Hur barnsäkra denna trapp? *bild*
Hej!
Vi har ett litet dilemma här hemma med hur vi ska barnsäkra vår trapp.
Är det någon som har en fiffig lösning åt oss? Trappen är ca. 92 cm bred.
Help us!
Hej!
Vi har ett litet dilemma här hemma med hur vi ska barnsäkra vår trapp.
Är det någon som har en fiffig lösning åt oss? Trappen är ca. 92 cm bred.
Help us!
Spontant känner jag direkt att ni borde sätta dit ett räcke på utsidan, det handlar ju inte bara om att "bebissäkra" med en grind, utan om att barn antagligen ska gå upp och ner där i flera år och då behöver man ett skydd mot utsidan också.
Det finns grindar som är ledade som man kan används runt tex såna trappor eller kaminer. Mygate tror jag ett märke heter.
Är vi dom enda i Sverige som har en sån här trapp eller? (som om att alla hade FL och läste just min tråd)
Vill veta hur ni andra som har/haft sån har gjort!
Såg i en inredningstidning att Malin Baryard och Henrik ?? Har/hade en sån trappa och de hade inte barnsäkrat alls tror jag. Dock vågar jag inte svära på att sonen var liten när de flyttade dit men i reportaget var han typ runt 3.
Kanske bara ha en tuff period med stenkoll, TS?
Jag tycker inte att ni ska förstöra trappen bara för att ha den barnsäkrad ett par år. Bygg en L-formad skärm som vuxna kan kliva över, och som kan fästas i väggen med karbinhake i en ögla, och runt ett trapssteg en bit längre upp med ex spännband. Vill man så kan man sätta gångjärn i hörnet så att det blir en svängbar dörr.
Och framför allt - börja trappträna barnen TIDIGT!
Skaffa absolut en grind. Jag hade aldrig vågat att inte ha en grind, min minsta är nu 18 månader.
Vi har kamin och vi använder en sådan: http://www.jollyroom.se/produkter/sakerhet/babydan-flex-5-svart.html Är nog de enda alternativet för er skulle jag tro. Man kan flytta de olika sektionerna, så att öppningsdelen kommer vid första sektionen!
Tack för alla svar! Vi beslutade att det blir bäst att sätta spjälor iaf, sambon är redan klar nu ska det bara målas och snickras en grind :) Blev inte så tokigt faktiskt, kan lägga upp bild sen om jag kommer ihåg :)
Jag hade satt plexiglas i "uppgången" där på sidan. Och en vanlig grind i början av trappen.
(ja jag har sett att ni redan löst problemet )
Nu fattas bara en grind :)
Blev ju superbra!!!!
Ja det blev rätt bra faktiskt! Vardagsrummet är så enormt ändå så det blev ingen skillnad i princip, trodde det skulle verka förminskande men icke :) Folk som kommer hit ser inte ens att vi satt spjälor förrän vi påpekar det!