Är hon normal tonåring? Känner du igen dig?
Hej
Hoppas att jag kan få lite stöd och hjälp, Har en dotter, snart 13 år som kom in i tonårsmode redan vid 11 års åldern. Hon är lång och välutvecklad och det senaste halvåret har varit tänjande av alla gränder i världen: snattat, röker då och då, får hon inte som hon vill rymmer hon, söker sig till äldre killar, vägrar att lägga sig vettig tid, skolkar då och då och bryter mot alla möjliga regler i skolan osv. Hon har enorma humörs svängningar, från att ena sekunden vara go och glad slår det över sekundsnabbt: "djävla hora jag gör som som vill och kommer hem precis när jag vill" , kan hon skrika när man säger vi syns 19.00 ikväll då hon ska till kompisar efter skolan. Så klart dyker hon inte upp 19.00 eller svarar i mobilen men vi brukar alltid hitta henne och åka och hämta henne - rätt eller fel?
Hon ser äldre ut än sina jämnåriga och får ofta höra det, både smickrande och lite jobbigt. Men hon söker sig också till äldre för att få en spännande bekräftelse, och inser inte konsekvensen.
Det finns inget vi kan locka med som tex ny telefon, eller stänga av den, eller pengar eller saker. Hon bryr sig inte säger hon och vi har prövat. Vi har bra pratstunder varje dag innan läggdags men så fort vi närmar oss ämnet skola, killar, sent ute eller äldre killar blir hon tvärarg. Vi undviker ämnet just nu men ska man det? Hur sätter man en gräns på en tonåring som fulltsändigt skiter i varken belöning eller hot, inget biter. Vi har frågat massor med gånger hur vill du ha det och hur tycker du vi ska få detta att fungera utan tjat och kamp men svaret är: jag vet inte, skit i de! Nu märker vi att det ökar i saker hon inte får göra; röker varje dag, skolkar mer och mer och ute allt längre - vad ska vi göra. Går snart under. Och ja vi har kontaktat BUP med de tyckte att det inte var så farligt och kön var lång så välkommen tillbaka i höst. Tex ska jag hämta henne idag då hon fått hemringning från skolan för dåligt beteende/bråk från sina kompisar eller bara låta henne vara? Jag vet varken ut eller in just nu, är det fel på henne eller mig eller vad ska jag göra?