• Linneadårå

Hjälp med tredje namnet - pojknamn

Funderar på pojknamn och har kommit fram till att tre namn är snyggast. Har kommit på en kombination som jag gillar, där tilltalsnamnet är i mitten, men tar gärna emot förslag på ett tredje namn som klingar snyggt ihop med de andra.

Nils Ivar (och sen då?) Obestämd

• Svar på tråden Hjälp med tredje namnet - pojknamn
  • pandyb

Vår son heter NILS ANDERS ALGOT

Nils är tilltalsnamn, valt utifrån att vi båda tycker det är ett fint namn... gillar äldre namn

Anders är efter farfar och att pappan heter det i andra namn
    Algot är släktnamn på min sida. Farfars far hette det både min farfar och min pappa heter det i andra namn

Nu  funderar vi på namn till lillebror/lillasyster. Skitsvårt, vill ha ett äldre namn men inte för tantigt eller gubbigt!        

Nils 090419 *mammas prins* Mini BF 120505
  • Nelli2008

Nils Ivar Alexander
    Nils Ivar Cornelius
    Nils Ivar Baltazar
    Nils Ivar Oskar
    Nils Ivar Svante
    Nils Ivar Theodore     

• Dixie

varför inte ha tilltalsnamnet först - är mest praktiskt så, annars kommer sonen alltid få post till Nils, flygbiljetter bokade i Nils m.m.

• stoltmamma01

Nils, Ivar och Alvar, Det blir ju superfint:)

• emma enhörning
    Dixie skrev 2012-01-26 21:09:18 följande:
    varför inte ha tilltalsnamnet först - är mest praktiskt så, annars kommer sonen alltid få post till Nils, flygbiljetter bokade i Nils m.m.

Nja... Det problemet har vi aldrig haft.
  • Linneadårå

Tack för alla fina förslag! Finns mycket som jag gillade Glad

Det har med hur det låter att göra. Nils är helt enkelt snyggast att ha först. Jag fattar vad du menar, har själv ett namn före mitt namn, så ibland har man fått post i annat namn. Men det har ändå inte hänt så ofta, och jag tycker det är viktigare att hela namnet låter bra.
  • Linneadårå
    pandyb skrev 2012-01-24 21:54:40 följande:
    Vår son heter NILS ANDERS ALGOT

Nils är tilltalsnamn, valt utifrån att vi båda tycker det är ett fint namn... gillar äldre namn

Anders är efter farfar och att pappan heter det i andra namn
    Algot är släktnamn på min sida. Farfars far hette det både min farfar och min pappa heter det i andra namn

Nu  funderar vi på namn till lillebror/lillasyster. Skitsvårt, vill ha ett äldre namn men inte för tantigt eller gubbigt!        
    Fina namn er son har, verkligen :)
  • Havsjungfrun

Håller med. Både maken och jag har vårt andranamn först och får ofta "fel" namn. Därför har våra barn sina tilltalsnamn först, man får välja namn som passar bra till det. Tycker att Ivar Nils funkar lika bra som Nils Ivar.
Svar på tråden Hjälp med tredje namnet - pojknamn