• Jess86

Hur barnsäkra denna trapp? *bild*

Hej!
    Vi har ett litet dilemma här hemma med hur vi ska barnsäkra vår trapp.
    Är det någon som har en fiffig lösning åt oss? Trappen är ca. 92 cm bred.
    Help us!

• Svar på tråden Hur barnsäkra denna trapp? *bild*
  • Coyote

Spontant känner jag direkt att ni borde sätta dit ett räcke på utsidan, det handlar ju inte bara om att "bebissäkra" med en grind, utan om att barn antagligen ska gå upp och ner där i flera år och då behöver man ett skydd mot utsidan också.

• Run to the hills

Det finns grindar som är ledade som man kan används runt tex såna trappor eller kaminer. Mygate tror jag ett märke heter.

• Jess86
    Coyote skrev 2012-01-26 21:42:12 följande:
    Spontant känner jag direkt att ni borde sätta dit ett räcke på utsidan, det handlar ju inte bara om att "bebissäkra" med en grind, utan om att barn antagligen ska gå upp och ner där i flera år och då behöver man ett skydd mot utsidan också.
    Ja det är ju sant. Fast just nu bor vi bara på undervåningen eftersom vi har varsitt rum här nere (har bara ett barn) samt kök, vardagsrum och badrum.Har bara gästrum, datarum och ett badrum uppe. Men när en tvåa kommer såkommer vi ju börja använda övervåningen... Vill ju helst inte sätta spjälor eftersom det avslutar rummet och får det att se mindre ut Skrattande
    Run to the hills skrev 2012-01-26 21:44:40 följande:
    Det finns grindar som är ledade som man kan används runt tex såna trappor eller kaminer. Mygate tror jag ett märke heter.
    Har sett dom... Då skulle man kunna skruva i den i sidan liksom... Svårt detta! Ville ha en sån här men det är ju tyvärr uteslutet även om vi bygger spjälor eftersom trappen är för bred Rynkar på näsan

www.jollyroom.se/produkter/sakerhet/grindar/skruvgrind/babydan-skruvgrind-handsfree-auto-vit.html

• Jess86

Är vi dom enda i Sverige som har en sån här trapp eller? (som om att alla hade FL och läste just min tråd) Flört
    Vill veta hur ni andra som har/haft sån har gjort! 

• Alvi

Såg i en inredningstidning att Malin Baryard och Henrik ?? Har/hade en sån trappa och de hade inte barnsäkrat alls tror jag. Dock vågar jag inte svära på att sonen var liten när de flyttade dit men i reportaget var han typ runt 3.

Kanske bara ha en tuff period med stenkoll, TS?

• Khaleesi

Jag tycker inte att ni ska förstöra trappen bara för att ha den barnsäkrad ett par år. Bygg en L-formad skärm som vuxna kan kliva över, och som kan fästas i väggen med karbinhake i en ögla, och runt ett trapssteg en bit längre upp med ex spännband. Vill man så kan man sätta gångjärn i hörnet så att det blir en svängbar dörr.

Och framför allt - börja trappträna barnen TIDIGT!

• Stormborne
    Lantani skrev 2012-01-27 07:59:58 följande:
    Skaffa absolut en grind. Jag hade aldrig vågat att inte ha en grind, min minsta är nu 18 månader.

Vi har kamin och vi använder en sådan:  www.jollyroom.se/produkter/sakerhet/babydan-f... Är nog de enda alternativet för er skulle jag tro. Man kan flytta de olika sektionerna, så att öppningsdelen kommer vid första sektionen!
    vi har en liknande, men med 3 sektioner, hos min mamma. Hon har en trappa som slutar under ett fönster och har en avsatts på sidan, så det behövs en skålad grind. Väggfästena är väldigt diskreta, men faktiskt viker grinden undan så bra att hon inte tar bort delarna när vi inte är där. Tror att det skulle kunna funka hos er.

Annars gör ni som mina föräldrar gjorde när jag var liten, spika en spånskiva för den nedersta metern, det kan vuxna kliva över om de behöver upp (från sidan då i erat fall)
    because I can
  • Jess86

Tack för alla svar! Vi beslutade att det blir bäst att sätta spjälor iaf, sambon är redan klar nu ska det bara målas och snickras en grind :) Blev inte så tokigt faktiskt, kan lägga upp bild sen om jag kommer ihåg :)

• tahira
    Jess86 skrev 2012-01-27 19:24:04 följande:
    Tack för alla svar! Vi beslutade att det blir bäst att sätta spjälor iaf, sambon är redan klar nu ska det bara målas och snickras en grind :) Blev inte så tokigt faktiskt, kan lägga upp bild sen om jag kommer ihåg :)
    Hade varit roligt att se bild ja
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Joico

Jag hade satt plexiglas i "uppgången" där på sidan. Och en vanlig grind i början av trappen. 

(ja jag har sett att ni redan löst problemet

• cosinus
    Alvi skrev 2012-01-27 07:11:06 följande:
    Såg i en inredningstidning att Malin Baryard och Henrik ?? Har/hade en sån trappa och de hade inte barnsäkrat alls tror jag. Dock vågar jag inte svära på att sonen var liten när de flyttade dit men i reportaget var han typ runt 3.

Kanske bara ha en tuff period med stenkoll, TS?
    Min granne har punktmarkerat alla sina 3 barn i trappen, de har inte grind varken uppe eller nere och ingen har ramlat föränn yngsta sonen var 3 år. Men vid det laget var han ju betrodd med trappan och en grind hade varken gjort till eller från.

Hon har dessutom 3 barn på drygt 3 år så jag är imponerad över att hon lyckats hålla koll men det går uppenbarligen. Vi har grind däremot :)
  • Jess86

Ja det blev rätt bra faktiskt! Vardagsrummet är så enormt ändå så det blev ingen skillnad i princip, trodde det skulle verka förminskande men icke :) Folk som kommer hit ser inte ens att vi satt spjälor förrän vi påpekar det!

Svar på tråden Hur barnsäkra denna trapp? *bild*