna är godkända från 13 kg... och då vår dotter vägde det så va det okej !!
    Oj! Men vet du, om ni krockar så kommer din dotter förmodligen att bryta nacken. Men det kanske oxå är ok för dig, hon slapp ju sitta bakåt iaf.. Suck...

Min äldsta vändes nyligen, han satt bakåt så länge det gick. 6 år och 3 månader, ca 120 cm och 24 kg. Skulle hemskt gärna vilja se en 2åring som är större än så...
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • veh

TS: Det finns ingen anledning att vända ditt barn framåt förrän stolen är urvuxen i längd eller i vikt. Dvs 25 kg eller öronen över kanten.

En twoway brukar kunnas användas MINST till 5 års ålder, även för litet storvuxna barn. Så då är det ju 2 års användning.

Och alldeles bortsett från det - en twoway finns att köpa relativt billigt (t.ex. här http://leksaker.toyland.se/sv/product/26628/Britax-Two-Way ) - är det inte värt de pengarna för att veta att barnet åker både säkert och bekvämt.

Eftersom stolen är ganska öppen, så lär det finnas växtmån utan att det blir för trångt.

• Goffer

Vi har 2 st Two Way och ett tips om du köper den stolen är att köpa till ett Britax nackstöd. Det blev perfekt för våra killar, dom tappar inte huvudet och det blev mer ombonat.

• BejbyBoo
    veh skrev 2012-01-25 09:48:35 följande:
    TS: Det finns ingen anledning att vända ditt barn framåt förrän stolen är urvuxen i längd eller i vikt. Dvs 25 kg eller öronen över kanten.

En twoway brukar kunnas användas MINST till 5 års ålder, även för litet storvuxna barn. Så då är det ju 2 års användning.

Och alldeles bortsett från det - en twoway finns att köpa relativt billigt (t.ex. här leksaker.toyland.se/sv/product/26628/Britax-T... ) - är det inte värt de pengarna för att veta att barnet åker både säkert och bekvämt.

Eftersom stolen är ganska öppen, så lär det finnas växtmån utan att det blir för trångt.
    Om du läser mina inlägg så ser du klart och tydligt att jag inte har några som helst planer på att vända henne.
  • Sisisisi

Jag skulle köpa en twoway, den har längst användningstid och är billig, kolla efter kampanjpris. Hade oxå nackkudden till och då kunde barnet sova bra utan att huvudet ramlade ner. Multi-techen funkar inte alls lika länge, men är väldigt rymlig på bredden den oxå. Axkid funkar längre än MT, har bättre sidoskydd än TW, men kostar mycket mer än TW.

Man bör inte använda en framåtvänd stol med internbälte, utan ha barnet bakåt så länge som möjligt och sen använda bilens bälte i en bältesstol. 

sweasmamma skrev 2012-01-24 11:16:18 följande:
    alla mammor gör ju som dom vill=) jag märkte att MIN dotter mådde bättre av att sitta framåtvänd ,då va hon nästan 3 år... så JAG tycker det är okej,alla mina vänner och föräldrar på dagis har samma=) så det är nog mkt olika från person till person

Ja så länge man inte krockar och barnet dör mår väl alla bra. Men det är fem gånger högre risk att barnet dör när den åker framåtvänd, nästan alla barn som dör i bilolyckor skulle ha överlevt om de hade åka bakåtvända. Tycker det är konstigt att man vill utsätta sitt barn för den ökade risken, det är ju inte direkt svårt att ha barnet i en bakåtvänd stol istället.
    Vilken "massa" pratade du med ang säkerhet? Mammorna på dagis eller?  

• Natasha76

Jag skulle köpa en billig Two-way. Ha den bakåtvänt så länge det går och sen sälja den begagnad. Inte så stor investering då.

Och går det bara ett år så är det inga problem. Då har du en ganska ny stol att sälja.

Men jag tror inte hon kan växa ur den på ett år. Min nittonkilos fyraåring som är 107 cm lång har ännu långt till översta bältesläget i Two-way (av någon anledning känns de högre upp trots att det egentligen är samma höjd som på andra stolar) och sen är det massor med rum över huvudet ännu.

Och axlarna är inga problem i den.

VI har massor med bilstolar så jag kan jämföra :)

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • veh
    BejbyBoo skrev 2012-01-25 14:15:28 följande:
    Om du läser mina inlägg så ser du klart och tydligt att jag inte har några som helst planer på att vända henne.
    Jo, men du skrev också detta i din TS:

Vilket jag tolkade som att du tänkt vända vid fyra års ålder. Därför påpekade jag att du troligtvis kommer kunna använda en Twoway i minst 2 år till. Så kanske det inte känns lika "trist" (ditt val av ord) att köpa en stol för drygt 1500 kr och investera 800 kr/år i ditt barns säkerhet...
  • Mumin80

Britax har ju precis kommit ut med en ny stol också, max-way. Den kan ju också vara bra att kolla in (vet dock inget om den). 

• BejbyBoo
    veh skrev 2012-01-26 08:22:30 följande:
    Jo, men du skrev också detta i din TS:

Vilket jag tolkade som att du tänkt vända vid fyra års ålder. Därför påpekade jag att du troligtvis kommer kunna använda en Twoway i minst 2 år till. Så kanske det inte känns lika "trist" (ditt val av ord) att köpa en stol för drygt 1500 kr och investera 800 kr/år i ditt barns säkerhet...
    Ja, ett år, drygt ett år. Jag vet ju inte hur lång tid det blir. Har en dotter som ligger på +3-kurvan på BVC på längden så hon är stor.
    Det har inte med pengar att göra, om det "är värt det" för att hon ska sitta säkert. Jag betalar absolut vad som krävs för en bra stol som hon sitter både bekvämt och säkert i. Det handlar mer om konsumtion, och att jag hade hoppats att det fanns en stol som hon skulle kunna ha nu OCH även vända när den dagen kommer. Men det verkar inte finnas något bra sådant alternativ, så jag får nog ta och titta på en Two Way. 
  • Lantani

Vi har two way till sonen som fyllde 3 år i november, han är precis över metern och 13 kg tung.
    Han sitter superbra och jag har aldrig direkt funderat på att den är så öppen, gillar att han kan lägga benen i kors om han vill.

Annars finns ju axkids stol, som är iprincip jämnförbar med two way, men mer lik multitech i utformningen! 

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Bilbarnstols-dilemma - hjälp!!